تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على هرگاه عالِم با تقوا و توبه كار نباشد، موعظه اش از دل مردم مى لغزد همچنانكه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815487039




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسيب شناسي مديريت توليد در سينما : (بخش نخست ) توليد در سينما روز به روز سخت تر مي شود// عادت كرده ايم كه مشكلات مان را خودمان حل كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: آسيب شناسي مديريت توليد در سينما : (بخش نخست ) توليد در سينما روز به روز سخت تر مي شود// عادت كرده ايم كه مشكلات مان را خودمان حل كنيم


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: در دومين بخش از سلسله نشست هاي ايسكانيوز با انجمن هاي صنفي خانه سينما پاي صحبت هاي مديران توليد نشسته ايم كه ماحصل گفت وگوبا مسعود اطيابي(رئيس انجمن صنفي مديران توليد)، صادق آذين و پيمان جعفري را در زير مي خوانيد .

* براي شروع مي خواهيم در مورد چگونگي بوجود آمدن انجمن مديران توليد بپرسيم و اينكه اين انجمن از چه زماني به شكل رسمي اعلام موجوديت كرد؟
صادق آذين: «بعد از تشكيل بنياد سينمايي فارابي بخش انجمن ها تاسيس شد و انجمن مديران توليد جزو اولين صنوفي بود كه تشكيل شد ، اما نه به صورت حرفه اي بلكه در حدود سال هاي 64 و 65 در دفاتر توليد جمع مي شديم و به نسبت آن مابقي انجمن ها نظير كانون كارگردانان به شكلي ناپخته و ابتدايي بوجود آمدند كه اين جمع شدن هاي خود جوش يك تشكلي را بوجود آورد و بعدها خانه سينما تاسيس شد و مابقي انجمن ها هم اعلام موجوديت كردند و در سال 68 الي 69 داراي اساسنامه شدند.
به طور كلي تا پيش از انقلاب اسلامي عنواني به نام مدير توليد نداشتيم و بعد از انقلاب وزارت فرهنگ و ارشاد براي اينكه ساختار توليد را نظام مند كند كلاس هايي را تشكيل داد و يكسري دانشجويان آمدند و در مديريت صنعتي دوره اي را گذراندند كه بعدها مدير توليد شدند . شرايط توليد آن دوران اقتضا مي كرد كه كارهاي توليدي نظام مند بشود و در واقع اوايل كار به نوعي تبديل به بازوي نظارتي ارشاد شده بوديم .
در سال هاي بعدي اين حرفه آكادميك شد اين تاريخچه مختصري از انجمن مديران توليد بود كه جزو سالم ترين، كوشاترين و فعال ترين صنوفي است كه در پيشبرد صنعت سينماي كشور تاثير بسيار زيادي دارد.

*در حال حاضر جايگاه صنفي و نهادي انجمن مديران توليد در خانه سينما در چه وضعيتي قرار دارد ؟ آيا از طرف خانه سينما به عنوان انجمني تاثيرگذار شناخته شده است و يا اينكه هنوز راه هاي زيادي بايد طي شود تا از همه واقعيت هاي اين انجمن بهره گيري مناسب شود؟
مسعود اطيابي: فعاليت هاي انجمن درون خانه سينما فعاليت هايي كامل پذيرفته شده است و اتفاقا يكي از انجمن هاي بسيار مستقل خانه سينما انجمن مديران توليد است . اين انجمن تنها صنفي ست كه هنوز هيچگونه كمكي را از خانه سينما دريافت نكرده ايم و تاكنون هر كاري كه انجام شده با استقلال خودش رو به رو بوده است به عنوان مثال مراسم تجليل از پيشكسوتان ، مراسم هاي سالانه و ... كاملا مستقل بوده است . در اين صنف مسووليت عمده اي برگردن ما است كه از جمله آن ها ضابطه مند كردن ورودي هاي اين حرفه و جلساتي ست كه در اين خصوص برگزار مي شود.

*يعني براي ورود به حرفه مديريت توليد تنها راه از طريق انجمن مديران توليد است؟
اطيابي: بله و هيچ راهي غير از اين وجود ندارد و هم وزارت ارشاد و اين موضوع را پذيرفته است و هم خانه سينما.

*ساير صنوف هم يك چنين وضعيتي دارند يا خير؟
اطيابي: ساير صنوف قاعدتا بايد يك چنين وضعيتي داشته باشند اما اين موضوع به دقتي كه در انجمن مديران توليد انجام مي شود نيست . ما هر سال آيين نامه هاي ورودي را با نيازمندي هاي روز تطبيق مي دهيم و مشخص مي كنيم در طول سال چه ظرفيتي را بايد بپذيريم كه هم به امنيت شغلي اعضا لطمه وارد نشود و هم اينكه كساني كه مي خواهند وارد اين حرفه شوند با راه بسته اي مواجه نشوند و حتي بيشتر از مسايل رسيدگي به وضعيت رفاهي اعضا ست كه وقت انجمن را مي گيرد اما خود اين فعاليت ها كاملا در خانه سينما پذيرفته شده است به طوري كه حدود چهار دوره است كه در هيات مديره حضور داريم و اينقدر پذيرفته شده ايم كه همواره در مجامع عمومي با اقبال رو به رو هستيم و آن هم به دليل رابطه مطلوب اين حرفه با ديگر حرف سينمايي است.
در ايران حرفه مديريت توليد يكي از سخت ترين حرفه ها است چرا كه ما در كشوري هستيم كه هنوز داريم انقلاب مي كنيم و در حال تحول هستيم و به هر حال در چنين موقعيتي هر كار توليدي سخت است و حتي بايد همواره روحيه عوامل صحنه را هم شاد و شاداب نگه داريم كه در چنين شرايطي كار بسيار مشكلي است و نكته مشكل تر اين است كه يك مدير توليد بايد خودش را فراموش كند و تمام حواسش به يك گروه 50 نفري باشد كه در چنين شرايطي مديريت نيروي انساني بسيار سخت است.

*در اين شرايط ابزار يك مدير توليد چيست؟
اطيابي: يك مدير توليد بعد از تهيه كننده در تمام امور اجرايي قدرتمندترين فرد يك پروژه است و اوست كه تصميم مي گيرد چه چيزي را كي، چگونه و كجا بگيرند.

* به عنوان يك مدير توليد عمده ترين مشكلات اين حرفه چيست؟
پيمان جعفري : با توجه به اينكه با يك خط توليدي رو به رو هستيم كه داراي شرايط انساني است و هر كس داراي روحيات مخصوص به خود هستند در واقع به تعداد افراد داراي مشكل هستيم و وظيفه يك مدير توليد اين است كه اين مشكلات را حل كند.
به نظر من يك مدير توليد بايد يك روابط عمومي خوب دشته باشد و سعي كند به گونه اي رفتار كند كه مشكلات اعضاي گروه سر كار رفع بشود.

*چه كسي در اين شرايط بايد به شما كمك كند؟
جعفري: فقط خودمان، حتي در بسياري از مواقع اين ما هستيم كه به تهيه كننده هم كمك مي كنيم و طي سال ها عادت كرده ايم كه مشكلات مان را خودمان حل كنيم چرا كه اينقدر مشكل از جاهاي مختلف چه نهادها و چه از طرف دوستان وجود داشته است كه سعي كرده ايم آنها را حل كنيم اما مشكل عديده اي كه صنف مديران توليد دارد و بارها و بارها هم سعي كرده ايم آن را حل كنيم مشكل آموزش است، مشكلي كه در تمام سينما وجود دارد و اين وظيفه اي بر عهده وزارت ارشاد، خانه سينما و نهادهاي ديگر است. اما متاسفانه تاكنون عملي نشده است و هر بار كه اين موضوع را به يك جايي رسانده ايم با تغيير مديريت ها همه چيز به صفر رسيده و هيچوقت به سرانجام نرسيده است. اميدوارم اين اتفاق بيفتند چرا كه به شخصه بعد از سال ها كار در زمينه هايي مختلف سينما و حدود 14 سال فعاليت در حرفه مديريت توليد احساس مي كنم واقعا كمبودهايي وجود دارد و در اين شرايط به نظر مي رسد تنها خودمان بايد به فكر خودمان باشيم.
*چرا در خانه سينما اين اتفاق تاكنون رخ نداده است؟
جعفري: متاسفانه به دليل درگيري هاي كه در اين چند سال اخير در خانه سينما وجود داشته است كمتر به بحث آموزش توجه شده اما همه مديران خانه سينما به اين مساله اعتقاد داشته اند و حتي در اين زمينه پيشنهادات ديگري را هم به خانه سينما ارايه داديم و كساني كه با توجه به شرايط سخت سينما بازنشستگي پيش از موعد برايشان پيش مي ًآيد به نوعي با ايجاد يك سري تعاوني هايي در آنها مشغول به كار شوند.

*آقاي آذين با توجه به اينكه شما ساليان بيشتري است كه در اين حرفه مشغول به كار هستيد جريان مديريت توليد را از پيش از انقلاب آسيب شناسي كنيد ؟
صادق آذين: من هميشه گفته ام كه مدير توليد در واقع يك مدير بحران است اما قبل از انقلاب يك تهيه كننده اي براي فيلم سرمايه اي مي گذاشت و بعد از انتخاب عوامل ظرف 20 الي 25 روز فيلم جمع مي شد، اما بعد از انقلاب اين شرايط مقداري گسترده تر شد و تكنسين هاي زيادي را تحويل جامعه سينمايي داده ايم . يكي از مواردي كه در حال حاضر اتفاق مي افتد و باعث سختي بيشتر كار مديريت توليد مي شود اين است كه در هر پروژه اي كار و نوع آن فرق مي كند و به نوعي شبيه به يك مديريت صنعتي است ، اما در ايران سينما صنعت نيست و همه چيز به صورت احساسي و دلي انجام مي شود . اين جريان به اتفاقي منجر مي شود كه هر چه به جلوتر مي رويم افراد خسته تر و فرسوده تر مي شوند ، در نتيجه همه جا سنگ اندازي ديده مي شود كه اين موضوع ناخودآگاه بر روي كار گروه هم تاثير مي گذارد و باعث مي شود شرايط توليد روز به روز سخت و سخت تر شود.
بحث دوم در ارتباط با خانه سينما است، اساسا خانه سينما بودجه اش را از طريق دو درصدي كه كمك به هنرمندان است تامين مي كند و به نوعي بازوي اجرايي ارشاد شده است. خيلي از كساني كه در سينما كار مي كنندعاشق اين حرفه هستند اما امنيت شغلي ندارند ،در سينما دو گروه هستند كه وضع خوبي دارند تهيه كنندگان و كارگردانان و مابقي دست اندركاران سينما خيلي رويت ديده نشده اند، شرايط توليد با توجه به اينكه ارشاد متولي توليد در سينما است و در اين چند سال اخير آيين نامه هاي مختلفي را تنظيم كرده است سال به سال با هم تفاوت دارد و عملا سينما را به عنوان يك وسيله ابزاري نگاه مي كنند. اين نابساماني ها خط توليد را دارد دچار بحران مي كند . در نتيجه تا زماني كه سياست گذاري ها اصلاح نشود اين مشكلات ادامه خواهد داشت. به اعتقاد من خانه سينما بايد همه صنوف را ببيند و تنها به فكر برگزاري مراسم و بزرگداشت ها نباشد./120

اخبار مرتبط
• با بنياد سينمايي فارابي نتوانسته ايم ارتباط برقرار كنيم// خانه سينما به صنف جلوه هاي ويژه كم توجه است
 يکشنبه 13 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن