تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803207977




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/طرح تحول اقتصادي ومسكن/ عضونظام مهندسي خراسان رضوي: طرح ضربتي توليد مسكن راهكار رفع معضل مسكن است ايجاد تشكل صنفي مسكن براي ساماندهي اين بخش ضروريست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /طرح تحول اقتصادي ومسكن/ عضونظام مهندسي خراسان رضوي: طرح ضربتي توليد مسكن راهكار رفع معضل مسكن است ايجاد تشكل صنفي مسكن براي ساماندهي اين بخش ضروريست


خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: راه و ساختمان

سال‌هاي متمادي است كه وضعيت نابسامان مسكن به عنوان اصلي ترين دغدغه ملت و دولت مطرح بوده و لزوم اصلاح و ساماندهي آن محرز شده است اما با تعلل در آن از سوي دستگاه‌هاي اجرايي، نابساماني تشديد شده و وضعيت مخاطره آميز كنوني را رقم زده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، هم اكنون توليد مسكن به عنوان يك شغل فراگير اما دست دوم براي اقشار مختلف جامعه درآمده و اين وضعيت گاها به گونه‌اي است كه انگار زندگي شهروندان در درون يك كارگاه بزرگ ساختماني جاري است، همچنين عرضه آن نيز به شكل يك كالاي تجاري همراه با دلال بازي بسيار مد نظر همه است.

در اين راستا نه نياز خريدار مطرح بوده، نه شاخصي براي تعيين كيفيت بنا وجود دارد و نه بخشي از معماري و مهندسي سازه مطرح است و صرفا بحث سودآوري طرفين تعيين كننده است.

در اين رابطه مهندس محمد سخدري، عضو نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي در گفت‌وگو با خبرنگارمسكن ايسنا، اظهار كرد: معضل مسكن به حدي بزرگ شده كه عملا به شكل فاجعه درآمده و توان پرداختن به آن در نگاه اول ناممكن شده است و شايد همين موضوع باعث شده كه تاكنون مسوولان مربوطه از رويارويي با اين معضل پرهيز كنند و اين امر را عبث بدانند.

سخدري با بيان اينكه براي شكستن اين معضل بزرگ و كوچكتر كردن آن، راه حل‌هايي وجود دارد، تصريح كرد: اجراي طرح ضربتي توليد و عرضه انبوه مسكن با كيفيت، به عنوان يك برنامه كوتاه مدت و به موازات آن اصلاح اساسي در تشكيلات مربوط و وابسته به فرآيند توليد مسكن، كاستن از چند گانگي دستگاه‌هاي اجرايي مسوول، ارائه تعاريف جديدي براي دستگاه‌هاي مرتبط با مسكن، بازنگري جدي قوانين جاري با توجه به نياز و شرايط روز جامعه، حذف كامل پراكنده سازي به عنوان معضل بزرگ و تقويت انبوه سازي مسكن و به طور كلي تغيير و اصلاح تفكري با رويكردي متفاوت در خصوص فرآيند توليد مسكن در قالب برنامه‌هاي ميان مدت و بلند مدت، از جمله اين راه حل هاست.

وي با اشاره به اجراي طرح مسكن مهر به عنوان يكي از تصميمات مهم دولت در راستاي حل معضل مسكن، طرح مذكور را در ابتداي راه دانست و افزود: تا اجراي كامل طرح و عرضه محصول آن به بازار مصرف زمان طولاني رادر پيش داريم بنابراين اگرچه معتقدم كه اجراي طرح مزبور تاثير بسزايي در تعديل قيمت بازار مسكن خواهد داشت ولي طرح ياد شده بنا بر آنچه بيان شد به تنهايي منجر به ساماندهي توليد مسكن نخواهد شد.

اين عضو نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي در خصوص افت محسوس قيمت مسكن در چند ماه اخير متذكر شد: اين افت صرفا به دليل كاهش التهاب بازار مسكن از طريق اشباع شدن طبيعي آن بود و طرح مسكن مهر تاثير چنداني بر آن نداشته است.

وي اظهار كرد: با توجه به روند فعلي اجراي طرح مهر و گذشت چندين ماه از شروع طرح به نظر مي رسد اجراي طرح با تاخير مواجه شود و عملاً اهداف كامل دولت محقق نشود.

وي درباره تاثير آزاد سازي سيمان از سبد حمايتي دولت گفت: اگر چه افزايش قيمت سيمان در قيمت تمام شده ساخت بنا موثر است اما مبناي محاسبه سازندگان مسكن متاسفانه سقف قيمت بازار است و نه قيمت مبنا، بنابراين چنانچه طرح آزاد سازي سيمان منجر به تثبيت قيمت و توزيع مناسب آن شود تاثير چنداني بر قيمت مسكن نخواهد داشت.

اين عضو نظام مهندسي ساختمان در زمينه وام مسكن، تصريح كرد: اگر چه ميزان وام مسكن نسبت به بهاي مسكن بسيار اندك است اما گره گشايي تعداد معدودي از نيازمندان مسكن در جهت خريد بود بنابراين حذف آن باعث مي شود كه عملا اين دسته توان خريد مسكن را از دست بدهند و اين يعني كاهش تقاضا و نهايتا كاهش بهاي مسكن، از طرفي هم حذف وام مسكن يعني كاهش نقدينگي و كاهش تورم كه نتيجه آن بازيابي توان خريد در دراز مدت براي گروه ياد شده است.

وي سياست تعلق گرفتن ماليات به افرادي كه دوبار و بيشتر در سال اقدام به خريد و فروش مسكن كنند در راستاي حذف و يا خارج كردن مسكن از حالت كالاي تجاري ضروري دانست و اذعان كرد: به دليل وجود راه‌هاي فرار مالياتي، اطميناني به اجراي اين امر نيست و لذا بستن اين راه‌ها ضرورت ويژه‌اي دارد.

وي ادامه داد: از طرفي اخذ ماليات به اين شكل ممكن است تاثير افزايشي بر بهاي مسكن داشته باشد لذا با توجه به اين موضوع بهتر است قانون اخذ ماليات به تمام معاملات مسكن تعلق گرفته و در صورت تعدد معاملات، ماليات متعلقه نيز به شكل تساعدي افزايش يابد.

سخدري گفت: اساسا هر فعاليت اقتصادي بايد در قالب تشكيلات ثبتي صورت گرفته و حساب سود و زيان و تراز مالي و گردش حساب بانكي تشكيلات مذكور مشخص و قابل ارائه باشد ولي متاسفانه به دليل نامشخصي تاكنون بازار ايران از لزوم تشكيلات ثبتي معاف شده و شايد اثر جمله معروف كاسب حبيب خداست باشد!

وي با بيان اين مطلب كه وجود بانك اطلاعاتي مسكن تاثير بسزايي در ساماندهي وضعيت مسكن دارد، افزود: ايجاد اين بانك علاوه بر تسهيل در اجراي قانون ماليات مسكن، اثر مطلوبي بر بازار مسكن از طريق حذف انحصارها، مانورها و شگردهاي خاص برخي از بنگاه‌هاي معاملاتي، عرضه انبوه و متنوع مسكن بصورت متمركز و در نتيجه تامين حق انتخاب خريدار داشته و علاوه بر اين به عنوان منبع مطمئن اطلاعاتي جهت برنامه ريزي هاي آتي وضعيت مسكن از اهميت خاصي برخوردار است و اجراي اين طرح در صورت وجود تشكيلات ثبتي در تمام بخش‌هاي مسكن به خوبي قابل انجام است.

وي در زمينه ايجاد تشكل صنفي براي بخش مسكن كه چندي پيش توسط رييس جمهور در طرح تحول اقتصادي مطرح شد، تاكيد كرد: در نظام ساماندهي مسكن وجود تشكل صنفي مسكن به عنوان تشكل مادر جهت ساماندهي اصناف وابسته و همچنين شاهراه ارتباطي با ساير بخش هاي مرتبط با مسكن ضرورت داشته و عملا باعث ارتقاي كيفي كمي مسكن خواهد شد.

انتهاي پيام
 يکشنبه 13 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 401]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن