تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق زبان، دور داشتن آن از زشت گويى، عادت دادنش به خير و خوبى، ترك گفتار بى فايده و ني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806828759




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حكيمي: رمان نويسان براي روايت زندگي پيامبران از «اسرائيليات» استفاده نكنند


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: حكيمي: رمان نويسان براي روايت زندگي پيامبران از «اسرائيليات» استفاده نكنند
«محمود حكيمي» با اشاره به خلق احاديث جعلي و ساختگي در صدر اسلام، گفت: رمان نويسان براي روايت زندگي پيامبران از «اسرائيليات» كه در تفاسير اهل سنت و اهل تشيع وجود دارد، استفاده نكنند.
به گزارش فارس، ساخت فيلم و مجموعه هاي تلويزيوني بر اساس زندگي شخصيتهاي مذهبي به ويژه پس از انقلاب اسلامي رو به افزايش است اين در حالي است كه به نظر مي رسد رمان نويسان در اين زمينه كم كارترند.
«محمود حكيمي» داستان نويس و پژوهشگر، درباره دستمايه قرار دادن زندگي شخصيتهاي مذهبي براي خلق رمان، بيان داشت: داستان و رمان ديني مي تواند در جذب خواننده به وقايع تاريخي بسيار مؤثر باشد.
وي افزود: مي دانيم كه يكي از عناصر مهم رمان عنصر خيال است، اما بايد توجه داشته باشيم كه در داستانهاي ديني نمي توانيم به صورت وسيع، از تخيل استفاده كنيم.
حكيمي ادامه داد: البته استفاده از تخيل در رمانهاي ديني، در مورد برخي از شخصيتها اشكال ندارد و گاه بسيار جالب است و در جذب خواننده بسيار كمك مي كند. مثلاً در مورد حالات رواني اشخاصي مثل «عمر بن سعد» مي توانيم از عنصر تخيل به خوبي استفاده كنيم. مي دانيم كه او ساعتها در ترديد بود كه به فرماندهي لشكر يزيد ادامه دهد و يا خود را كنار بكشد. «عمر بن سعد» نيك مي دانست كه حق با حسين بن علي (ع) است و يزيد حاكمي ستمگر است ولي او نمي توانست از حكومت ري كه به او پيشنهاد شده بود بگذرد.
اين نويسنده اظهار داشت: بايد توجه داشت كه تخيل و پديد آمدن شخصيتهاي خيالي را نويسنده رمان در مورد وقايع تاريخي غيرمذهبي مي تواند به كار برد. در اين صورت نويسنده مي تواند براي ايجاد شور و هيجان گاهي وقايع تاريخي را تغيير دهد، آن هم نه تغييري كه به تحريف تاريخ بينجامد.
حكيمي گفت: در بسياري از داستانهاي تاريخي متأسفانه نويسندگان به گونه اي وقايع را تغيير دادند كه تحريف پديد آمد و اين از نظر من اصلاً درست نيست، حتي اگر رمان نويس خيلي زيبا بنويسد.وي افزود: گاهي اوقات نويسنده به خلق قهرمانان جديد در يك واقعه تاريخي دست مي زند. در خلق قهرمانان جديد اگر وقايع تاريخي را از اصل تغيير ندهد اشكالي ندارد، ولي اگر بخواهد اصل واقعه تاريخي را به گونه اي تغيير دهد آن وقت باز هم تحريف به وجود مي آيد.
حكيمي بيان داشت: در گذشته برخي از شاعران ما به علت علاقه اي كه به يك شخصيت ديني داشته اند، داستانهاي تخليلي و غيرواقعي را ابداع كرده و آنها را در ديوان اشعار خود آورده اند. مراجعه به تاريخ نشان مي داد كه آن واقعه يا اصولاً اتفاق نيافتاده و يا اين كه شاعر بخشي را به آن افزوده و يا از آن كاسته است.
اين نويسنده گفت: متأسفانه اين انگيزه، يعني انگيزه اي براي جذب خواننده در صدر اسلام گاه به خلق احاديث جعلي و ساختگي منجر شده است. در مورد زندگاني پيامبران متأسفانه برخي از نويسندگان از «اسرائيليات» استفاده مي كنند. آنها يك تفسير قرآني را برمي دارند و حكايتي را انتخاب مي كنند و آن گاه به شرح و تفسير مي پردازند. بنابراين رمان نويسان هرگز داستاني از اسرائيليات را خواه در تفاسير اهل سنت و خواه در تفاسير اهل تشيع اگر وجود داشته باشد انتخاب نكنند و به تفسير آن نپردازند.
 يکشنبه 13 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن