واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: گزارشي از كتابخانه مركزي مشهد، رنگين كمانيترين ساختمان شهر
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: شهرستانها
كاربرد 16 طيف رنگي در نماي كتابخانه مركزي مشهد آنرا به رنگين كماني ترين ساختمان شهر مشهور كرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)_ منطقه خراسان، كتابخانه مركزي مشهد در فضايي به مساحت 6 هزار متر مربع و زيربناي 11هزار و 500 مترمربع در انتهاي بلوار هفت تير( منطقه آب و برق) واقع شده است.
شايد بتوان گفت بارزترين ويژگي نماي اين كتابخانه استفاده از كاشي هاي رنگي است؛ كاشي هايي كه از سبز شروع و به آبي ختم مي شوند و چندين ساختمان كوچكتر در جلوي ساختمان اصلي كه به رنگ هاي صورتي و زرد هستند.
كمتر ساختماني و شايد هيچ ساختماني را در مشهد نمي توان يافت كه اين رنگ ها در نماي آن بكار رفته باشد و اين خود نكته اي مثبت در متمايز كردن ساختمان كتابخانه از ساير ساختمان هاي شهر است؛ اما اينكه چند درصد از افرادي كه از كنار اين ساختمان مي گذرند، گمان به كتابخانه بودن اين ساختمان مي برند، خود نكته اي حائز اهميت است.
به خوبي روشن است كه كيفيت رنگ اين كاشي ها پايين است، طوري كه هنوز چيزي از ساخت نما نگذشته ساختمان به نظر قديمي مي آيد و اين در حاليست كه مصاحبه هاي مردمي از شباهت اين ساختمان به لانه زنبور و حمام حكايت مي كند! البته ناگفته نماند كه برخي هم از آن به عنوان نگين درخشان محله خود ياد مي كنند.
سيد جواد سادات فاطمي، مديركل نهاد هاي كتابخانه هاي خرسان رضوي در گفت و گو با ايسنا _ منطقه خراسان اظهار داشت: هم اكنون كاشي هاي به كار رفته در نما در حال ريزش است، طوري كه هنوز كتابخانه به بهره بردراي نرسيده در حال باز سازي است!
اين در حالي است كه مشاور اصلي طرح كتابخانه مركزي مشهد گفت: به دليل نداشتن بودجه كافي و خطرناك بودن نماي سنگ در ارتفاع زياد، از به كارگيري سنگ در نما خودداري كرديم.
دكتر محمد رضا قانعي درباره اينكه تا چه حد كاربرد كاشي و اين نما با بسترهاي فرهنگي خراسان و مشهد پيوند دارد در گفت و گو با خبرنگار ايسنا_منطقه خراسان، اظهار داشت: كاشي سمبل معماري ايراني و خراسان بستر كاشي است.
وي افزود: ساختمان كتابخانه از يك پديده خيلي قديمي يعني "لوح" الهام گرفته است، در واقع كل طرح كتابخانه از يك سكو و يك لوح ايستاده روي آن تشكيل مي شود؛ سكو ادامه ريشه كوه و ادامه فضاي ميدان است؛ و لوح، يادآور خط و كتيبه و كتابت.
معمار و مشاور اصلي طرح كتابخانه مركزي مشهد خاطر نشان ساخت: جهت ساختمان رو به سمت شرق است و ديد از غرب به شرق به مفهوم نگاه به شهر و مهم تر از آن نگاه به بارگاه حضرت رضا(ع) است.
وي گفت: كاشي هاي به كار گرفته شده در نماي ساختمان بر خلاف كاشي هاي سنتي كه در دماي 800 درجه پخته مي شوند، در دماي 1200 درجه پخته شده اند و اين دماي پخت به آنها مقاومت بيشتري بخشيده است.
قانعي در رابطه با نوع پنجره هاي به كار گرفته شده در اين ساختمان مي گويد: با نگاهي كلي به ساختمان متوجه مي شويد كه تعداد پنجره ها از پايين به بالا بيشتر مي شوند، در واقع ساختمان هر چه به سمت آسمان نزديك مي شود، به يك سبكي مي رسد.
مشاور اصلي طرح كتابخانه مركزي مشهد ابراز داشت: حفظ نماي كلي طرح و تناسب پنجره ها با كاشي ها و همچنين مسائل حفاظتي و امنيتي مهمترين عوامل استفاده از پنجره هاي كوچك، يعني قطع 70×70 بوده است.
اين در حالي است كه مصاحبه هاي مردمي از تمايل آنها جهت مطالعه در فضايي با ديد باز و پنجره هاي بزرگ حكايت مي كند.
دكتر محمد رضا قانعي با اشاره به كاربرد 16 طيف رنگي در نماي كتابخانه مركزي مشهد، بيان داشت: رنگ ساختمان از سبز به نشانه طبيعت و قداست مشهد شروع شده و به آبي يعني آسمان ختم مي شود، به گونه اي كه در آن محو مي گردد.
وي خاطر نشان كرد: كوچكترين ساختمان يا همان لوح مربوط به مخزن كتب خطي و نفايس است و انتخاب رنگ زرد براي اين لوح به نشانه درخشندگي و ارزش والاي اين قسمت از كتابخانه است.
دكتر قانعي يكي از نكات اصلي در كانسپت و ايده اصيل طرح را مكان و موقعيت طرح دانست و گفت: زميني كه براي كتابخانه در نظر گرفته شده بود در جنوب شهر مشهد و تقريباً در دامنه كوه هاي جنوبي شهر و در كنار يك ميدان قرار داشت و قرارگيري زمين در دامنه اين كوه ها و شيب زمين در دامنه اين ارتفاعات يكي از عوامل شكل گيري طرح معماري آن بوده است.
وي افزود: آنچنان كه سنگ به كار رفته در سكوي كتابخانه متعلق به يكي از معادن متروكه همين كوه ها است كه شخصا آنرا با ماه ها جستجو در اين كوه ها پيدا نمودم.
دكتر قانعي به ايسنا _ منطقه خراسان گفت: درب ورودي ساختمان در ضلع غربي و از شرق به غرب است كه نشان از توجه به غروب آفتاب و آمدن روزي دوباره و آينده است، در واقع نگاهي نو به كتابخانه، كتابخانه اي در عصر و زمانه خودش است.
وي از آرك موجود در نما به عنوان دروازه اي به سمت علم و دانش و آينده ياد كرد و بيان داشت: ما به دلايل معماري، فني و حتي اقتصادي در نما از كاشي استفاده كرده ايم؛ از نظر اقتصادي، از سنگ استفاده نشد زيرا بودجه اش را نداشتيم و از نظر فني و اجرايي نيز نصب صفحه هاي بزرگ سنگ در آن ارتفاع كاري سخت و خطر آفرين بود.
وي هزينه صرف شده در نما را 180 ميليون تومان عنوان كرد.
قطعاً تمام ايده هاي به كار رفته در اين كتابخانه خوب يا بد، نشان از روح موجود در جسم آن است؛ روحي كه بايد توسط بهره برداران اصلي آن يعني مردم و مشتاقان علم و دانش به خوبي درك و احساس شود.
انتهاي پيام
شنبه 12 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1351]