واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک:
Kratos
خدایان یونانی همواره مورد توجه داستان نویسان و داستان پردازان تاریخ بوده اند و با ظاهری جذاب و داستان ها و اشعاری به شدت حماسی سوژه های مناسبی برای خلق یک شخصیت جاودانه و جذاب به شمار میروند. در این مقاله قصد داریم تا با هم به بررسی نکات موجود در شخصیت پردازی کریتوس خدای جنگ یونانی بپردازیم، بنده ای از نژاد اسپارتان.
شاید مهمترین چیز در مورد سری خدای جنگ داستان حماسی و جذاب آن باشد,داستانی که در برخی جهات بسیار شبیه اودیسه ی هومر و حماسه ی ایلیاد می ماند هر چند که هنوز هم یک بازی نامه است.داستان سری خدای جنگ در باره ی جنگ جویی به نام کریتوس فرزند پدر گمنامی است که مردم دهکده ی اسپارتا به همین دلیل او را مورد آزار و اذیت و تمسخر قرار میدهند.جوانی که به دلیل مهارت خود در جنگ آوری به ارتش اسپارتان ها می پیوندد و با شوقی که در درون او برای فتح سرزمین ها و شکوه اسپارتا وجود دارد از فرماندهی لشکری 50 نفره به رهبری ارتش اسپارتا میرسد اما در نبردی از سپاه بربر ها شکست خورده و روح خود را به آرس میفروشد و در سدد محو کردن گذشته ی خونبارش به جنگ با ارباب خود خدای جنگ رفته و به درجه ی خدایی میرسد اما فتوحات او خدایان را بر ضد او و قدرت بی اندازه اش تحریک کرده و با خیانت زئوس ,کریتوس به جنگ پدر خود,خدای خدایان میرود, پدری که در پدر کشی دست کمی از فرزند خود ندارد .... .
داستان سری خدای جنگ آنقدر گیرا و جذاب نوشته شده که سازندگان برای پایان چنین شروع حماسی ای در قسمت سوم بازی کاملا دچار مشکل شدند و یکی از بزرگ ترین چالش آنها در قسمت سوم نه طراحی گرافیک و گیم پلی بلکه تکمیل داستان به نحوی بوده است که در خور خدای جنگ باشد.
جنگ جویی و شخصیت انتقام جوی کریتوس ریشه در هویت نامعلوم او در کودکی و رنج هایی دارد که به دلیل بی سرپرستی متحمل شده است, رنج هایی که وقتی در جنگاوری او نمود پیدا کردند همه را متعجب ساخته و به این فکر فرو بردند که اگر روزی مقابل این جنگجو قرار گیرند, چه بر سر ایشان خواهد آمد. حس انتقام جویی و خشونت کریتوس جزئی جدا نا شدنی از وجود این جنگجوی اسپارتان است.حسی که منجر به فروختن روح خود به خداوند جنگ و کشته شدن خانواده ی کریتوس توسط خود او و باقی ماندن خاکستر سفید آنها بر بدن روح اسپارتا شد,حسی که حتی تن خدایان یونان را از قدرت او در هنگام رسیدن به درجه ی خدایی به لرزه انداخت.این حس انتقام جویی و خشونت یکی از مهمترین و شاخص ترین ویژگی های ماندگاری کریتوس در اذهان بازی کنندگان است و چنین خلق و خویی برای کاراکتر یک بازی اکشن نعمتی توصیف نشدنی به شمار می آید.حسی که باعث می شود مخاطب پس از دیدن چند ضرب های متوالی و قدرتمند کریتوس به قدرت او حتی در مقابل خدایان یونانی ایمان آورده و با فشردن هر کلید سازندگان را تحسین کند,این بزرگ ترین موهبت خالقان کریتوس به اوست ,موهبتی ارزشمند تر از شمشیرهای آشوب.
طراحی شمشیر های کریتوس در شماره ی اول به قدری زیبا از کار در آمدند که خود سازندگان را هم شگفت زده کردند! به طوری که این شمشیر ها در همه ی قسمت های بازی تکرار شده و با تغییر نام ولی با همان شکل و شمایل به دستان کریتوس زنجیر شدند و حتی سلاح های جانبی متعدد مانند سستوس ها نیز در عین قدرتمندی خود نتوانستند جای این تیغ های آتشین را بگیرند. تیغه ی زیبا و مورب این شمشیر و زنجیر هایی که باعث افزایش برد این سلاح در عین کوچکی و کار آمدی در حملات نزدیک می شوند و حرکات زیبا و روان کریتوس با آنها باعث شد تا این دو تیغه لقب بهترین سلاح تاریخ بازی های رایانه ای برای کشتن خدایان را از آن خود کنند.
شاید اگر طراحی منحصر به فرد چهره و بدن کریتوس نبود این جنگجو اینقدر در میان بازی کنندگان سری خدای جنگ محبوب نمی شد. چهره ی حماسی و و ریش کوتاه و خشن کریتوس,چشمانی که از شدت خشم برق میزنند و کله ی تاس و بی موی او همراه با زخم روی صورت او که یکی از یادگار های نبرد های بی شمار و خیانت به کریتوس است و نمایانگر انسانی است که نه تنها از مرگ نمیترسد بلکه بارها آن را شکست داده همه نشان از شخصیت او و ظرافت طراحان دارند طوری که عمق داستان بازی را میتوان تنها با نگاه کردن به صورت او درک کرد.طراحی بدن عضلانی کریتوس هم از شاهکار های طراحان بازی به شمار میرود و جزئیات طراحی عضلات همراه بدن خمیده ی او تا ابد امضایی برای کریتوس خواهد ماند به طوری که میتوان تنها از روی سایه ی منحصر به فرد او شبح اسپارتان را تشخیص داد.خمیدگی پشت کریتوس نشان از بار سنگینی دارد که بر پشت او سنگینی میکند, باری که کابوس ها و روی سیاه جنگ بر دوش او نهاده اند,باری که سنگینی آن را هیچ لذتی جز انتقام سبک نمیکند.بدن سفید او در قسمت اول و دوم که در تضادی زیبا نمایانگر گذشته ی سیاه کریتوس است و زخم های فراوان ناشی از جنگ و خیانت و زخم بزرگ شمشیر بر روی شکم او همچنین خالکوبی هایی قرمز روی بدن او همه و همه موجب درک شخصیت کریتوس و تا حدودی همزاد پنداری مخاطب آن هم با این شخصیت منحصر به فرد و حتی غیر عادی می شود و یکی دیگر از دلایل تحسین سازندگان به شمار می آید.
قدرت خارق العاده و خدا گونه ی کریتوس( در عین رعایت تعادل در گیم پلی بازی) که بخش عمده ای از آن را مدیون جعبه ی افسانه ای پاندوراست چیزی است که هر کاراکتر اکشنی آرزوی آن را در ذهن خود دارد. قدرتی که باعث میشود از هیولا های چابک و کوچک تا تایتان های غول پیکر یونانی در مقابل او دوام نیاورند و خدایان یونانی به دست های خونین کریتوس تکه تکه شوند , قدرتی که طراحان برای نمایش هرچه بیشتر آن از طراحی منحصر به فرد لباس کریتوس استفاده کرده اند.
طراحی لباس کریتوس یکی دیگر از نقاط قوت بازی به شمار میرود و بدن نیمه عریان او نشان از نیمه عریان جگیدن سربازان یونان باستان به خصوص اسپارت ها دارد. هرچند که لباس کریتوس به تکه ای پارچه ی شناور روی هوا و پابند هایی صندل مانند محدود میشود(در بعضی موارد سپری هم به دست او افزوده شده است) اما طراحان از ظرافت و زیبایی برای همین لباس اندک دریغ نکرده و در طراحی آن تمام جزییات را رعایت کرده اند و از طرح ها و حروف یونانی مانند امگا برای زیبا تر کردن همین تکه پارچه ی به ظاهر بی اهمیت استفاده کرده اند.
ظرافت های طراحی در کاراکتر کریتوس تنها محدود به طراحی ظاهری نیست و پیچش ها ی درونی موجود در داستان باعث میشود تا مخاطب دلیلی تقریبا موجه برای این همه کشتار و خون ریزی در دستان خود داشته باشد,کشتار برای رستگاری.
اهداف کریتوس در طول سری مانند خدمت او به خدایانی که در ظاهر از هر گناهی پاک اند ولی در عمل شرارت های خبیسانه ای مانند خیانت و دروغ و هوسرانی را انجام می دهند,کاملا دقیق و حساب شده است. شاید بزرگ ترین ایرادی که می توان به خدایان یونان باستان گرفت, اعمالی است که انجام میدهند و به هیچ وجه درست نیست اما قدرت برتری وجود ندارد تا خدایان را سر جای خود بنشاند. کنایه ی سازندگان به خدایان و اعمال آنها از همان نقاط اولیه ی داستان و متولد شدن کریتوس از هوس بازی زئوس خدای خدایان و فرمانروای خدایان آغاز و در پایان قسمت سوم وقتی که خدایان سزای اعمال خود را میبینند پایان میپذیرد. شاید بزرگ ترین دلیل موجهی که برای قتل عام خدایان وجود دارد همین باشد,کریتوس در پایان قسمت اول متوجه میشود که رهایی از گذشته ی خونبار او نه به وسیله ی خدایان بلکه به هیچ وسیله ای ممکن نیست و تصمیم میگیرد که به زندگی خود پایان دهد,اما او در این دنیا وظیفه ای دارد که باید به اتمام برساند, وظیفه ای که در ابتدا خود کریتوس هم متوجه آن نیست , او باید انتقام انسان ها را از خدایان بگیرد انتقامی که پایانی برای حکومت مطلق خدایان و فساد موجود در میان آنهاست, این ماموریت سرنوشت باعث می شود تا هنگامی که حتی خود کریتوس به درجه ی خدایی میرسد دست از تلاش برندارد. سرنوشت و زمان هردو با خدمت به کریتوس او را در این راه یاری می دهند و او چرخه ی پدر کشی زئوس و کرونوس را ادامه میدهد. آری ,خدای جنگ انتقام تمام جنگ های تاریخ را از مسببان آنها میگیرد.کسی که هیچ اعتقادی به امید,آرزو و شوق نداشت خود را به دست امید می سپارد و با بخشودن خود آخرین ماموریت خود را نیز انجام میدهد و سپس از این جهان رخت بر میبندد.
شاید در نگاه اول قتل عام تمامی خدایا تبر زدن به ریشه ی خود دنیای سری خدای جنگ باشد, بازی ای که در قسمت اول و دوم آن هدف از بین بردن یک خداست اما در قسمت سوم تمامی کوه المپ و شکوه یونان باستان. رفع ابهام از فضای بازی و داستان و از بین بردن بخشی از پیچش هایی که بدین وسیله ممکن بود بعد داستانی را کمتر کرده اما با وجود تکرار نشدن مبازراتی مانند مبارزه با خواهران سرنوشت و محافظ پاندورا,مبارزه با خدایان المپ گیم پلی قسمت سوم را جانی تازه بخشیده است. شخصیت پردازی در قسمت سوم تا حدودی دست خوش تغییرات اساسی نسب به دو قسمت قبلی شد و کریتوس برای نخستین بار طعم امیدواری را چشید(هرچند که این رویه در پایان قسمت دوم آغاز شده بود), نیرویی تازه که به او قدرت سلاخی کردن خدایان را میداد, قدرتی فرا تر از پاندورا. این نگرش سازندگان از بیرون به درون و انتقال این مفهوم که قدرت واقعی در درون کریتوس نهفته است نه در جعبه ی پاندورا (با نشان دادن صحنه هایی مانند خالی بودن جعبه), شخصیتی متکی به خود و خود ساخته از کریتوس, شخصی که در دو قسمت قبلی تشنه ی قدرت و خون بود ارائه میدهد و قربانی کردن خدایان نیز راهی اجتناب ناپذیر برای ایجاد پایانی حماسی برای قسمت سوم است,راهی برای پایان آنهمه ابهام در ذهن مخاطب و به نتیجه رساندن پایان بحث بر انگیز قسمت دوم و این یکی از دست آورد های بزرگ سازندگان برای ایجاد پایانی با شکوه است, پایانی به عظمت خدایان.
با دقیق تر شدن بر روی هر یک از مشخصات کریتوس میتوان دریافت که سازندگان تمام تلاش خود را برای خلق یک شخصیت منحصر به فرد انجام داده اند و باید اعتراف کرد که کاملا در طراحی شخصیتی منحصر به فرد و جاودانه موفق بوده اند.
جزییاتی که طراحان شخصیت کریتوس برای این شخصیت مجازی به کار برده اند به قدری زیاد است که نه تنها باعث ماندگاری این شخصیت شده بلکه موجب دمیدن روحی در بدن او گشته که به این شخصیت مجازی جان میبخشد,جزئیاتی که در یک مقاله ی کوتاه نمی توان به بررسی همه ی آنها پرداخت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]