تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى‏شود. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815604327




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تورم در زيمبابوه يك تخم‌مرغ در زيمبابوه 35 ميليارد دلار !


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تورم در زيمبابوه يك تخم‌مرغ در زيمبابوه 35 ميليارد دلار !
جام جم آنلاين: قيمت يك تخم‌مرغ در زيمبابوه 35 ميليارد دلار است. در آوريل كه نرخ تورم در اين كشور به 164 هزار و 900 درصد رسيد شروع به انتشار اسكناس‌هاي 50 ميليون دلاري كرد.


دولت زيمبابوه هفته گذشته كه نرخ تورم در اين كشور به 2 ميليون درصد رسيد به منظور تلاش براي مهار آن اسكناس‌‌هاي 100 ميليارد دلاري منتشر كرد. لابد مي‌‌خواهيد بدانيد با يك اسكناس 100 ميليارد دلاري چه چيزي مي‌‌توانيد در زيمبابوه بخريد.

به گزارش رويترز ، پاسخ اين است كه چيز زيادي نمي‌توان با اين اسكناس خريد چون قيمت فقط يك تخم‌مرغ در هزاره ــ پايتخت زيمبابوه ــ 35 ميليارد دلار است. از اين نظر مجارستان در دوره بلافاصله پس از جنگ جهاني دوم ركورددار است كه نرخ تورم در آن 19/4 كويينيتيلون (يك با 12 صفر در كنارش)‌ درصد بود.

ركورددار جهان

زيمبابوه بيشترين نرخ تورم را در جهان دارد. خيلي‌ها رابرت موگابه رئيس جمهوري اين كشور را عامل بحران اقتصادي آن مي‌‌دانند. از زمان برگزاري دور اول انتخابات در پايان مارس تا دور دوم در 27 ژوئن، اين كشور دچار خشونت و خونريزي بوده است.

رهبر حزب جنبش تغييرات دموكراتيك به نام «مورگان تسوانگيراي» چند روز پيش از برگزاري دور دوم انتخابات اعلام كرد در دور دوم شركت نخواهد كرد. امريكا، كانادا، انگليس و فرانسه در مخالفت با موگابه تحريم‌هاي بيشتري عليه زيمبابوه وضع كردند. با اين حال موگابه در دور دوم به پيروزي رسيد.

در حالي كه به نظر مي‌رسد آمريكا، اروپا و سازمان ملل نمي‌توانند موگابه را از كار بركنار كنند (چرا بايد بكنند؟)‌ به نظر مي‌رسد بحران اقتصادي بتواند او را سرنگون كند.

زيمبابوه جايي است كه فرد با چند ميليارد دلار درآمد ممكن است فقير باشد.اخيرا شركتي آلماني كه كاغذ چاپ اسكناس را در اختيار زيمبابوه مي‌گذاشت از فروش آن امتناع كرده است.

كاغذ اسكناس

يك شركت آلماني كه كاغذ اسكناس زيمبابوه را به آن مي‌فروشد به دستور دولت آلمان از ادامه معامله با رژيم رابرت موگابه خودداري كرده و فشار به اين كشور را بيشتر كرده است.

به گزارش تايم شركت GD كه در مونيخ مستقر است و ظاهرا نيمي از كاغذ اسكناس موردنياز زيمبابوه را تامين مي‌كرد، به دستور تلفني فرانك والتر اشتان ماير وزير خارجه آلمان از ادامه معامله با زيمبابوه خودداري كرد.

هايكو ويتزكه، از سخنگويان اين شركت گفت: ما به تقاضاي دولت آلمان در جهت تحريم زيمبابوه به وسيله اتحاديه اروپا اين كار را كرديم.

سخنگوي وزارت خارجه آلمان گفت وزير خارجه اين موضوع را در تماس تلفني با كارستن اوتنبرگ، رئيس شركت به وي اطلاع داد. وي گفت: وزارت خارجه چند هفته بود كه با اين شركت مذاكره مي‌كرد.

وزير توسعه آلمان نيز هفته گذشته از شركت فوق خواسته بود از معامله با رژيم موگابه دست بردارد. عده‌‌اي نيز هفته گذشته در مقابل ساختمان شركت فوق در اعتراض به فروش كاغذ اسكناس به زيمبابوه تظاهرات كردند.

مشكل رژيم موگابه با غرب از چند سال پيش شروع شد كه زمين‌هاي بزرگ زمين‌داران سفيدپوست عمدتا آمريكايي و انگليسي را با پرداخت بهاي آنها، به كشاورزان سياهپوست فقير سپرد.

پس از آن بود كه دولت‌هاي آمريكا و انگليس و عوامل آنها به كارشكني در كار موگابه و كشورش پرداختند. زمين‌داران سفيدپوست از ابتداي استقلال زيمبابوه از اين زمين‌ها به عنوان اهرمي براي مبارزه با رژيم موگابه استفاده مي‌كردند.

شركت كاغذفروشي آلماني در دهه 1920 به رژيم وايمار در آلمان كاغذ اسكناس مي‌فروخت و بليت‌هاي بازي‌هاي المپيك 1936 آلمان در زمان رايش سوم (رژيم هيتلر)‌ را نيز چاپ كرد.

نابودي واحد پول

يكي از بي‌رحمانه‌ترين و غير مسوولانه‌ترين اقدامات دولت‌ها نابود كردن واحد پول كشور است.در جريان تورم شديد جمهوري وايمار در آلمان حجم اسكناس‌هاي در گردش از 29 ميليارد در سال 1918 به 497 كويينتيلون در سال 1923 رسيد.

حقوق روزانه كارگران دو برابر شد و به آنان مرخصي داده مي‌شد تا پول‌هاي خود را خرج كنند. مردم اسكناس‌ها را با چرخ‌دستي حمل مي‌كردند و پس از مدتي به كلي بي‌اعتبار و ارزش شد. بيشتر مردم پس‌انداز‌هاي يك عمر خود را از دست دادند. نازي‌ها يهوديان را در اين امر مقصر مي‌دانستند.

اين نوع تورم افسار گسيخته در تاريخ كمياب است اما اين روزها بار ديگر شاهد آن هستيم اين بار در زيمبابوه.

دولت در ماه فوريه ميزان تورم را 66 هزار 212 درصد اعلام كرد اما صندوق‌بين‌المللي پول درصد واقعي تورم را نزديك به 150 هزار درصد اعلام كرد (كه نزديك تورم آلمان در جمهوري وايمار بود)‌. براساس بعضي برآورد‌ها، حدود 50 درصد درآمد دولت زيمبابوه از چاپ پول به‌دست مي‌آيد.

دلار زيمبابوه در زمان استقلال اين كشوردر سال 1980 بيش از يك دلار آمريكا مي‌ارزيد. چندي پيش روزنامه دولتي زيمبابوه قيمت رسمي اين روزنامه را 3 ميليون دلار زيمبابوه اعلام كرد. قيمت 900 گرم مرغ در ماه فوريه 15 ميليون دلار زيمبابوه بود.

يك تاجر زيمبابوه‌اي مي‌گويد اگر در طول 48 ساعت پولت را خرج نكني ديگر ارزشي ندارد. به اين دليل هر كس پولي به دست مي‌آورد فوري آن را به جنس تبديل مي‌كند. ديگر كسي پس‌‌اندازي ندارد و حقوق ثابت معنايي ندارد.

مقامات آمريكايي در زيمبابوه وقتي به رستوراني مي‌روند چند جعبه پول با خود مي‌برند و از هنگام ورود شمارش پول را شروع مي‌كنند تا در پايان مصرف غذا بتوانند شمارش را تمام كنند البته اگر تا پايان مصرف غذا قيمت آن گران‌تر نشده باشد.

سياست دولت در زمينه كنترل قيمت‌ها نيز باعث خالي شدن سريع قفسه‌ها در فروشگاه‌ها و ناپديد شدن بيشتر كالاهاي اساسي شد. بسياري از مردم براي خريد آرد و قند و شكر به كشور همسايه بوتسو آنا مي‌روند.

دولت حقوق رهبران ارتش و مقامات بالا را با دلار آمريكا مي‌پردازد كه از فروش طلا و پلاتينوم به دست مي‌آورد.

نويسنده اين مقاله كه از ملي شدن زمين‌هاي سفيد‌پوستان دل پرخوني دارد مي‌پرسد پس در چنين شرايطي چرا مردم شورش نمي‌كنند؟

و جواب مي‌دهد: فاجعه اين است كه كسي در خيابان‌ها نيست.

«مردم دارند در سكوت مي‌ميرند»

وي مي‌‌افزايد:‌ «ثبات عجيب زيمبابوه چند علت دارد. بيش از 3 ميليون ناراضي ــ بيشتر از افراد تحصيل‌كرده و مستعد ــ‌ از كشور گريخته‌اند و به اين ترتيب كسي در داخل با رژيم مخالف نيست. بسياري از مردم نيز با كمك سازمان‌هاي امدادگر بين‌المللي و كمك‌هاي اقوام ساكن كشورهاي مرفه همسايه زندگي بخور و نمير خود را تامين مي‌كنند.

مترجم: علي كسمايي
 يکشنبه 13 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 174]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن