تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816686896




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«بر آفتاب خليج فارس» نواخته مى‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: «بر آفتاب خليج فارس» نواخته مى‌شود
فرهنگ و هنر- گروه شمس مرداد امسال با پرچم «بر آفتاب خليج فارس» به سعدآباد مى‌روند تا از مولانا بگويند و از خليج هميشه فارس ايران. كيخسرو پورناظرى و ديگر اعضاى گروهش به همراه نوازندگان مسلمان از ديگر كشورها از 23 تا 26 مرداد كنسرت خود را در كاخ سعدآباد برگزار مى‌كنند.صبح ديروز اعضاى گروه شمس در نشست خبرى به پرسش‌هاى خبرنگاران درباره برنامه‌ها آتى اين گروه پاسخ گفتند. در اين نشست كيخسرو پورناظرى سرپرست گروه شمس، سهراب پورناظرى خواننده گروه و تهمورث پورناظرى نوازنده تنبور و آهنگساز در خانه هنرمندان ايران حضور داشتند. كيخسرو پورناظري، سرپرست گروه شمس در جمع خبرنگاران گفت: «هدف ما دستيابى به سازبندى و اركستراسيونى در موسيقى ايرانى است كه هم به سنت‌هاى موسيقايى وفادار باشد و هم از تجربه كردن و آزمون‌هاى تركيبى با سازهاى ديگر ملل روى نگرداند.»پورناظرى درباره كنسرت خود در كاخ سعدآباد اظهار كرد: «ما تصميم داريم كه از حال و هواى كنسرت سال گذشته بهره ببريم. يكى از ويژگى‌هاى كنسرت سال گذشته كه در كنسرت امسال هم مى‌توانيم از آن به صورت كامل‌تر استفاده كنيم بهره گيرى از نوازندگانى از ديگر كشورهاست . او كشورهاى مورد نظر را ارمنستان، فرانسه، انگليس، هند، هلند،عراق و تركيه عنوان كرد.اين هنرمند همچنين درباره برگزارى كنسرت با شهرام ناظرى تصريح كرد: «حرف و حديث‌هايى كه مطرح است نه از طرف من بوده و نه از طرف شهرام ناظري؛ لذا هيچ مانع و مشكلى نيست كه روزى با هم كار كنيم.»

دليل نام گذارى كنسرت پورناظرى‌ها با عنوان «برآفتاب خليج فارس»، يكى از موضوعاتى بود كه در اين نشست در باره آن صحبت شد. تهمورث پورناظرى آهنگساز گروه شمس دليل انتخاب اين نام را هجمه‌اى دانست كه از همه سو براى تغيير حق طبيعى ايرانيان صورت مى‌گيرد. متاسفانه در كتابخانه‌ها و دانشگاه‌هاى مختلف دنيا نام خليج فارس با عنوان خليج عرب درج شده بر اين اساس ما تصميم گرفتيم كنسرتمان را با اين نام مزين كنيم.

تنبور نواز گروه تصريح كرد: با نامگذارى اين كنسرت كه دى وى دى تصويرى آن هم پس از كنسرت انتشار يافته و در اختيار عموم قرار مى‌گيرد، در حوزه موسيقى به تاكيد بر چنين حقى كمك مى‌كند و اميدوارم كه هنرمندان و اهل فرهنگ ديگر هم با ياداورى و تكرار چنين كارهايى حق مسلم ايران دراين زمينه را به جهانيان يادآور شوند.به گفته پورناظرى اين كنسرت در دو بخش برگزار مى‌شود.در بخش اول كه بر مبناى موسيقى تنبور است، پنج قطعه را بر اساس اشعار مولانا اجرا ‌مى‌شود.

در بخش دوم نيز كه موسيقى ملى نام دارد قطعاتى از ساخته‌هاى خانواده پورناظرى را به همراه نوازندگان مهمان اجرا مى‌شود . اين آهنگساز درباره فرم نمايشى سماع‌گران قونيه در اين كنسرت گفت: فرم سماع اگرچه در ظاهر امر نمايشى است اما در سنت خود فرمى موسيقايى است كه برگرفته از سنت سماع عارفان بزرگ ايرانى (شمس و مولانا) است كه در قونيه اجرا مى‌شود و اكنون به فرمى موسيقايى جا افتاده در آنجا تبديل شده است. ضمن آنكه ما نخستين گروهى بوديم كه با توجه به پيشينيه آثارى كه توليد و عرضه كرده‌ايم از اين فرم به شكل منطقى و درست و هماهنگ با فرهنگ ،آهنگ‌هايى كه اجرا مى‌كنيم در ايران استفاده كرديم تا بار كيفى و معنوى كنسرت را بالا ببريم به همين دليل است كه بينندگان اجراى سماع را جداى از كنسرت نمى‌بينند و آن را عضوى حل شده در آهنگ و اجرا مى‌دانند.تهمورث پورناظرى وجه تمايز كنسرت گروه پورناظرى با ديگر كنسرت‌ها را توجه به سازهاى كوبه‌اى و نيز وجود تحرك و انرژى و دادن احساس لطيف به بيننده و شنونده در گروه دانست كه از ساخت آهنگ تا اجرا را در برمى‌گيرد. به گفته‌ استفاده از ساز چنگ از جمله ابتكارات گروه است؛ چرا كه اين ساز در سابقه تمدنى ما ايرانيان بوده و در اشعار بسيارى از شاعران از اين ساز نام برده شده است؛ اما متاسفانه تاكنون از اين ساز و قابليت‌هاى آن در اركستر موسيقى ايران استفاده نشده است. آهنگساز گروه شمس همچنين از حضور سهراب پورناظرى به‌عنوان خواننده اصلى است كه براى اولين بار و به طور رسمى به عنوان آوازخوان در اين برنامه است، خبر داد و گفت: سهراب قبلا هم گروه را همراهى كرده بوده، ولى امسال رسمى و تك‌خوان خوانندگى را به‌عهده دارند. او دليل حضور يك خواننده در گروه را چنين عنوان كرد: كنسرت سال گذشته 3 يا 4 خواننده داشت كه 40 تا 50 درصد مربوط به خوانندگى سهراب پورناظرى بوده و ما بعد از بررسى و بازبينى فيلم كنسرت، نقاط قوت و ضعف را شناسايى كرديم و به اين نتيجه رسيديم كه سهراب براى اجرا كنسرت امسال به تنهايى مناسب تر است و اين اطمينان را مى‌دهد كه افق روشن‌ترى را براى كار در پى داشته باشد. او در ادامه افزود: ايران گران‌ترين كشور براى اجراى كنسرت است، چرا كه در هيچ كجاى دنيا براى اجراى كنسرت اين همه هزينه صرف نمى‌شود.

پورناظرى در بخش ديگرى از سخنانش گفت: برگزارى كنسرت در ايران به يك فاجعه تبديل شده است. آن هم موسيقى ملى كه جزو سرمايه مملكت است. پورناظرى با بيان اينكه دومين كنسرت گروه شمس در پاسدارى از سرمايه‌هاى ملى و تاريخى و بدون حمايت دولت برگزار مى‌شود، گفت:هزينه‌هاى برگزارى كنسرت نسبت به سال گذشته دو تا سه برابر شده در حالى كه ما تنها 20 درصد به قيمت بليت‌ها اضافه كرديم و به گمان من اگر فكرى براى هزينه‌هاى برگزارى كنسرت مثل اجاره محل اجرا، هزينه خدمات اداره اماكن نشود كنسرت دادن در سطح مطلوب در ايران بسيار دشوار خواهد شد. اين آهنگساز افزود: با برآوردى كه ما كرديم براى هر صندلى 14 هزار تومان هزينه مى‌شود و سعى داريم با گرفتن اسپانسر براى اين كار هزينه‌ها را جبران كنيم و در اينجا از تمامى مراكز دولتى و غيردولتى دعوت مى‌كنيم كه اگر غيرت ملى دارند در اين حركت ملى موسيقى كه نام خليج فارس را برخود دارد هرچه باشكوه برگزار شدن برنامه همكارى كنند. پورناظرى يكى از مشكلات مهم برگزارى كنسرت در ايران را تغيير ضوابط و قوانين دانست و گفت: تا يكى دو هفته قبل برنامه‌ها براى كنسرت در ورزشگاه انقلاب هماهنگ شده بود و دست‌اندركاران ورزشگاه هم موافقت كرده بودند اما در آخرين لحظات با برگزارى كنسرت در ورزشگاه مخالفت شد و ما مجبور شديم كه كاخ سعدآباد را براى اجرا انتخاب كنيم و اين برنامه ريزى شش ماهه ما براى كنسرت را عملا به هم زد و نشان داد كه در ايران هر كارى بكنيد در نهايت كار به يكى دو هفته قبل از كنسرت موكول مى‌شود.

سرپرست گروه شمس از درنظر گرفتن جايگاهى با تخفيف 50 درصدى براى دانشجويان خبر داد و گفت علاقه‌مندان مى‌توانند براى خريد بليت اين جايگاه از طريق آموزشگاه شمس و كانون عارف و سايت خانه موسيقى و سايت www.parsconcert.com اقدام كنند. او درباره نحوه فروش بليت گفت: فروش بليط مانند بقيه كنسرت‌هاى معمول انجام مى‌شود؛ بخشى از آن در سايت خانه موسيقي، فارس كنسرت، سايت شمس، كانون عارف، آموزشگاه شمس و چند تا از مراكزى كه براى فروش بليت جا افتاده‌اند. قيمت بليت‌ها نيز از 10، 15، 20، 25، 30 و 40 هزار تومان متغير است.

او اضافه كرد: گروه شمس چه از نظر آهنگسازى و چه اجرا يكى از دو سه تا معرف مولانا در داخل و خارج از كشور بوده‌است و 30 سال است كه شعر مولانا از گروه شمس جدا نبوده و اين گروه يكى از بنيان‌گذاران موسيقى معنوى در ايران بوده است.
 سه شنبه 1 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن