تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق بزرگ‏تر خداوند اين است كه او را بپرستى و چيزى را با او شريك نسازى، كه اگر خال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819795683




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست تشريح برنامه‌هاي دفتر كانون نمايش‌هاي آييني‌سنتي مطرح شدثبت جهاني تعزيه در گرو ثبت ملي آن است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: در نشست تشريح برنامه‌هاي دفتر كانون نمايش‌هاي آييني‌سنتي مطرح شدثبت جهاني تعزيه در گرو ثبت ملي آن است
گروه هنر: محمدحسين ناصربخت در نشست تشريح برنامه‌هاي دفتر كانون نمايش‌هاي آييني‌سنتي، درباره ثبت جهاني تعزيه در يونسكو، ثبت ملي آن را مقدم به ثبت جهاني آن دانست.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، در نشست تشريح برنامه‌هاي دفتر كانون نمايش‌هاي آييني‌سنتي كه صبح امروز دوشنبه 7 مردادماه، با حضور «محمدحسين ناصربخت» و «داوود فتحعلي‌بيگي» در سال كنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد، ناصربخت پس از تشريح برنامه‌هاي اين دفتر، به توضيح مراحل پيگيري ثبت جهاني تعزيه پرداخت.

وي گفت: مسئول مستقيم اين موضوع «لاله تقيان» است اما با توجه به آنچه كه ما اطلاع داريم، ‌پرونده در يونسكو بررسي شده و پس از اصلاحاتي، دوباره در مجمع مطرح شده چون در آغاز اين طرح، ايران هنوز عضو كنوانسيون نبود. پس از ارسال دوباه طرح، جلسه‌اي هم با حضور نماينده يونسكو با سازمان ميراث فرهنگي برگزار شد.

ناصربخت ادامه داد: پس از اين نشست قرار بر اين شد كه ضوابط جديدي به دست ما برسد تا پرونده تكميل و دوباره فرستاده شود.

فتحعلي‌بيگي نيز گفت: شناسايي گروه‌هاي تعزيه در كل كشور يكي ديگر از برنامه‌هاي ما است كه هنوز هم اسنادي از شهرستان‌ها به دفتر پژوهش و انتشارات مركز هنرهاي نمايشي مي‌رسد. اين تلاش‌ها بايد ادامه داشته باشد. يونسكو براي درك اذهان مختلف، فيلم‌هايي از تعزيه را خواسته كه فيلم تعزيه «ناصر تقوايي» را ارسال كرده‌ايم. به هرحال اين كار يكي از اصول اوليه براي ثبت ملي تعزيه در كنار ثبت جهاني است.

ناصربخت عضو شوراي كانون نمايش‌هاي سنتي و آييني در ادامه توضيح داد: در اين رابطه سال گذشته از طريق معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با مشاعي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز مكاتبه كرديم كه قرار شد براي تكميل پرونده اسناد و مدارك لازم ارسال شود. ماه مرداد سال گذشته اين كار انجام شد كه در توضيح، ثبت نوروز مقدم بر ثبت تعزيه بود حالا ثبت ملي نوروز به اتمام رسيده و ما ماه خرداد سال جاري مكاتبه ديگري داشتيم كه هنوز جوابي دريافت نكرده‌ايم.

فتحعلي‌بيگي در بخش ديگري از سخنانش درباره تأسيس جايگاه ويژه‌اي براي اجراي تعزيه توضيح داد: انجمن تعزيه ايرانيان با اينكه انجمني غيردولتي است اما به جد پيگير اين مسئله است. امروز هم قرار است رايزني‌هايي انجام شود كه اولين موضوع آن تعيين يا تأسيس محل ثابت براي اجراي تعزيه است. اگر شهرداري ما را ياري دهد مي‌توانيم در سال دست كم 365 اجراي تعزيه براي علاقه‌مندان داشته باشيم كه به همت تعزيه‌خوانان پيشكسوت انجام خواهد شد.

وي افزود: آموزش، مسئله مهم براي ثبت اين هنر ديني است زيرا با كتاب خواندن كسي خواننده تعزيه نمي‌شود. در اين راه بايد ديد، شنيد و تمرين كرد. فيلم‌هاي آموزشي هم كمك مي‌كند اما براي جمع‌آوري اين زمينه‌ها بايد جاي ثابتي براي اجراي تعزيه داشته باشيم.

اين كارگردان در ادامه از بودجه اندك و نامشخص دفتر نمايش‌هاي آييني‌سنتي در مركز هنرهاي نمايشي گله كرد و گفت: ما در اين چندسال هرگز بودجه ثابت و مشخصي براي برنامه‌ريزي نداشته‌ايم. تمام جوشش‌ها در اين زمينه فردي بوده كه از 15 سال پيش آغاز شده اما مخاطبان نتيجه آن را در 2 سال اخير ديده‌اند. متأسفانه به ما به چشم يك فرزند ناتني نگاه مي‌شود گرچه برگزاري جشنواره‌هاي آييني‌سنتي بي‌تأثير نيست اما ما هنوز يك تماشاخانه و يا ساختمان براي سامان دادن فعاليت‌هاي خود نداريم.

ناصربخت دبير چهاردهمين جشنواره آييني‌سنتي در ادامه تشريح كرد: تأسيس چنين مركزي آرزوي ديرينه ما است كه متأسفانه بخشي از منابع مستند در اين زمينه نابود يا مخدوش شده است. منابع غني‌تر و كامل‌تري در آرشيو صداوسيما و سازمان ميراٍث فرهنگي موجود است كه بازهم متأسفانه در اختيار عموم يا پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار نمي‌گيرد. ما در پي عمومي‌سازي اين هنرها هستيم.

همچنين در اين نشست برنامه‌هاي دفتر كانون نمايش‌هاي آييني‌سنتي مبني بر برگزاري كلاس‌هاي آموزشي براي تعزيه‌خواني، تصويب بودجه نهايي براي دفتر، ارسال فراخوان عمومي براي نقالان جوان، تهيه فيلم‌هاي آموزشي از كلاس‌هاي مرشد ترابي، حمايت از پايان‌نامه‌هاي دانشجويي مرتبط با موضوعات آييني‌سنتي، تشكيل كارگاه‌هاي آموزشي تخت‌حوضي بر مبناي هزار و يك‌شب كه نتيجه آن در جشنواره چهاردهم مشخص خواهد شد و ... تشريح شد.
 دوشنبه 7 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن