تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815383783




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اسلحه از كشورهاي همسايه شمال به افغانستان قاچاق مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اسلحه از كشورهاي همسايه شمال به افغانستان قاچاق مي شود
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): كابل ـ رسانه هاي افغانستان روز چهارشنبه به نقل از تعدادي از اعضاي مجلس نمايندگان از قاچاق اسلحه در برابر مواد مخدر به اين كشور خبر دادند.


به گزارش ايرنا،نمايندگان گفتند كه عناصر اطاعاتي شورشيان مسلح تجهيزات و سلاح مورد نياز خود را از آسياي مركزي به ويژه تاجيكستان و ازبكستان به افغانستان قاچاق مي كنند و در مقابل مواد مخدر تحويل مي دهند.
روزنامه غيردولتي ويسا چاپ كابل در اين رابطه به نقل از "عبدالعزيز" منتخب بدخشان در مجلس 249 نفره نمايندگان نوشته است كه بيشتر سلاح ها به ولايت هاي بدخشان و تخار قاچاق و پس از انتقال به جنوب در اختيار افراد طالبان كه در حال جنگ با دولت است ، قرار مي گيرد.
"محمدانور اسحق زي " نماينده هلمند در مجلس هم گفته است كه قاچاق سلاح از كشورهاي همسايه شمالي افغانستان در سال هاي اخير همواره ادامه داشته است .
پليس ولايت تخار، قاچاق سلاح از آسياي مركزي به افغانستان را شايعه دانست و اعلام كرد كه نيروهاي امنيتي در اين باره تحقيق خواهند كرد.
بر اساس اعلام رسانه هاي افغانستان حدود 20 درصد از هشت هزار و 200 تن مواد مخدر توليد شده از اين كشور به ممالك آسياي مركزي قاچاق مي شود.
مقام هاي افغان همواره از مواد مخدربه عنوان يك منبع مهم مالي شورشيان براي تامين سلاح نام مي برند.
شورشيان در افغانستان سالانه بيش از يكصد ميليون دلار سلاح قاچاق از گروه هاي تبهكار خريداري مي كنند.
برخي رسانه ها به نقل از ضياءالدين محمودي فرمانده پليس ولايت تخارنوشتند قاچاقچيان كه در ماوراي رودخانه كوكچه افغانستان فعاليت دارند، نشان سلاح را كه اغلب ساخت روسيه است ، از بين مي برند.
شهرستان هاي رستاق ، چاه آب ، درقد و دشت قلعه ،به منطقه ماواري كوكچه معروف است كه مرزهاي افغانستان و تاجيكستان را تشكيل مي دهند.
به گفته محمودي قاچاقچيان در مرز دو كشور،امكانات زيادي در اختيار دارند تا از خود محافظت كنند،اما پليس در تلاش است تا مانع فعاليت هاي آنان نشود.
وي از كشف چهار مورد سلاح سبك و سنگين قاچاق از تاجيكستان به تخار خبر داد و گفت :تعدادي در اين رابطه دستگير شدند.
همچنين عين الدين رستاقي عضو شوراي ولايتي تخار گفته است : برخي فرماندهان محلي در قاچاق اسلحه ، نقش فعال دارند .
وي افزود: سه تن از فرماندهان سابق محلي بنام هاي "پيرام قل "، "بشير چاه آبي " و "كريم الله " نه تنها در قاچاق اسلحه ، بلكه در قاچاق مواد مخدر دست دارند .
اين سه دخالت در تجارت قاچاق اسلحه را رد و گفتند كه سلاح هاي دوران جهاد را به دولت تحويل داده اند.
به نوشته مطبوعات در مرز افغانستان وتاجيكستان نه تنها قاچاق اسلحه و مواد مخدر، بلكه قاچاق زنان و مردان با هدف سوء استفاده جنسي و استفاده از نيروي كار آنان نيز وجود دارد.
آساق **2281**332**1459
 چهارشنبه 2 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن