تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):به امام سجّاد عليه‏السلام عرض كردم: مرا از تمام دستورهاى دين آگاه كنيد، امام عليه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816321229




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بهار گردشگري در تابستان داغ لبنان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بهار گردشگري در تابستان داغ لبنان
بيروت - گرچه لبنان اين عروس خاورميانه طي سه سال گذشته شاهد بدترين اوضاع اقتصادي ناشي از تحولات سياسي كشور بود، اما اينك با توافق لبناني ها و تشكيل دولت وحدت ملي ، شاهد بهبود اوضاع اقتصادي از جمله در زمينه گردشگري است .

به گزارش ايرنا از بيروت ، همه ساله بيش از يك و نيم ميليون گردشگر از مناطق زيباي لبنان ديدن مي‌كردند كه با توجه به درگيري‌هاي سياسي و جنگ ويرانگر رژيم صهيونيستي عليه لبنان در سالهاي اخير ، مسافرت گردشگران به اين كشور نيز به شدت روند نزولي به خود گرفته بود.

بسياري از هتل‌هاي مجلل و متعدد لبنان به ويژه در شهر بيروت ، بدون ميهمان بودند و براي دلخوش كردن خود و يا اينكه نشان دهند هنوز سرپا هستند ، چراغ‌هاي برخي اتاق‌هاي خالي خود را روشن نگه مي‌داشتند.

تاكسي‌ها خالي از مسافر در شهر تردد مي‌كردند و رانندگان آن به سختي مسافري را پيدا مي‌كردند كه در مسيرهاي عادي قصد تردد داشت و نه به شكل توريستي كه حاضر است پرداختي بيشتري داشته باشد تا راحت تر رفت و آمد كند.

فروشگاه‌هاي بزرگ و كوچك كه پيش از آن شاهد حضور مشتريان مختلف از سراسر جهان بودند براي جلوگيري از تعطيلي ، به ناچار اجناس خود را با تخفيف‌هاي بسيار بالا عرضه مي‌كردند اما بازهم خريداري نبود.

وقوع درگيري در مناطق مختلف لبنان و به ويژه شهر بيروت ، اين مناطق را به مناطق نظامي تبديل كرد وخيابان‌هايي كه تا نيمه شب در آنها گردشگران در حال تردد بودند خالي از هرگونه عابري البته به جز ماموران امنيتي و نيروهاي نظامي بود.

صنعت گردشگري لبنان در سال ‪ ۶۰۰ ، ۲۰۰۷‬هزار گردشگر و بيش از يك ميليارد دلار درآمد را از دست داد و در سال ‪ ۲۰۰۶‬نيز ميزان اين كاهش ‪ ۵۰۰‬هزار گردشگر و حدود ‪ ۷۵۰‬ميليون دلار بود.

اما اينك به يمن توافق سياسي لبناني‌ها و تشكيل دولت وحدت ملي اين كشور جايگاه سابق خود را در زمينه گردشگري بار ديگر بدست مي‌آورد.

مقام‌هاي اين كشور پيش بيني كرده‌اند امسال بيش از يك ميليون و ‪۷۰۰‬ هزار گردشگر از لبنان ديدن كنند.

بر اساس اعلام مراجع رسمي ذخيره جا در شركت‌هاي هواپيمايي ، هتل‌ها و همچنين دعوت برخي كشورهاي عربي از اتباع خود براي سفر به لبنان تاكيدي بر اين موضوع است .

لبنان كه از مهمترين مناطق گردشگري در منطقه خاورميانه و به ويژه در ميان كشورهاي عربي است ، تابستان سال ‪ ۱۳۸۶‬به دليل درگيري‌هاي ارتش لبنان باگروه سلفي فتح‌الاسلام و تابستان سال ‪ ۱۳۸۵‬نيز به دليل جنگ رژيم صهيونيستي به اين كشور، رونق گردشگري خود را از دست داد.

جشنواره‌هاي سالانه هنري كه برخي از آنها سال گذشته لغو شد، امسال از سر گرفته مي‌شود كه از آن جمله جشنواره‌هاي بين‌المللي بيت‌الدين ، بعلبك ، بيبلوس ، صور و همچنين جشنواره‌هاي داخلي طرابلس ، ذوق ، قرطبا و زحله است .

تابستان امسال لبنان همچنين ميزبان همايشها و نمايشگاههايي خواهد بود كه از مهمترين آنها ، دومين همايش اسلامي گردشگري با حضور ‪ ۵۸‬كشور عربي و غير عربي و نمايشگاه گل و گياه با حضور جهاني است .

صاحبان رستوران ها، هتل‌ها و تفريحگاه‌ها در مناطق ييلاقي لبنان اكنون با پذيرايي از گردشگران عرب رونق گذشته خود را باز مي‌يابند.

به گفته رييس اتحاديه هتلداران لبنان اين كشور ، ‪ ۱۲‬هزار اتاق در هتل‌ها وجود دارد كه نيمي از آنها، چهار و پنج ستاره و نيمي ديگر دو و سه ستاره هستند و هشت هزار و ‪ ۵۰۰‬اتاق در بيروت و استان جبل لبنان متمركز شده است .

لبنان داراي چند نوع گردشگري شامل همايشها ، نمايشگاهها، بازرگانان ، هياتهاي رسمي و افرادي است كه براي گذراندن فصل گردشگري به اين كشور مي آيند.

‪ ۷۵‬درصد فعاليت هتلها در لبنان شامل همايشها،نمايشگاههاو ورود بازرگانان و بقيه شامل عربها، لبناني‌هاي مقيم خارج از كشور و ساير گردشگران خارجي است .

نگاهي به تاريخچه گردشگري در لبنان :
تاريخ لبنان و آثار باستاني به جامانده از حدود هفت هزار سال قبل ، مناظر كوهستاني و سواحل زيباي دريا، وجود فرهنگ‌هاي مختلف مذهبي ، طائفه اي و وجود همه گونه امكانات پذيرائي از توريست با فرهنگ‌ها و سطوح مختلف درآمدي و وجود همه گونه امكانات اقامتي ، سياحتي ، زيارتي و تاريخي مانند آثار باستاني سه هزار ساله كاخ نرون در بعلبك تا مناظر زيباي كوهستاني با آب و هواي خاص و سواحل زيباي دريا از شمال تا جنوب لبنان و وجود انواع مختلف هتل ، رستوران و بيش از ‪ ۱۶‬ميليون لبناني خارج از كشور كه تعداد زيادي از آنها سالانه براي ديدن وطن به اين كشور مي‌آيند همه و همه باعث شده تا لبنان از ديرباز به عنوان يكي از مراكز جذب گردشگر معرفي شود.

صنعت گردشگري از ديرباز در اقتصاد ملي و مردمي لبنان نقش اساسي داشته و يكي از منابع درآمدزا و ايجاد اشتغال بوده است .

بر اساس آمارهاي موجود ، از سال ‪ ۱۹۵۱‬با ورود ‪ ۸۲‬هزار و ‪ ۱۹۲‬نفر روند ورود گردشگر به لبنان شروع شد و در سال ‪ ۱۹۷۴‬اين تعداد به يك ميليون و ‪ ۴۲۳‬هزار نفر رسيد.

از سال ‪ ۱۹۷۵‬تا پايان سال ‪ ۱۹۹۱‬يعني پايان جنگ‌هاي داخلي ، ورود گردشگر به لبنان تقريبا به صفر رسيد و آمار ثبت شده خاصي در اين دوره در دسترس نيست .

از سال ‪ ۱۹۹۲‬و پايان جنگ‌هاي داخلي بار ديگر صنعت گردشگري در لبنان رونق گرفت .

آمار ورود گردشگران به لبنان حكايت از اين دارد كه رشد صنعت گردشگري در سال‌هاي ‪ ۲۰۰۳‬و ‪ ۲۰۰۴‬بيش از ‪ ۲۵‬درصد بوده و بيش از ‪ ۵۰‬درصد گردشگران وارد شده به لبنان از كشورهاي حاشيه خليج فارس بوده و در زمينه سرمايه گذاري در هتل‌سازي و هتل داري نيز بخش عمده آن از همين كشورها بوده است .

در دوران نخست وزيري رفيق حريري ، همت و بودجه خاصي به صنعت گردشگري اختصاص داده شد و بخش شرقي بيروت و سواحل لبنان به خصوص بيروت و قسمت عمده مركز شهر بيروت بازسازي و نوسازي و آماده بهره برداري براي گردشگري شد.

پس از واقعه ‪ ۱۱‬سپتامبر سال ‪ ۲۰۰۰‬و وقايع بعد از آن و گران شدن قيمت نفت ، درصد بالايي از اضافه درآمد حاصل از فروش نفت كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس به سوي بانك‌هاي لبناني و صنعت گردشگري و هتل‌سازي لبنان جاري شد كه نقش بسزايي در افزايش ظرفيت هتل‌ها و اماكن اقامتي داشت .

سالانه تعداد زيادي از جمعيت ‪ ۱۶‬ميليوني مهاجر لبناني در كشورهاي مختلف براي گذراندن دوران مرخصي ، كاري ، عيادت و بازديد از اقوام خود به لبنان سفر مي‌كنند كه در اين آمار نيامده ولي در هر حال خود سرمايه كلاني است كه سالانه به صورت نقد وارد اين كشور مي‌شود.

جمعيت چهار ميليوني لبنان و ورود بيش از‪ ۱/۵)‬يك ميليون و پانصد هزار) گردشگر نشانگر سهم بازار كار خوب و ايجاد اشتغال براي جمعيت جوان و در حد متوسط تحصيل كرده است كه به يكي از شاخص‌هاي اقتصادي لبنان تبديل شده است .
 چهارشنبه 2 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن