تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب و اندوهش برطرف شود، به تنگدست مهلت دهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817104246




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نفت خام به 128 دلار رسيدكاهش شديد قيمت نفت


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: نفت خام به 128 دلار رسيدكاهش شديد قيمت نفت
قيمت نفت دربازار‌هاى جهانى به زير 128 دلار سقوط كرد. به گزارش ايسنا پس از آنكه قيمت‌ها بيش از سه دلار كاهش يافته‌بود، بازارهاى جهانى نفت شاهد تداوم كاهش قيمت‌ها به زير 128 دلار است.بهاى نفت‌خام سبك شيرين آمريكا ـ وست تگزاس اينترمديت‌ـ براى تحويل در ماه سپتامبر در بازار مبادلات نفتى نيويورك (نايمكس) با 82 سنت كاهش قيمت درهربشكه به 127 دلار و 60 سنت رسيده است. درهمين‌حال در لندن نيز هربشكه نفت‌خام برنت درياى شمال براى تحويل در ماه سپتامبر در بازار مبادلات نفتى اين شهر با 74 سنت كاهش قيمت، معادل 128 دلار و 81 سنت دادوستد شد. اين درحالى است كه در هفته گذشته، قيمت نفت از سطح ركورد بى سابقه 147 دلار تا حدود 127 دلار كاهش يافته بود.به اعتقاد كارشناسان احتمال وقوع توفان‌هاى ديگر در چند روز آينده، تنش‌هاى ژئوپلتيك در خاورميانه و افزايش تقاضاى نفت در كشورهاى درحال توسعه عواملى هستند كه قيمت را همچنان در سطوح بالا حفظ مى‌كنند. كاهش قيمت جهانى نفت در حالى است كه دبيرخانه‌ اوپك نيز در گزارش جديد خود عنوان كرد كه سبد نفتى اوپك ـ متشكل از 13 نوع نفت‌ خام ـ در آخرين روز مورد بررسى به 127 دلار و72 سنت رسيده كه كاهشى معادل 21 سنت را پشت سر گذاشته است. كم خطر ارزيابى شدن توفان حاره‌اى «دالي» و تغيير مسير آن به دور از تاسيسات نفتى خليج مكزيك، مهم‌ترين عامل برقرارى دوباره آرامش در بازار نفت بود.خليج مكزيك حدود يك چهارم از تاسيسات نفتى آمريكا را در خود جاى داده است. ديگر عاملى كه به كاهش شديد قيمت نفت در روز سه شنبه كمك كرد، نگرانى در باره كاهش رشد اقتصادى آمريكا، بزرگ‌ترين مصرف كننده نفت جهان و تاثير آن بر ميزان مصرف جهانى نفت است.

گزارش هفته گذشته وزارت انرژى آمريكا در باره ميزان ذخاير نفت و فرآورده‌هاى نفتى اين كشور نشان از افزايش اين ذخاير داشت، اما از سوى ديگر بر اساس همين گزارش، ميزان مصرف بنزين در آمريكا كاهش داشته است كه اين آمار دليلى براى برقرارى آرامش در بازار نفت است.

تداوم روند كاهشي

نماينده دائمى ايران در اوپك با بيان اينكه پيش بينى مى‌شود قيمت نفت تا فصل پاييز روند كاهشى داشته باشد، دلايل عمده كاهش قيمت در بازار نفت را تشريح كرد. محمد على خطيبى در گفت‌وگو با مهر بابيان اينكه عوامل تاثيرگذار بر بازار نفت ممكن است بنيادين يا غير بنيادين باشد،اظهار كرد: آنچه در ماه‌هاى اخير باعث افزايش قيمت نفت در بازارهاى جهانى شده عمدتا مربوط به عوامل غير بنيادين بوده و عرضه و تقاضا نقش تاثيرگذارى در وضعيت بازار نداشته است. وى عوامل ژئوپلتيك در خاورميانه ، تنش‌هاى ايجاد شده در اين منطقه و افزايش احتمال متوقف شدن صدور نفت از خليج فارس را از جمله عمده‌ترين دلايل افزايش قيمت نفت در ماه‌هاى اخير عنوان كرد و افزود: در حال حاضر اين عوامل تا حدودى كمرنگ شده و نگرانى‌ها در اين باره كاهش يافته است. به گفته خطيبى از سوى ديگر ميزان تقاضا نيز در شرايط كنونى كاهش يافته و حتى از پيش‌بينى موسسات بين المللى انرژى نيز پايين‌تر آمده است. نماينده دائمى ايران در اوپك در بخش ديگرى از سخنانش عدم رونق اقتصادى در كشورهاى صنعتى و تاثيرپذيرى كشورهاى غير صنعتى از اين موضوع را يكى از دلايل مهم كاهش تقاضا در بازار نفت ذكر و تاكيد كرد: اين در حالى است كه توليد نفت بخصوص در كشورهاى عضو اوپك روند افزايشى را طى مى‌كند. خطيبى نظر برخى از كارشناسان مبنى بر كاهش رشد اقتصادى چين و تاثير آن در بازار نفت را قابل قبول ندانست و اضافه كرد: در حال حاضر رشد اقتصادى چين كاهش نيافته بلكه به دليل ركود اقتصادى در آمريكا ميزان صادرات چين به اين كشور كاهش يافته كه اين موضوع بر تقاضاى چين تاثيرگذار بوده است.وى در ادامه با اشاره به افزايش توليد نيجريه از يك ميليون و 66 هزار بشكه به 2 ميليون بشكه در روز تصريح كرد: اين در حالى است كه با وجود كاهش تقاضا براى نفت در بازارهاى جهانى ، عربستان نيز سطح توليد خودرا افزايش داده است. خطيبى از كاهش تقاضا، افزايش سطح توليد و كمرنگ شدن عوامل تنش زا به عنوان مهم‌ترين عوامل تاثيرگذار در كاهش بهاى نفت نام برد وگفت: اگر اين روند تغيير كند قيمت نفت مجددا افزايش خواهد يافت .نماينده ايران در سازمان كشورهاى توليد كننده نفت در ادامه پيش بينى كرد قيمت‌هاى فعلى بازار نفت تا فصول پاييز و زمستان با تغيير چندانى مواجه نشود مگر اينكه عوامل غيربنيادين مجددا بر بازار نفت تاثيربگذارد.وى با بيان اينكه به طور حتم قيمت نفت با نزديك شدن به فصل پاييز افزايش چشمگيرى خواهد يافت ، توضيح داد: اين در حالى است كه عوامل غير بنيادين خارج از كنترل توليد كنندگان است. نماينده دائمى ايران در اوپك درباره افزايش ميزان توليد نفت عربستان سعودى اظهار كرد: قرار بود اين كشور در صورتى كه تقاضاى مازاد در بازار وجود داشته باشد ، توليد خود را افزايش دهد اين در حالى است كه در حال حاضر عرضه نفت در بازارهاى جهانى از تقاضا پيشى گرفته است.به گفته وى از سوى ديگر ممكن است تقاضاى بازاربراى ذخيره‌سازى باشد بدين ترتيب كه تقاضايى براى نفت در بازار وجود نداشته باشد و برخى از خريداران نفت را خريدارى و ذخيره سازى كنند.

كاهش تقاضا براى نفت اوپك

خطيبى خاطرنشان كرد: بر اساس اعلام دبيرخانه اوپك در سه ماهه سوم ميلادى تقاضا براى نفت اين سازمان 8/31 ميليون بشكه است اين در حالى است كه آمار توليد اوپك 3/32 ميليون بشكه در روز را نشان مى‌دهد كه اين امر بيانگر اين است كه عرضه اوپك از تقاضا بيش‌تر است. وى ادامه داد: عربستان سعودى زمانى نسبت به افزايش سطح توليد خود اقدام كرده كه بيش از يك ماه به برگزارى اجلاس اوپك فرصت باقى است و در اين اجلاس بسته به تصميم وزراى اوپك اين موضوع بررسى خواهد شد. نماينده دائمى ايران در اوپك درخصوص دلايل عدم كاهش قيمت فرآورده با توجه به كاهش قيمت نفت در بازارهاى جهانى عنوان كرد: در حال حاضر همه قيمت‌هاى انواع نفت خام به يك ميزان كاهش نيافته و متفاوت است. به طور مثال در 18 جولاي( 28 تير ماه سال جاري) قيمت نفت خام آمريكا به 129 دلار رسيد اين در حالى است كه نفت خام دوبى كه بسيار سنگين‌تر از نفت آمريكاست 128 دلار معامله شد.

به گفته وى قيمت نفت خام آمريكا كاهش چشمگيرى را تجربه كرده است اين در حالى است كه قيمت ساير انواع نفت خام تغيير زيادى نداشته است.خطيبى درباره قيمت فرآورده هم يادآور شد: در هفته گذشته قيمت هر تن بنزين در بازار خليج فارس به 1150 دلار رسيد، اين در حالى است كه هر تن گازوئيل 1226 دلار داد وستد شد.نماينده دائمى ايران در اوپك صادرات نفت ايران را حدود 5/2 ميليون بشكه در روز عنوان كرد و افزود: قيمت فروش نفت ايران نيز بسته به نوع قرارداد، زمان فروش و شرايط خريدار متفاوت است.

ايران مخالف افزايش توليد اوپك

اين در شرايطى است كه وزير نفت ايران با بيان اينكه ايران مخالف هرگونه افزايش توليد نفت از سوى كشورهاى صادركننده نفت (اوپك) است، افزود: بازار نفت در وضعيت خوبى به‌سر مى‌برد. غلامحسين نوذرى گفت: نشست آتى اوپك زمانى برگزار مى‌شود كه ما به‌سوى زمستان حركت مى‌كنيم؛ فكر مى‌كنم تثبيت شرايط كنونى بهترين تصميم از سوى اوپك خواهد بود.

ديدار آينده وزيران نفت سازمان كشورهاى صادركننده نفت براساس برنامه، روز 9 سپتامبر (19 شهريور) در وين برگزار خواهد شد.
 چهارشنبه 2 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن