تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816923593




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دكتر مرتضي زرينه زاد ، رئيس صندوق رفاه دانشجويان كشور در گفت وگو با كيهان اعلام كرد:


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: دكتر مرتضي زرينه زاد ، رئيس صندوق رفاه دانشجويان كشور در گفت وگو با كيهان اعلام كرد:
خلاصه اي از مأموريت هاي صندوق رفاه در جايگاه دانشگاهي را بفرمائيد تا وارد طرحهاي عملياتي صندوق در سال تحصيلي آينده بشيم.
- در يك جامعه دانشجويي به هر حال از نظر بضاعت مالي تفاوت هايي وجود دارد ولي آنچه كه وجه ثابت است اين است كه ما سرمايه هاي فكري جامعه مان هستيم دولت يا قانون گذار براي اينكه اين سرمايه هاي فكري به خاطر دغدغه هاي مالي از دست نروند و درگير بحث معيشت نشوند صندوقي به اسم صندوق رفاه گذاشته كه اين صندوق در قالب هاي متفاوت نيازهاي مادي دانشجويان را تأمين كند تا اينها فارغ از دغدغه هاي اوليه به سمت تحصيل و شكوفايي اي كه بايد انجام شود. صندوق رفاه در اين راستا موظف است كه وامهاي متعددي را كه در واقع احساس كند مورد نياز دانشجوست در اختيارش قرار بدهد از ابتدا از 2، 3 وام شروع شد مثل وام تحصيلي و وام مسكن و كم كم به شقوق متفاوت نياز دانشجو گسترش پيدا مي كند الان وام ازدواج داريم وام نخبگان داريم وام ضروري داريم وام اضطراري داريم و... بسته به نيازها و تنوع نيازهاي دانشجويي دوسالي است كه وامي به اسم وام شهريه اضافه شده كه كليه شهريه پردازان ما مي توانند از اين وام استفاده كنند پس به طور كلي صندوق نياز اوليه مالي دانشجو را برطرف مي كند تا بتواند فارغ از دغدغه هاي معيشتي به تحصيل بپردازد و براي جامعه فرد مفيدي باشد.
¤ براي سال تحصيلي آينده ظاهرا صندوق طرحهاي ويژه اي طراحي كرده كه در آن علاوه بر وامها مي تواند خدمات بهتري را هم ارائه دهد در اين رابطه هم توضيح بفرماييد.
- اين چيزي نيست كه مربوط به سال 87 است از زماني كه من از وارد صندوق شدم احساس كردم كه صندوق به خاطر مشغول كردن خود در امور اجرايي از امور نظارتي خودش باز مانده است. به خاطر از كارافتادن يك بال صندوق كه بال سرمايه گذاري است روز به روز اعتباراتش كه در واقع تأمين نياز دانشجو است دارد كاهش مي يابد چون صندوق در واقع نقطه تماس دودايره است از يك دايره پول صندوق بيرون مي رود 6سال بعد همين پول دوباره بر مي گردد و ارزشش كاهش پيدا مي كند. يك دايره ديگر اين است كه از اين صندوق پول بايد براي سرمايه گذاري برود بيرون و با درآمد بيشتر برگردد به صندوق كه اين دو تا چرخه همديگر را جبران مي كنند يكي ارزش را افت مي دهد ديگري اين افت را جبران مي كند اين چيزي است كه ما در صندوق داريم. متأسفانه در چند سال گذشته بخش سرمايه گذاري ما كاملا راكد بوده ما هرچه كه داشتيم به طرف مصرف بوده است مضافا اينكه مادر اين مدت آمديم چند هزينه هم به صندوق بار كرديم نمي توانستيم به ضرس قاطع بگوييم كه اين پولي كه ما به عنوان وام تحصيلي به دانشجو مي دهيم واقعا نيازمندش است. دانشجويي كه از ما شهريه مي گيرد واقعا نيازمندش است. از آن طرف هم وقتي كه از ما وام را مي گيرد يك نيازمند ديگر نمي تواند آن وام را بگيرد چون منابع ما محدود است. اينها ريشه در اين دارد كه ما نظارتمان را از دست داده بوديم. بنابراين تصميم گرفتيم يك بار ديگر بياييم مقوله رفاه را تعريف كنيم. اصلا ببينيم رفاه دانشجو يعني چه؟ بايد استانداردسازي كنيم در راهكارها تدبير كنيم ببينيم كه بيرون آنها چگونه دارند رفع نياز مي كنند و ما چگونه داريم انجام مي دهيم براساس اين 2 محور بياييم بازنگري در سياست ها بكنيم ببينيم كه ما اينها را رفاه مي دانيم مصاديقش را و اين گونه هم مي خواهيم عمل كنيم و همه اينها را راستاي يك سياست كلان و آن اينكه كنارگذاشتن امور اجرايي ثقيل و پرداختن به امور نظارتي ستادي. در اين راستا ما بحث خوابگاه ها را داريم بحث سلف سرويس ها را داريم بحث اياب و ذهاب را داريم و بحث انواع و اقسام وام ها را. براساس اين سياست كلاني كه من عرض كردم ما به دنبال اين هستيم كه خوابگاه ها را به طور كلي به بخش خصوصي واگذار كنيم. قطعا اين كار يك بازه ي زماني طولاني مي برد چون كه بسياري از خوابگاه هاي ما خوابگاه هاي ملكي است در دل دانشگاه هاي ما واگذاري اش به بخش خصوصي يك مقداري مشكل است از طرف ديگر ما دانشجويان زيادي داريم كه توي صف خوابگاه هستند پس برنامه ما براي واگذاري تصدي گري بخش خوابگاهي به بخش خصوصي اين است كه اول خوابگاه هاي خودگردان را توسعه دهيم بعد بياييم به سمت خوابگاه هاي دولتي و اينها را با يك برنامه يك ساله آرام آرام به بخش خصوصي واگذار كنيم.
در بحث سلف سرويس ها داستان همين است. در بحث سلف سرويس ها به دنبال اين هستيم كه پيمان كارهاي خوبي درگير تغذيه شده و اين بخش را كامل واگذار كنيم. در هر كدام از اين زمينه ها طرحهايي دارد اجرا مي شود تا براساس اطلاعات دقيقي بتوانيم كار واگذاري را انجام دهيم. بحث اياب و ذهاب را هم به دنبال اين هستيم كه كلا اياب و ذهاب دانشجويي را شهرداري ها تقبل كنند در اين زمينه ما تا حالا نتوانستيم تلاش زيادي انجام دهيم. با بانك ها صحبت كرديم آمدند برنامه ما را ديدند و پذيرفتند كه كليه عمليات پرداخت وام و گرفتن ديون از دانشجويان را بانك انجام دهد ان شاءالله از اول مهر وام را بانك در اختيار دانشجو مي گذارد و خودش هم دفترچه مي دهد و اقساط را گردآوري مي كند فقط ما مطلع مي شويم كه اين دانشجو وام گرفته و دارد قسط هايش را پرداخت مي كند اين موجب مي شود كه ما فراغت پيدا كنيم و برويم به اين سمت كه نظارت هايمان را اعمال كنيم و اينكه بخش درآمدمان را اصلاح كنيم.
آنچه كه واقعيت است اين است كه اعتبارات ما مثل اعتبارات همه سازمان ها تكاپوي نيازها را نمي كند خب يا بايد اول شروع مي كرديم بخش سرمايه گذاري را فعال مي كرديم يا فكر ديگري مي كرديم به يك شكلي بايد منابع ما اصلاح شود چيزي كه ما فكر كرديم اين بود كه بياييم منابع بخش خصوصي رو به اعتبار صندوق اضافه كنيم اين كار را در قالب چند تا طرح اجرا مي كنيم طرح اول طرح ليزينگ است كه در قالب ليزينگ ما داريم كالاهاي آموزشي مورد نياز دانشجويان را در مقاطع مختلف در اختيارشان مي گذاريم براي اين كار يك كميته طراحي شده اين كميته در 4گرايش عمده علوم پايه، مهندسي، علوم انساني و پزشكي و برخي رشته هاي خاص در مقاطع مختلف نيازهاي آموزش را برآورد مي كند. وقتي كه اين نياز مثلا در رشته عمران مي رسد به دوربين نقشه برداري اين نياز تبديل مي شود به يك نوع برند يك مدل كه مي گويند اين دوربين در دنيا وجود دارد و در اين برندها اين مدل ها، بهترين هاست آنها را به شركت هاي ليزينگ معرفي مي كنيم آنها اين كالا ها را با اقساط 24ماهه در اختيار دانشجو قرار مي دهند تا دانشجو از ابتدا اين ابزار در اختيارش باشد اگر خدا توفيق دهد اين بحث را از لپ تاپ كه يك نياز تخصصي عمومي و دوچرخه به عنوان يك نياز سلامتي دانشجو شروع كرديم اگر اين طرح با موفقيت انجام شود پيشنهاداتي هم در اين زمينه داريم كه برويم به سمت تأمين ديگر نيازها و مايحتاج زندگي دانشجويان مثل جهيزيه و امثالهم و چيزهايي كه در توانمان باشد و يك نوع سنخيتي هم با مقوله رفاه دانشجويي داشته باشد اين يك نوع از افزايش اعتباراتمان است با استفاده از منابع خصوصي كه داريم بحثش را انجام مي دهيم. روشهاي ديگري كه در اين داستان داريم بحث اشتغال زايي براي دانشجوست دنبال اين هستيم كه با استفاده از ارتباط با صنايع، دانشجويان سالهاي آخر رشته ها را به صنايع مربوطه شان وصل كنيم اين طرح اگر خدا توفيق دهد و اتفاق بيافتد براي صنعت ما و براي دانشجوي ما براي دوطرف مفيد است صنعت ما با بهترين ها آشنا مي شود و بعد از فراغت از تحصيل همين ها را جذب مي كند دانشجوي ما مثل دانشجوي پزشكي كه از سال سوم وارد بيمارستان مي شود مي تواند به راحتي برود در صنعت خودش با خواسته ها، نيازها و ملزومات تخصصي و تجربه اي كه در صنعت لازم است آشنا مي شود بعد آن درسهايي كه مي خواند برايش مفهوم پيدا مي كند چون دانشجويان ما دارند مجرد از واقعيت درس مي خوانند خيلي از مفاهيم دروس را نمي فهمند و درس را هم جدي نمي گيرند اما اگر بفهمد كه اين درس مثلا برنامه نويسي فلان جا كاربرد دارد ديگر با عطش مي خواند اگر اين دانشجوي ما به صنعت وصل شد صنعت دانشجو را شناسايي مي كند جذبش مي كند و مشكلاتش ارزان تر حل مي شود دانشجوي ما نيز از اين نظر درآمدي كسب مي كند ديگر براي گرفتن ماهي15000تومان به سمت صندوق حركت نمي كند اين منبع مي رود به سمت كساني كه بيشتر نياز دارند.
مسير سومي كه براي افزايش منابعمان دنبالش مي گرديم بحث شغل زايي براي دانشجوهاست پيشنهاداتي داشتيم دراين زمينه كه آمده اند و اعلام كرده اند كه ما آماده هستيم در مراكزي كه شما اعلام مي كنيد مثلاً صنايعي را ايجاد نماييم كه دانشجويان شما به صورتpart time بيايند در اين صنايع مشغول به كار شوند و حقوقي دريافت كنند اين در دست بررسي است داريم روي اين قضيه كار مي كنيم صنايع با فناوري هاي خوبي هم هستند كه پيشنهاد شده اند كه داريم رويش كار مي كنيم يا مثلاً پيشنهاد شده كه بياييم حمايت بكنيم از دانشجويان مبتكر و خلاق خودمان اگر دانشجويي ايده اي داشت اين ايده را ببريم توي انكباتور توسعه اش بدهيم و بعد منافعش را برگردانيم به دانشجو اين دانشجو اشتغال زايي مي كند و بعد از همين قبل دانشجوي ديگري را درگير خودش بكند و استفاده كند ايده هايي است كه به اين شكل وجود دارد و ما به اين شكل بتوانيم منابعمان را اضافه كنيم از طرف ديگر متأسفانه با وجود اينكه قانون گذار براي ما تكليف كرده كه بايست بياييم سرمايه گذاري كنيم اما آيين نامه مالي معاملاتي ما به ما اجازه چنين گشايشي را نمي دهد در كار. مجبوريم، داريم روي آئين نامه كار مي كنيم تا آئين نامه را اصلاحش كنيم اگر لازم بود آن تغييرات لازم را در وضع ايجاد كنيم و برويم به سمت اختياراتي كه قانون گذار به ما داده براي سرمايه گذاري استفاده كنيم و اين چرخه از كار افتاده را دوباره فعال كنيم تا مجموعه اين تدابير به ما كمك كند تا دانشجويان بيشتري را و دانشجويان شايسته و نيازمند وام را تحت پوشش قرار دهيم.
آقاي دكتر با توجه به اين كه امسال سال نوآوري است در بحث حمايت از خلاقيت ها،به طور مشخص برنامه تعريف شده اي هست تا دانشجويان مخترع، مبتكر بتوانند از وام يا امكانات ديگري كه صندوق مي تواند در اختيارشان بگذارد استفاده بكنند؟
- اصلاً ما به دنبال همين هستيم كه با استفاده از انجمني از اين اختراعات حمايت كنيم در انكباتورهايي اينها را رشد بدهيم بفروشيم و سودش را برگردانيم به خود دانشجو اين طرح دانشجوهاي مبتكر را از آمدن به سمت منابع صندوق وامي دارد همه اينها در راستاي توسعه منابع ماست.
¤ آقاي دكتر ما با دوستان صندوق رفاه وزارت بهداشت هم صحبت داشتيم يكي از دغدغه هايي كه احساس مي شود مديران حوزه رفاهي دانشگاه در سال آينده دارند گران شدن ذرات دانه اي مثل برنج و... در سال آينده است. بخش عمده اي از الگوي مصرف غذايي ما را هم اينها تشكيل مي دهند براي مقابله با اين پديده اي كه اتفاق افتاده صندوق رفاه چه تمهيداتي داشته تا بتواند آن حداقل نيازهاي غذايي دانشجويان را تأمين بكند و با مشكل شديدي روبه رو نشود؟
- من از اين سؤال شما ممنونم. ما در اين زمينه دو تا معضل جدي داريم معضل اول ميزان سهميه اي است كه به ما واگذار مي كنند تا در اختيار دانشگاه ها بگذاريم معضل دوم بحث گراني هاي افسار گسيخته اي است كه در جامعه وجود دارد ولي با اين حال موفق نشديم سازمان مديريت را مجاب كنيم كه بيايند سهميه دانشجويان كشور را از 83 تا الان تغيير دهند.
سال 83، 000،730 دانشجو از ما پذيرفته اند الان هم دارند همان سهميه را به ما مي دهند مضافاً اين كه در حالي كه ما الان دانشجويانمان به بالاي 000،970،1 نفر رسيده يعني بيش از سه برابر شده است. در ثاني اينكه سهميه اي كه براي دانشجو قشر جوان در اين سنين اش تخصيص داده مي شود از سر جمع سرانه ملي كمتر است ما در اينجا واقعاً گلايه داريم هرچه هم كه مكاتبه مي كنيم پيگيري مي كنيم به در بسته مي خوريم حاصلش اين شده كه ما به دانشگاه فشار مي آوريم سهميه كم به دانشگاه ها مي دهيم و دانشگاه ها مجبورند بروند از اعتبارات فرهنگي شان و غيره و غيره بزنند.
اما در زمينه گراني افسار گسيخته ما شايد وظيفه مان اين نباشد ولي به دنبال سمينار معاونان دانشجويي كه بندرعباس بود معاونان دانشجويي از ما خواستند بياييم فكري بكنيم براي تهيه يك جاي اقلام مورد نياز دانشگاه ها تا هزينه ها كاهش پيدا كندكه خب ما توي اين زمينه طرف هايي پيدا كرديم حاضر شدند كه اين كار را براي ما بكنند و در مقصد ارزان تر از همه جاي كشور در اختيار دانشگاه قرار بدهند يك بخشنامه فرستاديم دانشگاه ها ازشان خواسته ايم كه تمام نيازهاي دانشگاه هايشان را براي ما اعلام بكنند تا ما اينها را گردآوري كنيم و به صورت يكجا تهيه كنيم تا هزينه ها به حد زيادي كاهش يابد.
از شركت شما در اين گفت وگو سپاسگزاريم.
 يکشنبه 6 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 883]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن