واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به كارنامه محمدعلي طالبي به بهانه اكران فيلم ديوار ديواري براي كودكان
مولفه مشترك كارنامه محمدعلي طالبي كه فيلم سينمايي «ديوار» را در اكران سينماها دارد، توجه خاص به مسائل كودكان و نوجوانان از زاويه يي خاص است كه كمتر دغدغه گيشه و فروش دارد. طالبي فارغ التحصيل رشته سينما از دانشكده هنرهاي دراماتيك دانشگاه تهران است و فعاليت هنري خود را از سال 1365 به عنوان دستيار كارگردان در توليدات تلويزيون و كارگرداني فيلم هاي مستند آغاز كرد. او علاوه بر نگارش فيلمنامه آثار خودش به طور مستقل يا همكاري مشترك، فيلمنامه هايي براي ديگر فيلمسازان هم نوشته كه از آن جمله مي توان به فيلم «نشاني» فريدون حسن پور اشاره كرد. مولفه مشترك در كارنامه 10 فيلم محمدعلي طالبي علاقه خاص او به موضوعات كودكان و نوجوانان است؛ البته از زاويه نگاهي خاص كه كمتر دغدغه گيشه و فروش دارد.
«شهر موش ها» در سال 1364 اولين فيلم او با كارگرداني مشترك مرضيه برومند است؛ فيلمي بر مبناي فيلمنامه احمد بهبهاني كه تحت تاثير موفقيت مجموعه كودكانه «مدرسه موش ها» شكل گرفت و به نوعي استقبال از آن قابل انتظار بود. البته اين وجه نمي تواند ارزش كارگرداني سينمايي اين فيلم را كمرنگ كند كه توانست حضور اين شخصيت هاي عروسكي آشنا را بر پرده عريض سينما باورپذير و جذاب كند. «خط پايان» در سال 1364 با فيلمنامه يي مشترك از طالبي و سيدغلام موسوي ساخته شد و از معدود فيلم هاي ورزشي سينماي ايران است كه به ورزش دوچرخه سواري مي پردازد و بر محور الگوي آشناي اين گونه آثار شكل گرفته است. فيلم با نگاهي انتقادي به شرايط دوران قبل از انقلاب اين بار از منظر رقابت هاي ورزشي به آن مي پردازد. حضور زوج ايرج طهماسب و حميد جبلي و بازيگراني چون پرويز پورحسيني از نگاه حرفه يي طالبي به بازيگري در سينما مي آيد كه در آثار بعدي خود كمتر مورد توجه قرار داد. طالبي در اين فيلم جذابيت هاي بالقوه يك فيلم ورزشي را مد نظر قرار داد و توانست فيلمي متعارف بسازد كه به دليل بي مهري سينماي ايران به آثار ورزشي هنوز هم قابل ارجاع است.
«برهوت» در سال 1367 با فيلمنامه يي مشترك از طالبي و علي صميمي زاد ساخته شد؛ فيلمي كه سرآغاز فيلم هاي به نوعي مهجور اين فيلمساز بود، داستان آموزگاري شمالي كه به كوير مي رود و تصميم مي گيرد به كمك شاگردانش روستا را با كاشتن گياه و سبزه از توفان شن نجات دهد تا شبيه زادگاهش شود. حسين محجوب، فاطمه معتمدآريا و مرحوم عطاءالله زاهد از بازيگران اين فيلم بودند كه در آن سال ها هنوز وجهه كنوني بازيگري را نداشتند.
«چكمه» در سال 1371 با فيلمنامه يي از خودش ساخته شد. فيلمي با تعلق به گروه فيلم درباره كودك كه توانست موفقيت هاي جهاني براي طالبي به همراه داشته باشد. موضوع ساده و انساني فيلم كه با محوريت يك قهرمان كودك پيش مي رود به نوعي همراهي مخاطب را با فضاهاي رئال و بازي هاي واقعي مي طلبد.
«تيك تاك» در سال 1371 با فيلمنامه يي مشترك از طالبي و هوشنگ مرادي كرماني ساخته شد؛ فيلمي با قهرماني يك كودك كه بيشتر براي مخاطب بزرگسال مناسب است و در گروه آثار كودك جاي مي گيرد. در اين فيلم جابه جا شدن يك ساعت ماجراهايي را رقم مي زند كه در نهايت باعث نزديك تر شدن دو همكلاسي بر بستري دراماتيك مي شود. طالبي در اين فيلم هم از حضور بازيگران حرفه يي صرف نظر و به نابازيگران اكتفا كرده كه باز هم تشخيصي متناسب با نياز قصه و جنس خاص فيلم است. «تيك تاك» توانست سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه و جايزه ويژه هيات داوران از دوازدهمين جشنواره فجر، جايزه بهترين فيلم از جشنواره فيلم رشد و... را به خود اختصاص دهد. «كيسه برنج» در سال 1375 با فيلمنامه يي مشترك از طالبي و هوشنگ مرادي كرماني ساخته شد. فيلم داستان همراهي يك پيرزن و كودك پنج ساله براي رسيدن به خواسته هايشان است؛ همراهي كه منجر به گم شدن آنها در معابر شلوغ شهر مي شود و مردم درصدد كمك برمي آيند. اين فيلم هم در راستاي چند فيلم اخير طالبي داستاني ساده با گرهي به نظر كوچك دارد كه به گونه يي منطقي و كمرنگ دراماتيك شده است. «كيسه برنج» جايزه ويژه هيات داوران براي بهترين كارگرداني و پروانه زرين بهترين فيلم جشنواره فيلم هاي كودكان و نوجوانان، جايزه نقدي جشنواره بين المللي فيلم رن، ديپلم افتخار بهترين فيلم جشنواره رشد و... را از آن خود كرد. «بيد و باد» در سال 1377 با فيلمنامه يي از عباس كيارستمي ساخته شد. فيلم كه به پيروي از نام نويسنده اش فضايي مشابه آثار كيارستمي دارد. داستان فيلم درباره پسربچه يي است كه براي شكستن شيشه كلاس تنبيه مي شود تا شيشه را نينداخته سر كلاس نيايد. مشكل هم از جايي به وجود مي آيد كه در اين روستا شيشه بري وجود ندارد و او بايد راهي طولاني را براي اين منظور طي كند. «تو آزادي» در سال 1379 با فيلمنامه يي از خودش ساخته شد. فيلمي كه به مسائل خاص نوجوانان در كانون اصلاح و تربيت مي پردازد و از حضور بازيگران حرفه يي چون عبدالرضا اكبري و پريوش نظريه بهره برده است. فيلم به زندگي دو نوجوان مي پردازد كه در آستانه آزادي هيچ كس به استقبال شان نيامده و همراهي مدير كانون براي سر و سامان دادن به وضعيت آنها بهانه يي مي شود براي نقب زدن به زندگي و سرنوشت تلخ آنها. فيلمي كه در انتها آنها را در فضايي مستعد بازگشت به همان كانون رها مي كند.«سرخي سيب كال» در سال 1384 با فيلمنامه يي مشترك از طالبي و محمدرضا كاتب ساخته شد. فيلم درباره نوجواني است كه زندگي آرامي در كنار مادر و برادرش دارد و وقتي مادرش در موقعيت ازدواج مجدد قرار مي گيرد اين آرامش از بين مي رود. او در اين تجربه به دركي عميق تر از زندگي مي رسد. شيرين بينا از بازيگران حرفه يي حاضر در اين فيلم است كه در بيستمين جشنواره كودك و نوجوان به نمايش درآمد. «ماه شب چهارده» در سال 1384 با فيلمنامه يي مشترك از طالبي و محمدرضا كاتب ساخته شد. اين فيلم ابتدا در قالب يك مجموعه تلويزيوني 13 قسمتي بر اساس كتابي از هوشنگ مرادي كرماني ساخته شد و يك نسخه سينمايي هم از آن تهيه شد. داود رشيدي و شيرين بينا از بازيگران آن هستند.
يکشنبه 6 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 262]