تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815446987




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نظر قانون در رابطه با رحم اجاره ای


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: ایسکانیوز ـ اظهار نظر فقهای جامع الشرایط می تواند تا قبل از تصویب قانون راه گشای اتخاذ تصمیمات قضایی در مراجع باشد.

محمد حسین آقاسی، وکیل دادگستری- در گفتگو با خبرنگار سرویس حقوقی ایسکانیوز ضمن بیان این مطلب افزود: درباره اهدای جنین اصولا در مقررات جای خالی می بینیم، به ویژه این که با استفتائات صورت گرفته اجازه اهدای جنین میسر شده است.بنابر این هنوز نوبت به طرح موضوع در قوه قضاییه نرسیده تا قانونی در این زمینه تصویب شود.
وی ادامه داد: اگر مساله اهدای جنین منجر به تولید نوزادی برای مادری شود، مقررات مربوط به ارث در این زمینه محل تامل و جدل خواهد بود، چون طفل متعلق به صاحب نطفه و رحمیست که در آن رشد و نمو کرده است.


این وکیل تصریح کرد: اگر جنین از بطن زن و متعلق به شخص ثالثی به جز شوهر زن اهدا کننده باشد، بر اساس اعتقاد و اصول مسلم فقهی ارث از پدر واقعی باید به چنین طفلی تعلق گیرد. همین طور اگر مالی از فرزند موجود باشد و او فوت کند، سهم پدری، باید به صاحب نطفه داده شود.
آقاسی خاطرنشان ساخت: به خوبی روشن است که اصولا رابطه ابوت بر اساس زوجیت بین پدر و مادر طفل و تعلق نطفه صورت می گیرد، به همین دلیل در شرع مقدس پیش بینی شده که در زنان به شبهه، طفل در مواردی از پدر ارث می برد و در مواردی محروم از ارث خواهد بود؛ یا در قضیه لعان اگر مردی نبود انتساب نطفه فرزند متولد همسر خود را مطرح کند رابطه ارث و انتسابات دیگر، دچار اشکالات خاصی می شود.
این حقوقدان یادآور شد: رابطه نسبی بین چنین طفلی با مادری که او را به دنیا آورده کاملا روشن است و هیچگونه تردیدی در این مورد وجود نخواهد داشت. طبیعتا هر زنی که جنین را در رحم خود رشد دهد، مادر جنین خواهد بود.
وی ادامه داد: قانون اهدای جنین از طریق رحم اجاره ای، چون امری است حادث نیاز به اجتهاد دارد و باید به وحدت ملاک از سایر مقررات موجود به حکم قضیه دست یافت که نه در فتاوای موجود و نه در مقررات موضوعه در این خصوص حکمی و نظری ابراز نشده و ما نیازمند وضع قانون مدون هستیم. از طرفی نظر فقهای جامع الشرایط می تواند قبل از تصویب قانون راه گشای اتخاذ تصمیات قضایی در مراجع باشد.
آقاسی در پایان گفتگو با ایسکانیوز با اشاره به تضمینات اهدای جنین ابراز عقیده کرد: بر اساس مقررات جاری فرزند تا 7 سال متعلق به مادر است و رحمی که جنین را رشد می دهد مادر محسوب می شود. در نتیجه مادر می تواند حضانت طفل را تا موعد قانونی بر عهده بگیرد حتی اگر قرار دادی فی مابین موجود باشد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن