تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820634165




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرطان ريه ، معده و مري


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: سرطان ريه يكي از شايع ترين سرطان ها در سراسر جهان به شمار مي رود و بيش از 80 درصد مبتلايان به اين بيماري در فاصله پنج سال از تشخيص بيماري، جان خود را از دست مي دهند. سرطان ريه داراي پنج حالت متفاوت است كه از هر پنج مورد آنها يكي سرطان ريه از نوع ياخته هاي كوچك (شايع ترين نوع سرطان ريه) است.

علائم هشدار دهنده سرطان ريه افزايش يا شدت سرفه در افراد سيگاري، سرفه همراه با خلط خوني، تنگي نفس در اثر فعاليت، خس خس حاد سينه، درد مبهم يا مشخص در قفسه سينه، خش شدن صدا، كاهش وزن، بي اشتهايي، تورم در ناحيه گردن و صورت، و ضعف و خستگي مفرط است. اين سرطان در مراحل ابتدايي هيچ نشانه اي ندارد و بيماران اغلب زماني به پزشك مراجعه مي كنند كه بيماري در مراحل پيشرفته قرار دارد و همين امر باعث افزايش آمار مرگ و مير در ميان مبتلايان اين سرطان شده است.

اعتياد به دخانيات، آلاينده هاي موجود در هوا، استنشاق دود سيگار توسط افراد غيرسيگاري، عوامل ژنتيك و عوامل ايمنولوژيك (ايمني) مهمترين دلايل بروز سرطان هستند؛ به اضافه اين كه سن بالاي 60 سال به صورت بالقوه عامل مهمي در مبتلا شدن فرد به سرطان ريه است. تشخيص اين بيماري با عكسبرداري اشعه X از ريه ها، آزمايش خلط، سي تي اسكن، پرتونگاري با استفاده از تشديد ميدان مغناطيسي و نمونه برداري هاي مختلف امكان پذير است.

سرطان ريه معمولاً به دليل غني بودن سيستم خون رساني و لنفاوي ريه مي تواند به راحتي به اندام هاي ديگر سرايت كند.

فعاليت هاي پيشگيرانه اين بيماري، دوري از آلاينده ها، عدم استعمال دخانيات و بررسي خانه از نظر عدم وجود گاز رادون است. با اين حال روش هاي درماني آن بسته به مراحل پيشرفت بيماري و وضعيت عمومي آن به ترتيب جراحي، شيمي درماني، راديوتراپي، درمان فوتوديناميك، درمان بيولوژيكي و سوزاندن ضايعه بدخيم است.



سرطان معده

اين سرطان كه همانند تمام سرطان هاي ديگر بر اثر رشد خارج از كنترل بافت هاي سرطاني به وجود مي آيد، معمولاً در افراد بالاي 40 سال مشاهده مي شود و شيوع آن در مردان دو برابر زنان است. اين بيماري از آنجا بسيار خطرناك است كه بيماران تا مراحل پيشرفته بيماري، هيچ علامتي كه حاكي از بروز سرطان معده باشد در خود مشاهده نمي كنند. علائم اين بيماري در مراحل اوليه سوءهاضمه، تهوع و كم اشتهايي است، اما در مراحل بعد، كاهش وزن غيرقابل توجيه، بي اشتهايي، استفراغ خوني، كم خوني، درد شديد شكم و گاهي اوقات وجود توده هاي قابل لمس در بالاي شكم است. علل اين سرطان هم ناشناخته است، ولي گفته مي شود كمبود ميوه ها و سبزيجات تازه در رژيم غذايي مي تواند باعث پيدايش آن شود. مردان بالاي 40سال بالقوه در معرض ابتلا به سرطان معده هستند. كساني كه در خانواده آنها بيماري سرطان وجود دارد، بايد حتماً با پزشك مشاور در اين زمينه مشورت كنند و تحت مراقبت باشند.

كم خوني حاد، نوشيدن نوشابه هاي الكلي، فقدان اسيد معده، سابقه جراحي معده يا برداشتن جزئي از معده مي تواند منجر به سرطان شود. پزشكان براي جلوگيري از ابتلا به سرطان توصيه مي كنند غذاهاي دودي شده، ترش شده و نمك سود شده از رژيم غذايي حذف شوند و مقادير زياد پروتئين و سبزي و ميوه تازه جايگزين آن شوند. براي پيشگيري از بروز سرطان معده چندين توصيه بهداشتي كرده اند كه مهمترين آنها دوري از مصرف الكل، انتخاب يك رژيم غذايي مغذي و متعادل، آزمايش هاي سالانه غربالگري و توجه به مشكلات گوارشي مداوم هستند.

اين بيماري غيرقابل علاج است و عوارض احتمالي آن خونريزي داخلي، تشخيص اشتباه به عنوان زخم معده و گسترش آن به كبد، استخوان ها و ريه است. آزمون هاي تشخيصي اين بيماري شامل بررسي هاي آزمايشگاهي خون از لحاظ كم خوني و آزمايش هاي معده از لحاظ اسيد هستند. در صورتي كه سرطان گسترش نيافته باشد، جراحي براي بخشي از معده يا تمامي آن پيشنهاد مي شود. شيمي درماني ممكن است موقتاً پاسخ دهد.

سرطان مري

عامل اصلي ايجاد سرطان مري، رشد بافت هاي سرطاني است كه سلول ها بدون هيچ كنترلي در آن شروع به تقسيم شدن مي كنند. اين بافت ها معمولاً در جايي از مري شكل مي گيرند كه مري هنوز در زير قفسه سينه قرار دارد. اين سرطان كه معمولاً در افراد بالاي 50 سال به وجود مي آيد، در هر دو جنس شايع است، اما شيوع آن بيشتر در مردان مشاهده مي شود. اين بيماري داراي علائم خاصي است كه دشواري در هنگام بلع، كاهش سريع وزن و استفراغ مخاط خون آلود از آن دسته هستند. علل ايجاد سرطان مري ناشناخته هستند و مي توان آنها را به دو دسته تقسيم كرد؛ سرطان هايي كه از خود مري آغاز مي شوند و سرطان هايي كه از ديگر اعضاي بدن به مري سرايت مي كنند. با اين حال نكته مثبت در مورد اين بيماري اين است كه ارثي نيست. عوامل تشديد كننده اين بيماري موارد زير هستند: سيگار كشيدن، استفاده بيش از حد از الكل، تنگي مري، كمبود آهن و ترش كردن معده.

براي پيشگيري از اين بيماري، پزشكان به مردم توصيه مي كنند که سيگار نكشند، هرگز الكل ننوشند و در صورت بروز هرگونه اختلال گوارشي كه بيش از5 روز طول بكشد به پزشك مراجعه كنند. در حال حاضر هيچ درماني براي اين بيماري وجود ندارد و بيماران مبتلا به آن هيچ شانسي براي بهبود ندارند. به همين خاطر تشخيص زود هنگام اين بيماري نقش مؤثري در كنترل آن دارد. البته در چند مورد مشاهده شده كه سرطان بدون هيچ دخالتي كاملاً مرتفع شده است.

اگر اين بيماري سريعاً كنترل نشود به ريه ها و كبد هم گسترش مي يابد كه در آن صورت كنترل آن بسيار سخت خواهد شد. داروهايي كه براي مبتلايان به سرطان مري تجويز مي شود، بيشتر مسكن ها و آرام بخش هايي است كه براي بهبود روحيه بيمار مورد استفاده قرار مي گيرند و گاهي هم داروي ضد سرطان تجويز مي شود. پزشكان براي تشخيص بيماري از نمونه ها توموربرداري مي كنند و درمان آن معمولا جراحي، اشعه درماني، شيمي درماني يا تركيبي از آنهاست.

تحول در تشخيص سرطان

اتحاديه اروپا بورسيه اي را براي محققان سراسر دنيا تعيين كرده است تا آنها تحقيقات خود را روي سنسورهاي زيستي معطوف كنند. اين طرح كه توسط دانشگاه نيوكاسل انگلستان هدايت مي شود به طور خاص روي سنسورهايي است كه نوع بيماري را مشخص مي كنند. دانشمندان با استفاده از اين بورس مي توانند تحقيقات فراواني روي سنسورهاي زيستي انجام دهند. در صورت تكميل اين پروژه، آنها موفق خواهند شد بيماري ها را سريعاً تشخيص دهند و براي درمان آن اقدام كنند. فن آوري مدنظر براي استفاده در اين طرح از همان نوعي است كه پيشتر در سيستم هاي ناوبري و كيسه هاي هواي اتومبيل استفاده شده، اما در اينجا اندازه ديسك هاي لرزشي از اندازه يك غبار بيشتر نخواهد بود.

اين سنسور علائم سرطان و پروتئين هايي كه توسط سلول هاي سرطاني توليد مي شوند را از پروتئين هايي كه توسط سلول هاي سالم توليد مي شوند تشخيص خواهد داد. از آنجا كه تشخيص زودهنگام سرطان نقش بسيار مهمي در درمان آن دارد، اين تكنولوژي مي تواند تحولي در درمان سرطان ايجاد كند.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن