تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دور...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835802863




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فقط کافی​است لباس راحتی بپوشید/ حنیف قریشی چگونه می‌نویسد؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > چهره‌ها  - حنیف قریشی همچنان به نوشتن علاقه دارد حتی اگر روزی تنها دو تا سه کلمه بنویسد. به گزارش خبرآنلاین، حنیف قریشی داستان‌نویس و فیلمنامه‌نویس پاکستانی‌تبار ساکن انگلیس است. او یکی از مهم‌ترین نویسندگان معاصر ادبیات انگلیسی است که در رمان‌هایش به موضوعاتی چون مهاجرت، هویت، مشکلات زناشویی و تنهایی می‌پردازد. رمان‌های قریشی اغلب در فضایی تلخ و مایوس‌کننده می‌گذرد و راوی بسیاری از آنها مردی است تنها. «بودای حومه‌نشین»، «صمیمیت»، «موهبت گابریل» و «چیزی برای گفتن» از رمان‌های مشهور این نویسنده است. علاوه بر این قریشی فیلمنامه فیلم‌های مشهوری چون «لندن مرا می‌کشد»، «مادر» و «ونوس» را نوشته است. او برای نوشتن فیلمنامه «رختشویخانه کوچک من» نامزد اسکار شد. از قریشی چندین داستان کوتاه در مجلات ادبی و همچنین رمان «صمیمت» (با عنوان «نزدیکی») به ترجمه نیکی کریمی به فارسی ترجمه شده است. حنیف قریشی روز چهارم مارس 2011 در یادداشتی برای روزنامه «ایندیپندنت» شرحی بر شیوه نوشتن داستان‌هایش، فکر کردن درمورد ایده‌هایش، نویسنده شدن و گذران زندگی‌اش نوشته است که در ادامه آن را می‌خوانید: از 14 سالگی می‌خواستم نویسنده شوم، می‌خواستم زندگی‌ام را وقف کلمات و داستان‌گویی کنم. لحظه‌ای که در مدرسه این فکر به سرم افتاد را خوب به یاد می‌آورم، از آن موقع احساس من به دنیا تغییر کرد، دروازه آینده به رویم گشوده شد. اما به این فکر نکردم که بعدا چطور خرج خودم (و بعدا خرج خانواده‌ام) را دربیاورم، فکر می‌کردم یک جوری می‌شود دیگر. از آن زمان یعنی سال 1968 که این تصمیم را گرفتم به جزئیات فکر نکردم، زمانی که خلاقیت به ظاهر آدم ربطی نداشت. نویسندگانی که می پسندیدم مثل کافکا، بکت، کروئک، هنری میلر و دیگران به عنوان «نویسنده حرفه‌ای» شناخته نمی‌شدند. هنرمند بودند و این فرق می‌کند. شاید برای برخی هنرمند شدن یعنی خداحافظی با زندگی روزمره، اما نمی‌دانم چند نویسنده بر این باور هستند. نویسندگی هم به اندازه هر شغل دیگری ثبات دارد. زندگی روزمره تخیل را راه می‌اندازد. می‌توانید آن را «درگیرشدن» بخوانید. نوشتن جز معدود شغل‌هایی است که نیازی به بیرون زدن از خانه ندارد. فقط کافی است لباس راحتی پوشیده باشید و البته «مقداری» استعداد داشته باشید. فکر کنم ایده «حرفه‌ای بودن» را از پدرم به ارث بردم. بزرگ‌ترین آرزویش این بود که به جای منشی سفارت بودن، داستان بنویسد. به نظر او بزرگ‌ترین پاداش حق‌التحریر بود و نه نقدی مثبت در مجله‌ای، همه نویسندگان با این گفته موافق هستند. وقتی اولین دانشگاهی را که رفتم ول کردم پدرم بیمار بود و همه چیز در حال ویران شدن بود، حتی پیش از آنکه زندگی ساخته باشم، یکی به من پیشنهاد داد بروم در جایی روزنامه‌نگار شوم، نپذیرفتم، روزنامه‌نگاری راه من نبود. خیلی مکانیکی بود و به نظرم سبک مرا نابود می‌کرد. بعدها روزنامه‌ها به من زنگ می‌زدند و درمورد موضوعی خاص نوشته‌ای می‌خواستند، یک ساعته یا دو روزه. من هم برایشان می‌نوشتم، خیلی سریع می‌نویسم. سریع نوشتن را دوست دارم و گاهی بهترین شیوه نوشتن است؛ بدون تغییر مسیر و شک فقط پیش می‌روی. با این حال اصلا دوست ندارم آلوده فشار روزنامه شوم، می‌ترسم، خشکم می‌زند و باید بروم جایی خوش بگذرانم. از نوشتن چیزی که لازم نیست بنویسم بیشترین لذت را می‌برم. دوست دارم مدت طولانی روی یک نوشته کار کنم، مدام به آن بازگردم، چیزی اضافه کنم، حذف کنم و تغییر دهم، از ویراستار و دوستان پیشنهاد بگیرم، تا وقتی که دیگر تحمل نوشته را نداشته باشم و آن موقع نوسته آماده است. نوشتن کاری بسیار دشوار و طاقت‌فرساست. زمان زیادی می‌گیرد و باید تحمل خستگی، نفرت از خود و سردرگمی را داشته باشید تا به جایی برسید. بعد باید نوشته را به دنیایی بفروشید که فکر می‌کند نیازی به آن ندارد. جرج اورول با شگفتی از افرادی می‌نویسد که بدون اطلاع از آنچه می‌خواهند بنویسند دست به قلم می‌برند. به نظر من هیچ نویسنده‌ای نمی داند چه می‌خواهد بنویسد. بله یک جرقه‌ای هست و شروع می‌کنی به نوشتن اما ادامه کار کشف کردن و جستجو است، نوشتن شبیه یک دیالوگ است نه یک برنامه. برای من نوشتن مقاله فرصتی برای قدم زدن و فکر کردن است. فرصتی است تا دوباره دانشجو شوم، یعنی بهترین چیز زندگی، اینکه سعی کنم چیزی برای گفتن بیابم. خیلی‌ها فکر می‌کنند نویسنده‌ها «بیکاره» هستند. شاید به این خاطر که ما کارمان را وقتی کاری انجام نمی‌دهیم انجام می‌دهیم! مثلا وقتی در کافه نشسته‌ایم، در ناخودآگاه‌امان کار می‌کنیم. نمی‌دانید چقدر توضیح این مسئله دشوار است، اینکه بتوانی به پنجره زل بزنی و به قلم و رنگ جوهری که آن روز دوست داری، فکر کنی. علاوه بر این برای من «ولچرخی» بسیار اثربخش‌تر از تمرکز زیاد است. وقتی می‌نشینم به فکر کردن نمی‌دانم درمورد چه می‌خواهم فکر کنم، مخصوصا وقتی پای مسئله مهمی وسط باشد. اما به تقاطع فلسفه، ادبیات و روانشناسی بسیار علاقه دارم. دوست دارم به راز عجیب انسان برسم. دهه 1950 و 1960 در مدرسه از تو می‌خواستند خفه باشی و صدایت درنیاید. نظر تو را نمی‌خواستند. تحصیلات اولیه من در چارچوب سختی سپری شد. خودم یاد گرفتم چطور تخیلم را بارور کنم و بگذارم جولان دهد. اوایل دهه 1980 فروید به کمک من آمد. براساس پیشنهادی از او که در کتابی خوانده بودم توانستم ادامه دهم. هر روز صبح از خواب بیدار می‌شدم و کلمات را بدون فکر روی کاغذ می‌آوردم، همینطور از رویاهایم در نوشتن استفاده کردم. ناخودآگاه من بیشتر از خودم می‌داند، سریع‌تر و جذاب‌تر است. اما همه اینها را بعد سازماندهی می‌کنم. بی‌پول بودم که فیلمنامه «رختشویخانه کوچک من» را نوشتم و فیلم موفقی از آب درآمد. آن موقع نشستم و رمانی را که همیشه می‌خواستم ، نوشتم. فیلمنامه‌نویسی کار راحتی نیست، هنرمند واقعی در سینما کارگردان است و اگر بخت یارت باشد بازیگران دیالوگ‌ها را خوب ادا می‌کنند. اما رمان‌نویس تنها کار می‌کند. مسئول همه چیز است. اولین رمانم به نام «بودای حومه‌نشین» مدت 20 سال است که در همه دنیا مدام چاپ می‌شود و منبع درآمد خوبی برای من است. به نظرم هر نویسنده باید حداقل یک اثر به یادماندنی بنویسد. با کامپیوتر می‌نویسم و همیشه این ترس را دارم که کاغذ پرینت تمام شود، نوشته‌هایم ناتمام بمانند و حافظه کامپیوتر پر از نوشته‌های ناتمام شود. برخی چون سخن گفتن برایشان سخت است می‌نویسند و برخی چون عاشق تنهایی هستند. هر کدام که باشد به نظرم نوشته خوب نیازی به تفسیر، خلاصه داستان و تشویق ندارد. می‌گویند دو درصد مردم در حال رمان‌نویسی هستند، به نظر من خیلی از آنهایی که در کلاس‌های نویسندگی مشغول هستند جای نویسنده شدن معلم می‌شوند و امید چندانی به آنها ندارم. علاقه من به نوشتن در طول سالیان هنوز کاسته نشده، هر روز خودم را موظف می‌دانم بنویسم، حتی شده یکی دو کلمه. یا اینکه حداقل پیش از خواب ایده‌ای بکر داشته باشم. دوست دارم آنچه می‌نویسم غافلگیرم کند، گاهی به آنچه می‌نویسم می‌خندم. اولین خواننده آثارم خودم هستم و اگر از آنچه نوشته‌ام لذت ببرم پس خواننده هم لذت می‌برد. همیشه داشتن ایده‌ای بکر جذاب است. پایان زندگی به اندازه آغاز آن جذاب است. اگر کسی از نویسنده‌ای بپرسد بهترین کار شما کدام است، همیشه باید گفت اثر جدیدم. ترجمه: حسین عیدی‌زاده 52141




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن