تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814293121




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طرح مسئله اي با عنوان نقد موسيقي در ايران اشتباه است


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: طرح مسئله اي با عنوان "نقد موسيقي" در ايران اشتباه است
در شرايط كنوني جامعه موسيقي ايران اساسا طرح و پرداختن به مقوله نقد موسيقي اشتباه است چرا كه هنوز بسترهاي شكل گيري نقد در جامعه موسيقي كشورمان به وجود نيامده است.


سيد عليرضا مير علي نقي منتقد با سابقه موسيقي در گفتگو با خبرنگار سرويس هنري برنا پيرامون موضوع نقد موسيقي در ايران گفت : در حال حاضر اين امكان وجود ندارد كه موضوعي با عنوان " نقد موسيقي " در ايران را طرح كنيم چرا كه هنوز شرايط و بستري كه بتوان در آن به نقد پرداخت به ويژه در جامعه موسيقي شكل نگرفته است.
وي همچنين در مورد پيشينه تاريخي نقد موسيقي در ايران گفت : نقد موسيقي از اواخر دوره قاجار با شكل گيري مطبوعات و روزنامه به وجود آمد . پس از اين دوره بنا به دلايل تاريخي اجتماعي اين نقدها ادامه پيدا نكرد.

مير علي نقي در ويژگي اين نقدها افزود : اين نوشته ها بيشتر اظهار نظر بودند تا نقد ؛ البته هر نقدي را مي تواند نوعي اظهار نظر تلقي كرد اما هر اظهار نظري را نمي توان نقد به حساب آورد چرا كه بايد داراي يكسري ويژگي ها باشد كه در اين نوشته ها وجود نداشت.

اين پژوهشگر در ادامه گفت : در دهه 1340 باز هم نقدهايي در حد فعاليت دو سه منتقد صورت گرفت كه دوباره پس از مدتي متوقف شد. از 1369 براي يك بار ديگرحركت هايي در زمينه نقد موسيقي آغاز شد كه تا كنون ادامه دارد.

اين منتقد همچنين افزود : نقد موسيقي به شكل مدرن هيچ گاه در ايرن وجود نداشته است و بيان اين مطلب شايد باعث دلخوري برخي دوستان شود اما واقعيت دارد.

سيد عليرضا ميرعلي نقي با اشاره به دلايل عدم وجود نقد موسيقي به شكل مدرن در ايران گفت :براي شكل گرفتن نقد موسيقي در يك جامعه نياز به يكسري پيش نيازها مانند وجود فضاي گفتگو و گفتمان است كه هنوز در جامعه موسيقي چنين فضايي به وجود نيامده و نمي توان آثار موسيقايي را به طور جدي نقد كرد. به همين دليل من فكر نمي كنم اصولا موضوعي به عنوان نقد در جامعه موسيقي ما جاي طرح داشته باشد.

وي در پايان گفت : من در مقابل اين سئوال كه "چرا جرياني به نام نقد موسيقي در ايران وجود ندارد؟ " اين سئوال را مطرح مي كنم كه"چرا بايد چنين جرياني وجود داشته باشد؟"

انتهاي خبر // شبكه خبري برنا//110 - 97 - 39//www.BornaNews.ir
 دوشنبه 7 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن