تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817017470




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان - عقلانيت حافظ صلح است


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: جهان - عقلانيت حافظ صلح است
جهان - عقلانيت حافظ صلح است

رولان دوما، وزير امور خارجه فرانسه در دولت ميتران بوده است. وي يكي از حاميان جدي ايران در عرصه بين‌المللي مي‌باشد و از معدود افرادي است كه اعتقاد دارد دستيابي ايران به بمب هسته‌اي در منطقه تعادل ايجاد خواهد كرد. اين گفت‌وگو در ماه ژانويه با سايت geostrategique. com صورت گرفته است.

كدام نيروها در چشم‌انداز ايران مهم هستند؟
«ايران دولتي دموكراتيك با ويژگي‌هاي دموكراتيك است و قدرت نيز در اين كشور تفكيك شده است.» مجلس در ايران پارلماني شبيه كشورهاي اروپايي است. بدون هيچ ترديدي دولت ايران مذهبي است. مجلس خبرگان تحت رهبري هاشمي رفسنجاني عمل مي‌كند. در اين مجموعه متوازن مباحث تندي نيز مطرح مي‌شود.
تغيير جامعه ايران به تغييراتي در سياست خارجي منجر شد. بازيگران اين سياست چه كساني هستند؟
ايران به اين دليل كه در نزديكي كشورهاي عربي قرار دارد و از سوي اين كشورها و اسرائيل محاصره شده است در بطن جريان‌ها حضور دارد. مذهبي‌ها در ايران جايگاه اول را دارند اما سياست خارجي اين كشور را رهبر انقلاب هدايت مي‌كند كه تاثيرات آن در تصميم‌گيري‌هاي مهم نيز نمايان است. ابهام بزرگ امروز ايران نيز موضوع اتم است كه بايد با منطق و در روندي آرام در اين‌باره گفت‌وگو شود.
ورود خاتمي به قدرت در سال 1997 باعث جهش در ديپلماسي ايران شد و دوره‌اي از گشايش ديپلماتيك و گفت‌وگو پديدار گرديد. علائم راهنماي ديپلماسي ايران چه هستند؟ آيا اين كشور امروز براي مديريت و حل و فصل مناقشه هسته‌اي به ميزان كافي قدرت دارد؟
بايد ملاحظه كرد كه ايراني‌ها ملتي ميهن‌پرست هستند. غني‌سازي اورانيوم را بخشي از ميهن‌دوستي ملي مي‌دانند. اين احتمال وجود دارد در برابر سماجت غرب و ايجاد مانع در پيشرفت غني‌سازي، همبستگي ملي ايرانيان بيشتر از گذشته تقويت شود.
براي قضاوت صحيح در اين‌باره ملت ايران تا چه ميزان خطرهاي وضعيت فعلي را درك مي‌كند؟
اين بحث در سطح سياسي مطرح است. در مجلس و دولت و در سطح رهبران عالي است كه جريان‌ها مورد بحث قرار مي‌گيرند.
فرانسه و ايران روابط دوستانه و همكاري‌هاي اقتصادي و فرهنگي مهمي داشته‌اند. اين تحول را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ كدام عنصر سياسي و ديپلماتيك بر اين موضوع اثرگذار است؟ با كدام عنصر سياسي و ديپلماتيك اين روند تقويت مي‌شود؟
فرانسه و ايران مدت زمان طولاني‌اي است كه همكاري مشترك دارند. من زمان نخست‌وزيري مصدق را به ياد دارم كه تمام ملت ايران در ملي‌شدن صنعت نفت از او حمايت كردند. فرانسه در آن‌ زمان نقش خود را ايفا كرد. اين كشور در آن برهه زماني از ايالات متحده و انگليس بسيار معتدل‌تر بود. همين چشم‌انداز اكنون نيز وجود دارد. روابط دوجانبه مستحكم است اما مي‌تواند بيشتر از گذشته تقويت شود.
فرانسه هميشه براي ابزار گفت‌وگو با ايران ارجحيت قائل شده است. تجربه گفت‌وگوي انتقادي ميان ايران و اتحاديه اروپا عنصر حياتي ديپلماسي فرانسه بوده است. به اعتقاد شما اين روابط بعد از بحران هسته‌اي چه شكلي به خود خواهد گرفت؟
درست است. سياست ميتران، شيراك و ساركوزي گفت‌وگو با تهران بوده است. سياست گفت‌وگو با اتحاديه اروپا به يك‌باره پديدار نشده است.
از طريق يك طبقه ثروتمند و تحصيلكرده اقتصاد ايران در خليج فارس و در كشورهاي عربي گسترش يافته است. آيا ايران هسته‌اي بر روابط اين كشور با اعراب تاثيرگذار خواهد بود؟
ايران نه‌تنها در خليج فارس، كه در آسياي مركزي نيز ريشه دوانده است. من چند بار به ايران سفر كردم و شركت‌هاي بزرگ ايراني كه در ساخت و ساز عمليات عمراني، راه‌هاي ارتباطي، مسيرهاي آبي و راه‌آهن فعال بودند را مشاهده كردم. آسياي مركزي ميدان عمل اقتصادي ايران است، به شرطي كه فشارهاي غرب مانع توسعه فعاليت‌هاي اين كشور در طرح‌هاي بزرگ نشود.
موقعيت ايران را در خليج فارس و روابط منطقه‌اي چگونه توصيف مي‌كنيد؟
هيچ‌كس نمي‌تواند به نقش ايران به عنوان قدرتي منطقه‌اي ايراد بگيرد. شكي نيست كه از ديرباز مبارزاتي ميان اعراب و ايراني‌ها وجود داشته است اما جهان تحول يافته و راه‌حل‌هايش نيز واضح است. منطقه نفوذ ايران خاورميانه مي‌باشد و از خليج فارس فراتر است. همچنين تنازعات ويژه‌اي در مورد جزاير ايراني وجود دارد، اين تنازعات به مرور زمان كاهش خواهند يافت.
آيا ايران طرحي براي خاورميانه دارد؟
مطمئنا اگر ايران به سلاح اتمي دست يابد تعادل منطقه تغيير مي‌كند. من هميشه اعتقاد داشته‌ام كه تعادل بين نيروها براي صلح مفيد است. شما هند و پاكستان را ببينيد. تسليحات در اين منطقه باعث ايجاد تعادل شده‌اند و برعكس عامل تنازع محسوب نمي‌شوند.
به نظر شما نقش ايران در وضعيت سياسي و امنيتي حال حاضر خاورميانه و جهان چيست؟
فقط مي‌توانم بگويم ايران عامل تعادل در منطقه است.
با توجه به اينكه شما متخصص دكترين‌هاي استراتژيك ايران هستيد، مسوولين ايراني تا چه سطحي از خطر را حاضرند بپذيرند تا برنامه هسته‌اي خود را به سرانجام برسانند.
سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريكا ماه نوامبر تاييد كرده بودند كه ايران از سال 2003 فعاليت‌هاي خود را جهت دستيابي به بمب اتم كنار گذاشته است. اين موضوع ساده‌اي نيست، نشانگر اراده ايران براي اجتناب از برهم زدن قواعد بازي و حركت در روندي آرام است.
شما پنجم فوريه سال گذشته در مصاحبه با فرانس انتر عنوان كرده بوديد «دستيابي ايران به بمب اتمي در منطقه تعادل ايجاد خواهد كرد»، اين عنصر استراتژيك را چگونه توضيح مي‌دهيد و بمب ايران در خاورميانه چه نوعي از تعادل را به‌وجود مي‌آورد؟
قبلا به اين پرسش پاسخ داده‌ام. من بر اين تصورم اگر ايران صاحب بمب اتم شود؛ در منطقه‌ تعادل ايجاد خواهد شد؛ موضوعي كه بنا بر گزارش سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريكا در كوتاه مدت بعيد است در منطقه تعادل ايجاد خواهد شد.
شما به عنوان يك حقوقدان و ديپلمات اعتقاد داريد با توجه به تعهدات بين‌المللي به‌ويژه پذيرش ان‌پي‌تي از سوي ايران، اين كشور حق دارد به فناوري هسته‌اي دست يابد؟
ايران مدت‌زمان زيادي است كه ان‌پي‌تي را امضا كرده است. به همان عنوان كه قدرت‌هاي ديگر به‌ويژه قدرت‌هاي غربي به اين تحليل رسيده‌اند كه امضاي اين معاهده منافاتي با غني‌سازي اورانيوم به منظور نيل به اهداف صلح‌آميز ندارد، ايران نيز اين حق را براي خود قائل است.
ايالات متحده تلاش مي‌كند با ايران در مورد موضوع هسته‌اي مذاكره كند. آيا اين دو كشور حاضرند با گفت‌وگو از بحران خارج شوند؟
در واقع گفت‌وگو هيچ وقت قطع نشده است. اما اين گفت‌وگو مخصوص كَرهاست. ايران چندين‌بار به ايالات متحده پيشنهاد داده است كارشناساني را براي بررسي فعاليت‌ها اعزام كند. اين درخواست‌ها به فرانسه نيز پيشنهاد شده است اما بدون پاسخ مانده‌اند.
در فرضيه ايران به عنوان قدرت هسته‌اي كه قدرت بازدارندگي گسترده‌اش به ابزاري قابل اعتماد در سياست خارجي‌اش تبديل خواهد شد نسبت به اتحادهاي ژئو استراتژيك منطقه‌اي و بين‌المللي چه ديدگاهي داريد؟
ايراني‌ها مذاكره كنندگاني عالي هستند. ايران براي مذاكره آماده است زيرا اين عقلانيت است كه حافظ صلح است.
 پنجشنبه 3 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن