تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 26 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806610063




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نزول سوره نجم


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: سوره «نجم » بيست و سومين سوره قرآن در نزول و پنجاه و سومين سوره در تدوين است كه با 62 آيه ، 308كلمه و 1405 حرف در شهر مكه بر وجود مقدس پيامبر اسلام (ص ) نازل شد. سوره هاي مكي براساس شرايطاجتماعي ، سياسي و فرهنگي مشركان مكه در برخورد با نبوت حضرت رسول (ص ) نازل مي شد. آيات سوره نجم در حمايت از پيامبر(ص ) و ملامت و توبيخ كفار مكه با استناد به عذاب ملتهاي گذشته نازل شده است . در روايات آمده است آنچه كه پيامبر(ص ) براي كفار مكه از غيب ، معراج و حتي تعيين وحي خود سخن مي گفت ، جاهلان ومتكبران مكه نمي پذيرفتند و پيامبر(ص ) را گمراه و كاذب مي دانستند، ولي خداوند با نزول آيات الهي ، پيامبرش را تاييد و كفار مكه را توبيخ كرد.


قسم و تاييد پيامبر(ص )

«سوگند به نجم ، آن گاه كه طلوع و غروب مي كند».
«نجم » در لغت به معناي ستاره و جمع آن نجوم است ، همچنين به معناي گياه بدون ساق و چوب نيز مي باشد.
«النجم و الشجر يسجدان »، (سوره الرحمن ، آيه 7)
و «هوي » به معناي فرودآمدن و طلوع و غروب است ، اما واژه نجم در اينجا به چهار احتمال گفته شده است ;اول قرآن مراد باشد; چون عرب «تنجيم » را «تفريق » نيز مي گويد و قرآن به خاطر تفرق در نزولش طي بيست وسه سال ، نجم ناميده مي شود و دوم ; ستاره ثريا مراد است كه مجموعه ستاره هاي هفتگانه اي است كه معمولا شش تاي آن به وضوح و ستاره هفتم به سختي ديده مي شود; يعني «قسم به ثريا، آن گاه كه با غروب خورشيد، طلوع وبا طلوع فجر، غروب مي كند».
احتمال سوم هر ستاره اي كه طلوع مي كند، مي باشد و چهارم ; احتمال رجم و هدف قراردادن شياطين توسطشهابها و اشياي درخشاني است كه بر سر شياطين در فضاي آسمان فرود مي آيند.
به هر تقدير خداوند با سوگند به نجم به هنگام فرود و فراز آن ، خطاب به كفار مكه مي فرمايد: «صاحب و همراه شما (يعني پيامبر(ص )) گمراه نيست و كسي را گمراه نكرده » و پيامبر (ص ) به دلخواه خود از سر هوا سخن نمي گويد، بلكه مطالب او درباره توحيد، نبوت و جانشيني وحي براي امامت ، كلام حضرت حق است و آن نيست مگر وحي الهي كه به حضرت رسول (ص ) القا مي شود.
وحي القاي علم به ديگري به صورت پنهاني از اسباب مادي است كه ديگران بر آن آگاه نشوند و متعلم به وسيله آن ، به آموخته پنهاني خود يقين مي كند. ماهيت وحي از نظر علمي قابل تعريف و شناخت نيست ; چون امري متافيزيكي است .
«علي بن مغازلي شافعي »; از مشاهير علماي اهل سنت با اسناد خود از ابن عباس نقل مي كند كه : من با جمعي ازبني هاشم در مجلس حضرت رسول (ص ) بوديم كه ناگهان نوري از آسمان جدا شد و به سوي زمين هبوط كرد.حضرت خطاب به حاضران فرمود: «نظر كنيد به سوي چه منزل و سرايي پايين مي آيد». پس از مدتي خبرآوردند آن نور به سوي منزل حضرت علي (ع ) پايين آمد و حضرت رسول (ص ) خشنود و خرم شد و در توصيف محبت به علي (ع ) و وصيت ايشان سخن فرمود كه جمعي كافر و منافق زبان به اعتراض گشودند و گفتند: «محمددرباره پسر عموي خود غلو مي كند». چون حضرت رسول متوجه اين اهانت شد، دلگير و ناراحت گشت ، سپس خداوند براي تسكين خاطر آن حضرت و تاييد فرموده هاي ايشان درباره وصيت حضرت وصي و ساير اخبارغيبي سوره «النجم » را نازل فرمود.

تعليم پيامبر(ص )
خداوند دانش آموزي و معلم پيامبر(ص ) راچنين تشريح مي فرمايد كه : «فرشته صاحب قدرتهاي شديد، او را آموزش داد» كه مراد از آن فرشته جبرئيل است . اين كه ساختمان وجودي اين فرشته چگونه است ، تبيين آن از نظر علم تجربي ممكن نيست و تنها به آثار و اعمال او،حسب آنچه كه در متون ديني آمده است ،مي توان رسيد.
نقل است كه جبرئيل پيك مخصوص اطلاع رساني خداوند به انسان مي باشد و به خاطرمعصيتها و گناهان شنيع انسان ، مامور عذابهاي سخت كه نياز به قدرت و توانايي فوق تصور انسان شده است دارد، به طور نمونه جبرئيل قوم لوط را،كه همجنس باز بودند، از زمين كند و چندان به آسمان نزديك رساند كه صداي ناله ها وضجه هاي انسانها و حيوانات را فرشتگان ساكن آسمان شنيدند و بعد آنها را وارونه به زمين كوبيدو قوم ثمود را به يك صيحه نابود ساخت . گرچه دراين امر معلم واقعي خداوند بود، اما جبرئيل امين حامل پيام خداوند به رسولش بود كه با تمام قدرتهاي مافوق تصور بشر، محكم و استوار نزدرسول خدا(ص ) ايستاد، در حالي كه گستره هستي او از افق مشرق يا مغرب بود، سپس به وجودمقدس پيامبر(ص ) نزديك و نزديك تر شد، تا اين كه فاصله اش تا پيامبر به اندازه دو قوس كمال يانزديك تر شد. در اين حالت جبرئيل آنچه را كه مي بايست به وجود پيامبر(ص ) وحي كند، ابلاغ كرد و بدينسان پيامبر(ص ) آنچه را كه مي بايست ازسوي حضرت حق فراگيرد، آموخت و همان مفاهيم و معاني را براي مردم مكه بيان كرد، درحالي كه آنها او را تكذيب كردند.
نجاري و سلم از ابن مسعود روايت كردند كه :چون پيامبر(ص ) جبرئيل را در افق اعلي ، با آن هيبت عظيم و بالهاي فراوان مشاهده كرد،بي هوش شد و پس از مدتي كه به خود آمد،جبرئيل به صورت انساني نزديك او نشست ودستي بر سينه و دستي بر كتف مبارك او نهاد وكاملا در مجاورت پيامبر(ص ) قرار گرفت و پيام الهي را وي وحي و ابلاغ نمود.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن