تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز دژ محكم خداوند رحمان و وسيله راندن شيطان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815075997




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حوادث - نوجوانان را اعدام نكنيد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: حوادث - نوجوانان را اعدام نكنيد
حوادث - نوجوانان را اعدام نكنيد

مهران فرجي: چندين محكوم كه در سن نوجواني به اتهام قتل بازداشت شده‌اند، در آستانه اعدام قرار دارند. نوجواناني كه چندين‌سال از عمرشان را با كابوس مرگ در زندان سپري كردند. با وجود درخواست نهادها و سازمان‌هاي حقوق بشري و حقوقدانان، براي توقف اجراي حكم اعدام نوجوانان، آنها با مرگ فاصله كمي دارند.

ابومسلم سهرابي
ابومسلم سهرابي پسري است كه در سن 17 سالگي مرتكب قتل شده و هم‌اكنون 24 سال سن دارد. واقعه منجر به مرگ امين 25 ساله، آذرماه 1380 ‏در فيروزآباد استان فارس توسط ابومسلم رخ داد. به گفته ابومسلم، در دوسال پيش از اين حادثه او دو بار مورد تعرض مقتول كه هشت‌سال از وي ‏بزرگ‌تر بود قرار گرفته بود و بار سوم در حالي‌كه ابومسلم 17 سال و مقتول 25 سال داشت، زماني كه مقتول او ‏را به بيابان‌هاي اطراف شهر كشانده بود با هم درگير شدند كه در اين درگيري، امين به قتل رسيد. ‏ ابومسلم در نخستين بازجويي‌هاي خود به درخواست امين اشاره كرد، اما به دليل عدم دفاع محكم در دادرسي‌هاي ‏اوليه، انگيزه قتل از سوي وكيل اولياي دم، دزدي موتور امين عنوان شد و ابومسلم بدون توجه به دفاعياتش، ‏محكوم به قصاص شد. ‏ قاضي صادركننده پرونده اما پس از صدور حكم اعدام، در نامه‌اي به ديوان عالي كشور، حكم خود را نادرست و ‏ادعاهاي ابومسلم را نزديك‌تر به واقعيت دانست. با اين وصف حكم اعدام ابومسلم از سوي ديوان عالي كشور ‏تاييد شد. ‏ ابومسلم هم‌اكنون در زندان عادل‌آباد شيراز به سر مي‌برد و نيابت قضايي پرونده او از دادسراي ‏عمومي فيروزآباد به دادسراي عمومي و انقلاب شيراز جهت اجراي حكم ارسال شده است. اين حكم براي استيذان به دفتر رئيس قوه‌قضائيه ارسال شده و به تاييد آيت‌الله شاهرودي نيز رسيده است. غلام‌حسين رئيسي وكيل ابومسلم، پيش از اين درخواست اعاده دادرسي ابومسلم سهرابي را به ‏شعبه 33 ديوان عالي كشور تقديم كرده و پس از ثبت و ارجاع پرونده در ديوان، درخواستي مبني بر صدور ‏گواهي براي جلوگيري از اجراي حكم اعدام ابومسلم تقديم داده بود. اما به دليل اينكه در گواهي صادرشده از ‏سوي اين شعبه صرفا مسئله در حال رسيدگي بود درخواست اعاده دادرسي مطرح شده، دادسراي عمومي و ‏انقلاب فيروزآباد به دليل اينكه در نامه ارسال‌شده از شعبه 33 ديوان عالي كشور درخواست توقف اجراي حكم ‏تصريح نشده و به گواهي بسنده كرده‌اند، از توجه به نامه براي توقف اجراي حكم اعدام، امتناع كرده و حكم ‏را قابل اجرا ارزيابي مي‌كنند. ‏
بهنام زارع
حكم قصاص نفس بهنام زارع نيز كه در سن 16سالگي مرتكب قتل شده بود با استيذان از رياست قوه‌قضائيه جهت اجرا به زندان عادل‌آباد شيراز ابلاغ شده است. بهنام زارع متولد سوم خردادماه 1368 است. او در روستاي دستجرد از منطقه استهبان شيراز به دنيا آمده و تا كلاس اول دبيرستان درس خوانده و پس از آن به دليل قتل مهرداد روانه زندان عادل‌آباد شيراز شده است. عصر روز پنج‌شنبه، يكم ارديبهشت‌ماه 1384، بهنام كه تعدادي كبوتر داشت، مشغول پراندن كبوترها بود كه يكي از آنها روي ديواري نشست كه مهرداد در كنار آن مشغول بازي فوتبال بود. در اين هنگام مهرداد با سنگ به كبوتر زد كه بهنام به بيرون خانه رفت و مهرداد كه همراه پسرخاله‌اش داشت با موتورسيكلت از محل مي‌رفت، برگشت. درگيري بچه‌گانه به خاطر زدن كبوتر همين‌جا آغاز شد و مقتول كه دست در جيبش كرد تا چاقويش را درآورد كه بهنام تبرزيني همراه داشت زودتر از او به وي حمله كرد و در جريان درگيري ضربه‌اي كه متهم همواره مي‌گفت مي‌خواسته به دست مقتول بزند، به گردن او خورد و مرگ مهرداد را رقم زد. قضات شعبه 5 دادگاه كيفري استان فارس، بيست‌ودوم آبان‌ماه سال84 بهنام را به قصاص نفس محكوم كردند كه وي به دادنامه صادره اعتراض كرد و بيست‌وچهارم ارديبهشت‌ماه سال 85 شعبه 33 ديوان عالي كشور دادنامه صادره را تاييد كرد. در حال حاضر پرونده با استيذان رئيس قوه‌قضائيه در اجراي احكام دادگستري شيراز بوده و حكم صادره با ابلاغ به زندان، آماده اجراست اما تاكنون زمان مشخصي براي اجرا اعلام نشده است.
بهنود شجاعي
او ساعت 22 و 45 دقيقه 27 مردادماه سال 84 طي يك نزاع در پارك ونك، احسان 19 ساله را مجروح كرد و احسان بر اثر خونريزي شديد جان خود را از دست داد. بهنود در زمان وقوع قتل 17 سال و 2ماه داشت و تا 18 سالگي در كانون اصلاح و تربيت به سر برد و پس از آن به زندان گوهردشت انتقال يافت. او در تمام مراحل بازجويي اذعان كرده بود كه در جريان نزاع دسته‌جمعي يك ضربه به احسان زده است در حالي‌كه پزشكي قانوني مرگ مقتول را بر اثر اصابت دو ضربه شيء نوك‌تيز اعلام كرده بود. بهنود تا پايان مراحل دادرسي و در جلسه دادگاه وكيل نداشت و پس از ارجاع پرونده به دادگاه تجديدنظر، محمد مصطفايي وكالت او را پذيرفت. وي تاكنون 2 بار تا پاي چوبه دار رفته اما هربار پس از پيگيري‌هاي فعالان حقوق بشر و درخواست‌هاي متعدد، با دستور رئيس قوه‌قضائيه اجراي حكمش به تعويق افتاده است. وي قرار بود روز گذشته در محوطه زندان اوين به دار آويخته شود كه اين‌بار نيز حكم قصاص اجرا نشد.
سعيد جزي
سعيد كه در هنر مجسمه‌سازي در كانون اصلاح و تربيت فعاليت داشته و اكنون در زندان رجايي‌شهر كرج به سر مي‌برد بيست‌وسوم خردادماه سال 82، ناخواسته و بدون آنكه سوء‌نيتي در ارتكاب قتل عمد داشته باشد، در يك درگيري بچه‌گانه با چاقويي كه در دست مرتضي جان‌زمين «مقتول» بود، وي را به‌طور غيرعمد به قتل رساند. او ساعت 20 روز حادثه به‌خاطر اينكه اعضاي خانواده‌اش مسافرت بودند، به اغذيه‌فروشي يكي از دوستانش در محل رفت. در آن زمان دوستش حضور نداشت و مرحوم مرتضي جان‌زمين به تازگي در آنجا مشغول به كار شده بود كه موكل از روي پيش‌خوان، ساندويچي برداشته و شروع به خوردن كرد اما مرتضي كه سعيد را نمي‌شناخت، به او فحاشي كرد و در حالي‌كه لقمه در دهانش بود، با مشت به صورتش زد. با شروع درگيري مقتول كه چاقوي آشپزخانه در دستش بود از پشت پيش‌خوان بيرون آمده و تهديد به ضربه‌زدن با چاقو كرد كه سعيد از بيم جانش، مقتول را به سمت ديوار هل داده و چاقو از دستان مرتضي جدا شد. سعيد سپس چاقو را برداشت و در حالي‌كه قصد ترساندن مرتضي را داشت، به سمت سعيد رفت و چاقو ناخواسته به شكم مقتول اصابت كرد. پس از آن سعيد، مرتضي را به بيمارستان رساند اما به خاطر دير رسيدن و مجهز نبودن بيمارستان، او جان سپرد. سعيد آنقدر وحشت‌زده شده بود كه متصدي ساندويچي او را دلداري مي‌داد. با صدور حكم اعدام سعيد جزي، اين حكم به استيذان رئيس قوه‌قضائيه نيز رسيد.
محمد فدايي
محمد فدايي نيز محكومي است كه در زمان ارتكاب جرم 16 سال داشته و متهم است، در جريان درگيري دسته‌جمعي مقابل يك باشگاه بيليارد در رباط‌كريم، جوان 21 ساله‌اي به نام سعيد را به قتل رسانده است. محمد در حالي به اعدام محكوم شد كه پس از رسيدن به 18 سالگي پاي چوبه‌دار رفت و در لحظات آخر مشخص شد دو وكيل او قلابي بوده‌اند و محاكمه‌اش به لحاظ شكلي خلاف نص صريح قانون است. او تا پاي چوبه‌دار رفت و با مشخص شدن اين موضوع از روي چهارپايه مرگ پايين آمد. او با گرفتن وكيل اندكي به زندگي اميدوار شد اما دادگاه بدون برگزاري جلسه‌اي جديد با حضور وكيل، حكم به اعدام متهم داد. محمد فدايي قرار بود 22 خردادماه امسال اعدام شود اما با دستور رئيس قوه‌قضائيه مبني بر تعويق يك‌ماهه اجراي حكم فرصت دوباره‌اي يافت. او در حالي‌كه 16 سال بيشتر نداشته و به بلوغ فكري نرسيده ناخواسته مرتكب اشتباهي شده كه هم‌اكنون چندين سال است تاوان آن را در زندان پس مي‌دهد. حكم اعدام محمد پس از صدور در شعبه 71 دادگاه كيفري استان تهران به تاييد شعبه 27 ديوان عالي كشور نيز رسيد و پس از استيذان و تاييد از سوي رئيس قوه‌قضائيه، در آستانه اجرا قرار دارد. اما با توجه به دلايل جديدي كه وكلاي محمد فدايي ارائه كرده‌اند و اينكه شهودي حاضر هستند كه شهادت دهند وي ضربه قتل را نزده است، درخواست اعاده دادرسي داده شده و شعبه 27 ديوان عالي كشور در حال رسيدگي است و با توجه به اينكه حكم، قصاص نفس بوده و قابل برگشت نيست، نبايد تا رسيدگي شعبه 27 ديوان عالي كشور اجرا شود. تاريخ اجراي حكم قصاص بهنود و محمد مشخص نيست و شايد تا دوهفته ديگر به اجرا درآيد. بر اساس ماده 37 كنوانسيون حقوق كودك كه به تصويب و تاييد مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان رسيده است، مجازات مرگ يا حبس ابد بدون امكان آزادي، نبايد در مورد جرم‌هايي كه اشخاص زير 18 سال مرتكب مي‌شوند، اعمال شود.
امير امراللهي
امير ساعت 11:30 بيست‌و هشتم آبان‌ماه سال 84، زماني كه 16 سال سن داشت، به همراه دو نفر از دوستانش در مقابل نانوايي واقع در خيابان آزادگان شيراز بوده، كه به صورت اتفاقي با مقتول به نام محسن كاظمي و دوستش جواد وزيري برخورد كرد. آنها با مشاهده همديگر و بحث‌ها و مشاجرات لفظي بينشان در‌گيري كودكانه‌اي در گرفت و امير موكل به قصد ميانجيگري وارد معركه شد و چون علي سلماني چاقويي همراهش داشت، آن را از او گرفت تا در صورت نياز از خود دفاع كند و مهاجم‌ها را بترساند. در اين درگيري علي با اصابت ضربه چاقو مجروح شد و به قتل رسيد و پس از آن، امير كه از ترس از محل گريخته بود، با اطلاع موضوع به پدرش، خود را به پليس معرفي كرد. او تصور نمي‌كرد كه چهار قاضي از پنج قاضي دادگاه كيفري استان فارس او را محكوم به مرگ كنند. با صدور حكم قصاص، پرونده به اجراي احكام ارسال شده و بايد به نظر رياست قوه‌قضائيه، جهت استيذان برسد؛ هر چند مصطفايي، وكيل متهم به قتل، تقاضاي رسيدگي مجدد به پرونده را داده است.
حسين حقي
حكم قصاص حسين حقي كه در سن 16 سالگي به اتهام قتل بازداشت شد نيز به دفتر رئيس قوه‌قضائيه ارسال شد كه شاهرودي براي سومين بار دادنامه صادره را خلاف شرع دانست و پرونده براي رسيدگي دوباره به شعبه 33 ديوان عالي فرستاده شد. او ساعت 19:40 بيست‌ويكم مردادماه سال 82 در حالي‌كه به همراه دوستش براي دستشويي به يك خانه نيمه‌ساخته رفته بود متوجه شد كه دوستش با يك پسر درگير شده است. او سپس براي جدا كردن آنها وارد عمل شد اما بي‌نتيجه بود و پسري كه با دوست حسين درگير شده بود، با ميله آهني به سر او زد. در جريان اين درگيري آن پسر با اصابت ضربه چاقو جان باخت. حسين در جلسه دادگاه عنوان كرد كه ضربه‌اي به مقتول نزده است اما قضات شعبه 71 دادگاه كيفري استان تهران نوزدهم اسفندماه سال 82 راي به قصاص او دادند. حكم اعدام اين نوجوان هم‌اكنون براي استيذان به دفتر رئيس قوه‌قضائيه ارسال شده است.
محمدرضا حدادي
محمدرضا نيز متهم ديگري است كه در زمان دستگيري به اتهام قتل 15 سال و نيم داشته است. او به اتهام سرقت و قتل راننده خودرو بازداشت و محكوم به قصاص نفس شد. پرونده او در حالي‌كه در گزارش، سنش به جاي 15 سال، 19 سال اعلام شده به دفتر رئيس قوه‌قضائيه ارسال شده است.
ايمان هاشمي
ايمان هاشمي ديگر متهمي است كه متولد 9/3/1368 است. وي در تاريخ 3/4/1385 در نزاعي در حومه گلپايگان اصفهان شخصي به نام امير امامي 26 ساله را به قتل رساند. درگيري آنها به خاطر اختلاف‌هاي ساده چند هم‌محلي بود. پرونده او به شعبه 17 محاكم كيفري استان اصفهان ارجاع شد و در جلسه رسيدگي، متهم اظهار كرد كه تمام اقرارهايي كه در اداره آگاهي و نزد بازپرس از وي گرفته شده همگي بر اثر فشارهاي وارده بوده و منكر ارتكاب قتل شد اما قضات حكم اعدام اين پسر را صادر كردند. قضات ديوان‌عالي كشور نيز سن حكم را تاييد كردند و پرونده با توجه به قطعيت دادنامه صادره بايد جهت گذراندن تشريفات اجرا، به اجراي احكام ارسال شود.
دل‌آرا دارابي
دل آرا دارابي نقاش و شاعر نوجواني كه محكوم به قتل شده و از 17 سالگي در زندان رشت به سر مي‌برد و در حال حاضر تنها خواسته‌اش تا تعيين تكليف حكم اعدام، انتقال به زندان ديگري است. او دي‌ماه سال 82 به اتهام قتل يك پيرزن به قصد گرفتن پول بازداشت شد. او مدعي بود كه تحت‌تاثير قرص‌هايي كه پسر موردعلاقه‌اش به او خورانده بود متوجه اعمالش نبوده است. حكم قصاص اين نوجوان نيز از سوي قضات شعبه 10 دادگاه عمومي رشت صادر شد اما قضات شعبه 33 ديوان عالي كشور نواقصي را به پرونده وارد دانستند و پرونده به دادگاه اطفال فرستاده شد كه شعبه 107 دادگاه ويژه اطفال رشت نيز راي به قصاص او داد. پرونده چند نوجوان محكوم به مرگ ديگر در شماره بعد كارگزاران به چاپ مي‌رسد.
 پنجشنبه 3 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 566]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن