تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گناه نکردن آسان تر از طلب توبه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820774852




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تبيلغ ديني در فضاي مجازي؛ آسيب‌ها و ظرفيت‌ها/ 7«اينترنت»؛ تأثيرگذارترين رسانه براي تبليغات برجسته ديني است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: تبيلغ ديني در فضاي مجازي؛ آسيب‌ها و ظرفيت‌ها/ 7«اينترنت»؛ تأثيرگذارترين رسانه براي تبليغات برجسته ديني است
گروه وبلاگ و IT: هر تبليغ برجسته‌ ديني و غير ديني، بايد از رسانه‌اي پخش شود كه با تأثيرگذاري فراوان به مخاطب برسد و اين رسانه در حال حاضر به توجه به قابليت‌هاي آن و گستره مخاطبانش اينترنت است.
وارد شدن در فضاي پيچيده مجازي نه‌تنها پديده‌اي جذاب است بلكه بسيار فراتر از آن به سبب كاربردهاي فراوان و چه‌بسا آسان كردن بسياري از امور به‌گونه‌اي جدايي‌ناپذير با زندگي بشر امروز پيوند خورده‌است.

دنياي مجازي دنياي خيال است كه در آن مي‌توان سراغ از همه چيز گرفت بي‌آنكه با تلاشي فراگير بخواهيم پرده از ظاهر امور بركشيم و سر از دنياي رياضي و قوانين صفر و يك مخفي در پشت آن درآوريم.

فضاي مجازي زمان و مكان نمي‌‌شناسد، همه جايي و همه مكاني است، مرزها را به سهولت مي‌پيمايد و در آن واحد از رموزي پرده مي‌گشايد كه به‌چنگ آوردن آنها در عالم واقع مستلزم صرف انرژي، زمان و هزينه بسيار است و گاه حتي غيرممكن به نظر مي‌رسد.

در اين ميان تمام معارف بشري مناسبات خاص خود را با اين فضا تعريف مي‌كنند و قلمروهاي خاص خود را دارند و گاه حتي قلمرو و تعريف مفاهيم نيز معني خود را از دست مي‌دهند.

معناي مجاز و فضاي مجازي

فضاي مجازي فضايي بزرگ است و دين هم به لحاظ تكثر اديان و هم به لحاظ تكثر مفاهيم موجود در حوزه دين مقوله‌اي بزرگ توصيف مي‌شود و ما در مواجه با پديده‌هاي جديد به‌لحاظ افق ديد نيازمند يك نگاه دور و عميق هستيم و حتي به وجود اين مشكل در تاريخ نظريه‌ها مي‌توان اشاره كرد.

در همين رابطه فضاي مجازي به‌عنوان صنعتي كه ظهور و شروع به بازنمايي كرد، اين مشكلات را به همراه داشت. چنانكه ابتدا در 1945 استفاده از فضاي مجازي در مسائل جنسي بود، اما با گذر زمان نگاه به اين پديده جدي‌تر شد و اكنون فضاي مجازي فضاي تجارت، آموزش، پژوهش و زندگي است.

حاصل نگاه اوليه به اين فضا روبه‌رو شدن با اولين مقوله‌هاي فضاي مجازي يعني فضاي فساد، فضاي حضور بيگانگان، فضاي تهديد فرهنگي است ولي حاصل يك نگاه عميق و بنيادي‌تر به اين فضا وجود قرابت‌هاي خاص با ذات دين است.

مجاز در لسان عرب معاني خاص دارد، امر مجازي را در مقابل امر حقيقي و گاه در برابر امر محسوس به‌كار مي‌برند. مجاز امر ذهني در مقابل امر عيني است و استفاده يك لغت خارج از معناي حقيقي آن است.

معناي دين در فضاي مجازي

دين يك مفهوم بزرگ است كه تعريف‌ناپذير است و حتي تلاش برخي دانشمندان براي تعريف آن به برشمردن معاني سلبي‌اش انجاميده است. هرچند برخي از وجوه دين عبارتند از مسير زندگي، باورهاي ديني، اعمال ديني، شعائر ديني و هويت ديني، اما بنيادي‌ترين عنصر دين‌باور به متافيزيك است.

دين به اين معنا جهاني است كه همه انسان‌ها را شامل مي‌شود دين همه جا حاضر است و امر مجازي نيز همين‌طور است. در تمام زمان‌ها افراد مي‌توانند به آن دسترسي پيدا كنند زيرا حافظه مجازي حافظه ماندگار است.

ويژگي‌هاي يك تبليغ برجسته

هر تبليغ برجسته‌اي به دقت به سمت مخاطب مشخصي نشانه مي‌رود، هدف مشخصي دارد، پيامش طوري با مهارت ساخته شده كه راجع به مهمترين مطالب مورد توجه مخاطب صحبت كند و از رسانه‌اي پخش مي‌شود كه با تاثيرگذاري فراوان، به مخاطب برسد.

ميزان موفقيت يك تبليغ به اين وابسته است كه تا چه حد به هدف‌هاي خود دست مي‌يابد، تا چه حد در يادها مي‌ماند، تا چه حد نگرش را تغيير مي‌دهد و سرانجام اينكه تا چه حد از نام تجاري آگاهي ايجاد مي‌كند.

وجود عنصر خلاقيت در آگهي موجب مي‌شود كه توجه مخاطبان جلب شده و آگهي در حافظه آنها باقي بماند. دل‌مشغولي نسبت به انديشه خلاق همواره در تبليغات وجود دارد. برنامه‌ريزي، حل‌خلاقانه مشكل را مي‌طلبد، كوشش‌هاي مربوط به پژوهش در تبليغات، خلاقانه‌اند، خريد زمان رسانه‌ها و گنجاندن تبليغات در آنها نيز خلاقانه است. تبليغات همواره با تقاضاي مداوم براي حل خلاقانه مشكلات رسانه و پيام همراه است.

در نهايت هر تبليغ برجسته‌اي داراي اجزاي مناسبي است. اين به آن معني است كه جزئيات، تكنيك‌ها و ارزش‌هاي توليد بايد همگي به خوبي هماهنگ شده باشند. تبليغ‌كنندگان خوب مي‌دانند كه اهميت(چگونه گفتن) به اندازه(چه چيزي گفتن) است. آنچه گفته مي‌شود، از راهبرد ناشي مي‌شود، در صورتي‌كه چگونه گفتن، نتيجه خلاقيت و اجرا است.

ضعف در تبليغات ديني

ضعف تبليغاتي و فقدان معرفي كافي سايت‌هاي ديني از عمده‌ترين دلايل ضعف E-Learning ديني است و زماني كه براي اين نوع آموزش‌ها در فضاي مجازي با جستجوگرهاي مختلف در تلاش هستيم، بي‌شك با تبليغات انواع سايت‌هاي متفرقه مواجه خواهيم شد كه در اين ميان جاي تبليغات سايت‌هاي ديني واقعاً خالي است.

سرعت پائين اينترنت، فقدان وجود امكانات مخابراتي لازم براي بهره‌برداري از اينترنت و احتمالاً مسدود شدن خيلي از سايت‌ها كه از خارج از كشور پشتيباني مي‌شوند از دلايل عدم تمايل كاربر براي استفاده از اين ابزار براي E-Learning ديني است.اين در حالي است كه استفاده از تبليغات كافي در فضاي مجازي مي‌تواند تأثير اين نوع آموزش را در اينترنت دوچندان كند.

منابع:

عاملي، سعيد‌رضا، رويكرد دين به فضاي مجازي، 1387

ويژگي‌هاي يك تبليغ تجاري برجسته، نشريه بين المللي دانش تبليغات- بخش چهارراه تبليغات
 چهارشنبه 2 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن