تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812738235




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه اكران فيلم « ديوار » در سينماهاي تهران سينما در تسخير آثار « مردستيز »


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: به بهانه اكران فيلم « ديوار » در سينماهاي تهران سينما در تسخير آثار « مردستيز »
گو اينكه تابستان امسال قرار است سينماي ايران كاملا به تسخير فيلم هايي در آيند كه به نحوي توهمات « مرد ستيزانه » مبني بر انديشه هاي فمنيستي را القا مي كنند. امروز فيلم « ديوار » اكران مي شود و در هفته هاي آتي شاهد اكران فيلم هاي « هميشه پاي يك زن در ميان است » و « كنعان » بر پرده هاي سينماي كشور خواهيم بود. نمي دانم كه اين اتفاقات در ادامه سياست گذاري هاي معاونت سينمايي كشور صورت مي گيرد و يا بي تدبيرهاي آنان ! اما هر آنچه هست از بركت سر اين تصميمات مردم ايران در طول يكماه شاهد اكران شدن موج عظيمي از توليداتي خواهند بود كه به نحوي فاحش در جهت تعمق بخشيدن به اختلافات زن و مرد در جامعه به تصوير درآمده اند.
ديوار
كارگردان : محمدعلي طالبي ـ تهيه كننده : هارون يشايايي
« شهاب » پس از مرگ پدرش تلاش مي كند تا حرفه او يعني موتور سواري در فضاي « ديوار مرگ » را ادامه دهد. « اوس محمود » شريك پدرش كه هم اكنون مسئوليت ديوار مرگ را برعهده دارد معتقد است كه شهاب اساسا اين كاره نيست و نتوانسته مشتري جذب كند لذا بهتر است كه ديوار مرگ تعطيل شود.
« اعظم » مادر شهاب و « ستاره » خواهرش از اوس محمود مي خواهند تا هر طور كه شده از بسته شدن ديوار مرگ منصرف شود چرا كه بخشي از هزينه هاي زندگي آنان از همين راه تامين مي شود. شهاب هنگام موتور سواري دچار سانحه شده و پايش مي شكند. صاحبخانه نيز اعظم را تحت فشار گذاشته تا هر چه زودتر خانه را تخليه كنند. ستاره در مواجهه با اين فشارها از اوس محمود مي خواهد تا به او اجازه دهد كه به جاي شهاب موتورسواري در ديوار مرگ را ادامه دهد.
اوس محمود كه در ابتدا با اين درخواست به شدت مخالفت مي كرد با اصرارهاي ستاره و ديدن استعداد او در موتورسواري كار تعليم ستاره را آغاز مي كند. ستاره خيلي زود تعاليم را فرا گرفته و به يك فوق ستاره تبديل مي شود. ديوار مرگي كه تا چندي پيش مشتري نداشت با موتورسواري ستاره آنچنان پررونق مي شود كه از محل درآمد آن زندگي اوس محمود و خانواده ستاره با تحول چشمگيري روبرو مي شود. صاحب شهربازي نيز اگرچه با حضوريك دختر در ديوار مرگ مخالف است اما با تعهدات اوس محمود و ستاره مبني بر رعايت كامل حجاب اسلامي و جدا كردن ورودي زنان و مردان تماشاچي سرانجام راضي به ادامه كار ستاره مي شود چرا كه حضور ستاره در ديوار مرگ مشتري هاي او را نيز ازدياد بخشيده است .
شهاب و اعظم نيز كه در ابتدا خبر نداشتند ستاره حرفه موتور سواري را دنبال مي كند به محض آگاه شدن از موضوع به شدت با او برخورد مي كنند اما پادر مياني هاي اوس محمود و توضيحات ستاره سرانجام شهاب و اعظم را راضي مي كند. در حالي كه وضعيت ديوار مرگ با وجود ستاره به اوج خود رسيده بود و به نظر مي رسيد كه همه چيز در بهترين وضعيت قرار دارد ماموران اماكن به بهانه اينكه دختر حق ندارد در بين انظار عمومي موتور سواري كند ديوار مرگ را پلمپ كرده و از ادامه كار ستاره جلوگيري مي كنند.
رفت و آمدهاي اوس محمود ستاره و شهاب به اداره اماكن تغييري در تصميم مسئولان ايجاد نمي كند. هيچكس حتي روزنامه نگاري كه با تيتر كردن موفقيت هاي ستاره در روزنامه براي خود اعتبار ايجاد كرده است حاضر به كمك به آنها نمي شود. ستاره در حالي كه تمامي درها را بر روي خود بسته مي ديد ناگهان به اين فكر مي افتد كه در ديوار مرگ ماشين سواري كند.
پيش از اين بيان شد كه « كنوانسيون رفع تبعيض از حقوق زنان » زماني تصويب شد كه حركت هاي زنان جهت كسب مشاغل اجتماعي تا حدودي به بار نشسته بود و اشتغال زنان نه فقط به عنوان راهي براي كسب درآمد بلكه فعاليتي اجتماعي جهت يافتن شخصيتي موثر و كنشگر مطرح است به حدي كه شايد يك اشتغال نيمه وقت فرصتي محدود براي فرار از نقش سنتي آنان را راضي مي كرد. اين موضوع در گرايش عمومي زنان به اشتغال و تنفر آن ها از كار خانگي به شدت موثر بود. هدف از اين طرح كم كردن مسئوليت خانگي زنان ايجاد تسهيلات لازم براي اشتغال زنان در رويكردي توسعه اي و گذر از موانعي نظير لزوم مراقبت از فرزندان است .گرايش جديد فمينيستي دامنه واژه هاي سياست و اقتصاد را به احساسات جنسي تن عواطف و ساير حوزه هاي زندگي اجتماعي كه تا قبل از آن فقط شخصي و خانوادگي تلقي مي شدند تعميم داد و به جنگ مفاهيم سه گانه خانواده مادري و همسري رفت .
در فيلم « ديوار » ساخته محمدعلي طالبي با ستاره دختري آشنا مي شويم كه علي رغم مخالفت تمامي دوستان و آشنايان چون برادر مادر مدير شهربازي و حتي شريك پدرش با علاقه و پشتكاري كه از خود نشان مي دهد خيلي زود موتور سواري را آموخته و كار در « ديوار مرگ » را آغاز مي كند. ستاره با تكيه بر توانايي هايش كسب و كاري را كه به دليل ناتواني هاي برادرش در شرف تعطيلي بود به اوج شكوه خود مي رساند. كارگردان در كنار روايت زندگي و موفقيت هاي ستاره زندگي نسترن يكي از دوستان ستاره را نيز به تصوير مي كشد كه دانشجوي فلسفه بوده و از هوش و استعداد خوبي برخوردار است . نسترن كه همواره تلاش مي كند تا با نصايح حكيمانه اش ستاره را از انبوه مشكلات برهاند خود دچار معضل لاينحلي به نام « ازدواج » مي شود. نسترن باهوش و پرانرژي فيلم پس از ازدواج بامردي كه ظاهري متشرع دارد مجبور شده تا چادر مشكي بر سر كند و زندگي بي شور و نشاط و كسالت آوري را كه هيچ تنوع خلاقيت و پيشرفتي در آن نيست تجربه كند.
از ديگر سو به قول كارگردان قدرت حاكم بر جامعه نيز تمام تلاش خود را مي كند تا مانع از به شهرت رسيدن و موفقيت ستاره (نماد زن در جامعه ) در زندگي شود. به عبارتي در حالي كه ستاره پله هاي ترقي را يكي پس از ديگري طي مي كند به نحوي كه حتي قرار است براي اجراي هنرش به خارج از مرزهاي ايران مسافرت كند مسئولان اداره اماكن (نماد قدرت حاكم بر جامعه ) به بهانه هاي مختلفي چون عدم رعايت حجاب و مختلط بودن زنان و مردان در محيط نمايش بي رحمانه مانع از ادامه فعاليت ستاره مي شوند.
ستاره در حالي كه گمان داشت مي تواند جهت خلاصي از اين معضل به دوستان و آشناياني چون خبرنگار مطبوعاتي مدير پارك و يا فردي كه قول فرستادن او به خارج از كشور را داده بود اعتماد كند در كمال ناباوري شاهد عقب نشيني تمامي آنان از مواضع خود مي شود. قرار گرفتن در چنين شرايطي ستاره را خيلي زود به ياد نصيحت دوستش نسترن مي اندازد.
نسترن پيش از اين داستاني را به اين مضمون براي او روايت كرده بود كه روزي خري در مسير خود با ديواري روبرو مي شود او كه قدرت تعقل جهت عبور از آن را ندارد پاي ديوار ساكت و آرام مي نشيند. چندي بعد گاوي به آن ديوار مي رسد. گاو براي خراب كردن ديوار آنقدر با سرش به ديوار مي كوبد كه سرش مي شكند. اما لاك پشت در مواجهه با ديوار آرام آرام از كنار ديوار گذشته و خود را به آن سوي ديوار مي رساند. به عبارتي او با تامل و تدبر موانع را دور زده و پشت سر گذاشت . ستاره كه هم اكنون خود را در برابر سد و ديوار عظيمي يافته كه توان فرو ريختن آن را ندارد چاره كار در آن مي بيند كه ديوار را به نحوي دور زده تا نه تنها مانع از اعتراض قدرت حاكمه شود بلكه پيشرفت و موفقيت خود را تضمين كند. او ماشين سواري به جاي موتورسواري در « ديوار مرگ » را جايگزين مي كند.
 جمعه 11 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن