تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802142788




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چه کسی گفته فلسفه سخت است؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > ادبیات  - اغلب گله و شکایت می‌کنیم فلسفه متنی تخصصی و دشوار دارد، اما آیا واقعا چنین است؟ به گزارش خبرآنلاین، نوشته‌ای از سیمون بلک‌برن، فیلسوف ساکن کمبریج در شماره جدید ژورنال «انجمن مولفان» سوالی همیشگی و قدیمی را بررسی می‌کند: آیا فلسفه باید برای عموم خوانندگان قابل درک باشد؟ بلک‌برن مقاله خود را چنین آغاز می‌کند: «فیلسوفان بزرگ گذشته برای تمامی بشریت می‌نوشتند.» و سپس از افلاطون، ارسطو، هابس، لاک، میل و حتی ویتگنشتاین نام می‌برد. او معتقد است همه چیز از قرن بیستم و آکادمیک شدن این رشته شروع می‌شود، هرچند ریشه این مسئله را می‌توان در هگل و کانت یافت. اما صحیح نیست که بگوییم افلاطون برای «همه بشریت» می‌نوشت، آن هم وقتی جایگاه ایده‌آل فیلسوفان «سلطان بودن» است و منظور از این عنوان فقط آنچه این افراد انجام می‌دهند نیست بلکه منظور سلطه آنها به شکل سلسله مراتبی بر دیگر اقشار هم هست. اگر متفکری برای همنوعان خود بنویسد، معنی‌اش این است که برای خودش بنویسد. حالا بر این اساس آیا تحقیقات فلسفی ویتگنشتاین برای فردی دیگر معنایی دارد؟ نکته نهفته‌ای در پدیده «مخاطب» نظریه‌پردازان شاخه‌های دانش وجود ندارد، نظریه‌پردازان دیگر شاخه‌ها می‌دانند برای خودشان حرف می‌زنند و مخاطب خودشان هستند. در اوایل قرن گذشته بحثی مشابه در فیزیک نظری پیش آمد. ارنست روثرفورد گفت «قوانین فیزیک باید طوری باشد که بشود آن را برای یک پیشخدمت هم توضیح داد.» (البه این گفته به اشتباه به انیشتین نسبت داده شده است.) خود انیشتین هم ادعا کرد تمامی نظریه‌های فیزیک باید چنان ساده باشند که «حتی یک کودک هم آنها را درک کند.» اما این نظر واقعا مفید است؟ اغلب مردم انتظار ندارند بحث‌های تخصصی را درک کنند. فردی عامی یا از مهندسی میکروالکترونیک کم سر درمی‌آورد یا اصلا متوجه آن نمی‌شود، علاقه‌ای هم به این مسئله ندارد و با رضایت کامل به اطلاعات بسیار اولیه در این مورد بسنده می‌کند. اما مسئله این است که فلسفه درمورد دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم و دنیای ما سخن می‌گوید، بلک‌برن می‌گوید دانش علوم انسانی افراد هم باید در کنار دانش فناوری ارتقا یابد. درنتیجه همه باید آن را درک کنند. بر این اساس آنچه فلسفه را از علم جدا می‌سازد این است که فلسفه سوالاتی پیرامون دنیای ما و نگاه ما به آن را مطرح می‌کند و حتی پیشنهاد می‌دهد چه کاری را در زندگی انجام دهیم. البته این مسائل در دیگر شاخه‌های علوم هم دیده می‌شوند، هدف از تحقیقات راجع به چاقی و تاثیر تغییرات آب و هوا اگر درمورد واکنش ما برای بهتر زندگی کردن نیست، پس چیست؟ نکته اینجاست که فلسفه از دیگر شاخه‌های علوم تخصصی‌تر است و تبدیل کردن آن به جملاتی ساده با کلماتی ساده بسیار دشوارتر است. یکی از دلایلش این است که فلسفه مجموعه‌ای از نتایج یک جمله‌ای نیست. برای بسیاری از متفکران معاصر غربی فلسفه بیش و پیش از هرچیزی نوعی «روش» است و نه تلاش برای رسیده به «نظریه» تثبیت شده. تئودور آدورنو، فیلسوف مکتب فرانکفورت روزی گفت: «مسئله اصلی آنچه رخ می‌دهد است، نه یک نظریه یا موضع‌گیری...در نتیجه فلسفه الزاما قابل تشریح نیست. اگر چنین بود پس امری بدیهی بود.» «عامی سازی» فلسفه به شاخه‌ای پرسود در دنیای نشر دهه 1990 تبدیل شد، آن هم با روی کار آمدن افرادی چون آلن دوبوتن و یوستین گارد که سخنان متفکران را به صورت خلاصه و ساده ارائه می‌کردند. آنچه این افراد ارائه می‌دادند متنی بود تا ما را از زندگی خود راضی سازد. این متن‌های خسته‌کننده دقیقا هدف خود را نابود ساختند. هدف آنها مشتاق کردن مردم به خواندن متون فیلسوفان بزرگ بود، اما برعکس نشان دادند نوشته‌های اصلی کانت و هگل چقدر «سخت‌خوان» هستند. در نهایت بلک‌برن می‌گوید مسئله «در دسترس قرار دادن» فلسفه به معنی ساده کرده آن نیست بلکه یعنی رساندن مردم به سطح فلسفه. این یعنی مشکل در تفسیر کلام فلسفه نیست بلکه مشکل در ابزار درک افرادی است که می‌خواهند از فلسفه سردربیاورند. همیشه فکر کردن درمورد یک مسئله به معنی تغییر دادن آن نیست. گاردین / 25 فوریه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده 52141




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن