تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805678467




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

5 مرداد سالروز عمليات مرصاد/عمليات سرنوشت جنگ در مرصاد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: 5 مرداد سالروز عمليات مرصاد/عمليات سرنوشت جنگ در مرصاد
خبرگزاري مهر : تنها چند روز پس از پذيرش قطعنامه 598 توسط ايران رژيم بعث عراق و مدتي بعد منافقين با حمايت صدام و آمريكا حركت تجاوزگرانه گسترده و تمام عيار ديگري را شروع كردند و بخشهايي از خاك ايران را به اشغال خود در آوردند، اما رزمندگان با قاطعيت و درايت حضرت امام (ره) توطئه منافقين را طي عمليات "مرصاد" به سرعت در هم كوبيده و 236 كيلومتر مربع از خاك ايران را كه در دست صدام مانده بود آزاد كردند.

به گزارش خبرگزاري مهر، پس از عمليات والفجر 10 در پايان سال 1366 جنگ وارد مرحله جديدي شد. شوراي امنيت قطعنامه 598 را در شرايطي(29 تيرماه 66) به تصويب رساند كه رزمندگان ايران در برتري كامل در جبهه هاي جنگ به سر مي بردند و دو عمليات والفجر8 در سال 64 و كربلاي 5 در سال 65 باعث شد كه تمام ابرقدرتها به ويژه آمريكا و انگليس در اين شرايط احساس كنند كه امكان دارد ايران در جنگ به پيروزي برسد و به دنبال آن اقدام به رايزني با كشورهايي از جمله شوروي سابق، چين و فرانسه كردند تا جلو پيروزيهاي رزمندگان اسلام را بگيرند، به همين دليل در پي آن برآمدند كه خواسته هاي ايران را در قطعنامه 598 بگنجانند تا ايران دست از عمليات بردارد.

با فرارسيدن سال 1367 و ادامه تهاجم موشكي عراق به تهران و در حالي كه قواي ايراني در منطقه عملياتي والفجر10 درگير تثبيت و تحكيم منطقه و مقابله با آثار ناشي از حملات شيميايي عراق به حلبچه بودند عراق با حمايت ابرقدرتها توان نظامي فوق العاده اي يافته بود و همزمان با حمله آمريكا به سكوهاي نفتي ايران در خليج فارس اقدام به سلسله عملياتهاي گسترده اي از جنوب كرد.

قطعنامه 598 اولين قطعنامه اي است كه اعلام مخاصمه كرد و به طور رسمي و بر اساس فصل 7 منشور ملل متحد اعلام كرد كه بين ايران و عراق جنگ صورت گرفته است. اما در اين قطعنامه نه تنها متجاوز تعيين نشد بلكه شوراي امنيت تعيين متجاوز را قبل از اعلام آتش بس و عقب نشيني به مرزهاي بين المللي نيز اعلام نكرد، اما وجود بندي در قطعنامه كه از دبير كل مي خواهد كار مخاصمه را هيئتي بيطرف پيگيري كند به اعزام هيئتي از كشور بلژيك منجر شد و اين گروه در نهايت عراق را متجاوز اعلام كرد. مسئولان ايران اصرار داشتند كه اين كار پيش از قبول قطعنامه از سوي ايران صورت گيرد و همين موضوع باعث شد پذيرش قطعنامه يك سال به طول بيانجامد تا اينكه در تاريخ 27 تير ماه 1367 ايران قطعنامه را پذيرفت.

به دنبال تصويب اين قطعنامه بود كه آمريكا به طور مستقيم وارد اين مسئله شده و ناوگان نظامي خود را در خليج فارس مستقر كرد و از طرفي انواع مهمات و سلاحهاي پيشرفته توسط بيشتر كشورها در اختيار رژيم بعث عراق قرار گرفت.

پذيرش قطعنامه 598 از سوي ايران، عراق را در بن بست سياسي و نظامي شديدي قرار داد و توطئه هاي وسيعي را كه از جانب استكبار جهاني عليه انقلاب اسلامي تدارك ديده شده بود نقش بر آب كرد و منافقين (سازمان مجاهدين خلق) به عنوان تنها گروهي كه همه حيثيت و هستي سازمان خود را در گرو جنگ نهاده بود بيشترين صدمه را از پذيرش قطعنامه توسط ايران متحمل شد و براي خروج از بن بست توطئه اي كه ماموريت اجراي آن را به عهده داشت به مرحله اجرا درآورد.

سه روز پس از اينكه جمهوري اسلامي ايران قطعنامه را پذيرفت، ارتش عراق در تاريخ 31 تيرماه 67 به عمليات گسترده اي دست زد و از 4 محور به استان كرمانشاه حمله كرد ومنافقين با حمايت هواپيماهاي عراقي كه پايگاههايي نظير پايگاه شكاري هوايي نوژه در همدان، هوانيروز كرمانشاه و پايگاه تيپ 2 لشكر 28 را بمباران كردند، از شهرهاي كرند و اسلام آباد غرب گذشتند اما در "گردنه حسن آباد" و "تنگه چهارزبر" در كمين رزمندگان اسلام گرفتار شدند.

منافقين در جنگ تحميلي بارها در جهت پشتيباني اطلاعاتي، نفوذ و همچنين شركت در برخي از عملياتها و تجهيز نيروهاي خود به نفع عراق كار كرد و در جنگ تبليغاتي و رواني به كار گرفته شدند، تا اينكه در سال 1367 و پس از پذيرش قطعنامه در يك عملياتي كه به تصور آنها جمهوري اسلامي آمادگي مقاومت در برابر نيروي مهاجم را ندارد فرصت پيش آمده را زمان مناسبي براي دستيابي به اهداف خود دانسته و عليرغم آنكه طرح حمله به ايران براي سالگرد جنگ تدارك ديده شده بود به دنبال پذيرش قطعنامه از سوي ايران، زمان آن دو ماه به جلو انداخته شد و حمله گسترده خود را با همكاري نيروهاي عراقي و همچنين ستون پنجم خود در داخل انجام دادند.

اين گروهك تروريستي (سازمان مجاهدين خلق) با شعار"فتح سه روزه تهران" عملياتي موسوم به "فروغ جاويدان" را طراحي كرد و 5 هزار نفر از نيروهاي مقيم خود در كشورهاي مختلف را براي حمله به ايران راهي بغداد كرده و بدون كوچكترين آموزش و توجيهي آنها را سوار بر نفربرها و كاميونهاي ارتش عراق راهي مرزهاي ايران كرد اما آنها با مقاومت بي نظير نيروهاي رزمنده روبرو و به شدت سركوب شدند و بقاياي آنان به عراق بازگشت و بدين ترتيب "عمليات فروغ جاويدان" آنها هيچگاه نه تنها جاودان نشد بلكه اين رزمندگان و نيروهاي خودجوش مردمي بودند كه عمليات "مرصاد" را تا ابد در ذهن آنها باقي گذاشتند.

منافقين در سال 60 در قالب يك شورش مسلحانه و ترورهاي گسترده اي كه انجام دادند، قصد ضربه زدن و سرنگوني جمهوري اسلامي را داشتند كه با توجه به فداكاري و هوشياري نيروهاي انقلابي بسياري از اين توطئه ها خنثي شد و آنها مجبور شدند مركزيت خود را به خارج از كشور منتقل كرده و تحت حمايت برخي از دولتهاي غربي به فرانسه فرار كنند اما در آنجا نيز نتوانستند پايگاه مناسبي براي فعاليتهاي تروريستي خود داشته باشند لذا به بغداد منتقل شدند تا در خدمت صدام بر ضد ايران به كار گرفته شوند.

"عمليات مرصاد" با رمز يا "صاحب الزمان(عج) ادركني" در 5 مرداد 1367 طي سه مرحله با فرماندهي سپاه و پشتيباني هوانيروز آغاز شد كه با در هم كوبيدن تجاوز نيروهاي منافقين و ضد انقلاب و بازپس گيري مناطق اشغال شده و پس راندن قوي ارتش عراق و متلاشي ساختن يگانهاي نظامي منافقين، با پيروزي مطلق فرزندان خميني كبير(ره) به پايان رسيد.

پس از شكست آخرين حمله زميني و هوايي ارتش عراق به ايران در تير و مرداد 67 و نيز شكست سنگين نيروهاي منافقين(سازمان مجاهدين خلق) در محور كرمانشاه عراق سرانجام در 15 مرداد 67 به پذيرش آتش بس تن داد و شوراي امنيت روز 29 مرداد 67 را زمان رسمي اجراي آتش بس اعلام كرد و عراق پس از حمله به كويت بخشي از مناطق اشغالي ايران را تخليه كرد و مجددا به قرارداد 1975 الجزاير تن داد.

در عمليات‌ "مرصاد" علاوه بر كشته و زخمي شدن بيش‌ از 2400 تن‌ از نيروهاي‌ خائن‌ و مزدور منافق،160 تانك‌ و نفربر، 240 قبضه‌ خمپاره‌ انداز، 30 قبضه ‌تفنگ‌ 106 ميليمتري‌ منهدم‌ شد و بيش‌ از 10دستگاه‌ تانك‌ و نفربر، بيش‌ از 10 دستگاه‌ خودرو و1700 قبضه‌ انواع‌ مختلف‌ سلاح‌، سالم‌ به‌ غنيمت ‌رزمندگان‌ اسلام‌ درآمد.
 جمعه 4 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 334]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن