واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: آيت الله صانعي گفت: در اصلاح قانون مجازات اسلامي بايد نظريه افرادي كه اجتهادشان مسلم و تثبيت شده است، پرسيده شود.
آيت الله يوسف صانعي، مرجع تقليد و استاد حوزه علميه قم در گفت وگو با ايسنا، به پرسش هايي درباره لايحه اصلاح قانون مجازات اسلامي كه در آينده به مجلس خواهد رفت پاسخ داد و گفت: من به آقايان عرض كرده ام، اگر مي خواهند قانوني بنويسند كه اشكالي به آن وارد نشده و جامعه هم پذيراي آن باشد و از نظر قانون اساسي هم بي اشكال باشد، بايد نظريه افرادي كه اجتهادشان مسلم و تثبيت شده است و با متد حوزه پيش رفته اند را جويا شوند.
وي افزود: تمام مسائلي كه مورد اشكال است، خصوصا در استفتائات قضائي ، بنده در كتاب هايم پاسخ داده ام و آن طور كه بنده برداشت كرده ام، با پاسخ هاي من هيچ اشكالي به آنها نيست.
صانعي با اشاره به اين كه در قانون اساسي آمده است، مصوبات مجلس نبايد خلاف شرع باشد، گفت: خلاف شرع چيزي است كه همه خلاف مي دانند و نه خلاف شرع به نظر بنده يا فلان مجتهد زيرا اين، خلاف شرع مقيد است.
وي ادامه داد: اگر مطلبي مورد اختلاف است و فقيهي كه مدت ها قبل زندگي مي كرده، آن را به گونه اي بيان داشته كه اكنون پاسخگوي دنياي اسلام است، مي توانيم آن نظر را قانون كنيم.
اين مرجع تقليد با بيان اين كه كساني كه مي خواهند قانوني بگذارند، بايد نظراتي كه بر خلاف قانون مجازات كنوني است را لحاظ كنند تا قانوني بي اشكال داشته باشيم، گفت: درست است كه قوانين جزايي ما از تحريرالوسيله امام (ره) گرفته شده است اما ايشان فرمودند «تحقيق بايد بر تحقيقات اضافه شود».
صانعي با اشاره به بيانات حضرت امام(ره) گفت: ايشان فرمودند افراد بايد آبرويشان را بگذارند و طوري اجتهاد كنند كه پاسخگوي دنيا باشند.
وي درباره قوانين مصوب مجلس كه در شوراي نگهبان رد مي شود، افزود: اگر موردي هم در شوراي نگهبان مورد قبول واقع نشود، به مجمع تشخيص مصلحت نظام مي رود و بررسي مي شود.
ديه عاقله را به معناي رايج بين فقها قبول ندارم
وي درباره عاقله گفت: بنده ديه عاقله را به اين معناي رايج بين فقها قبول ندارم و آيت الله مقدس اردبيلي هم اين حرف ها را به چالش كشانده است.
صانعي با ذكر اين كه عده اي گفته اند عاقله براي اين ديه را مي پردازد كه بايد فرد خطاكار را به نحو درستي تربيت مي كرده، افزود: مگر در دنياي امروز مي توان اقوام و خويشان را تربيت كرد.
وي تصريح كرد: پرداخت ديه توسط عاقله جايي است كه عاقله در كار خاطي تاثير داشته و كنترل كننده وي باشد كه مي توان به كودك و ديوانه اشاره كرد.
صانعي افزود: مطلبي ضروري اسلام است كه صدها روايت منطبق با آن مطلب وجود داشته باشد اما وقتي برداشت تنها از چند روايت است، مي توان گفت برداشتي هم مي گويد، ديه بر عاقله مواردي را كه در قانون آمده شامل نمي شود.
وي با بيان اين كه به طور مثال عاقله افراد موجي جنگ، حكومت است، افزود: بر حكومت است كه اين افراد را در مكاني نگه داري كند يا مبلغي به خانواده شان بپردازد تا وي را محافظت كنند، حال اگر حكومت محافظت نكرد، بايد ديه وارده را بپردازد.
صانعي افزود: اين تعريف فقهي زيبا از عاقله تا بيايد قانون شود، امام زمان (عج) ظهور خواهند كرد.
از نظر فقهي ثابت كردم كه ديه مرد و زن برابر است
صانعي، منشأ تفاوت ديه مرد و زن را در زمان شهيد بهشتي دانست و گفت: بهشتي در آن شرايط انقلابي اين وجه اعتباري را مطرح كرد كه چون مرد خرجي مي دهد، ديه وي دو برابر زن است.
وي افزود: اصل اين مطلب نادرست است و شهيد بهشتي آن زمان اين مطلب را بيان داشته است وگرنه شهيد بهشتي يك مجتهد است كه امروز به او احتياج داريم.
صانعي با اشاره به اين كه در فقه شيعه اصلا اين حرف ها و اين گونه مسائل مطرح نيست و با اعتباراتي كه اشكال دارد، نمي توان قانون درست كرد، ادامه داد: اين يك فكر و تحليل است و قواعد فقه شيعه با تحليل درست نمي شود بلكه ابتدا بايد قرآن، متون و روايات را ديد و در كنار آن تحليل كرد.
وي خاطرنشان كرد: بنده از نظر فقهي ثابت كردم كه ديه مرد و زن برابر است.
قصاص، زيباترين قانون اسلام است
وي همچنين افزود: در باب قصاص هم، به عقيده من زن و مرد در كنار هم قصاص مي شوند، بدون اينكه تفاوتي را بپردازند.
صانعي با اشاره به اين كه در باب حدود يكي از دو راه را بايد حل كنيم، گفت: يك راه اين است كه بگوييم حسب فتواي مشهور، آيين دادرسي در اين مورد شهادت 4 مرد يا 4 مرتبه اقرار فرد لازم است.
وي ادامه داد: در غير اين صورت بايد اين موارد را تنها مربوط به زمان معصوم بدانيم و به اين ترتيب مشكل را حل كنيم، حال اگر با راه هاي ديگر اين جرم ثابت شد مي توان تعزير كرد.
آيت الله صانعي خاطرنشان كرد: تعزير مجازاتي است كه جرم شناسان، روانشناسان و جامعه شناسان نظر مي دهند كه چه طور مي شود افراد را مجازات كرد.
وي با ذكر اين كه قصاص زيباترين قانون است، افزود: در قانون قصاص، آزادي، عاطفه و حق حيات حفظ شده است.
وي ادامه داد: هر قانوني آزادي انسان را محدود مي كند، در حالي كه در قانون قصاص، صاحبان خون مختارند.
زن از تمام اموال شوهر اعم از زمين و غير زمين ارث مي برد
صانعي در ادامه با بيان اين كه در قانون ارث مي گويند، زن فقط از اموال منقول همسرش ارث مي برد، گفت: اكنون ديگر منقول ها ارزشي ندارند و سبب مي شود كه نصف جمعيت ما از حقوقشان محروم شوند.
وي افزود: بنده نظرم اين است كه زن از تمام اموال شوهر اعم از زمين و غير زمين ارث مي برد.
وي با اشاره به اين كه ما مقلد ديگران نيستيم، افزود: اجتهاد يعني هر كس برداشت خودش را بگويد و بنده اين گونه برداشت كرده ام.
صانعي در پايان گفت: درخصوص تمام حرف هايي كه بنده عرض مي كنم امام (ره) رضايت داشتند، كما اين كه در چندين مورد كه با امام (ره) صحبت مي كردم، ايشان جواب مثبت دادند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]