محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1855189472
مقاله - زماني براي مرگ CPU
واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: وقتي شرکت اينتل پردازندههاي 32 نانومتري خود را با نام رمز Westmere عرضه كرد و از فشردهترين و کارآمدترين هستههاي پردازنده که تا به حال توليد شده است استفاده نمود، ممکن است تصور كرده باشيد به اوج فناوري محاسبه رسيدهايم. مطمئناً اينتل CPUهاي جديد خود با اين هدف عرضه ميکند که قلب سيستمهاي کامپيوتري نسل آينده باشند. اما همه بر سر اين موضوع اتفاق نظر ندارند.
زماني براي مرگ CPU
نويسنده: دارين گِراهام اِسميت
مترجم: احمد شريفي-
وقتي شرکت اينتل پردازندههاي 32 نانومتري خود را با نام رمز Westmere عرضه كرد و از فشردهترين و کارآمدترين هستههاي پردازنده که تا به حال توليد شده است استفاده نمود، ممکن است تصور كرده باشيد به اوج فناوري محاسبه رسيدهايم. مطمئناً اينتل CPUهاي جديد خود با اين هدف عرضه ميکند که قلب سيستمهاي کامپيوتري نسل آينده باشند. اما همه بر سر اين موضوع اتفاق نظر ندارند.
در حالي که اينتل مشغول جلب مشتري براي Westmere است، شرکت Nvidia خود را آماده ميکند که سختافزار گرافيکي جديد خود را با نام رمز Fermi به بازار عرضه نمايد و در عين حال وعده ميدهد که نه تنها به روياهاي نسل بعدي تحقق بخشد؛ بلکه با قدرت محاسباتي پردازنده هاي سنتي نيز رقابت کند و حتي آنها را تحقير نمايد. در ظاهر به نظر ميرسد که اين امر به طرز محالي جاهطلبانه باشد. اما Nvidia استدلالهاي فني متقاعدکنندهاي در دفاع از آن دارد و اثبات ميکند که قدرت GPU اکنون ميتواند براي اموري فراتر از بازيهاي رايانهاي مورد استفاده قرار گيرد. آيا سال 2010 سالي خواهد بود که در آن CPU تحتالشعاع سختافزار گرافيکي قرار ميگيرد؟
از CPU فاصله بگيريد
CPUهاي فوقالعاده قوي که معمولاً در کامپيوترهاي جديد يافت ميشوند در واقع براي اکثر کاربردهاي اداري و اينترنتي لازم نيستند. بله، اگر ميخواهيد پايگاه داده بزرگي از اعداد را به سرعت پردازش کنيد يا يک فيلم داراي وضوح بالا را ويرايش نماييد، يک CPU پرسرعت به شما کمک خواهد کرد. اما ظهور پديدهاي چون نِتبوک به ما ياداوري ميكند که براي بسياري از امور روزمره پردازندهاي به ارزاني و سادگي Intel Atom واقعاً کافي است.
با اين وجود، نتبوکهاي مبتني بر پردازنده Atomمعمولاً از لحاظ تصويري رضايتبخش نيستند. آنها براي بازكردن و نمايش فايلهاي رسانهاي داراي وضوح بالا از قدرت پردازش کافي برخوردار نيستند. در مورد بازيهاي جديد که اصلاً جاي بحث نيست. Nvidiaبر اين باور است که ميتوان با ترکيب يک پردازنده Atom سبک وزن و يک GPU مجزا که مخصوص اين امور است از قابليتهاي هر دو سختافزار به بهترين نحو استفاده کرد.
در مارس سال 2009، اين شرکت چنين ترکيب سختافزاري را تحت عنوان Ion به بازار عرضه کرد. بِن بِراندو، مدير بازاريابي اين شرکت اظهار ميکند که «Ion فيلمهايي مانند فيلمهاي آنلاين يوتوب يا هولو را که با فلش 10.1 نمايش داده ميشوند [از طريق يک سيستم Atom] به فيلمهاي داراي وضوح و تفکيک بالا تبديل ميکند و از بازيهاي محبوبي همچون The Simsو World of Warcraft پشتيباني ميکند.» بسياري از صاحب نظران نيز تحت تأثير قابليتهاي گرافيکي سيستمهاي کمتوان مبتني بر Ion از جمله نتبوک Samsung N510 و نِتتاپ Asus Eee Box EB1501 قرار گرفتهاند.
به آساني ميتوان تصور کرد که در آينده CPU ممکن است با وجود يک سختافزار گرافيکي که مدلهاي مختلف را به طور قابل توجهتري از هم متمايز ميکند، در اين بخش از بازار تقريباً از بحث خارج شود.
GPU همه منظوره اما اين موضوع تنها بخشي از ماجراست. اگر GPU ميتواند با رمزگشايي فيلم و تبديل تصاوير سه بعدي به CPU کمک کند، دليلي وجود ندارد که از قابليتهاي پردازش آن نيز نتوان براي اهداف ديگر استفاده کرد.
از موضوع استفاده از پردازنده گرافيکي براي محاسبات غير گرافيکي تحت عنوان محاسبه GPU همه منظوره (GPGPU) يا به طور کوتاه محاسبه GPU ياد ميشود. كه تا حد زيادي هم قابل قبول است. بهترين پردازنده Core i7 اينتل هشت هسته اجرايي را براي سيستم عامل فراهم ميآورد (که چهار هسته آن هستههاي مجازي هستند و از طريق فناوري Hyper-Threading شبيهسازي شدهاند). در حالي که يک کارت گرافيک 30 پوندي ارزان ده برابر اين تعداد واحدهاي پردازش هسته اجرايي ارائه ميدهد که هر يک بخشي از نيروي مصرفي به وسيله هسته CPU را دريافت ميکنند.
تا پيشرفتهترين مدلها که پيش برويم با کارتهايي مانند 295 Nvidia GTX مواجه ميشويم که 480 هسته را ادغام ميکنند. بديهي است که توسعهدهندگان با بهکارگيري اين دستگاهها ميتوانند ميزاني از نيروي پردازش موازي را مهار کنند که CPU نميتواند براي رقابت با آن اميدوار باشد. به زعم براندو «اين صنعت در حال حاضر با گام نهادن از CPU به GPU شاهد سرعتهاي بيسابقهاي است. براي مثال، رمزگذاري فيلم از طريق GPU در مقايسه با CPU ميتواند ده برابر سريعتر انجام شود؛ يا حتي بيشتر.»
محاسبه GPU کاربردهاي جديتري نيز دارد. براي مثال، Folding@home يک طرح محاسبه توزيعي است که در پي درمان بيماريهايي مانند سرطان، فيبروز کيستي و پارکينسون است. در سال 2008، Nvidia گزارش داد که بر اساس يک تحليل، اجراي محاسبات Folding@home از طريق GPUهاي اين شرکت نتايج را 140 برابر سريعتر از برخي CPUهاي سنتي امروزي به دست ميدهد.
به «كودا» خوش آمديد برگ برنده Nvidia چيزي به نام Compute Unified Device Architecture يا معماري دستگاه يکپارچه محاسباتي (CUDA) است که براي اولين بار در سال 2007 به عرضه گذاشته شد. CUDA زبانهاي برنامهنويسي آشنا از جمله سي، جاوا و فورترن را توسعه ميدهد و داراي عملکردهايي است که انتقال محاسبات به Nvidia GPU را براي توسعهدهندگان آسانتر ميسازد. CUDA تنها راه ايجاد نرمافزار مبتني بر GPU نيست.
براي مثال، نرمافزار DirectCompute API شرکت مايکروسافت و چارچوب فناوري OpenCL که در ابتدا توسط شرکت Apple توسعه يافت يک سري عملکردهاي برنامهنويسي ارائه ميدهند که بر روي هر گونه GPU جديد قابل اجراست. در واقع، AMD رقيب Nvidia استدلال ميکند که اين استانداردهاي نامحدود نمايانگر آينده هستند؛ نه دنياي محدود CUDA (به مصاحبه با مدير بازاريابي AMD توجه كنيد.)
اما CUDA حدوداً دو سال زودتر از اين واسطهاي نامحدود عرضه شد و همان طور که سانفورد راسِل، مدير کل CUDA در همايش فناوري GPU اين شرکت در سال 2009 شرح داد، CUDA به دليل پشتيباني از زبانهاي آشنا و به ويژه زبان سي اساساً گزينه جذابتري براي توسعهدهندگان است. راسل در حالي که از پنجره به طرف خيابانهاي سيليکون ولي اشاره ميکرد گفت «اگر بيرون برويد و بگوييد هر کسي که با زبان سي برنامهنويسي ميکند در اين طرف خيابان بايستد و هر کسي که از API استفاده ميکند در آنجا بايستد، فقط تعداد کمي از مردم در طرف API ميايستند؛ در حالي که مردم زيادي در طرف سي خواهند ايستاد.»
Nvidia همچنين قصد دارد با عرضه انواع جديدي از کارتهاي گرافيک مبتني بر معماري ابتکاري Fermi خود CUDA را به قابليتهاي بيشتري مجهز سازد. به گفته يكي از مديران انويديا کارتهاي Fermi اولين کارتهايي هستند که «در آنها به گرافيک و رمز به طور يکسان توجه شده است.» پيشرفتهاي فني شامل يک حافظه مشترک L2 و يک زمانبند رشته (thread) آنبورد ميشود که به Fermi در اجراي رمز به طور کارآمدتر از هر گونه GPU موجود کمک خواهد کرد.
همه اينها به تصويري از آينده ميانجامد که در آن CPU به تدريج به يک کالاي سبک وزن و مصرفي در کل معماري کامپيوتر تبديل ميشود؛ در حالي که عمليات تصويري و رياضي به وسيله يک GPU کاملاً قابل برنامهريزي موازي حجيم اداره ميشود. آيا به سوي اين هدف حرکت ميکنيم؟ آيا قرار است توليدکنندگان CPU نقش اندکي در صنعت کامپيوتر داشته باشند؟
محدوديتهاي GPU
فناوري GPU هنوز نميتواند در برخي از زمينهها با CPU سنتي رقابت کند. CPUهاي جديد داراي مجموعه فرمانهاي عظيم و ويژگيهاي پيشرفتهاي مانند اجراي همزمان چند دستور غير وابسته و انشعاب فرضي هستند که عدم اتلاف چرخههاي ساعت را تضمين ميکنند. بنابراين، CPU در اجراي رمز تکرشتهاي پيچيدهاي که معرف اکثر برنامههاست، بسيار موفقتر است. در حالي که پردازش دادههاي با مقياس بزرگ شايد فقط براي طرحهاي تحقيقاتي و کاربردهاي تجاري مورد نياز باشد، در حوزه کاربردهاي خانگي و تجاري غير از مثالهاي نامآشناي ويرايش فيلم و تبديل رمز، امور زيادي وجود ندارند که واقعاً از آن بهرهمند شوند. اين نکته مهم از ديد اينتل پوشيده نيست.
وقتي از مايک آبِل، مهندس بازاريابي توليد اين شرکت پرسيده شد که آيا اين شرکت CUDA را يک تهديد در نظر ميگيرد، وي به طور آشکار ترس خود را ابراز نکرد. وي تصديق کرد که «در برخي موارد ممکن است بگوييد CUDA از CPU مفيدتر است، اما وقتي DirectCompute و چيزهايي مانند آن را در نظر ميگيرم، به اعتقاد من آنها براي ايستگاههاي کاري پيشرفته در نظر گرفته شدهاند. محاسبه با کارايي بالا بخش کاملاً متفاوتي با محاسبه متوسط است و در مورد محاسبه متوسط راههاي مختلف زيادي وجود دارد که يک برنامه نرمافزاري کارايي داشته باشد، مانند تردينگ چندگانه» آبِل نميتوانست به طور دقيق درباره محاسبه GPU براي برنامههاي کاربردي با کارايي بالا صحبت کند.
اما اين طور نيز انتظار ميرفت؛ زيرا اينتل فعلاً مشغول جبران خسارتهاي ناشي از عدم موفقيت Larrabee است؛ کارت گرافيکي که به سبک GPU توليد شده است و توليد آن در ماه دسامبر متوقف شده است. اما اين شکست به خودي خود تا حد زيادي نشاندهنده محدوديتهاي محاسبه GPU است: هستههاي Larrabee از پردازندههاي جرياني Nvidia پيشرفتهتر بودند که اين امر اجراي امور پيچيدهتر را براي آنها ميسر ميساخت و موجب گرانتر شدن، مصرف برق بيشتر و دشوارتر شدن برنامهريزي آنها نيز ميشد.
اما آبِل درباره محاسبه متوسط با خرسندي توضيح داد که تا جايي که به اينتل ارتباط دارد قدرت CPUهاي آن براي نامرتبط دانستن محاسبه GPU کافيست. وي اظهار داشت که «CPU در عرصه کامپيوتر شخصي در رده اول قرار دارد و به اعتقاد ما در همين رده نيز باقي خواهد ماند. اگر کسي ميخواهد بازي کند، ميتواند يک کارت گرافيک مجزا تهيه کند. اما در مورد تبديل رمز، آيا بايد يک کارت گرافيک 200 دلاري بخرم يا اينکه CPU من به قدر کافي خوب است؟ بر اساس مشاهدات و آزمايشات ما CPU کاملاً يك محصول رقابتي است و در برخي موارد کارايي بهتري نسبت به Nvidia و AMD دارد.» وي تصديق کرد که DirectCompute نيز ممکن است در برخي موارد مفيد باشد.
«ممکن است در زمينههاي خاصي استفاده از آن معقول باشد. من نميگويم اينتل هرگز از آن پشتيباني نخواهد کرد. امروز يک راهحل کاملاً رقابتي در اختيار داريم، اما هميشه سعي ميکنيم از همه منابع موجود در يک پردازنده به بهترين نحو استفاده کنيم و اگر روشهاي خلاقي براي انجام اين کار وجود داشته باشد، مطمئناً آنها را ارزيابي خواهيم کرد.»
چنين موضعي مسلم و قطعي است اما همان طور که راجِر کِي تحليلگر Endpoint Technologies اشاره ميکند، اينتل به زحمت ميتواند چيز ديگري بگويد. کِي ميگويد: «توليد يک تراشه با کارايي و قدرتي که امکان رقابت در يک فضاي محاسبه فوقالعاده موازي را فراهم کند، به زمان بيشتري نياز دارد.»
راند بعدي
مشاهده نحوه عملکرد راهکارهاي مختلف اينتل و Nvidia در سال 2010 جالب توجه خواهد بود. اما قبل از اينکه به اين بحث خاتمه دهيم، لازم به ذکر است که هر دو شرکت چند طرح ديگر براي ارائه دارند. Nvidia تاکنون نشان داده است که CUDA در بين سختافزارهاي موجود بازار خوبي دارد و Fermi در صدد شکوفايي امکانات بيشتر برنامهنويسي مبتني بر GPU است. ضمناً اينتل اميدوار است با ارتقاي مداوم پردازندههاي خود از محاسبه GPU پيشي بگيرد و به آنها در انجام امور رسانهاي که منبع درآمد GPUهاي مجزاست کمک کند.
رادوسلا والزيک، مدير روابط عمومي شرکت اينتل تأييد کرد که «قبلاً اعلام شده بود که در Sandy Bridge (معماري نسل بعدي اينتل که در سال 2011 به بازار عرضه ميشود) از دستورالعملهاي جديد Advanced Vector Extensions استفاده خواهد شد. اين ميتواند کارايي محاسبات مميز شناور را به طور قابل توجهي بهبود بخشد. ما طرحهاي ديگري نيز در دست اقدام داريم که فعلاً درباره آنها صحبت نخواهيم کرد.
اما ميتوانيد مطمئن باشيد که همگام با نسلهاي جديد سختافزار، اينتل فناوريهاي جديدي را عرضه خواهد کرد که قطعاً از عمليات چندرسانهاي برخوردار خواهند بود.» اما در نهايت هر تغيير و تحولي هم که صورت بگيرد، ترديدي وجود ندارد که محاسبه GPU وضعيت را براي هميشه تغيير داده است. همان طور که راجِر کِي نتيجهگيري ميکند «مردم عادي به اين زوديها از محاسبه GPU استفاده نخواهند کرد، اما بلافاصله از دستاوردهاي آن بهرهمند خواهند شد: جلوههاي انيميشني ساخته شده توسط استوديوهاي مهم، داروهاي کشف شده با استفاده از محاسبه GPU و شايد حتي هزينه پرداختي بابت مصرف انرژي؛ زيرا شرکتهاي نفت و گاز از اين فناوري براي اکتشاف استفاده خواهند کرد.»
AMD، وزنه تعادل
به عنوان تنها شرکت مهم توليدکننده CPU و کارت گرافيک مجزا (با مارک ATI)، از AMD انتظار ميرود ديدگاه بيطرفانهاي داشته باشد. درهمين باره نشريه PC PRO با ساشا مارينکويچ، مدير بازاريابي اين شرکت گفتوگويي داشتهاست كه در زير ميخوانيد:
آيا به نظر شما GPU دنيا را متحول خواهد کرد؟
انجام محاسبات از طريق GPU قطعاً تغيير الگوي بزرگي در شيوه حل مشکلات دنياي واقعي خواهد بود. تاکنون شاهد استقبال شرکتهايي مانند CyberLink، ArcSoft و Adobe از GPU بودهايم. براي دستيابي توسعهدهندگان به اين فناوري اقدامات اندکي لازم است، اما انتظار داريم شاهد برنامههاي مبتني بر GPU بيشتري در سالهاي 2010 و 2011 باشيم.
فکر ميکنيد مدل برنامهنويسي CUDA مزيتي را براي آن فراهم ميکند؟
نميخواهم درباره روش کسي اظهار نظر کنم، اما در گذشته شاهد شکست بسياري از سيستمهاي اختصاصي بودهايم. استانداردهاي نامحدود OpenCL و DirectCompute در واقع تازه در چند ماه گذشته در دسترس قرار گرفتهاند، اما هماکنون صنعت به اين استانداردها روي آورده است. زيرا توسعهدهندگان ميخواهند از تلاشهاي مهندسي خود به بهترين نحو استفاده کنند و ما ميخواهيم اين استانداردهاي صنعتي را در جهت فراهم کردن شرايط لازم براي سرمايهگذاران و توسعه پلتفرمها هدايت کنيم.
حذف پردازشگر Larrabee شرکت اينتل فرصتي را براي AMD فراهم ميکند؟ در چند سال گذشته به طور بيوقفه براي افزايش کارايي کارتهاي گرافيک مجزا پيشقدم بودهايم و من متوجه نميشوم که Larrabee چگونه ميخواست اين وضعيت را تغيير دهد. بنابراين ما فقط بر اجرا و وارد کردن ويژگيهاي ابتکاري به بازار تمرکز ميکنيم.
آيا ظهور محاسبه به طريق GPU بدين معناست که از ارج و قرب CPU كاسته خواهد شد؟
AMD به يک پلتفرم متعادل اعتقاد دارد. يک GPU با تعداد زيادي پردازنده شايد قدرتمندترين سختافزار محاسباتي در بازار باشد، اما GPU بيشتر براي بارگذاريهاي سري مناسب است. انتقال برنامههاي مختلف به جاي مناسب کاربر نهايي را از لحاظ کارايي بهرهمند ميسازد كه اين در مورد کامپيوترهاي همراه احتمالاً به معناي افزايش طول عمر باتري خواهد بود. ما تنها شرکتي هستيم که هم CPU و هم GPU توليد ميکنيم و توانايي ما براي توليد يک پلتفرم واقعاً متعادل ما را نسبت به رقبايمان برتر ميسازد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]
-
گوناگون
پربازدیدترینها