واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تجسمی - بیتا وکیلی معتقداست ترسیم زیبایی ها و فاصله گرفتن از تلخیهایی که اطرافمان را احاطهکردهاند، دلیل اصلی استقبال از آثار اوست. سما بابایی: آثار بیتا وکیلی تا 10 بهمن ماه در گالری ماه مهر در معرض نمایش است. هشت تابلو در اندازه های بسیار بزرگ دو متر در دو متر که همگی آنها برای اولین بار در معرض تماشای عموم قرار گرفتهاند. او در این دوره از آثار خود نقاشیهای تجریدی را به نمایش گذاشته و در عین حال از کلاژهای برگ، گلبرگ و خزه نیز استفاده کردهاست. او در سال های اخیر در حراجی های متعدد توانسته است،آثار خود را با قیمت بالایی به فروش برساند. به شکلی که در دو حراجی اخیر کریستی آثارش 32 و 25 هزار دلار به فروش رسید. او در این نمایشگاه برای هیچ کدام از آثار خود نامی انتخاب نکرده و تابلوهای خود را بدون عنوان بر دیوار آویخته است « در نمایشگاه قبل ام نام مجموعه را «در بطن بی قرار» گذاشتم. اما برای این مجموعه هنوز نامی انتخاب نکردهام. البته اول به عنوان «همه هستی من» فکر کردم که به نظرم میتوانست نام جالبی باشد، بعد تصور کردم، شاید خیلی حالت رمانتیک داشته باشد و کلمه «همه» را حذف کردم و آنچه ماند «هستی من» بود و در نهایت کلمه «هستی» را هم حذف کردم و فقط «من» ماند البته نه به عنوان خودستایی بلکه به این خاطر که گمان میکنم ،اوج صداقتم را در این مجموعه عرضه کردهام.» وکیلی بارها گفته که روی طبیعت کار میکند و طبیعت منشاء اصلی کارهای اوست. تمرکز او روی اتفاقاتی است که در فضاهای طبیعی رخ میدهد. برای همین هم حالتهای متغیر دریا و کهکشانها ، الهام بخش کارهای او به حساب میآیند. او تلاش میکند تا آثارش تلفیق بازتابهای حسی وقایع طبیعی با حالتهای درونی خودش باشد. وکیلی بر این اعتقاد است که هر اتفاقی که در طبیعت رخ میدهد ، مشابهش به نوعی درون انسان دیده میشود .او با گذشت زمان البته کمی از طبیعت فاصله گرفته و گاهی فیگورهایی میکشد که هم فیگور هستند و هم نیستند. این نقاش جوان درباره روند کارهایش میگوید: «اگر بخواهم روند کاریم را از آغاز تا کنون مرور کنم. رفتار آزادانه رنگها روی بوم در گذشته بسیار بیشتر بود. تاکیدم روی طبیعت است و در طبیعت هم همه چیز آزادانه در حرکت و تغییر است، چیزی کنترل شده نیست و همه چیز رهاست. ولی در کارهای اخیرم فاصله من با طبیعت بیشتر شده و وارد زندگی زمینی شدم. الان هم رفتار آزادانه رنگها را در کارهایم دارم، ولی کنترلم روی شرهای رنگ بیشتر است. در گذشته رنگ را میریختم، بعد میگذاشتم هر اتفاقی میخواهد، بیافتد بعد من به آن شکل میدادم. الان روند حرکتی رنگها را انتخاب میکنم . در جاهایی حتی میتوان گفت رنگها ریخته نشدهاند بلکه گذاشته شدهاند . با اینحال نمیتوانم پیش بینی کنم در آینده برای آثارم چه اتفاقی میافتد، بعید میدانم دوباره رنگها به حالت رهایی بازگردند که در گذشته بودند.» این البته روندی نیست که انتظار داشته باشیم او در کارهای آینده خود پیش بگیرد؛ چرا که اصولا نقاشی برای او شکلی دارد که به اتفاقات درونی و پیرامونیاش بستگی دارد. با این حال میتوان انتظار داشت که او در کارهای آینده خود برای نقاشی فیگوراتیو اهمیت بیشتری قایل شود. این نمایشگاه در حالی کارش را آغاز کرد که در همان روز افتتاحیه تمام آثار او به فروش رفتند. وکیلی در این باره میگوید:«کارهای من همیشه پر فروش بودهاند،شاید صداقتی که در ارایه آثارم دارم باعث فروش خوب کارهایم می شود. مخاطب معمولاً با تابلوهایم ارتباط خوبی برقرار میکند ما در دنیای تلخی زندگی میکنیم و سختیها و مشکلات اطرافمان را احاطه کرده است. در این وضعیت به تصویر کشیدن زیباییها باعث میشود کمی از تلخی فاصله بگیریم و همین شاید بهترین دلیل باشد برای استقبال از این آثار.از طرفی قیمت آثارم هم در فروش خوب آنها موثر است.» البته او در حراجیهای بین المللی هم اقبال خوبی برای فروش آثارش دارد؛« کارهای من در دو حراج شرکت کرده است که هر دو بعد از نمایشگاه سال گذشتهام در گالری «ماه مهر» بوده است. فروش خارجی من تاثیری در فروش داخلیام نداشته، بلکه برعکس من در داخل فروش خوبی داشتم و بعد آثارم به حراج های بین المللی راه یافت. در نمایشگاه سال گذشتهام علاوه بر فروش، مجموعه داران زیاد داخلی و خارجی از این آثار بازدید کردند و وقتی کارها به حراجیها رفت مقدار زیادی معرفی شده بود. در ضمن آثار من کمتر ارایه شده بود و تعدادش هم کم بود همه این عوامل دست به دست هم داد تا آثارم روند خوبی را در زمینه فروش پیش گرفت .من تمام تمرکز و انرژیام را بر رشد و کیفیت کارم میگذارم ، اگر کار پایه و پی محکمی داشته باشد، باقی عوامل خودشان کمک میکنند،ولی من دغدغه فروش و نگرانی برای آینده ندارم.» آثار وکیلی در این دوره در سایز بزرگ ارایه شده و به چند لت تقسیم شده اند. او میگوید:«دلیل عمده چند لت بودن کارها سایز بزرگ آنها بود.البته تنوع در ساختار و ایجاد برشهای عمودی فاصلهای را میان دونگاه ایجاد میکند که از نظر بصری وجهه خوبی به کار میدهد و حتی برشها از لحاظ مفهومی هم روی کار تاثیر گذاشته اند و فضای سنگین و پر تنش کار را شکسته و استراحت چشمی را برای مخاطب پدید آورده است.» این در حالی است که در کارهای او کلاژها از سایز کوچک شروع شد و اندک اندک احتیاج به مواد و فضای جدید در کارهایش را احساس کرد.شاید این موضوع را بتوان به عنوان یک جستوجو ارزیابی کرد. او همچنین در کارهای خود تغییر رنگ را نیز به وجود آورد. رفته رفته جرم و حجم رنگها بیشتر شدند و سپس کلاژها به آثارش راه یافتند. او در کارهای جدید خود فیگورهای زن و نماهایی از جنین را قرار داده است که پدیده زایش را تداعی میکنند درست مشابه همان اتفاقی که در طبیعت میافتد. او برای این منظور دنبال شیء هایی میگشت که بتواند ظاهر اثر را با مفهوم آن هماهنگ کند،به همین خاطر به برگ ،گلبرگ و خزه رسید که به نوعی منشاء زایش در طبیعت هستند از آنها در کارهایش استفاده کرد، زیرا که هم بازتاب بصری جالبی داشت و هم به مفهوم و مضمون اثر کمک میکرد. اوکوشید در جاهایی که تولد زندگی را نشان میدهد و اشکال جنینی نهفته هستند از کلاژها استفاده کند. 52
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 527]