تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806441455




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كراك ، دشمن پنهان، زنگ خطري براي جوانان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كراك ، دشمن پنهان، زنگ خطري براي جوانان
از: وحيده عسكري زماني در ايران ترياك به همراه مشتقات آن مانند شيره، سوخته، مرفين، كديين و هرويين، حشيش و الكل مهم ترين و خطرناك ترين مواد مخدري بودند كه استفاده مي شد، اما طي چند سال اخير ماده جديدي به نام "كراك" وارد بازار شده كه بسيار خطرناك تر از ساير مواد مخدر مي باشد.


ماده اي كه در بررسي ها مشخص شده همان هرويين است و به شكل خالص تر و بلور درآمده و در بازار خريد و فروش مي شود.
كراك ماده اي اعتياد آوراست و تنها با سه بار مصرف مقدار بسيار اندكي از آن، اعتياد به كراك حتمي است و پس از اين زمان كوتاه شخص را به خود وابسته مي كند.
اين ماده از كوكايين كه يكي از اعتياد آورترين و خطرناك ترين مواد مخدر است به دست مي آيد.
كوكايين از برگ گياه كوكا كه عمدتا در آمريكاي جنوبي و مركزي توليد مي- شود، بدست مي آيد.
برف، كراك و راك از عمده ترين نام ها و مشتقات كوكايين است.
وابستگي رواني به كوكايين پس از يك بار مصرف هم مي تواند ايجاد شود.
كراك نوعي از كوكايين است كه ناخالصي و بخش هاي غيرضروري كوكايين گرفته شده و به صورت بلور سفيد رنگ كه همان كراك است، درمي آيد.
كراك به شدت اعتيادآوراست و امكان بروز رفتارهاي خشن به دنبال مصرف آن بسياربالاست.
آثار مصرف اين ماده بلافاصله ظاهر و پس از 30 تا 60 دقيقه برطرف و به همين علت افراد وابسته به كراك ممكن است هر نيم تا يك ساعت براي مصرف مجدد از جمع خارج شوند.
روش مصرف اين نوع هرويين از راه تدخين، استنشاق و تزريق است، كراك محرك سيستم عصبي است و قدرت اعتياد آوري و آثار سوء آن چند برابر بيشتر از هرويين معمولي است.
در روش تزريق چون ممكن است چند نفر از يك سرم براي تزريق استفاده كنند احتمال بروز و انتقال بيماري هاي خطرناكي چون هپاتيت و ايدز بسيار وجود دارد.
پس از مصرف اين ماده ضربان قلب تا 50 درصد افزايش مي يابد، به علت سرعت رسيدن آثار آن به مغز كه با حالت سرخوشي و نئشه گي آغاز مي شود و بدن مصرف كننده گرم و دهان آن خشك و از ناحيه دست و پا احساس سنگيني مي كند و اغلب فرد دچار تهوع، بي قراري شديد مي شود به گونه اي كه تاچند ساعت به دليل تحت تاثير قرار گرفتن مغز حالت سرگيجه و نابساماني در كنار حركات كند قلب و تنفس آرام و در بسياري از موارد منجر به مرگ مي شود.
به گفته كارشناسان، مصرف كراك موجب بالا رفتن فشارخون شده و مي تواند به حمله قلبي، تشنج د رفرد مصرف كننده گردد.
اثرات تخريبي مصرف موادي چون شيشه، كراك و كريستال بين 115 تا140 برابر بيشتر از ترياك و هرويين مي باشد.
كراك شديدا فرد مصرف كننده را دچار خواب آلودگي مي كند و تمام اجزايي كه در تماس مستقيم با دود كراك باشند، ذره ذره نابود مي شوند.
شايد بتوان گفت عمده ترين دلايل گرايش به مصرف مواد مخدر جديد از جمله كراك اين است كه اين ماده در مدت زمان بسياركوتاهي كمتر از پنج دقيقه مصرف مي شود، بو ندارد و پنهان كردن مصرف آن بسيار آسان است.
بي بو و راحت استفاده شدن مواد مخدر صنعتي جديد از جمله كراك از جمله عواملي است كه سبب شده خانواده ها در مراحل اوليه استفاده از اين ماده توسط جوانان و نوجوانان خود به وجود آن پي نبرند.
كراك در ميان جوانان به عنوان ماده اي كم خطر باميزان نئشه گي بالا به عنوان ماده روان گردان و شادي آور معرفي شده و همين مساله سبب روي آوردن هر چه بيشتر آنها به سمت اين ماده مخدره مي شود.
بنا به اعلام كارشناسان پارسال هفت كيلو و 777 گرم مواد مخدر از نوع كراك در خوزستان كشف و ضبط شده است.
اين در حالي است كه در چهار ماهه امسال حدود 22 كيلو و 229 گرم كراك در اين استان توسط ماموران انتظامي كشف و ضبط شده است.
اين آمارها گوياي رشد نگران كننده اين ماده در جامعه و استفاده از آن و زنگ خطري براي جامعه و مسوولان است.
مسوول بهداشت روان مركز بهداشت خوزستان دراين باره به ايرنا گفت: استفاده از اين ماده مخدر سبب افزايش فشار خون، ضربان قلب، گشاد شدن مردمك چشم، كاهش اشتها، اختلال در خواب و كاهش وزن مي شود.
رضا دواسازايراني افزود: در صورتي كه اين ماده به طريق استنشاقي مصرف شود، در دراز مدت سبب خون ريزي مكرر از بيني و سوراخ شدن تيغه هاي بيني مي شود.
وي گفت: گلو درد مزمن، تنگي نفس، برونشيت، نفخ ريه، سوء تغذيه، افزايش درجه حرارت بدن، لرزش به خصوص دردست ها، تعريق شديد، دردپا،اسپاسم عضله و عدم هماهنگي حركتي از ديگر عوارض مصرف كراك است.
دواسازايراني اظهارداشت: توهمات شديد جسمي، افسردگي شديد، بي خوابي شديد، سوء ظن و رفتار كينه توزانه نسبت به ديگران از جمله ديگر عوارض رواني مصرف كراك است.
مسوول بهداشت روان مركز بهداشت خوزستان بيان داشت: استفاده از اين ماده پنج تا هفت دقيقه به طول مي انجامد و شش تا هشت ساعت پس از مصرف از ادرار قابل تشخيص است.
جانشين دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خوزستان در اين باره به ايرنا گفت: در كراك ايراني، اغلب مخلوط هرويين با تركيبات محرك ( آمفتامين، اكستازي و .
.
.
) وجود دارد كه بسيار خطرناك است و به دليل غلظت بالاي كراك وابستگي و مصرف خطرناك نظير تزريق سريع تر اتفاق مي افتد و در نهايت درمان كراك به اين دلايل سخت تر و طولاني تر است.
ابوذر اديبي افزود: نخستين اثر مصرف مداوم كراك اعتياد شديد و وابسته شدن به آن است كه خود يك بيماري مزمن و عودكننده است.
وي گفت: شايع ترين علايم مصرف اين مواد كه پس از آخرين مصرف نمايان مي شود عبارت است از بي قراري، درد استخوان و عضلات، بي خوابي، اسهال، استفراغ و حركات غير ارادي در پاها.
وي در خصوص راههاي درمان دارويي كراك اظهارداشت: به علت غلظت بالاي هرويين دراين ماده وابستگي شديدتر، درمان دراين گروه بايد جدي تر گرفته شود، درمان سم زدايي در مصارف كوتاه مدت به شرط اينكه درمان كاهش وسوسه به صورت غير دارويي و با استفاده از داروي نالتركسون به دقت پيگيري شود، بسيار موفق عمل مي كند.
اديبي افزود: در مواردي كه مصرف چند نوع ماده مخدر يا شكست هاي متعدد درمان مطرح و يا مصرف تزريقي وجود داشته باشد، درمان نگهدارنده با متادون (MMT) يا درمان نگهدارنده با بوپره نورفين زير زباني (T.
M.
B) پيشنهاد مي- شود.
وي گفت: درمان غيردارويي كراك از طريق مراجعه مستمر به مشاور روان درماني در كنار خانواده درماني و گروه درماني و حضور در گروه هاي خود ياري براي كاهش آسيب ناشي از سوء مصرف مواد مخدر سودمند است.
در اين ميان خانواده ها و نقش تربيتي آنها بر روي فرزندانشان مي تواند در كاهش استفاده از انواع مواد مخدر به خصوص مواد مخدر صنعتي جديد مانند كراك، كريستال و شيشه بسيار موثر باشد.
اجتناب از تحقير فرزندان، آگاهي دادن در خصوص مضرات استفاده از مواد به جوانان و نوجوانان، تقويت آموزش هاي مذهبي، ايجاد نگرش منفي نسبت به مصرف مواد، تشويق به فعاليتهاي سالم، خلاق و افزايش مهارت هاي لازم براي ايجاد پيوندهاي خانوادگي ازجمله راهكارهايي است كه مي تواند از سوي خانواده هابه منظور جلوگيري از روي آوردن فرزندان به مصرف مواد اتخاذ شود.
گام ديگر براي درمان اعتياد توان بخشي است كه در اين گام هدف كاستن عوارض ناشي از اعتياد در مكان هايي چون اردوگاهها، كارگاههاي حمايت شده و كاردرماني است.
ك/4 7153/646/587 شماره 262 ساعت 12:34 تمام
 يکشنبه 13 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن