تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816150035




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هشدار زيست محيطي، تالاب ‌بين المللي يادگارلودرخطر است


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: هشدار زيست محيطي، تالاب ‌بين المللي "يادگارلو"درخطر است
جام جم آنلاين: احداث جاده در وسط تالاب و فعاليتهاي زهكشي از سال 1377 تالاب بين المللي يادگارلوي نقده را تا مرز نابودي كشانده و هم اكنون اين تالاب در ليست مونترو قرار گرفته و نياز شديد به احيا و بهسازي دارد.


به گزارش مهر، تالاب زيباي يادگارلو در گذشته زيستگاه بسيار مناسبي براي زمستان گذراني و نيز زادآوري پرندگان آبزي همچون قو، فلامينگو، اردك سرسفيد و انواع مرغابيها بود اما طي چند سال اخير با احداث زهكش در مجاورت آن و نيز كاهش آب ورودي و احداث يك جاده كه از وسط تالاب مي گذرد، موجب شده است حيات اين تالاب ارزشمند به طور كامل از بين برود.

يادگارلو يا "خدرحاجي" يك تالاب آب شيرين كم عمق كوچك به وسعت 359 هكتار با باتلاقهاي مغذي در اطراف آن است كه در جنوب درياچه اروميه و 22 كيلومتري شهرستان نقده در ارتفاع 1290 متري از سطح دريا جاخوش كرده است.

منابع تامين كننده آب تالاب، روان آبهاي فصلي ناشي از بارندگي در سطح حوضه، جريان هاي فصلي رودخانه "گدار" از طريق انهار سنتي و نشت آبهاي زيرزميني است كه به دليل كاهش بارندگي هاي اخير و بروز پديده خشكسالي تهديد مضاعفي بر حيات اين تالاب به شمار مي رود.

اين تالاب به لحاظ اهميت و ويژگي هاي منحصر به فرد در سال 1354 به عنوان سايت رامسر و مكاني با اهميت جهت پرندگان تعيين و به ثبت اين كنوانسيون رسيده و در زماني كه از شرايط طبيعي برخوردار بود، مكاني مهم براي توليد مثل پرندگان آبزي و زيستگاه مناسبي براي حداقل 40 گونه پرنده آبزي و آبچر با ارزش از جمله "اردك مرمري"، " اكراس سياه"، "قوي كوچك"، "اردك بلوطي"، "غاز پيشاني سفيد بزگ و كوچك"، "لك لك سفيد " و... به شمار مي رفت اما با به خطر افتادن حيات اين تالاب، حيات اين گونه از پرندگان نيز با خطرات جدي مواجه شده است.

بر اساس بررسي هاي انجام شده، 71 گونه گياهي از 19 خانواده در منطقه تالاب شناسايي شده است كه به طور معمول اين گونه هاي گياهي در ديگر نقاط استان نيز به صورت گسترده يافت مي شوند، تعداد قابل توجهي از اين گونه هاي موجود شامل 16 گونه قابل چراي دام و سه گونه نيز از نظر خواص پزشكي داراي ارزش ويژه اي هستند كه نابودي حيات تالاب زيست اين گونه ها نيز با تهديد مواجه شده است.

مديركل اداره كل حفاظت از محيط زيست آذربايجان غربي در اين خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر از تالابها به عنوان مظلوم ترين زيست بوم ها نام برد و گفت: تالابها از جمله زيست بوم هايي هستند كه خيلي زود مورد تهديد و تخريب قرار مي گيرند.

كيومرث كلانتري با بيان اينكه در اين استان 30 تالاب دايمي و فصلي وجود دارد، وضعيت اكثر اين تالابها را به جز تالاب "يادگارلو" كه كاملا خشك شده است، مناسب ارزيابي كرد و افزود: وضعيت اكولوژيكي تالابهاي استان فعلا مناسب است اما با روند خشكسالي پيش بيني مي كنيم كه علاوه بر پارك ملي درياچه اروميه تالابهاي استان نيز امسال به شدت تحت تاثير پديده خشكسالي قرار گيرند.

اين ارزيابي در حالي صورت مي گيرد كه تالاب بين المللي و مهم درياچه اروميه مرگ را به انتظار نشسته و در معرض نابودي قرار دارد و همچنين به استناد دفترچه حاوي اطلاعات تالابهاي استان كه توسط اداره كل حفاظت محيط زيست استان در سال 85 منتشر شده است، تالاب بين المللي "شورگل" نيز با تهديد جدي به دليل تبديل اين تالاب به سد مخزني و احداث زهكش و تغيير كاربري آن توسط شركت سهامي آب منطقه اي مواجه است.

وي در خصوص احيا و بهسازي تالاب يادگارلو اظهار داشت: تالاب يادگارلو براي احيا جزو برنامه هاي اين اداره كل قرار دارد و سعي داريم با يك مكانيزيم، بخشي از آب زهكش حسنلو را به سمت تالاب انحراف بدهيم.

به‌گفته كلانتري، به رغم رشد آگاهي مردم نسبت به اهميت محيطهاي طبيعي به ويژه تالاب‌ها، هنوز درك واقعي از اهميت كاركرد و حساسيت اين زيستگاههاي حياتي و متنوع بسيار پايين است.

وي افزود: تالابها را مي‌توان شاهكار خلقت به حساب آورد و به‌ جرات مي‌توان گفت در مجموعه چهره‌هاي محيط طبيعي زمين كمتر زيستگاهي مي‌توان با اين اهميت پيدا كرد كه تا به اين حد در مورد آنها غفلت شده باشد.

وي گفت: تالابهاي استان از عناوين ثبتي مختلف بين ‌المللي و داخلي برخوردار هستند كه سه سايت از ? ??سايت تالابي، كنوانسيون رامسر ايران در اين استان واقع است.

وي،اين سه سايت را تالاب درياچه اروميه، تالاب قوپي باباعلي و تالابهاي يادگارلو، درگه سنگي و شور گل عنوان كرد كه هر سه تالاب يك سايت محسوب مي‌شوند.

مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي افزود: از تالابهاي ملي واقع در اين استان مي‌توان به تالاب درياچه اروميه به‌عنوان پارك ملي و تالابهاي "آق گل ماكو" "گرده‌قيط" "مميند" و "كاني برازان" به‌ عنوان مناطق شكار ممنوع اشاره كرد.

كلانتري يادآور شد: در واقع تالاب‌ها را مي‌توان از جمله نظام‌هاي حيات ‌بخشي به حساب آورد كه مطلقا جايگزيني ندارند.

به گفته وي، تالاب‌ها مفيدترين و درعين حال بد بيارترين اكوسيستم‌هاي طبيعت به شمار مي‌روند و هيچ يك از اكوسيستم‌هاي جهان به اندازه تالاب‌ها صدمات ناشي از كوتاه انديشي بشر و تمايلات خود خواهانه انسان محوري را تجربه نكرده‌اند.

وي گفت: در لغت عنوان تالاب را مي‌توان مترادف باتلاق، آب بندان، مرداب، بركه، درياچه و ساير آبهاي سطحي وسيع در نظر گرفت كه براي مدت زيادي از سال داراي آب به نسبت كم عمق باشد.

كارشناس مسئول حيات وحش و آبزيان اداره كل حفاظت محيط زيست استان نيز در اين زمينه با ابراز تاسف از وضعيت موجود تالاب يادگارلو اظهار داشت: هم اكنون به دليل احداث زهكش سد حسنلو در نتيجه از دست دادن ذخيزه آب تالاب به زهكش به دليل بافت خاك بسته تالاب ونفوذ پذيري بالا، استفاده از بستر تالاب جهت انجام مانورهاي نظامي توسط نيروهاي نظامي به صورت فصلي به عنوان اردوگاه و تغيير كاربري اراضي تالاب به كشاورزي و همچنين كاهش نزولات آسماني از مهمترين عوامل خشك شدن اين تالاب شده اند.

رامين سلمان زاده انجام مطالعات لازم در خصوص مكانيابي محل مناسب جهت استقرار ايستگاه پمپاژ به منظور آب از زهكش به تالاب را از مهمترين برنامه اين اداره كل براي احياي اين تالاب عنوان كرد.

به گفته كارشناسان حفاظت محيط زيست، كنترل سيلابها طوفانها، تغذيه و تخليه آبهاي زيرزميني، كنترل سيلاب، جلوگيري از نفوذ آبهاي شور، حفاظت در برابر نيروهاي طبيعي و پاكسازي مواد سمي را از جمله كاركردهاي اساسي تالابهاست كه اميد مي رود با چاره انديشي مسئولان استان شاهد تولد دوباره تالاب يادگارلو نقده باشيم.
 شنبه 5 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن