تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813283600




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخنان احمدي‌نژاد در نشست جنبش غيرمتعهدها


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: سخنان احمدي‌نژاد در نشست جنبش غيرمتعهدها


سياست‌خارجي- همشهري آنلاين:
رئيس‌جمهور در مراسم آغاز به كار پانردهمين اجلاس وزاري خارجه كشورهاي عضو و ناظر جنبش عدم تعهد سخنراني كرد.

به گزارش واحد مركزي خبر رئيس جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه جهان در آستانه يك تحول بزرگ و سرنوشت ساز است، گفت : مردم دنيا از يكسو با چالش‌هاي بزرگ و بعضا طاقت فرسا روبرويند و از سوي ديگر درپي رقم زدن آينده اي روشن و اميدبخش هستند.

احمدي نژاد افزود: در كشورهايي مانند افغانستان، عراق و فلسطين و كشورهايي در آفريقا و آسيا شعله‌هاي ناامني و جنگ برافروخته شده و زندگي را براي مردم آنها تلخ و دردآور كرده است و تاكنون راهي براي برون رفت از آن پيدا نشده است.

احمدي نژاد در ابتداي سخنان خود حضور وزراي امور خارجه كشورهاي عضو و ناظر جنبش عدم تعهد را در اين اجلاس گرامي داشت و ابراز اميدواري كرد با تلاش هاي ارزنده آنان آثار اين نشست براي همه كشورهاي عضو و ناظر و جهان امروز مفيد باشد.

رئيس جمهوري اسلامي ايران همچنين از مديريت خوب و سازنده رهبري كوبا و جنبش عدم تعهد سپاسگزاري كرد.

مساله عراق فاجعه بزرگ بين المللي
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنانش گفت: فلسطين از جمله اين مناطق است كه يك زخم 60 ساله بر پيكر نحيف فلسطين هنوز درمان نيافته است و همه ما شاهد كشتار مردم در اين سرزمين هستيم.

وي افزود: صهيونيست‌ها ده‌ها سال است كه مانع پيشرفت و رفاه مردم فلسطين شده‌اند.

رئيس جمهور گفت: ميليونها نفر از آنها در اردوگاههاي سوريه، اردن و لبنان آواره هستند و ناامني ها در افغانستان و عراق مزمن شده است.

وي اضافه كرد: مسئله عراق يك فاجعه بسيار بزرگ بين المللي است كه آمار قربانيان آن حتي تا يك ميليون نفر نيز روايت مي شود.

احمدي نژاد گفت: عراق سرزميني با تاريخ كهن است كه امروزه آوارگان آن بيش از چند ميليون نفر را شامل مي‌شود.

وي ادامه داد: اگر از حكومت ديكتاتوري عراق پشتيباني نمي شد و بعد از آن، اشغالگران آنرا ويران نمي‌كردند امروز شاهد عراقي با رفاه بالا در سطح منطقه بوديم.

احمدي نژاد گفت: گسترش سلاحهاي اتمي محصول قدرت‌هاي بزرگ است و به رغم خطرات جهاني اين سلاح‌ها، هنوز برخي كشورها به انباشت سلاحهاي اتمي اقدام مي كنند.

ايدز حاصل تحميل فرهنگ قدرتهاي بزرگ
رييس جمهوري اسلامي ايران گفت: توسعه بيماريهاي واگير نظير ايدز نيز محصول فقر، فقدان بهداشت و نبود آموزش است.

وي با بيان اينكه اگر اين موضوع ريشه يابي شود محصول مناسبات اقتصادي و فرهنگي تحميلي از جانب قدرتهاي بزرگ و نداشتن كارايي نظامهاي كنوني حاكم بر جهان است، تاكيد كرد: دليلي وجود ندارد كه مردمان سرزمين‌هاي بزرگ و با فرهنگ‌هاي غني در مناطق خاصي از جهان با چنين بيماري هولناكي دست و پنجه نرم كنند و برخي از كشورها جمعيت خود را به خاطر اين بيماري خطرناك به سرعت از دست بدهند.

احمدي نژاد با اشاره به افزايش توليد موادمخدر در سالهاي اخير گفت: توليد مواد مخدر با نرخ سرسام آوري افزايش يافته است و جالب است كه اين افزايش در مناطقي رخ داده است كه قدرتمندان جهاني با متحدانشان در آنجا حضور نظامي دارند.

رييس جمهور گفت: در امور اقتصادي با چالش هاي اقتصادي سنگين مواجه هستيم، خشكسالي هاي ناشي از نبود حفاظت هاي زيست محيطي و توليد بيش از حد گازهاي گلخانه‌اي، كاهش ارزش برابري دلار و افزايش قيمت نفت و گاز با مقاصد سياسي و اقتصادي كه منجر به گراني گسترده و اسيب به كشورهاي ضعيف شده است.

احمدي نژاد آشفتگي در بازارهاي پولي و مالي و بورسهاي جهان و خانه نشين شدن عده زيادي از كشاورزان كشورهاي فقير به علت واردات مواد كشاورزي ارزان قيمت ناشي از پرداخت يارانه به كشاورزان و حذف تعرفه‌هاي واردات ناشي از قواعد سازمان تجارت جهاني در كشورهاي ضعيف را خاطرنشان كرد. رئيس جمهور گفت: مداخلات گسترده دولت هاي بزرگ در بازارهاي پولي و كنترل اين بازارها به نفع اقتصادشان، با توجه به در اختيار داشتن بانك هاي بزرگ باعث كاهش نقش ساير كشورها در استفاده از منابع مي شود.

وي افزود: مسائل مربوط به انتقال پولي به ساير كشورها، ‌انحصار گرايي در علم و فناوري و جلوگيري از انتقال آن به ساير كشورها و اعمال محدوديت‌هاي مختلف و جلوگيري از پيشرفت كشورها و دامن زدن به اختلافات كشورها و ايجاد تشنجات و ناامني به منظور تشديد رقابت‌هاي نظامي و تسليحاتي و ايجاد بازار فروش تسليحات به كشورهاي متخاصم از چالش هاي اقتصادي است.

سازمانهاي بين المللي تامين كننده منافع قدرتها
رئيس جمهور گفت: فلسفه شاكله تاسيس بسياري از سازمانهاي بين‌المللي ناظر به تامين منافع برخي قدرتهاست.

آقاي احمدي نژاد يكي ديگر از چالشهاي جهان امروز را تلاش برخي از قدرتها براي انهدام فرهنگهاي بومي و هويت ملي، ارزشها و پايه‌هاي اتكا و انسجام ملتها برشمرد و افزود: انسانيت بر مبناي ارزشهاي انساني و الهي تعريف مي شود.

وي گفت: مفاهيمي مانند حق جويي و عدالت خواهي، مهرورزي، عشق انسانها به يكديگر و پاكي در سالهاي اخير به شدت مورد هجوم قرار گرفته است.

رئيس جمهور گفت: با حذف اخلاق انساني و معنويت چيزي از هويت انساني باقي نمي ماند و انسان بي‌هويت به سادگي تسليم فشار قدرتهاي بزرگ مي‌شود و در جهت منافع آنها گام بر مي دارد .

رئيس جمهور اين موارد را گوشه اي از چالشهاي امروزي بشر دانست و در پاسخ به اين سوال كه راه حل اين مشكلات چيست گفت: شايد برخي پاسخ اين سوال را ارجاع مشكلات به سازمانهاي سياسي و اقتصادي و حقوقي بين المللي بدانند .

وي افزود: اين درحالي است كه تاسيس بسياري از سازمان‌هاي بين المللي ناظر به تامين برخي قدرتهاست و منشا بسياري از نابسامانيها همين قدرتها هستند بنابراين چگونه مي‌توان به آنها رجوع كرد .

رئيس جمهور گفت: به طور مثال آيا ممكن است شوراي امنيت دولت آمريكا را محكوم و عليه آن قطعنامه صادر كند.

احمدي نژاد افزود: اگر قرار بود سازمان ملل و شوراي امنيت به مشكلات عادلانه رسيدگي كنند امروز مشكلات فلسطين وجود نداشت و دولت صهيونيستي كه با هدف زورگويي و اشغالگري به وجود آمده است به رسميت شناخته نمي شد.

جنگ ويتنام نمادي از تجاوز قدرتها
رييس جمهوري اسلامي ايران گفت: جنگ ويتنام به عنوان نمادي از تجاوز قدرتهاي غرب عليه شرق به شمار مي رود كه تاوان اين جنگ را مردم دادند و صد هزار نفر كشته شدند و يك ملت سخت و مقاوم سالها منابع خود را صرف مبارزه با متجاوزان كردند.

وي افزود: اين سازمان ملل و شوراي امنيت نبود كه جنگ را خاتمه داد بلكه عامل خاتمه جنگ پيروزي مردم ويتنام در مقابل متجاوزان بود و اما متجاوزان بعد از آن مجازات نشدند.

احمدي نژاد گفت: تاريخ شصت ساله نشان مي‌دهد هر جنگ تجاوزكارانه‌اي با ساز وكارهاي غيرعادلانه پايان يافته است و متجاوزان مجازات نشده اند.

وي افزود: آمريكا ابتدا عراق را اشغال كرد و بعد مجوز آن را از شوراي امنيت گرفت و دولت عراق تحت فشار، منشور سازمان ملل را پذيرفت كه در واقع اين منشور به دولت عراق تحميل شد و شوراي امنيت اين كشور را مجبور كرد تا موافقتنامه را امضا كند، موافقتنامه‌اي كه حقوق مردم عراق را خدشه دار مي كند.

شوراي امنيت درجنگ لبنان بيشتر تماشاگر بود
رئيس جمهور گفت : وقتي كه شكست رژيم صهيونيستي در جنگ 33 روزه مسجل شد تازه شوراي امنيت به فكر صدور قطعنامه افتاد.

احمدي نژاد افزود : رژيم صهيونيستي كاملا وحشيانه به مردم و تاسيسات لبنان حمله‌ور شد و سازمان ملل سكوت كرد ولي پس از 33 روز كه شكست اين رژيم معلوم شد به ناگاه شوراي امنيت قطعنامه صلح را تصويب كرد.

وي اضافه كرد: شوراي امنيت نه تنها در ماجراي لبنان فقط تماشاگر بود بلكه در بسياري از موارد ديگر نيز چشم بر روي اعمال قدرت و زورگويي هاي كشورهاي صاحب قدرت مي بندد.

احمدي نژاد گفت : امروزه هيچ سازماني كه بخواهد نسبت به خلع سلاح اتمي كشورهاي زورگو اقدام كند وجود ندارد و اگر درباره ضرورت جلوگيري از گسترش سلاحهاي اتمي حرفي بزنند كشورهاي صاحب بمبهاي اتمي را مستثني مي كنند.

تضميني در جلوگيري از گسترش سلاحهاي هسته اي نيست
رئيس جمهور با بيان اينكه هم اكنون هيچ ساز و كار و تضميني براي جلوگيري از گسترش سلاحهاي هسته‌اي وجود ندارد گفت: به همين علت است كه توسعه و تكثير سلاحهاي هسته‌اي به دست قدرتهاي زورگو ادامه دارد .

آقاي احمدي نژاد افزود: اين اقدامات درحالي است كه اين قدرتها فعاليت هاي صلح آميز ساير كشورها را به بهانه مقابله با توسعه سلاحهاي هسته‌اي محكوم مي كنند.

وي گفت: امروز زندانهاي مخفي در كدام كشورهاست و در كدام كشورها به بهانه‌هاي امنيتي تمام تلفنهاي مردم شنود مي‌شود و شهروندان با دوربين در خيابانها كنترل مي‌شوند .

آقاي احمدي نژاد با اشاره به اينكه متهمان در اين كشورها بدون حكم قضائي مدتها در زندان به سر مي‌برند و شكنجه‌هاي قرون وسطايي قانوني شناخته مي شود گفت : اين درحالي است كه اين قدرتها مخالفان خود را به نقض حقوق بشر متهم مي‌كنند و سازمان حقوق بشرنيز چشم خود را بر روي اين مسائل بسته است.

عدم ايجاد سازوكارجهاني براي رفع مشكلات
رئيس جمهور گفت: سازوكارهاي اقتصادي و سيستم‌هاي مالي، پولي و بانك‌هاي جهاني براي خدمت و رفع مشكلات ملت ها ايجاد نشده‌اند بلكه قدرت هاي خاص بيشترين بهره را از آن مي‌برند كه به نمونه‌هايي از آن قبلا اشاره كرده‌ام.

آقاي احمدي نژاد در پانزدهمين نشست وزراي خارجه كشورهاي عضو جنبش غير متعهد‌ها افزود: متاسفانه عموم اين سازمان‌ها تحت تاثير و يا نفوذ برخي قدرت‌ها قادر نيستند گام‌هاي موثري براي صلح،‌عدالت ، برادري و احقاق حقوق ملت‌ها بردارند.

وي افزود: اخيرا يك دادگاه بين المللي كه بايد در مسير احقاق حقوق ملت ها حركت كند با پايه گذاري يك بدعت زشت و تامين نظر برخي قدرتهاي بزرگ عليه رئيس جمهور محترم كشور سودان كه عضو اين جنبش است و از حقوق قانوني كشور خود دفاع مي‌كند، حكم صادر مي‌كند و اين درحالي است كه رژيم اشغالگر قدس كه آشكارا اقدام به ترور و كشتن زنان و كودكان مي‌كند و همچنين باعث قحطي و غذا و دارو مي شود هيچ گاه تحت تعقيب قرار نمي‌گيرد.

آثار تحول در صحنه بين المللي آشكار شده است
رييس جمهور در ادامه سخنان خود در نشست وزيران امورخارجه كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها گفت: سران برخي كشورهاي قدرتمند كه در طول دوران رياست خود باعث قتل و جرح ميليون‌ها نفر شدند از مصونيت كامل برخوردارند و اين بخشي از نابساماني‌ها و ناكارآمدي‌هاي نظامات موجود بين الملل در حل و فصل چالش‌هاست.

آقاي احمدي نژاد با بيان اينكه اميدها و چشم اندازهاي روشن و مطلوبي نيز وجود دارد افزود: اكنون همه دريافته‌اند كه وضع كنوني قابل دوام و تحمل نيست و بايد از آن عبور كرد و وارد دوران جديدي شد.

رييس جمهور با بيان اينكه آثار چنين تحولي در صحنه بين المللي آشكار شده است، اضافه كرد: قدرتهاي بزرگ رو به افول هستند و دامنه تاثيرگذاري آنان روز به روز كاهش مي‌يابد.

آقاي احمدي نژاد گفت: آنان به انتهاي دوران خود نزديك شده‌اند و جهان در آستانه ورود به دوران جديدي است، دوراني كه در آن اخلاق، عدالت، پايبندي به قوانين، حفظ كرامت انسان، عشق و برادري به رسميت شناخته و حقوق ملتها مراعات شود ،دوراني كه تجاوز، اشغالگري، بي عدالتي و تبعيض منفور و مطرود باشد، قدرتهاي صالح و پاك تنظيم امور جهان را عهده دار شوند و همه ملتها در پرتو عدالت احساس آرامش و امنيت كنند.

آقاي احمدي نژاد گفت: امروز شاهديم كه گرايش به خداپرستي، اخلاق، معنويت و عدالت روزافزون است و اين يك سنت و قانون الهي است كه هرگاه خواست عمومي ملتها بر امري تعلق بگيرد آن امر محقق خواهد شد.

رييس جمهور خطاب به وزراي امورخارجه عضو جنبش عدم تعهد ابراز داشت اين جنبش متشكل از حدود 120 كشور با اتكا به اهداف و آرمانهاي مترقي اوليه خود در شرايط كنوني جهان مي‌تواند نقش برجسته اي ايفا و بخشي از ناكارآمدي هاي نظامات حاكم بر جهان را جبران كند.

آقاي احمدي نژاد با بيان اينكه مجموع توان سياسي و اقتصادي و فرهنگي كشورهاي عضو اين جنبش مولفه بزرگي از قدرت را ايجاد مي كند، گفت: اين مولفه، قدرتي پاك، مدافع صلح و عدالت است كه با اتكا به قدرت سياسي و اقتصادي خود مي‌تواند تاثيرات سازنده‌اي در رفع چالش هاي كنوني جهان داشته باشد.

رييس جمهور افزود: جنبش عدم تعهد مي تواند با تشكيل هيات داوري، اختلافات احتمالي ميان اعضا را عادلانه خاتمه دهد و با ميانجيگري خود، اختلافات و درگيري‌ها در ديگر مناطق جهان را نيز برطرف كند.

آقاي احمدي نژاد گفت: جنبش عدم تعهد مي‌تواند با تشكيل جبهه بزرگ صلح و عدالت مانع از بروز درگيري و تشديد اختلاف در جهان شود و گام‌هاي بلندي در تحقق صلح و عدالت بردارد.

جنبش عدم تعهد مي تواند پرچمدارصلح باشد
رئيس جمهور گفت: جنبش عدم تعهد مي تواند ناكارآمدي سازمانهاي بين المللي را جبران كند و پرچمدار صلح و عدالت جهاني باشد .

آقاي احمدي نژاد افزود: اين جنبش مي تواند هر يك از اعضاي خود را كه مورد تعرض باشند با اهداف صلح آميز از او دفاع و رفع تجاوز كند و با ابزارهاي سياسي، اقتصادي مانع تجاوز قدرتهاي بزرگ به ديگر ملتها شود و جلوي تبعيض و بي عدالتي‌ها بايستد .

رئيس جمهور با بيان اينكه جنبش عدم تعهد قادر است با تعيين شيوه و سازوكار معين در اصلاح وضع نظامهاي سياسي ، اقتصادي و اجتماعي جهان تلاش كند گفت: اين جنبش مي‌تواند صندوق مالي مشترك براي ارائه تسهيلات به اعضا جهت اجراي طرحهاي اقتصادي، عمراني و اجتماعي تاسيس كند.

رئيس جمهور گفت: اين جنبش مي تواند استعداد عظيم سياسي، اقتصادي، فرهنگي و رسانه‌اي اعضا را در خدمت منافع مردم كشورها و صلح و امنيت جهاني فعال كند.

آقاي احمدي نژاد افزود: امروز جنبش عدم تعهد بيش از هر زمان ديگر مي‌تواند از موقعيت بي‌نظير خود براي حل مشكلات جهاني استفاده كند.

رئيس جمهور در پايان با اشاره به اين آيه قرآن كريم كه خدا سرنوشت هيچ ملتي را تغييرنمي دهد مگر اينكه خودشان اقدام كنند گفت: هر اقدامي براي تغيير شرايط جهان و تامين منافع مشترك اين جنبش جز با خواست و اراده اعضاء و تلاش و همكاري جمعي آنان امكانپذير نيست.

وي ابراز اطمينان كرد، اعضاي جنبش عدم تعهد از اين اراده براي پيشبرد اهداف برخوردارند.

رئيس جمهور ابراز اميدواري كرد،‌ اين نشست به دستاوردها و نتايج خود برسد و جامعه بشري در آينده اي نزديك به صلح ، عدالت و امنيت پايدار دست يابد.

آقاي احمدي نژاد بار ديگر از حضور مهمانان در اين اجلاس و از تلاش هيات رئيسه اجلاس قدرداني كرد.

تاريخ درج: 8 مرداد 1387 ساعت 11:49 تاريخ تاييد: 8 مرداد 1387 ساعت 12:21 تاريخ به روز رساني: 8 مرداد 1387 ساعت 12:26
 سه شنبه 8 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 321]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن