واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ويژگي هاي ياران مهدي (عج )
بخش اول
همراهان و ياران مهدي (عج ) خصال و ويژگي هايي دارند1 كه بايد آنها را شناخت اين ويژگي ها را به صورت مهم ترين و گزيده ترين به تامل مي گذاريم :
.1 خداجويي : خداجويي و توحيد سرلوحه عقايد و خصال ياران مهدي است . آنان خدا را به شايستگي شناخته و همه وجودشان غرق جلوه نور ايزدي است . همه چيز را جلوه او ديده و جز ياد او سخن ديگران در نظرشان بي لطف و جاذبه است . غيب را چونان شهود ديده و از صفاي روحاني عالم معني نوش كرده اند. ايماني خالصانه در سينه دارند كه شك و ترديد با آن بيگانه است 2 در شناخت حقيقت به مرتبه يقين رسيده اند و حقايق را بدون پرده مشاهده مي كنند3.
كمال معرفت و آشنايي با حقايق آنان را به مرحله عالي خشيت نائل كرده و از كوتاهي در انجام وظيفه هراس دارند زيرا آن كس كه به خدا نزديك تر است و به عزت و قدرت بي پايان او بيشتر آگاهي دارد ترسش از خدا فزون تر است و در انجام وظيفه شكيباتر.
شوق ديدار محبوب دلهايشان را به وجد آورده و در اشتياق وصل او شب و روز نمي شناسند.
امام صادق (ع ) درباره اينان مي فرمايد :
« رجال كان قلوبهم زبرالحديد لايشوبها شك في ذات الله .. كالمصابيح كان قلوبهم القناديل و هم من خشيه الله مشفقون يدعون بالشهاده يتمنون ان يقتلوا في سبيل الله 4. »
مرداني كه گويا دلهايشان پاره هاي آهن است . غبار ترديد در ذات مقدس خداي خاطرشان را نمي آلايد... همانند چراغهاي فروزانند گويا دلهايشان نور باران است . از ناخشنودي پروردگارشان هراس دارند. براي شهادت دعا مي كنند و آرزومند كشته شدن در راه خدايند.
اميرمومنان ياران مهدي را گنجهايي مي داند آگنده از معرفت خدايي :
بخ بخ للطالقان فان الله تعالي كنوز ليست من ذهب و لافضه و لكن بهارجال مومنون عرفواالله حق معرفته و هم ايضا انصارالمهدي في آخرالزمان 5. »
خوشا به حال طالقان كه خداي بزرگ در آن گنجهاي نهفته دارد برتر از طلا و نقره . آن گنجها مرداني مومن اند كه خداي را به شايستگي شناخته اند. آنان ياران مهدي در آخرالزمان هستند.
.2 بصيرت و آگاهي : شناخت مقصد چراغ راه است راه را بر رونده آشكار و آسان مي سازد در دو راهيها او را از سرگرداني رهايي مي بخشد. مردان حقيقت آشنا از دوري راه نااميد نمي گردند و در بحرانها كمر خم نمي كنند. پيچ و خمهاي زنگي و كژيها آنان را به بيراهه نمي كشاند. چراغي فرآروي دارند و بردبارانه به سوي آن راه مي گشايند6.
علي (ع ) رويارويي با فتنه هاي كور و ورطه هاي هراس انگيز چون جنگيدن با مسلمانان بي شعور و جاهلان پينه بر پيشاني بسته را نه در صلاحيت هر كس كه در توان دلير مرداني مي بيند كار كشته و ژرف نگر كه در ظواهر درنگ نكرده و از وراي همه موانع پايان را تماشا كنند و اسلام ناب محمدي را از اسلام ناخالص و شرك آلود متمايز سازند.
حضرت در آغاز درگيري با مسلمانان مقدس نماي پيمان شكن خطاب به ياران فرمود :
« و قد فتح باب الحرب بينكم و بين اهل القبله و لايحمل هذاالعلم الا اهل البصر و البصر و العلم بمواقع الحق 7. »
ميان شما و اهل قبله درب جنگ گشوده شد و اين پرچم را برندارد مگر آن كس كه بينا و شكيبا باشد و داند كه حق در كجا است .
ياران مهدي در بصيرت درايت و خردمندي سرآمدند. در فتنه هايي كه زيركان در آن فرو مي مانند هوشيارانه راه جويند و حق را از باطل باز شناسند. چنان از جامهاي حكمت سيرابند و آماده كار كه :
« حتي اذا وافق القضا انقطاع مده البلا حملوا بصائرهم علي اسيافهم و دانوا لربهم بامرواعظهم 8. »
چون فرمان خدا آزمايش را به سر آورد شمشيرها در راه حق آختند و بصيرتي را كه در كار دين داشتند آشكار كردند. طاعت پروردگارشان را پذيرفتند و فرمان واعظشان را شنيدند.
بصيرت و آگاهي عميق از هدفها و راهها و شناخت دوستان و دشمنان اسلام سبب مي شود كه در احياي سنت و مبارزه با بدعت درنگ نكنند و در پي رسالت شرك زدائي به همراه امام خود تبر بردارند و بت شكني كنند پيرايه هايي كه به اسم دين در ذهنها جاي گرفته و با گذشت زمان تقدس يافته اند نابود سازند و اسلام را در صفا و خلوص نخستين خود عرضه بدارند.
.3 عبادت و بندگي : ياران مهدي مردان عبادتند و نيايش شيران روز و نيايش گران شب .
آن هم نه عبادتي عادت گونه و يا چون پرستش مزدوران و تاجران بلكه نيايشي عارفانه و پاكبازانه پيوند روح با ابديت عالي ترين عكس العمل سپاسگزارانه انسان در برابر خدا. عبادت آزادگان . نيايش پرجوش و خروش و سير و سلوك . روح بندگي و راز و نياز با جانشان در هم آميخته همواره خود را در محضر خدا مي بينند و از ياد او لحظه اي غفلت نمي ورزند . از ترس خداوند نيمه شب چونان مادران فرزند مرده مي گريندو شب زنده داران و روزه داران 9.
به گفته فضيل بن يسار :
« رجال لاينامون الليل لهم دوي في صلاتهم كدوي النحل يبيتون قياما علي اطرافهم رهبان باليل اسد بالنهار10. »
مرداني كه سبك خوابند و در نماز بسان زنبور عسل زمزمه كنان .
امام در سفر و حضر جنگ و صلح ياران را به تعبد و تضرع سفارش مي كند تا مقصد فراموش نگردد و پيروزيهاي پياپي آنان را به غفلت و غرور دچار نسازد. همواره پيروزي را از جانب خدا ببينند و مناجات و نماز را كليد نصرت او.
امام باقر(ع ) مي فرمايد :
« حتي اذا صعدالنجف قال لاصحابه تعبدواليلتكم فيبيتون بين راكع و ساجد يتضرعون الي الله 11. »
چون بر فراز نجف برآيد به ياران خطاب كند امشب را به عبادت به روز آوريد آنان برخي در ركوع و برخي در سجده شب را به سحر مي رسانند و به درگاه خدا تضرع مي كنند.
يا مي فرمايد :
« گويا قائم و يارانش را در نجف اشرف مي نگرم توشه هايشان به پايان رسيده و لباسهايشان مندرس گشته است . جاي سجده بر پيشانيشان نمايان است . شيران روزند و راهبان شب . » 12
.4 حفاظان حدود خدا : خدا دين مرزهاست و همه چيز در آن قانون دارد . واجبات و محرمات مرزهاي دين خدايند. حركت در مرز حركت در راه است و تجاوز از آن بيراهه و گمراهي . ياران مهدي مرزبان دين خدايند و حافظان حدود او. در اجراي فرمانهاي حق سخت و پي گير و استوارند و در انجام دستورها و وظيفه ها دستخوش احساسات و دوستيهاي بي مورد واقع نمي شوند. قدرت و حشمت آنان را مغرور نمي كند و سنگدلي دشمنان ايشان را به افراط نمي كشاند. جنگهاي مهيب و دشواريهاي نبرد آنان را به عبادت سهل انگار نمي كند و تهي دستي ايشان را به مال اندوزي و تجاوز وا نمي دارد. نخستين شرط بيعت امام با ياران حفاظت حدود خدا است .
علي (ع ) مي فرمايد :
« ياران با اين شرائط با امامشان بيعت مي كنند كه دست پاك باشند و پاكدامن . زبان به دشنام نگشايند و خون كس به ناحق نريزند. به سكونتگاه مردم هجوم نبرند و كس را به ناحق نيازارند. بر مركبهاي ممتاز سوار نشوند و لباسهاي فاخر نپوشند. مسجدي را خراب نكنند و بر مردم راه نبندند. به يتيم ستم روا ندارند و راهي را ناامن نكنند. شاهد باز نبوده و شراب ننوشند. در امانت خيانت نكرده و پيمان شكن نباشند. احتكار نكنند و پناهنده را نكشند فراريان را دنبال نكرده مجروح را نكشند. ساده بزيند و در راه خدا به شايستگي جهاد كنند.
امام نيز متعهد مي شود بسان همراهان زندگي كند دربان و حاجب براي خود نگيرد. به اندك قانع باشد و به ياري خدا در راه استقرار عدالت بكوشد و خدا را به شايستگي عبادت كنند13. »
امام بر رفتار كارگزاران خود و مواظبت آنان بر اجراي وظايف خود نظارت دو چندان دارد14.
بايد چنين باشد زيرا ايجاد حكومت اسلامي در گرو حفظ حدود خداست و ايجاد جامعه آرماني جز باتربيت استوانه هاي پولادين ممكن نمي گردد. اگر كارگزاران نظام توحيدي با فضيلت باشند و وظيفه شناس مرم نيز حرمت دين نگه دارند و پيشاپيش بر كاروان عدالت راه گشايند. پيروزي حق و شكست باطل در گرو تعهد و پاي مردي پرچمداران آن است .
.5 شجاعت : ياران مهدي دلير مردند و جنگاوران ميدانهاي نبرد . دلهايي چون پولاد دارند و از انبوه دشمن هراسي به دل راه نمي دهند. ايمان به هدف همه وجودشان را تسخير كرده و عشق به خاندان پيامبر(ص ) به بازوانشان قوت بخشيده است . اراده جنگيدن سرشار از شجاعتي بي همانند آنان را به رزمگاه مي كشاند. دل مردن دارند و عشق به شهادت . عزت نفس و بلندي همت آنان را از كوه بلند پايه تر كرده و هيبتشان را در سينه ستمكاران دو چندان . غيور مردانند و ترسويان و زبونان در جمعشان راه ندارند.
مولايشان اندامي پهلوانانه دارد سينه اي ستبر و بازوان پولادين و ورزيده 15. يارانش قوت چهل مرد دارند . شيران ميدان رزمند و جانهايشان از خاراسنگ محكم تر16.
شجاعت بي بدليشان ترس را بر دلهاي مستكبران چيره ساخته و پيشاپيش راه گريز پيش مي گيرند.
امام باقر(ع ) مي فرمايد :
« كاني انظر اليهم مصعدين من نجف الكوفه ثلاث مائه و بضعه عشر رجلا كان قلوبهم زبرالحديد...يسيرالرعب امامه شهرا و خلفه شهرا17. »
گويا آنان را مي نگرم سيصد و اندي مرد بر بلنداي نجف كوفه ايستاده اند.
دلهايي چون پولاد دارند. در هر سو تا مسافت يك ماه راه ترس بر دلهاي دشمنان سايه مي افكند. »
در سواركاري و تيراندازي بي نظيرند : « خيرالفوارس » . در رزمگاه نشان شجاعان بر تن دارند و چونان ياران پيامبر(ص ) در نبرد بدر نشانه ويژه بر سر نهاده اند18.
دليري ويژه و مختص ياران برگزيده نيست همه خدا جويان و مستضعفان از پديدار شدن طلايه حق و عدالت قوي دل مي گردند و حياتي دوباره مي يابند.
ترس را كنار مي نهند و به صف رزم آوران مي پيوندند.
پاورقي ها :
1 ـ در روايت فضيل بن يسار از امام صادق به اهم صفات ياران مهدي اشاره شده است . در اين نوشتار از آن بهره مي گيريم .
2 ـ « كمال الدين » ج 378 2
3 ـ « همان مدرك » ج 291 1
4 ـ « بحارالانوار » ج 308 52
5 ـ « ينابيع الموده » 449
6 ـ « نهج البلاغه » فيض الاسلام خطبه .86
7 ـ « همان مدرك » ترجمه دكتر شهيدي خطبه 173 ـ 179 انقلاب اسلامي .
8 ـ « همان مدرك » فيض الاسلام خطبه .150
9 ـ « الزام الناصب » شيخ علي يزدي حائري ج 20 2
10 ـ « بحارالانوار » ج 308 52
11 ـ « همان مدرك » ج 344 51
12 ـ « همان مدرك » ج 7 53
13 ـ « الملاحم والفتن » 149
14 ـ « منتخب الاثر » 311
15 ـ « كشف الغمه في معرفه الائمه » علي بن عيسي اربلي ج 271 3 دارالكتاب الاسلامي .
16 ـ « خصال » شيخ صدوق ترجمه كمره اي ج 318 2 اسلاميه
17 ـ « بحارالانوار » ج 343 52
18 ـ « همان مدرك » 310
ياران مهدي (عج ) در بصيرت و درايت و خردمندي سرآمدند. در فتنه هايي كه زيركان در آن فرو مي مانند هوشيارانه راه جويند و حق را از باطل باز شناسند
ياران مهدي (عج ) دلهاشان همچون پاره هاي آهن مستحكم است . براي شهادت دعا مي كنند و مشتاق و آرزومند كشته شدن در راه خدا مي باشند
ايمان به هدف همه وجود ياوران مهدي (عج ) را تسخير كرده و عشق به خاندان پيامبر(ص ) به بازوانشان قدرت بخشيده است
عزت نفس و بلندي همت ياران مهدي (عج ) را از كوه بلندپايه تر كرده و هيبتشان را در سينه ستمكاران دوچندان نموده و ترس و عجز در جمعشان هيچ راه نفوذي نمي يابد
چهارشنبه 2 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 220]