تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816873499




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختلالات بينايي


واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: اختلالات بينايي
پيشگيري
بررسي ژنتيكي پيش از ازدواج اولين گام مهم پيشگيري است. افرادي كه داراي ژن خطرناك هستند بايد در اين مرحله شناسايي شوند واز ازدواج يا بچه دار شدن آن ها ممانعت شود.
مرحله ي دوم پيشگيري واكسيناسيون مادر در مورد ويروس هاي خطرناكي مانند سرخجه و سرخك است , كه در بعضي مواقع تا يك سال بعد از واكسيناسيون بايد از بارداري جلوگيري شود.
مرحله سوم پيشگيري مراقبت هاي قبل از تولد يعني در دوران بارداري است. عادات غلط تغذيه اي بايد در دوران بارداري اصلاح شود , مادران باردار بايد حتي الامكان از مصرف هر نوع دارو بپرهيزند و در صورت ضرورت نيز بايد تحت نظر مستقيم پزشك باشند. ابتلا به بيماري هاي ويروسي در اين دوران بسيار خطرناك است . به طور كلي بيماري هايي كه در دوران بارداري ابتلا به آنها بسيار خطرناك است با حروف اختصاري TORCHS (: T توكسوپلاسموزيس : R , سرخجه :C , ناهنجاري هاي جنيني : H , هپاتيت : S, سيفليس : O , ساير بيماري هاي ويروسي مانند سرخك , آبله مرغان و ....) نشان داده مي شوند.
آخرين مرحله ي پيشگيري ارزيابي پيشرفته و سريع است كه درمبحث تشخيص به طور كامل در مورد آن توضيح داده شده است.
تشخيص
اولين مشاهدات رفتاري كودك ( شامل شنيدن , صحبت كردن , حركت كردن و پيشرفت هاي رواني ) بايستي به طور دقيق توسط پزشك متخصص و والدين صورت گيرد. چشم ها بايستي از نظر خانوادگي ( از لحاظ ميزان ريزش اشك , وجود بيماري هاي مسري و يا ضربه هاي مغزي ) بررسي شود. در 6 هفتگي والدين و پزشك بايد عكس العمل فرزند را مشاهده و حركات چشم نوزاد را بررسي كنند. در اين سن نوزاد طبيعي مي تواند به طور ناقص چشمك بزند. حركت چشم هاي طبيعي نيز بايد كامل و هماهنگ باشد. از سن 1 تا 5 سالگي بينايي كودك بايد طي دوره هاي منظمي بررسي شود, زيرا بيشترين حد بينايي تا پايان سن 5 سالگي رشد مي كند. اولين غربالگري به وسيله ي تست اسنلن صورت مي گيرد. اين تست در سال 1862 توسط دكتر اسنلن كه متخصص چشم بود ابداع شد. در اين تست صفحه اي كه داراي علامت E در جهات متعدد است در فاصله ي 6 متري از فرد قرار داده مي شود و او بايد جهت حروفي را كه به وسيله ي درمانگر نشان داده مي شود معين كند . پس از اجراي اين تست, در صورتي كه مشكلي تشخيص داده شود, در مراحل بعدي نياز به استفاده از تجهيزاتي پيشرفته تر وجود دارد. در كنار اين فعاليت هاي كلينيكي مهم ترين نكته توجه به كودك از بدو تولد است, والدين , پزشكان , پرستاران و ساير افراد تحصيل كرده بايد رفتار كودك را به طور دقيق در نظر داشته باشند و هرگونه علامت رفتاري كودك را ثبت كنند و در صورت مشاهده ي هر نوع تظاهر رفتاري ( مانند بي توجهي كودك به تغيير جهت نور محيط ) , كسالت ياناراحتي , مراتب را به كمك پزشك متخصص پيگيري كنند. تشخيص اختلال از بدو تولد از اين نظر مهم است كه بتوان اولا از پيشرفت اختلال در صورت امكان جلوگيري كرد و ثانيا پيش از مدرسه اختلال تشخيص داده شود تا بتوان از وسايل كمك دهنده ي بينايي به طور موثر استفاده كرد و روش هاي آموزشي خاص را به كار گرفت.
درمان
روش هاي متفاوتي براي درمان نقايص بينايي وجود دارد كه به صورت زير دسته بندي مي شود:
استفاده از وسايل كمك دهنده ي بينايي:
از عينك هاي طبي و لنزهاي داخل چشمي با توجه به ميزان نقص بينايي استفاده مي شود.
تقويت عضلات چشم:
پزشك متخصص انجام حركات تقويتي عضلات چشم را به منظور پيشگيري از آسيب بيشتر اين عضلات به بيمار توصيه مي كند. اين حركات توسط پزشك بسته به نوع ضعيف عضلاني چشم تجويز مي شود و بيمار بايد آن را به دفعات لازم به صورت روزانه انجام دهد.
جراحي:
جراحي ها طيف وسيعي از راهكارهاي درماني را در بر مي گيرند. اين طيف در برگيرنده ي جراحي هاي ساده با استفاده از شستشوي چشم ( مثلا با آتروپين به منظور باز نگه داشتن مردمك تا پايان جراحي ) تا جراحي هاي پيچيده ي چشمي ( كه با استفاده از داروهاي بيهوشي صورت مي گيرد) است.
دارو درماني :
استفاده از داروهاي متعدد با تجويز پزشك متخصص چشم به منظور درمان يا پيشگيري از پيشروي بيماري صورت مي گيرد.
مداخلات اجتماعي و مشاوره اي با هدف ارتقاي كيفيت زندگي
مداخلات مشاوره اي :
برنامه هاي نوزاد مبتلا به نقص بينايي بايستي با مشورت مشاوره تنظيم شود, آموزش خانواده به منظور چگونگي محبت كردن به كودك نابينا( به عنوان مثال كودك نابينا فاقد قدرت تشخيص لبخند پدر و مادر است و بايد اين كمبود به شكلي مانند نوازش توسط والدين جبران شود ) , به مرور كه كودك رشد مي كند بايد به او كمك كرد كه بر احساسات ناشي از نابينايي غلبه كند, مداخلات مشاوره اي به منظور جبران كمبود عزت نفس و احساس حقارت اجتماعي لازم است , كودك براي زندگي فيزيكي نيز به مشاور متخصص نياز دارد , با رشد فرد نابينا و رسيدن به مرحله ي جواني او براي ازدواج , تشكيل خانواده و روابط بزرگسالي نيز نيازمند مشورت با مشاوران متخصص است.
خدمات اجتماعي :
با توجه به اين كه وسايل كمكي افراد مبتلا به نقص بينايي گران قيمت است , بايستي از سوي نهادهاي اجتماعي و دولتي تدابيري انديشيده شود كه دستگاه بريل, ضبط صوت و ساير وسايل كمكي به صورت رايگان در اختيار افراد قرار گيرد.
كتابخانه هاي ويژه , نوارهاي قابل دسترس , روزنامه هاي خط بريل و درشت خط , نقاشي ها و عكس هاي برجسته و منوي رستوران ها به خط بريل از جمله خدمات ديگر اجتماعي است كه بايستي در اختيار نابينايان و نيمه بينايان قرار گيرد . ( در ايران در سال 1352 يك كتابخانه ي گويا براي نابينا يان ساخته شده است . اين كتابخانه ي گويا در مركز رودكي واقع شده كه در سال 1367 به آدرس زير نقل مكان داده است:
خيابان جمهوري , خيابان ظهير الاسلام , پلاك , 53 مركز توانبخشي نابينايان كشور.
( در اين مركز هر بار 25 نوار كاست به مدت 15 روز به امانت داده مي شود.)
سايت گوگل نيزتعدادي سايت را براي استفاده ي افراد نابينا و نيمه بينا طراحي كرده كه مي توانيد با مراجعه به آدرس هاي زير به آن ها دسترسي داشته باشيد. سايت گوگل از كليه ي افراد مبتلا به نقايص بينايي خواسته تا با مراجعه به سايت هاي زير , امكان بهبود اين سايت ها را فراهم كنند:
com.google.Lads
com.google.Docs
com.google.Lads
accessidle
منزل و محل سكونت افراد نابينا و نيمه بينا نيز بايد مطابق نياز هاي آن ها تنظيم شود. به عنوان مثال براي افراد نيمه بينا رنگ روشن غير روغني براي ديواره و سقف الزامي است . رنگ اشياي ضروري آن ها بايد به رنگي كاملا متفاوت با محيط باشد تا تشخيص آن براي فرد تسهيل شود . روشنايي اتاق را بايدافزايش ولي درخشندگي را بايد كاهش داد, به اين منظور از لامپ هاي سقفي و پرده هاي توري براي پخش نور استفاده مي شود و وسايل در مكان هايي قابل رويت قرارد مي گيرد.
مداخلات آموزشي
كلاس هاي عادي براي افراد مبتلا به نقايص بينايي :
بسياري از افراد نابينا ترجيح مي دهند كه در كلاس هاي درس عادي ثبت نام كنند و در كنار آن از معلم ها و وسايل مخصوص استفاده كنند . در چنين شرايطي كلاس درس از مهم ترين مكان هايي است كه بايد براي اين افراد مناسب شود . فرد نيمه بينا بايد رو به روي تخته سياه بنشيند تا درخشندگي تخته سياه به حداقل خود برسد . معلمان متخصص بينايي بايد در مدرسه حضور يابند و به طور مرتب در تعامل با معلمان عادي باشند . آن ها را از نياز هاي ويژه ي اين قبيل كودكان و نوجوانان آگاه كنند. وجود مشاور مخصوص , كلاس هاي مرجع , كلاس هاي پاره وقت و كلاسهاي دائمي ويژه از جمله امكانات ديگري است كه در صورت لزوم به والدين اين قبيل كودكان توصيه مي شود.
ادامه دارد
 شنبه 5 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفرينش]
[مشاهده در: www.afarineshdaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن