واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار ايرنا، عليرضا داودنژاد روز يكشنبه با حضور در جلسه نقد و بررسي فيلم سينمايي مرهم، افزود: فيلمهايي در سينماي ما وجود دارند كه با كليشههاي رايج سينما ساخته نميشوند، ابتكار، خلاقيت و تازگي در آنها وجود دارد و بايد از آنها حمايت شود. اين كارگردان در نقد نظرگاه امير قادري (منتقد اين نشست) كه معتقد بود جرياني در وراي حمايت كارگردانان مطرح سينما از فيلم سينمايي مرهم وجود دارد، گفت: حمايت اين كارگردانان از فيلم مرهم دليل و يا جرياني پشت پرده ندارد و چه اشكالي دارد اگر همكاران من از كار خوب من تعريف كنند. قادري با تاكيد بر اينكه بسياري نيز حقيقتا فيلم مرهم را دوست دارند، گفت: قبول دارم كه فيلم مرهم در سينماي ما غنيمت است و عدهاي به آن علاقه مند هستند اما به نظر ميرسد، گروهي تنها به دليل اينكه ديگران از فيلم تعريف كردهاند از فيلم تعريف و تمجيد ميكنند و اين در نهايت به فيلم مرهم ضربه خواهد زد. عليرضا داودنژاد با بيان شيوه اكران فيلم مرهم گفت: از آنجا كه فيلم مرهم سوپراستاري ندارد، نيازمند اين بود كه پيش از اكران به مردم معرفي شود، اما پشتيباني رسانهاي مناسبي براي اين فيلم وجود نداشت. وي درباره پيش توليد طولاني فيلم مرهم گفت: فيلم مرهم از سال 1387 كليد خورده و مراحل سخت و فراواني براي آشنا كردن نابازيگران با فضاي كار و ديگر بازيگران، تحقيق در خصوص موضوع، تمرين و نگارش فيلمنامه براي ساخت فيلم، طي شده است. كارگردان فيلم نياز در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا، درخصوص اينكه چرا شخصيت هاي اصلي و جوان فيلم دچار تعارض هستند و عكس العملهاي آنها قابل پيشبيني نيست، گفت: فاصله ميان فرهنگ رسمي معرفي شده با آنچه در بطن جامعه ميبينيم، تعارضاتي را ايجاد ميكند و باعث ميشود هر شخصي دنيايي در درون خود و دنيايي در بيرون داشته باشد. وي افزود: فرد در مقابله با اين تعارضات بخشي از شخصيت خود را پنهان ميكند، هنگامي كه فاصله دنياي درون و بيرون به تدريج قطع ميشود، دروغ و دورويي و ريا در جامعه افزايش مييابد. داوودنژاد درباره دليل استفاده از نابازيگر در فيلمهايش گفت: اينكه بازيگري بتواند در مقابل دوربين تجربه زنده و ارتباط لحظه به لحظه با نقش مقابل خود را داشته باشد، نيازمند يك نظام آموزشي خاص است كه در كشور موجود نيست. وي افزود: سينماي ايران وقتي به كليشهها بپردازد، نيازمند بازيگري ميشود كه او نيز در نهايت تصنع و تكلف به ايفاي نقش بپردازد، بنابراين چنين آموزشي ارزشي براي سينماي ايران پيدا نميكند. داودنژاد در خصوص تيرگيهاي به نمايش درآمده در فيلم مرهم نيز گفت: آنچه در فيلم ميبينيد يك برداشت محدود و كمرنگ از آن چيزي است كه در واقعيت استفاده از مواد مخدري مانند شيشه يا فرار دختران از خانه وجود دارد. وي درباره نقش و اهميت عزيز به عنوان مادربزرگ نقش اول فيلم و تبلورگر معناي مرهم گفت: عزيز براي من تنها مادربزرگ مريم نبود بلكه نمادي از فرشته زمين يا مام وطن بود، لجام گسيختگي ما را به سمت بنبستهايي سوق داده است كه تنها راه ما بازگشت و پيوند دادن نقاطي است كه اين از همگسيختگي اتفاق افتاده است. داودنژاد در اين نشست با تاكيد بر اينكه نشانندادن واقعيتهاي موجود در جامعه ما را به سمت كليشههاي سطح پايين ميبرد، گفت: سينما اگر به موضوعات اجتماعي و با توجه به واقعيتهاي جامعه شكل نگيرد، تنها به بازتوليد كليشههايي ميپردازد كه به دنبال برآورده كردن تمنيات سطحي مردم هستند. طناز طباطبايي بازيگر نقش اول فيلم مرهم با حضور در اين نشست، گفت: از اينكه ديشب و در مراسم افتتاحيه جشنواره فيلم شهر عزتالله انتظامي از بازي من در فيلم مرهم تعريف كرده و آن را پسنديدهاند، بسيار ذوقزده هستم و اين موضوع باعث افتخار من است. طباطبايي در خصوص بازي در فيلم مرهم گفت: معتقدم بازيگر خوب بازيگري است كه لحظه به لحظه زندگي را تجربه كند و تجربه بالا در زندگي ميتواند به بازيگر براي ارايه نقش كمك شاياني كند. وي در پاسخ به سوال قادري مبني بر اينكه انگيزه و انرژي بسياري كه براي ايفاي نقش در فيلم مرهم داشتهايد، از كجا كسب كردهايد، گفت: اگر بينش كارگردان فيلمي را دوست داشته باشم همه توانم را براي بازي در فيلم او به كار ميگيرم. وي همچنين درباره شركت نداشتن فيلم مرهم در بخش مسابقه جشنواره فيلم فجر، گفت: حمايت جشنواره فيلم فجر از فيلم ميتوانست به فروش فيلم در طول اكران كمك كند. هفتمين نشست اتاق رسانه سينما با موضوع نقد و بررسي فيلم سينمايي مرهم ساخته عليرضا داودنژاد، امروز (25 ارديبهشت) از ساعت 15 تا 17 در فرهنگسراي رسانه با حضور جمعي از هنرمندان و اهالي رسانه برگزار شد. تهرام/م.ل./ /1556/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 482]