تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيبت كردن در (نابودى) دين مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816506543




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«منابع غربي مي گويند ايران تنها دو هفته براي پاسخگويي مهلت دارد» امريكا آمد اما هنوز مذاكرات با بن بست مواجه است


واضح آرشیو وب فارسی:انتخاب: «منابع غربي مي گويند ايران تنها دو هفته براي پاسخگويي مهلت دارد» امريكا آمد اما هنوز مذاكرات با بن بست مواجه است
خبرگزاري انتخاب : حضور ويليام برنز،معاون وزارت امور خارجۀ ايالات متحدۀ امريكا ،گام مهمي در روابط ميان ايران و ايالات متحدۀ امريكا پس از سه دهه به شمار آمده و بخشي از اتحاد و اجماع نادر گروه پنج +يك،ايالات متحدۀ امريكا،بريتانيا،فرانسه، چين ،روسيه و آلمان را براي متقاعد ساختن ايران براي مصالحه با غرب تشكيل مي دهد.


الهام رفيع زاده؛ مذاكرات بين المللي در رابطه با برنامه هاي هسته اي ايران،روز شنبه عليرغم چرخش 180 درجۀ امريكا و حضور نماينده اي از سوي اين كشور در مذاكرات خاوير سولانا،مسئول سياست خارجي اتحاديۀ اروپا و سعيد جليلي ،دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران،بدون نتيجه پايان يافت.

به گزارش خبرنگار سرويس بين الملل خبرگزاري انتخاب به نقل از اينترنشنال هرالد تريبون؛حضور ويليام برنز،معاون وزارت امور خارجۀ ايالات متحدۀ امريكا ،گام مهمي در روابط ميان ايران و ايالات متحدۀ امريكا پس از سه دهه به شمار آمده و بخشي از اتحاد و اجماع نادر گروه پنج +يك،ايالات متحدۀ امريكا،بريتانيا،فرانسه، چين ،روسيه و آلمان را براي متقاعد ساختن ايران براي مصالحه با غرب تشكيل مي دهد.

اما پاسخ كتبي ايران ،اشاره اي به موضوع و تقاضاي اصلي جامعۀ جهاني مبني بر متوقف ساختن غني سازي اورانيوم نداشته و مقامات ايراني با تاكيد بر مواضع خود در عدم تعليق غني سازي اورانيوم،اعلام كرده اند كه از موضع خود عقب نشيني نخواهند كرد.

قدرت هاي جهاني خواهان پذيرش" تعليق در برابر تعليق" از سوي ايران هستند تا از اين طريق به نتيجه اي دست يابند.

بر اساس پيشنهاد"تعليق در برابر تعليق"،چنانچه ايران فعاليت هاي غني سازي را تعليق كند ،ايالات متحدۀ امريكا و ساير كشورها از اعمال تحريم هاي بيشتر براي فراهم آوردن زمينه اي براي مذاكرات جديد خودداري خواهند كرد.

بستۀ پيشنهادي غرب براي نخستين بار سال گذشته به ايران ارائه شد و ماه گذشته نيز اين بستۀ پيشنهادي براي بار دوم به ايران ارائه شد تا در صورت تعليق غني سازي اورانيوم از سوي ايران،مشوق هاي اقتصادي و سياسي به ايران ارائه شود.

اما مقاماتي كه در مذاكرات روز شنبه سولانا و جليلي حضور داشتند، تاكيد كرده اند كه هرچقدر اين سئوال كه آيا ايران با تعليق غني سازي اورانيوم موافقت خواهد كرد يا نه،تكرار شود، ايران از پاسخ گويي به اين سئوال سرباز مي زند.

به گزارش خبرنگار سرويس بين الملل خبرگزاري انتخاب به نقل از اينترنشنال هرالد تريبون؛خاوير سولانا ،مسئول سياست خارجۀ اتحاديۀ اروپا پس از ساعت ها مذاكره ،طي كنفرانس خبري اظهار داشت كه ما به پاسخ روشني نسبت به آنچه دنبال آن بوديم،دست نيافته ايم.

سولانا در ادامه گفت: ايران دو هفته مهلت دارد تا پيش از بازپس گرفته شدن بستۀ پيشنهادي،پاسخي رسمي به آن بدهد.

سعيد جليلي نيز طي يك كنفرانس خبري ،پاسخي به اين سئوال كه آيا ايران برنامه هاي غني سازي اورانيوم را به حالت تعليق در خواهد آورد يا نه ،نداده اما مذاكرات را تلاشي مثبت ارزيابي كرده و اظهار داشت كه مي توان به نتيجه بخش بودن آن خوش بين بود.

وزارت امور خارجۀ ايالات متحدۀ امريكا اعلام كرد كه ويليام برنز گفتگوي محرمانه و خصوصي با جليلي نداشته است .برنز در نشست صبح روز شنبه ، اظهار داشت كه ايالات متحدۀ امريكا در حمايت از رويكرد گروه پنج +يك و لزوم غني سازي اورانيوم از سوي ايران بسيار قاطع است.

به گفتۀ يكي از مقامات حاضر در نشست گروه پنج +يك و ايران در ژنو،برنز به همتايان خود در مذاكرات گفته است كه ايالات متحدۀ امريكا اقدامات تنبيهي(!) تازه اي را در قبال ايران در ماه سپتامبر از طريق شوراي امنيت سازمان ملل اعمال خواهد كرد.

برپايۀ اين گزارش،نشست روز شنبۀ ژنو كه در ان يكي از مقامات ارشد ايالات متحدۀ امريكا نيز حضور داشت،از اهميت ويژه اي برخوردار بوده است، چرا كه ايران و ايالات متحدۀ امريكا پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، از سال 1979 به اين سوي هيچگونه رابطۀ ديپلماتيكي با يكديگر نداشته اند.

به گزارش خبرنگار سرويس بين الملل خبرگزاري انتخاب به نقل از اينترنشنال هرالد تريبون؛ديدار رسمي دو كشور ايران و امريكا به نشست روز گذشته در ژنو خلاصه نشده و دو كشور در مذاكرات رسمي ديگري در رابطه با افغانستان در سازمان ملل و امينت عراق در بغداد شركت داشته و كالين پاول،وزير امورخارجۀ وقت ايلات متحدۀ امريكا وكمال خرازي،وزير امور خارجۀ دولت سيد محمد خاتمي با يكديگر دست داده اند.

اما نشست روز شنبۀ ژنو از جمله نشست هايي بود كه با حضور مقامات رده بالاي امريكايي در زمان رياست جمهوري جرج بوش،انجام گرفته كه بارها ايران را محور شرارت خوانده و مكرراً بر گزينۀ حملۀ نظامي به ايران در صورت عدم تعليق غني سازي تاكيد كرده است.

منابع ديپلماتيك از احتمال گشايش دفتر حافظ منافع ايالات متحدۀ امريكا در تهران در اواخر ماه هاي دوران رياست جمهوري بوش ،خبر داده اند.

اما براي برخي صاحب نظران،هدف امريكا از اين اقدام ديپلماتيك [فرستادن نمايندۀ خود به مذاكرات روز شنبۀ ژنو]،نامشخص است.

گفته مي شود كه به دنبال ارائۀ بستۀ پيشنهادي غرب در ماه گذشته به ايران ،متحدين امريكا به ويژه بريتانيا،خواستار حضور نمايندۀ ايالات متحدۀ امريكا در اين مذاكرات شده اند .در ان زمان مقامات اين پيشنهاد را منطقي و قابل ارزيابي عنوان كرده بودند.

با اين حال برنز زماني در مذاكرات حضور پيدا كرد كه ايران پاسخ خود را داده بود و هيچ نشانۀ قدرتمندي كه بيانگر تغيير موضع ايران باشد،ديده نمي شد.

عليرغم تغيير موضع امريكا در قبال ايران ،سياستي كه همواره برقدرت خود باقي مانده ، اين است كه ايالات متحدۀ امريكا همچنان بر موضع خود مبني بر عدم گفتگو با ايران تا زمانيكه تهران دست از فعاليت هاي هسته اي خود برنداشته،تاكيد دارد.

آنچه ديپلماسي را پيچيده تر مي كند اين واقعيت است كه پيش از مذاكرات روز شنبۀ ژنو، هيچ يك از نمايندگان گروه پنج +يك، دراستراتژيك مشتركي مبني بر چگونگي رويارويي با ايران به اتفاق نظر دست نيافته بودند.

نمايندۀ امريكا خاطر نشان كرده كه امريكا فقط براي يكبار در مذاكرات شركت خواهد داشت و ايران دو هفته مهلت دارد تا پاسخ روشني به پيشنهاد تعليق در برابر تعليق بدهد.

اختلافاتي ميان آلمان،روسيه و چين بر سر مدت زمان مذاكرات با ايران وجود دارد.

اختلافاتي نيز ميان گروه پنج + يك وجود دارد.فرانسه و بريتانيا بر اين باورند كه بايد تعريف مشخصي از آنچه ايران بايد براي شروع مذاكرات به تعليق درآورد،وجود داشته باشد.

اما تمام اين اختلافات در هنگام مذاكره با ايران به كنار مي رود .گروه پنج +يك موضع متحدي در قبال ايران به منظور واداشتن آن به ارائۀ پاسخي شفاف مبني بر اينكه ايا ايران به منظور فراهم آوردن زمينه اي براي از سرگيري مذاكرات ،حسن نيت نشان خواهد داد يا نه،اتخاذ كرده اند.
 دوشنبه 7 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: انتخاب]
[مشاهده در: www.entekhab.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن