تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815567585




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تقسیم ناعادلانه امکانات و سالن در جشنواره فجر / تئاتر شهرستان​ها؛ بخشی برای دیده نشدن


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تئاتر  - بی​توجهی به تئاتر شهرستان​ها در ایام جشنواره تئاتر فجر بیش از همیشه به چشم می​آید و این امر هم تنها مختص این دوره جشنواره نیست. فروغ سجادی: وقتی پای حرف به میان می​آید؛ «تئاتر شهرستان​ها» بزرگ می​شود و توجه به آن ضروری، اما درعمل ماجرا شکل دیگری پیدا می​کند. این داستان البته داستان امسال و پارسال و پیرارسال نیست، سال​های سال است که این وضعیت بر تئاتر ایران حاکم است ومی​شود نمودش را در جشنواره تئاتر فجر دید؛ جشنواره​ای که شاید یکی از معدود جاهایی​ است که شهرستانی​ها می​توانند هنرشان را نشان بدهند و ثابت کنند که چیزی از گروه​های تهرانی کم ندارند، اما در همین ویترین تئاتر ایران هم جای خوبی به شهرستانی​ها نمی​رسد. کارهایشان معمولاً در تالار​هایی عرضه می​شود که تماشاگر چندانی ندارند و تالار​های خوب می​ماند برای گروه​های تهرانی. این ماجرا البته نکته​های جالب دیگری هم دارد، تئاتر شهرستان​ها در طول سال برخلاف تئاتر تهران، حیات چندانی ندارد؛ در شهر​های مختلف تالار​های نمایشی که مدام در آن​ها تئاتر اجرا شود، در یا وجود ندارد و یا اگر هست، کمتر رنگ اجرای تئاتر به خود می​بیند. با همه این احوال اما حضور شهرستانی​ها در جشنواره ​تئاتر فجرهمیشه پرنگ بوده و هست، به گونه​ای که گاه (مثل همین دوره بیست و نهم) نیمی از کار​های ارائه شده در جشنواره متعلق به تولیدات شهرستانی​هاست.امسال از بین 102 گروه ایرانی شرکت‌کننده درهمه بخش​های جشنواره، 56 گروه را گروه‌های شهرستانی تشکیل می‌دهند. 32 گروه در بخش​های مختلف صحنه​ای، 25 گروه در بخش خیابانی و4 گروه نمایشنامه خوانی.نشستن پای اجرای این گروه​ها به مخاطب می‌فهماند که کار آن​ها دست کمی از کار گروه​های تهرانی نداردو گاه بهتر از اجرا​هایی است که عنوان حرفه​ای را یدک می​کشند. تقسیم ناعادلانه تقسیم شرایط و سالن​های اجرای جشنواره تئاتر فجر، به طور عادلانه حق همه گروه‌های کشور در جشنواره است و امکانات ناچیز تئاترمانعی برای اجرای این عدالت و دادن سالن​های پرت و کم مخاطب جشنواره به هنرمندان شهرستانی نیست.از سوی دیگر ایام برپایی جشنواره تنها زمانی است که هنرمندان شهرستانی می​توانند از فرصت آن بهره ببرند و کار​های مختلف گروه​های تهرانی و خارجی حاضر در جشنواره را ببینند، اما متاصفانه در این حوزه نیز توجه لازم به تقسیم بلیت​ها صورت نمی​گیرد. محمد حیدری دبیر جشنواره تئاتر فجر هم در یکی از نشست​های مطبوعاتی​اش با اشاره به این مطلب که به تقسیم عادلانه امکانات اعتقاد دارد گفت که با امکانات ناچیز تئاتر این موضوع امکان‌پذیر نیست. اوافزود: با وجود این که به گروه‌های شهرستانی حق انتخاب سالن اجرا می​دهد، اما مهمانان خارجی برای او در اولویت اول هستند. او معتقد است: به دلیل تعدد گروه​های شهرستانی و درخواست​های آنان، طبیعی است که سهمیه بلیت مهمان محدود باشد. آرمان طیران که نمایشنامه «مکلت» او توسط گروهی از هنرمندان شهرستان ارومیه در روز چهارم جشنواره در تماشاخانه مهر حوزه هنری اجرا شد، با اشاره به حضور تنها 30 تماشاگر در این سالن، می​گوید: «سؤالم ازمسئولان جشنواره این است، چرا باید بیشترنمایش​های برگزیده جشنواره منطقه​ای در سالن​های دور افتاده و کم مخاطب شهربه صحنه بروند وچرا نباید تعدادی از این آثار برگزیده را برای مخاطبان حرفه‌ای تئاتر شهر به صحنه ببریم؟» او که معتقد است، اصطلاح شهرستانی در فرهنگ کلی کشور به معنی چیپ و سطح پایین جا افتاده​است، ادامه می​دهد: «باید به نمایش​های شهرستانی به شکل یک اتفاق جریان سازنگاه شود، نه جدول پر کن.» به گفته این کارگردان، جشنواره برای یک گروه شهرستانی تنها فرصت تئاتر دیدن است، وقتی جشنواره‌ای 10 روز برگزار می‌شود، نباید به گروه شهرستانی تنها 4 روز اسکان داد، اگر این فرصت فراهم شود نتیجه آن در دراز مدت به نفع تئاتر کشور است. او می‌گوید: «وقتی شعارجشنواره، تئاتر برای همه است، توقع داریم شرایط برای همه یکسان باشد.» احمد سلیمانی کارگردانی که با نمایش «شب اسرار آمیز په په» از شهر ستان قم در جشنواره امسال حضور دارد هم می​گوید: «ما برای چه جشنواره برگزار می​کنیم؟ فقط برای اجرای فشرده و رفع تکلیف؟ در حقیقت جشنواره باید فرصتی برای دیدن و تجربه کردن گروه​های شهرستانی باشد.» اونیز معتقد است لفظ شهرستانی در تئاتر ایران به معنی ضعیف بودن اثرجا افتاده است و همین موجب دوری مخاطب از این تئاتر می​شود. سلیمانی می​افزاید: «اگر کارهای ما در این جشنواره​ها توسط تماشاگران حرفه​ای دیده نشود، این حضور چه فایده​ای دارد؟» این کارگردان همچنین با اشاره به این که یک گروه شهرستانی حق انتخاب سالن اجرایش را در جشنواره ندارد از نحوه توزیع بلیت اجراها هم انتقاد می​کند و می​گوید: «حالا گروهی که مثل ما در نزدیکی تهران زندگی می​کند، برایش امکان دارد که هر چند وقت یک باربه تهران بیاید و تئاتر تماشا کند، اما یک گروهی که از زاهدان می‌آید و جشنواره تنها زمان ممکن تئاتردیدن برای اوست چرا نباید از این فرصت به خوبی استفاده کند؟» ملاک باید کیفیت اثر باشدابراهیم پشت کوهی یکی از کارگردانان شهرستانی شناخته شده، درایران هم معتقد است اکنون زمان آن رسیده که حمایت​های مسئولان ازتئاتر شهرستان از مرحله حرف به عمل برسد. او که امسال با نمایش «فروش روح سرکش. . .» در بخش مسابقه بین‌الملل حضور دارد، معتقد است: «تفکیک تئاتر به تهرانی و شهرستانی در جشنواره درست نیست و شاید بهتر باشد، این اصطلاح از جدول جشنواره حذف شود و تنها کیفیت متضمن اجرای یک نمایش در سالن​ها شود. به گفته او، همین تفکیک موجب می​شود تا جایگاه تئاتر شهرستان ضعیف شود.» مهرداد کوروش نیا هم که در سال​های گذشته ازشهرستان ساوجبلاغ و هشتگرد در جشنواره شرکت می​کرد، مدت​هاست دیگر از تهران متقاضی حضور در جشنواره و اجرا در سالن​هاست. به گفته او هرچند گروهش در شهرستان مستقر هستند و تمرینات و فعالیت​های جانبی خود را در آنجا دنبال می‌کنند، اما به خاطراستفاده از امکانات بهترمجبور است از تهران متقاضی حضور و اجرا در جشنواره​ها و سالن​های نمایشی شود. اومی گوید شرایط موجب شده تا گروه او دوگانه عمل کنند؛ حفظ فعالیت و تمرین خود در شهرستان اما اجرا و تولید در تهران. کوروش نیا هم معتقد است: «لفظ شهرستانی درتئاترایران به معنای نداشتن امکانات و سالن مناسب است و همین یک ضد ارزش شده در حالی که در همه جای دنیا این مضوع اصلاً اهمیت ندارد و به دلیل امکانات و شرایط مناسب در همه نقاط، شهرستان​های کوچک هم می​توانند تئاترهای خوب ​با تماشاگر فراوان اجرا کنند.» او با اشاره به تبعیض‌های موجود، می‌گوید: «وقتی برای اجرا درشهرستان به گروهی تنها 800 هزار تومان پرداخت می​شود و در عین حال دستمزد آنان برای اجرا در تهران 20 میلیون است، طبیعی است که همه هنرمندان شهرستانی به سمت تئاتر تهران می​آیند.» به گفته او، نادیده گرفتن سوابق شهرستانی در شیوه نامه جدید دستمزدها یکی از بزرگترین اجحاف​ها در حق هنرمندان شهرستانی است. جدول زیر بیانگر تعداد اجراهای صحنه​ای، سالن اجرا و بخشی است که در جشنواره امسال برای گروه​های شهرستانی، در نظر گرفته شده است. 52 




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن