تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814791367




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خانه مشروطيت اصفهان گشايش يافت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: خانه مشروطيت اصفهان گشايش يافت
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): اصفهان - خانه مشروطيت اصفهان واقع در منزل آقا نورالله نجفي اصفهاني، از روحانيون پيشرو نهضت مشروطيت، شامگاه پنجشنبه با حضور غلامعلي حداد عادل و نخبگان حوزه و دانشگاه در اصفهان گشايش يافت.


به گزارش ايرنا شهردار اصفهان در اين مراسم گفت: اصفهان يكي از اركان نهضت مشروطيت به شمار مي آيد و به پاس زحمات آقا نورالله نجفي اصفهاني، از علما و روحانيون پيشرو در نهضت مشروطيت و همچنين با هدف زنده نگه داشتن آرمانها و آزادي خواهي مردم و نماد مبارزات روحانيت در دوران مشروطه خواهي، اين خانه افتتاح مي شود.
"سيد مرتضي سقائيان نژاد" گفت: مشروطيتي كه در اصفهان برخاست، بر مبناي لبيراليسم غربي نبوده و دست استعمار در هدايت آن نقشي نداشت و با بهره گيري از فضاي مذهبي اصفهان در جهت منافع مردم به ثمر نشست .
وي، آقا نورالله نجفي را نمادي از روحانيت مبارز و فعال در عرصه اجتماعي دوران مشروطيت دانست و افزود: ايشان سالها در نجف قبل از دوران مشروطيت خواستار حضور دين در عرصه اجتماع و سياست بوده و مقاطع مختلفي از زندگي خود را براي به اجرا در آوردن اين مهم سپري كرد .
وي در بخشي ديگر از سخنان خود به فعاليتهاي اقانورالله نجفي اشاره كرد و گفت : تاسيس شركت اسلاميه در جهت خودكفايي ملي و توليد محصولات و پارچه هاي داخلي ، برگزاري مناظره آزاد با مبلغين مذهبي مسيحي ، مقابله با تجاوزات و تعديات شاهزادگان قجري ،تجمع علما و آزاديخواهان و رجال اصفهان براي تاسيس عدالتخانه و مهاجرت علما به اصفهان، از جمله فعاليتهاي اين شخصيت اثرگذار در دوران مشروطيت است.
وي اضافه كرد: خانه مشروطيت، مركزي براي پژوهشگران و محققيان تاريخ معاصر ايران بويژه وقايع مشروطيت اصفهان خواهد شد و سال آينده كتابخانه يي تخصصي در اين مركز راه اندازي مي شود .
"موسي نجفي " از نوادگان آقا نورالله نجفي اصفهاني در اين مراسم گفت : خانه مشروطيت اصفهان دومين مكانيست كه به نام مشروطيت در ايران نام گذاري شده و منزل يكي از علماي بزرگ مجاهد دوران مشروطه به نام آيت الله آقا نورالله نجفي است .
وي هدف از افتتاح اين خانه را ايجاد يك جريان فرهنگي نه جريان سياسي در اصفهان دانست و افزود: در زماني زندگي مي كنيم كه برخي از جريانهاي فرهنگي خالي از تعمق و هويت اند و نگاهي به گذشته مي تواند براي ما يادآور تعمق و هويت و شخصيت ملي و مذهبي باشد .
وي افزود: در زمان مشروطيت مستبدين به روسيه و برخي از آزاديخواهان به انگليس وابسته بودند و جرياني در ايران شكل مي گيرد كه مرام آن بر مبناي مشروطه آزادي خواه ضد انگليس به شمار مي آيد .
نجفي تصريح كرد: در عصر حاضر گروهي به نام آزادي خواه عدالت را بر نمي تابند و برخي نمي توانند آزادي را به همراه عدالت و مساوات همراه بيند و افتتاح اين خانه مي تواند درسي براي جريانات سياسي باشد كه اگر به بن بست رسيدند با نگاهي به گذشته به خصوص جريان مشروطه مي توانند همزيستي آزادي ، حريت و عدالت را مشاهده كنند .
وي اضافه كرد: مشروطه در شهر اصفهان تلاقي بيداري اسلامي با نوگرايي غربي بود كه به جرات مي توان گفت كه در اصفهان بيداري اسلامي به نوگرايي غربي غلبه كرد.
وي هدف فرهنگي راه اندازي خانه مشروطيت را مشخص شدن نسبت هويت اسلامي با دنياي جديد و ايستادگي بر اساس اين هويت و شخصيت در برابر عالم غرب دانست و افزود: مرعوب تجدد نشدن و استفاده صحيح از تجدد و حفظ هويت از درسهاي نهضيت مشروطيت برخاسته از علما و روحانيون است كه بايد مورد توجه جدي محققان و پژوهشگران قرار گيرد.
نجفي تاكيد كرد: با راه اندازي اين قبيل مراكز تحقيقاتي مي توان با تفسير سكولار از اتفاقات تاريخي و تعصبات قومي و شهري و تك نگاري متعصبانه تاريخ با بزرگ نمايي شخصيتها مقابله كرد .
خانه مشروطيت در مساحتي بيش از دو هزار متر مربع و با زير بناي 881 متر مربع و با هزينه ده ميليارد ريال براي مرمت و بازسازي اين مكان راه اندازي شد.
/7135 //558
 جمعه 11 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن