تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سزاوار است كه عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815301982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به روش الكتروفورتيك انجام شد: سنتز آزمايشگاهي كريستال‌هاي زئوليت در دانشگاه علم و صنعت


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: به روش الكتروفورتيك انجام شد: سنتز آزمايشگاهي كريستال‌هاي زئوليت در دانشگاه علم و صنعت


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: پژوهشي

محققان دانشگاه علم و صنعت ايران با استفاده از روشي موسوم به الكتروفورتيك موفق به شكل‌دهي كريستال‌هاي زئوليت ZSM-5 شدند.

به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر سيد نظام الدين اشرفي زاده، عضو هئيت علمي دانشكده مهندسي شيمي دانشگاه علم صنعت و مجري طرح اظهار كرد: زئوليت‌ها مواد نانو متخلخلي هستند كه كاربردهاي بسياري در صنايع مختلف دارند. از جمله معروفترين زئوليت‌ها، ZSM-5 است كه انواع بسيار متنوعي دارد. از اين زئوليت مي‌توان براي توليد غشاهاي جداكننده مواد در مقياس مولكولي استفاده كرد.

وي خاطرنشان كرد: الكتروفورتيك از روش‌هاي بسيار پيشرفته در جهان است كه كريستال‌هاي زئوليت را با اعمال جريان الكتريكي در يك چيدمان خاص مولكولي قرار مي‌دهد. زئوليت توليد شده از اين روش، داراي حفراتي نانومتري با هندسه به خصوص و از قبل تعيين شده است.

دكتر اشرفي زاده در تشريح مراحل انجام پروژه اظهار داشت: در اين پروژه براي تهيه يك غشاي نانومتري از زئوليت ZSM-5، ابتدا پودر آن تهيه شده و سپس بر روي يك قطعه سراميكي، به‌عنوان پايه غشاء، قرار داده شده است. در ادامه، اين مجموعه در كوره گذاشته شده تا عمل پخت و سينترينگ آن انجام شود. براي اعمال پودر زئوليت بر روي سطح پايه غشاء، از فرآيند الكتروفورتيك استفاده شده است.

وي خاطرنشان كرد: چنانچه پودر به روش‌هاي ديگري بر روي سطح پايه اعمال مي‌شد، غشاي مناسبي بر روي پايه سراميكي تشكيل نمي‌شد. اعمال پودر زئوليت به روش الكتروفورتيك بر روي سطح پايه، سبب توليد غشايي با حفرات نانومتري و هندسه خاص مي‌شود كه توانايي جداسازي مولكول‌هاي آلي را از يكديگر دارد. اين نوع غشا در سطح جهاني بسيار نادر است و بطور كلي تركيباني كه بتوانند مواد آلي را در سطح مولكولي جدا نمايند، انگشت شمار هستند.

اشرفي زاده تصريح كرد: اين كار تحقيقاتي براي اولين بار در ايران انجام شده و مورد تقدير مجامع جهاني نيز قرار گرفته است.

گفتني است، اين پژوهش با همكاري مهندس ميترا عبداللهي - دانشجوي كارشناسي ارشد - و دكتر اكبر ملك پور - عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان - انجام شده و در داخل كشور ثبت اختراع شده است.

بنابر اعلام ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو، جزئيات اين طرح كه از حمايت تشويقي ستاد نيز بهره‌مند شده، در مجله بين المللي Microporous and Mesoporous Materials (جلد 106، صفحات 200-192، سال 2007 ) منتشر شده است.
 شنبه 12 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1873]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن