تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دنيا سراى بلا و گرفتارى و محل گذران زندگى و زحمت است خوشبختان از آن دل كنده‏اند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816678490




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با معرفي وزيران پيشنهادي اقتصاد، كشور و راه توسط احمدي‌نژادمجلس غافلگير شد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: با معرفي وزيران پيشنهادي اقتصاد، كشور و راه توسط احمدي‌نژادمجلس غافلگير شد
علي كردان، شمس‌الدين حسيني و حميد بهبهاني به ترتيب به وزارت كشور، امور اقتصادي و دارايي و راه و ترابري معرفي شدندمرجان توحيديزماني كه علي كردان، شمس‌الدين حسيني و حميد بهبهاني به همراه محمدرضا رحيمي وارد صحن علني مجلس شدند و تعدادي از نمايندگان به گرد آنها حلقه زدند، معلوم شد شايعاتي كه دقايق اوليه آغاز جلسه علني مجلس بين خبرنگاران پيچيده بود صحت دارد و رييس‌جمهور اين سه نفر را به ترتيب به عنوان وزيران پيشنهادي كشور، امور اقتصادي و دارايي و راه به مجلس معرفي كرده است.


اين‌گونه بود كه محمدرضا باهنر كه رياست جلسه را پس از رفتن لاريجاني به عهده گرفت با دعوت از نمايندگان براي اين كه سر جاي خود بنشينند، اعلام كرد كه احمدي‌نژاد سه وزير پيشنهادي خود را امروز به مجلس معرفي كرده است و سپس نامه معرفي اين سه نفر را براي نمايندگان قرائت كرد و گفت كه براين اساس مجلس سه‌شنبه هفته آينده راي اعتماد به وزيران پيشنهادي را در دستور قرار مي‌دهد.اين درحالي بود كه پيش از اين انتظار مي‌رفت، احمدي‌نژاد سرپرستان وزارتخانه‌هاي اقتصاد و كشور يعني صمصامي و هاشمي را به عنوان وزير به مجلس معرفي كند و به همين دليل به علت حضور كردان، حسيني و بهبهاني شلوغي و ازدحام صحن علني روز سه‌شنبه بيشتر شد و بسياري از نمايندگان براي عرض سلام و ارادت به سمت صندلي‌هاي رديف جلوي صحن حركت كردند و همين مساله سبب شد تا باهنر به نمايندگان تذكر دهد تا به صندلي‌هاي خود بازگردند.
هرچند صحن علني مجلس از دقايق اوليه‌اي كه وارد دستور شده بود، آرام و قرار نداشت و نمايندگان در دسته‌هاي 3 و 4 نفره در تمام طول مدت مذاكرات مجلس با يكديگر مشغول گفت‌و‌گو بودند. البته همين تجمع‌هاي كوچك سه و چهارنفره در جايگاه هيات‌رييسه هم ديده مي‌شد و اين مساله بارها تذكرات نمايندگان را مبني بر اين‌كه ما به دليل ازدحام و آشفتگي در صحن متوجه مذاكرات نمي‌شويم؛ درپي داشت. چنين بود كه به دنبال اين شلوغي‌ها محمدابراهيم نكونام، نماينده گلپايگان و خوانسار هم در تذكري آيين‌نامه‌اي به باهنر گفت كه نگاهي به بالا و حول و حوش خود بيندازيد، ببينيد چه خبر است؛ اين نحوه اداره مجلس نيست، كه باهنر هم در پاسخ گفت: مي‌دانيم چه خبر است، خبرهاي خوبي نيست، نمايندگان عوض اين‌كه به مذاكرات گوش بدهند وارد محافل سه، چهار نفره شده‌اند و تذكر مي‌دهم كه به جاي خود بازگردند و به مذاكرات گوش دهند. با اين حال نمايندگان به تذكرات جانشين رييس مجلس توجه نكردند و اين آشفتگي با حضور معاون حقوقي و پارلماني رييس‌جمهور به همراه سه وزير پيشنهادي احمدي‌نژاد به اوج خود رسيد.
چه نمايندگان انتظار نداشتند كه وزيران پيشنهادي اين سه نفر باشند.در اين ميان اگرچه و به گفته تعدادي از نمايندگان حضور كردان و بهبهاني تاحدي قابل پيش‌بيني بود، اما آمدن حسيني، دبير كارگروه طرح تحول اقتصادي دولت، بيش از همه نمايندگان را در شوك فرو برد. به طوري كه بسياري از نمايندگان در اظهارنظر خود از معرفي اين سه تن ابراز شگفتي كرده و البته تاكيد مي‌كردند كه آنها هم تا پيش از اين از معرفي اين گزينه‌ها اطلاعي نداشتند. چنين بود كه اين اقدام رييس‌جمهور در معرفي وزيران پيشنهادي بدون هماهنگي با مجلس و بي‌آنكه نظر كميسيون‌هاي تخصصي را در اين باره جويا شود انتقاد نمايندگان را برانگيخت. تعدادي از نمايندگان بر اين باور بودند كه اين نحوه معرفي بدون آنكه از مجلس نظرخواهي صورت بگيرد، زمينه تعامل مناسبي را بين مجلس هشتم و دولت نهم ايجاد نمي‌كند. به طوري كه موسي قرباني، از اعضاي هيات‌رييسه در گفت‌وگو با دنياي‌اقتصاد در اين باره گفت كه اگر قبلا با مجلس در اين باره هماهنگ مي‌شد، خوب بود. البته الان هم كه با مجلس هماهنگي نكرده، مرتكب خلافي نشده است، چراكه «هماهنگي» يك الزام قانوني نيست.قرباني سپس افزود: از آنجا كه مجلس بايد راي بدهد، هماهنگي باعث مي‌شود تا نحوه راي دادن بهتر و مطلوب‌تر باشد.
اولتيماتوم نمايندگان به وزير پيشنهادي اقتصاد
هرچند تعدادي از نمايندگان همچنان در شوك معرفي اين سه نفر و بيش از همه معرفي كردان، قائم‌مقام وزير نفت براي وزارت كشور و حسيني براي وزارت اقتصاد بودند، اما موسي‌پور، معاون پارلماني وزارت كشور از هرگونه پاسخ در اين‌باره خودداري و البته در پاسخ به دنياي‌اقتصاد تاكيد كرد كه كردان از بدنه نفت نيست، بلكه وي سوابقي در وزارت كشور دارد. در همين حال هم موسي قرباني با لبخند به خبرنگاراني كه موسي‌پور را در ميان خود گرفته بودند، گفت: حالا كه ديگر رييس‌جمهور سه وزير را معرفي كرده است، ديگر سوال براي چيست؟!
اما در همين حال روح‌ا... حسينيان، نماينده اصولگراي تهران و حامي دولت در جمع خبرنگاران نيز از اين انتخاب احمدي‌نژاد اظهار شگفتي كرد و در حاشيه جلسه علني و در جمع خبرنگاران گفت كه به كارآيي وزيران پيشنهادي اميدوار نيست. وي در پاسخ به اين سوال كه چرا اين معرفي باعث شگفتي شما شد، تصريح كرد كه اميدي به اينكه اين افراد بتوانند كاري انجام دهند وجود ندارد.
همچنين سيدكاظم دلخوش، ديگر نماينده اصولگرا و عضو كميسيون اقتصادي مجلس نيز نسبت به معرفي حسيني به عنوان وزير اقتصاد تلويحا واكنش نشان داده و اعتبار علمي حسيني را براي پذيرش اين مسووليت مناسب ارزيابي نكرد. دلخوش در جمع خبرنگاران گفت: وزارت اقتصاد از جمله وزارتخانه‌هاي مهم در كشور است و بايد وزيري قوي و آشنا با مسائل مالياتي، امور گمركي، خصوصي‌سازي و همچنين سياست‌هاي پولي و ارزي باشد. وي تاكيد كرد: مجلس به وزيري راي مي‌دهد كه دانش تئوري‌هاي اقتصادي و توان كارهاي اجرايي را همزمان داشته باشد و كسي كه تنها يكي از دو اصل را دارا نباشد، فرد مناسبي براي اين وزارتخانه نيست.
از طرفي ديگر مخبر كميسيون اقتصادي مجلس نيز عدم هماهنگي دولت در معرفي وزيران پيشنهادي خود با كميسيون‌هاي تخصصي مجلس را مطلوب ندانست و در جمع خبرنگاران پارلماني گفت تصور بر اين بود كه صمصامي از سوي رييس‌جمهور به مجلس معرفي شود. محمدرضا خباز افزود: ما نيز همزمان با ملت متوجه معرفي وزيران شديم و اين درست نيست.
خباز تاكيد كرد كه اگر دولت بخواهد وزيران پيشنهادي راي لازم را از مجلس كسب كنند، لازم است تعامل قوي با مجلس داشته باشد و كميسيون‌هاي تخصصي در جريان انتخاب وزير پيشنهادي باشند.
اين اولتيماتوم تلويحي دو تن از اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس نسبت به وزيران پيشنهادي رييس‌جمهور و به ويژه وزير پيشنهادي اقتصاد، گوياي اين مطلب است كه نمايندگان از اين انتخاب احمدي‌نژاد به دليل عدم تجربه كافي در عرصه مديريتي چندان رضايت ندارند اما از آنجايي كه پيشاپيش معلوم بود صمصامي نمي‌تواند نظر مساعد نمايندگان را به خود جلب كند، احمدي‌نژاد تصميم گرفته است تا گزينه‌اي را معرفي كند كه تنها فصل اشتراكش با نمايندگان و آشنايي مجلس با او دبيري كارگروه تحولات اقتصادي دولت است؛ به طوري كه مهدي سنايي، ديگر نماينده مجلس در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد در اين باره گفت: احمدي‌نژاد بر اين باور بود كه چون حسيني دبير كارگروه است، چنانچه بتواند وزير هم بشود، هماهنگي بيشتري مي‌تواند بين مجلس و دولت ايجاد كند، تا سياست‌هاي دولت در اين زمينه هر چه بيشتر حالت اجرايي به خود بگيرد.
سيدشمس‌الدين حسيني، داراي مدرك دكتراي اقتصاد در بخش عمومي و بين‌الملل بوده و در حال حاضر دبير كارگروه طرح تحولات اقتصادي به شمار مي‌رود. او پيش از اين مديركل روابط‌عمومي و امور بين‌الملل وزارت نيرو، مديركل حوزه رياست سازمان برنامه و بودجه و سرپرست دفتر بررسي‌هاي اقتصادي مركز پژوهش‌هاي مجلس بوده است.
وي از جمله حاميان دولت در اجراي طرح تحول به شمار رفته و معتقد است كه دولت‌هاي قبل از ترس پيامدهاي تورمي از اجرايي كردن طرح هدفمند شدن يارانه‌ها خودداري كرده‌اند. نمايندگان عدم تجربه و شناخت قبلي از حسيني را از جمله دلايلي مي‌دانند كه ممكن است باعث شود تا وي نتواند از فيلتر مجلس عبور كند.
اگرچه پيش از اين و در مجلس هفتم، زماني كه مشابه چنين وضعيتي براي وزارت صنايع و معادن پيش آمد و نمايندگان در حالي كه علي‌اكبر محرابيان را به دليل نداشتن تجربه كافي در بخش صنعت گزينه مناسبي براي اين وزارتخانه نمي‌‌دانستند، اما در نهايت براي آن كه تكليف اين وزارتخانه زودتر مشخص شود و البته نظرات دولت هم تامين شود به خواهرزاده رييس‌جمهور راي اعتماد دادند.
چراغ سبز مجلس به كردان وبهبهاني
اما از مجموع اظهارنظر نمايندگان چنين برمي‌آيد كه مجلس به استثناي گزينه پيشنهادي براي وزارت اقتصادي با كردان براي تصدي وزارت كشور و بهبهاني براي تصدي وزارت راه موافق هستند. شناخت نمايندگان از علي كردان البته به دليل لابي گسترده‌اي كه وي در ميان نمايندگان از آن برخوردار است و اينكه او هم يكي از ياران لاريجاني به شمار مي‌رود و نيز تخصص وحيد بهبهاني از جمله دلايل نمايندگان براي عبور سريع و راحت اين دو نفر از فيلتر مجلس است. علاوه بر اين كه حضور كردان در وزارت كشور بنا به گفته نمايندگان به دنياي اقتصاد از يك هفته قبل نزد نمايندگان مسجل شده بود و شخص كردان نيز در هفته گذشته آمد و رفت به مجلس داشته است.همچنين كردان به دليل اين كه معاونت‌هاي اداريو مالي و امور مجلس و استان‌هاي صدا و سيما را در زمان رياست لاريجاني بر سازمان صدا و سيما عهده‌دار بوده است ظاهرا از لابي گسترده‌اي نزد نمايندگان مجلس برخوردار بوده و بسياري از نمايندگان وي را مي‌شناسند.از سوي ديگر نزديك بودن وي با لاريجاني دليل عمده ديگري است كه مجلس اين بار هم به يكي ديگر از ياران لاريجاني روي خوش نشان دهد همان طوري كه پيش از اين نمايندگان، رحماني فضلي را به ديوان محاسبات فرستادند.در همين حال منصوري رضي، نماينده گلستان و از اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد تاكيد كرد كه بهبهاني و كردان قطعا راي مي‌آورند چرا كه ارتباطات خوبي ايجاد كرده‌اند. وي در ادامه با بيان اين كه كردان ظرف چند روز گذشته به مجلس آمده بود افزود: كردان به دليل اين كه معاون پارلماني صدا و سيما بوده است ارتباط نزديكي با مجموعه نمايندگان دارد و بهبهاني نيز به دليل تحصيلات تخصصي‌اش شانس بالايي براي ورود به وزارت راه دارد.از سوي ديگر سبحاني‌نيا يكي از اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد با تاكيد بر اين كه بحث كردان در يك هفته اخير مطرح بوده است در مورد دليل عدم معرفي هاشمي (سرپرست وزارت كشور) به مجلس گفت: ارزيابي احمدي‌نژاد از صحن و نمايندگان اين بود كه هاشمي زمينه كسب راي بالا را ندارد، اما كردان به دليل سوابقش در صدا و سيما و سمتي كه در مجلس داشت از آشنايي خوبي نزد نمايندگان برخوردار است.كردان كه هم‌اكنون قائم‌مقام وزير نفت است همگراي خوبي با احمدي‌نژاد و كابينه دارد. همچنين از آنجا كه وي يكي از دوستان لاريجاني نيز به شمار مي‌رود به نظر مي‌رسد كه با چالش كمتري از سوي مجلس هنگام راي اعتماد مواجه شود.به ويژه آن كه سيدمهدي هاشمي به دليل برخي عزل و نصب‌هاي ناگهاني در استان‌ها آن هم بدون هماهنگي با نمايندگان مجامع استاني به‌رغم رفت و آمدهاي اخيرش در مجلس و نيز هماهنگي‌اش با رييس‌جمهور ميزان راي خود را نزد نمايندگان از دست داده بود.اين در حالي است كه سيدمهدي هاشمي به خبرنگاران گفته بود عدم معرفي من به مجلس درخواست خودم به احمدي‌نژاد بوده است. هر چند وي قبلا از تدوين برنامه‌هايش براي تصدي پست وزارت كشور خبر داده بود.در همين حال وحيد بهبهاني اما تنها گزينه‌ سرپرستي است كه به دليل آشنايي با احمدي‌نژاد از زمان دانشگاه و شهرداري و نيز سابقه حضور در وزارت راه‌ و تحصيلات مرتبط با چالش كمتري نزد نمايندگان روبه‌رو است. مجلس سه‌شنبه هفته بعد در دو نوبت صبح و عصر راي اعتماد به وزيران پيشنهادي احمدي‌نژاد را در دستور كار دارد و سرانجام وزيران پيشنهادي احمدي‌نژاد هفته آينده مشخص خواهند شد.
 شنبه 12 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن