واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تجسمی - با بهرام عظیمی درباره نقش آموزش در پیشرفت انیمیشنسازی به گفتوگو نشستیم بهرام عظیمی در عرصه انیمیشن نام شناخته شدهای است. او مشغول ساختن یک انیمیشن سینمایی است و تدریس در دورههای آموزشی تخصصی مرکز انیمیشن حوزه هنری را به عهده دارد. . با توجه به اینکه رشته تحصیلی شما چیزی غیر از کاریکاتور و انیمیشن بود، فکر میکنید آموزش چه نقشی در پیشرفت امور هنری، به خصوص انیمیشنسازی دارد؟ بدون شک آموزش نقش بسیار مهمی در پیشرفت علاقهمندان به این رشته دارد. وقتی آموزش جدی گرفته شود، هم استاد و هم هنرجوها تلاش میکنند فضای مفید و خلاقی به وجود آورند. ولی برای این که کسی در این رشته به موفقیت برسد، باید صبور باشد و نخواهد زود به نتیجه برسد. در مرحله بعد هم باید پشتکار داشته باشد. علاقه خالی کسی را هنرمند نمیکند.با رواج کامپیوتر و کم و بیش ساده بودن و در دسترس بودن نرم افزارهای تولید فیلم و انیمیشن، بسیاری از انیماتورها شاید تصور کنند که به خیلی از تواناییها در این زمینه دست پیدا کردهاند. این دیدگاه چه تأثیری بر اصل ماجرا دارد؟ و کار شما را به عنوان مدرس، سخت میکند یا آسان؟ مهم توان کار و نمونه انیمیشنی است که فرد تولید میکند. هر چقدر توانایی و تجربه او در انیمیشن و هنرهای دیگر بیشتر باشد، کارش نمود بیشتری پیدا میکند. تولید فریم به فریم انیمیشن تجربه آدم را بالاتر میبرد. خیلی از هنرجویان، دنبال یک فوت کوزه گری در انیمیشن هستند. در حالی که تولید یک انیمیشن خوب پر است از فوت کوزهگری! برویم سراغ «تهران 1500» که این روزها مشغول کارگردانیاش هستید. ایده اولیه و داستان فیلم از کجا پیدا شد؟ این ایده وقتی به نظرم رسیدکه در شهرداری کار میکردم. فکر کردم اگر آینده تهران را به صورت انیمیشن بسازیم، نتیجهاش باید خیلی بامزه از کار دربیاید. وقتی ایده را با مدیران وقت سازمان فرهنگی هنری مطرح کردم، آنها هم خوششان آمد و استقبال کردند. میخواستم کاری بسازم که در عین فرهنگسازی، جذاب و خندهدار هم باشد. ولی میدانستم فیلم سینمایی امکانات و هزینه میخواهد. برای همین فکر اولیه من در حد یک فیلم تلویزیونی بود. بعد با مسعود علمداری شروع کردیم به نوشتن فیلمنامه و کمکم به فکر یک کار سینمایی بلند افتادیم. حدود یک سال روی فیلمنامه من و علمداری کار کردیم خیلی جاها من ایده میدادم و او هم ایدهها را میپروراند. البته مشاورههای محمد رحمانیان، پیمان معادی و حبیب رضایی هم به ما بسیار کمک کرد. ممکن است فیلمنامه یک کار انیمیشن هم مثل یک فیلم زنده در حین ساخت تغییر کند؟ بله. ولی چون در این کار ما بعد از فیلمنامه، استوری بورد (فیلمنامه مصور) کار میکنیم، نماهایمان بیشتر حذف میشوند تا اضافه؛ مگر در بعضی جاهای خیلی خاص.بازیگران کار چطور انتخاب شدند؟ انتخاب بازیگران کار به عهده حبیب رضایی بود، همراه با چند پیشنهاد از طرف من و اسماعیل شرعی مدیر تولید کار. به هرحال اگر اعتبار حبیب رضایی نبود، شاید نمیتوانستیم سراغ بازیگران درجه یک برویم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 406]