تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830806173




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عقل عاشق


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: عقل عاشق


حكمت‌و فلسفه- مسعود خوشنودزاده:
در ميان نحله‌هاي فلسفي به‌ظهور ‌پيوسته در قلمرو فرهنگ ايراني‌اسلامي، فلسفه اشراق از مقامي‌ برجسته برخوردار است.

به اين سبب كه واضع آن سهروردي معروف به شيخ اشراق، بي‌آنكه خود را بي‌نياز از راه‌جويي‌هاي عقل بداند، روزنه‌اي را برما گشوده كه مدعي است وراي طور عقل است و نجواي خرد را بدان نرسد. با اين حال، منابع سهروردي در اين زمينه، افزون بر حكمت قرآني، جا پايي استوار در حكمت ايران باستان (حكمت فهلويون) و فلسفه افلاطون (امام الحكماء) و ارسطو دارد. مطلب حاضر با توجه به اين كه روز هشتم ارديبهشت در تقويم ما روز سهروردي نايمده شده نگاهي اجمالي دارد بر بحث نور در انديشه و آثار سهروردي.

حكيم كامل و فيلسوف مؤسس شيخ شهيد شهاب الدين سهروردي(549-587) به سبب نوآوري‌ها و تاليفات فلسفي خويش در بين اهل حكمت از جايگاه رفيعي برخوردار است. وسعت و دامنه تحقيقات او، از عالي‌ترين مراتب وجود- حضرت نورالانوار- تا مراتب داني آن همچون مقولات و جوهر جسماني را در برمي‌گيرد. سهروردي با پشتوانه دانش وسيع و بينش عميقي كه نسبت به دانش پيشينيان دارد دست به طرح‌ريزي و معماري بنايي به نام حكمت اشراق مي‌زند كه محل تلاقي حكمت ايماني و فلسفه مشاء و حكمت خسرواني ايران باستان و فلسفه يونان و نو‌افلاطوني است كه با طرح‌ريزي دقيق سهروردي چينش دوباره يافته است و در بسياري از مسائل افق‌هاي نويي را كشف كرده است.

سهروردي هيچ‌يك از نظر و مشاهد را به تنهايي براي كامل شدن كافي نمي‌داند. از نظر او عارف بدون مباني نظري به مرتبه كمال نمي‌رسد و فيلسوف نيز بدون تجارب ناب عرفاني ناقص است. از نظر سهروردي حكيم كامل، در نظر و عمل كامل است.

يكي از مهم‌ترين مبادي سهروردي بحث واجب الوجود است كه در حكمت سهروردي به نورالانوار تعبير مي‌شود و ظاهر بالذات و مظهر لغير است وچون ذاتا ظاهر است. نيازي به مُظهـر ندارد و داراي جنس و فصل نيست در نتيجه از بساطت تام برخوردار است.

نور در حكمت اشراق رمز آگاهي و ادراك است و از شدت ظهور قابل تعريف نيست. صادر اول نيز كه از نورالانوار صادر مي‌شود عقل يا نور محض ناميده مي‌شود. نكته مهمي‌كه نبايد از آن غفلت كرد اين است كه مبحث نور در حكمت سهروردي حقيقت عينيه نور است نه مفهوم يا يك مصداق جزيي آن.

سهروردي براي اثبات قاعده‌الواحد از همين ويژگي بساطت نورالانوار استفاده مي‌كند و مي‌گويد نورالانوار واحدِ بسيط است و نمي‌شود يك نور و يك ظلمت از يك موجود واحد بسيط صادر شود زيرا ظلمت نبودِ نور و نمود به تبع بود است، نه بود و وجود. خواه اين ظلمت جوهري باشد يا عرضي. چون درغير آن صورت نورالانوار مركب خواهد بود و تركيب در نور محض راه ندارد. شيخ اشراق صادراول را نيز مجردي مي‌داند كه عين نور است و تنها كاستي او همين امكان است. اين صادر اول، نورالانوار، خود و اينكه نبوده و بود شده(امكان) را درك مي‌كند. وي امتياز نورالانوار از صادراول را نيز به تشكيك باز مي‌گرداند. اين صادر اول نور اَقرب و مجرد است. از همين راه او قاعده الواحد را اثبات مي‌كند.

سهروردي چگونگي ايجاد كثرت را نيز به تابش و اشراق نورالانوار به نور اقرب يا صادر نخستين و از آنجا به ديگر موجودات مي‌داند. هر مرتبه نور به مرتبه اعلي احاطه ندارد اما به مرتبه اخص محيط است و مستقيم يا غيرمستقيم از نورالانوار فيض مي‌گيرد.

به‌نظر مي‌رسد سهروردي در مباحث نور و تطبيق آن با مسايل فلسفي علاوه بر قرآن كريم از رساله النور غزالي نيز بهره گرفته است.

مرتبه توحيد نيز از منظرشيخ اشراق تفاوت ظريفي با ديگران دارد. او در كلمه التصوف توحيد را تجريد نفس از انواع علايق جسماني كه مي‌توانند مانع معرفت شوند مي‌داند. (1)
شيخ اشراق برخلاف مشائيان كه جسم را مركب از ماده و صورت مي‌دانند؛ اعيان خارجي عالم را چيزي جز نور نمي‌داند كه از طريق تجربه اشراقي قابل ادراك است. او با بيان قول به اصالت اعيان و اصالت نور ديگر تركيب وجود و ماهيت را ملاك نيازمندي ممكن و امتياز آن از واجب نمي‌داند و به جاي توجه به مصداق واجب و ممكن كه هر دو موجودند، به تمايز بين فقير و غني مي‌پردازد و از اين راه به بحث نياز ممكن به‌علت وارد مي‌شود.

از ديگر مباحث مهم حكمت اشراق بحث مراتب عالم است. اگرچه سابقه اين بحث به پيشينيان از جمله فلوطين بازمي‌گردد اما هيچ كس در اين مورد به صراحت و گستردگي سهروردي وارد نشده است. او با استفاده از قاعده امكان اشرف - كه خود ميدان‌دار اين بحث نيز هست- به اثبات مراتب طولي عرضي عالم و مرتبه مثال مي‌پردازد. مراتب عالم از نظر شيخ اشراق را مي‌توان چنين نام برد:
الف) نورالانوار(واجب الوجود)
ب) انوار قاهره(عقول طولي وعرضي)
ج) انوار اسفهبدي يا انوارمدبره(نفوس)
د) صور معلقه يا عالم اشباح(عالم مثال)
ه) عالم برازخ وغواسق ظلمانيه(عالم جسماني طبيعي)

عالم واسطه يا مثال ويژگي‌هايي دارد كه مهم‌ترين آنها عبارتند از:1) بين عالم مجردات محض و عالم مادي قرار دارد 2) بعضي از خصوصيات ماده از قبيل كم، كيف و وضع را دارد ولي مكان ندارد. 3) صور معلقه مثال جواهر روحاني و بسيط هستند و قائم به ذات هستند به همين جهت بين آنها تزاحمي ‌نيست. (2)

به اعتقاد سهروردي درك و شناخت ما از مثال يا با واسطه مظاهر آن در عالم طبيعت است و حواس ما نقش مهمي‌ در اين نوع شناخت دارد و يا با تصفيه باطن و تزكيه نفس مي‌توانيم به مرتبه مثال صعود كنيم و صورمعلقه را مشاهده كنيم. كشف وشهودعارفان و رويا‌هاي صادقه ازعروج نفس به اين مرتبه عالم نشأت مي‌گيرد.

البته از سخنان شيخ اشراق چنين برداشت مي‌شود كه تنها معتقد به خيال منفصل بوده كه جدا از نفس است به همين جهت واهمه انسان را متفاوت از نفس مي‌داند.
سهروردي اين مطالب را در كتب و رسايل موجز خود به زبان رمز و اشاره نيز بيان كرده است. مثلا اگر آواز پر جبرئيل به دقت بررسي شود راز آفرينش به تقرير سهروردي با لطافت و ظرافت كم مانندي بيان گرديده است. سهروردي در عقل سرخ نيز به وادي اهل سلوك مي‌پردازد و در كتاب «في حقيقةالعشق» به رمز و رازهستي و حقيقت آن يعني عشق مي‌پردازد.

در قصه غربت الغربيه نيز به مراحل سيرصعودي انسان و تطورات درجات وجودي وي مي‌پردازد. نكته اين است كه شيخ داستان را از جايي آغاز مي‌كند كه حي بن يقظان بوعلي پايان يافته است. شايد شيخ اشراق مي‌خواهد به خواننده بگويد كه تحول و تطور و عروج انسان با حكمتي كه او تأسيس كرده بهتر قابل درك است و يا اينكه حكمت اشراق در طول مشاء است وكاري كه جناب شيخ الرئيس آغاز كرده و سپس در حكمت مشرقي پيگيري كرده، جناب سهروردي در حكمت اشراق به انجام رسانده است.

پانوشت‌ها:
1) اسما و صفات حق، دكترغلامحسين ابراهيمي‌ديناني انتشارات اهل قلم، چاپ اول، 1375، ص327
2) شرح حكمت الاشراق، شرح ملا صدرا و قطب الدين شيرازي، انتشارات بيدار، ص536
منابع:
1) حكمت الاشراق سهروردي، ترجمه دكتر سيد جعفر سجادي، دانشگاه تهران 1367
2) ارض ملكوت، هانري كربن، ترجمه سيد ضياالدين دهشيري انتشارات طهوري 1384
3) شعاع انديشه و شهود در فلسفه سهروردي، دكترغلامحسين ابراهيمي‌ ديناني، انتشارات حكمت، چاپ دوم1366
4) روابط حكمت اشراق و فلسفه ايران باستان، هانري كربن گزارش دكتر احمد فرديدوعبدالمجيد گلشن، مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران، چاپ سوم 1385
5) مجموعه مصنفات شيخ اشراق، تصحيح و مقدمه‌ هانري كربن، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي1373

تاريخ درج: 8 مرداد 1387 ساعت 10:25 تاريخ تاييد: 8 مرداد 1387 ساعت 11:38 تاريخ به روز رساني: 8 مرداد 1387 ساعت 11:27
 سه شنبه 8 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 511]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن