تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا براى تو روزه گرفتيم و با روزى تو افطار مى كنيم پس آن را از ما بپذير، تشنگى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816917974




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخن روز/پيروزي دموكراسي عدالت و توسعه تركيه در برابر قانون


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سخن روز/پيروزي دموكراسي عدالت و توسعه تركيه در برابر قانون
سرانجام بعد از چندماه انتظار مردم و مقامات سياسي تركيه درباره راي دادگاه قانون اساسي عليه حزب عدالت و توسعه با عقبه اسلامي ، اين دادگاه ديشب بعداز دو روز دادرسي با اختلاف يك راي حكم به ادامه حيات سياسي حزب حاكم داد.

براي انحلال حزب عدالت و توسعه به رهبري رجب طيب اردوغان ، نخست وزير تركيه مي بايست 7 قاضي از 11 قاضي دادگاه قانون اساسي باممنوعيت حزب حاكم موافقت مي كرد.ولي در جريان راي گيري 6 قاضي راي موافق و 5 قاضي راي مخالف به ممنوع شدن حزب حاكم دادند.

بدين ترتيب حزب عدالت و توسعه ، حزب حاكم ، بخاطر لغو ممنوعيت حجاب در دانشگاه به فعاليت هاي اسلام گرايانه متهم شده بود با مخالفت دادگاه قانون اساسي به انحلال اين حزب ، دموكراسي تركيه به يك پيروزي بزرگ در برابر قانون دست پيدا كرد. حزب عدالت و توسعه تركيه تنها از سوي دادگاه جريمه مالي شد. حتي دادگاه قانون اساسي تركيه هيچ يك از رهبران حزب حاكم را از فعاليتهاي سياسي در چارچوب حزبي خود منع نكرد.

درتاريخ تركيه انحلال احزاب از سوي دادگاه سابقه داراست و از دهه 60 تاكنون بيش از 20 حزب با عقبه اسلام گرايانه به اتهام تهديد براي آرمانهاي لائيك منحل شده اند اما اين بار دادگاه قانون اساسي به دليل اينكه حزب عدالت و توسعه بعنوان حزب حاكم تركيه اولا از اكثريت بالايي درپارلمان و ثانيا ازمحبوبيت زيادي در بين مردم برخوردار است راي به ممنوعيت حيات سياسي اين حزب نداد.

اگر دادگاه تركيه راي به انحلال حزب حاكم تركيه مي داد، بي شك اين كشور با بحرانهاي متناوب سياسي ، حقوقي و اقتصادي رو به رو مي شد و از همه مهم تر حركت متوازن تركيه براي ورود به اتحاديه اروپا كه بالاترين هدف سياسي خارجي آنكارا مي باشد، متوقف مي شد.

حزب عدالت وتوسعه تركيه از زماني كه اكثريت دو سوم كرسي ها را در پارلمان ازآن خود كرد و بعد از آن عبدالله گل از سمت وزارت امورخارجه را بعنوان اولين رئيس جمهور اسلام گرا روانه كاخ رياست جمهوري كرد و سپس وي لايحه پارلماني مبني بر لغو ممنوعيت حجاب در دانشگاهها را امضا كرد صف كشي مخالفان عليه حزب آك پررنگ تر شد تا اينكه سرانجام دادستان كل تركيه با تشكيل پرونده عليه حزب عدالت وتوسعه به دادگاه قانون اساسي شكايت كرد.

همچنين به موازات حركت مخالفان سياسي حزب عدالت و توسعه درچارچوب قانون ، تعدادي از نظاميان بازنشسته ارتش تركيه همراه با برخي سياسيون حركت زيرزميني را براي كودتا عليه حزب حاكم آغاز كرده بودند كه پليس تركيه موفق شد اين كودتادي خزنده را شناسايي و آنها را بازداشت و روانه زندان كند. ارتش تركيه تاكنون 4 بارعليه حزب حاكم اين كشور در دوره هاي مختلف كودتا انجام داده اما سرانجام سياست را به سياسيون واگذار كرد و خود به پادگانها بازگشت.

بهر حال حزب عدالت و توسعه تركيه با توجه به برخوردار بودن اكثريت دو سوم در پارلمان داشتن و محبوبيت بالا در بين مردم تركيه و همچنين حمايت اتحاديه اروپا از فرايند رو به رشد تركيه درزمان صدارت حزب آك، اين حزب توانست در برابر دو حركت خزنده نظامي ( كودتا) و لائيك ها درچارچوب قانون به يك پيروزي بزرگ دست پيدا كند.

..........................

علي كرمي
 پنجشنبه 10 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن