تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اجراى حدود و احكام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضايع كردن آن بدبخت نمى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812862869




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در ميزگرد تحليل بر قيمت‌هاي جهاني نفت خام عنوان شد: قيمت نفت باروند فعلي تا چند سال ديگر نيز روند صعودي خواهد داشت


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در ميزگرد تحليل بر قيمت‌هاي جهاني نفت خام عنوان شد: قيمت نفت باروند فعلي تا چند سال ديگر نيز روند صعودي خواهد داشت
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي

در صورت تداوم روند موجود، قيمت نفت تا سه چهار سال آينده روند افزايشي خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلام‌حسين حسن‌تاش ـ ‌كارشناس مسائل نفت - در ميزگرد تخصصي "تحليلي بر قيمت‌هاي جهاني نفت خام و تاثيرات ناشي از آن بر كشورها" با بيان مطلب فوق اضافه كرد: يك از مهمترين دلايل بالا بودن قيمت نفت در چند سال اخير كاهش قابل توجه ظرفيت توليد مازاد نفت بوده است.

وي با بيان اين‌كه در دهه 80 بر خلاف چندسال اخير ظرفيت مازاد قابل توجهي وجود داشت، خاطرنشان كرد: سه دسته عوامل بر افزايش قيمت نفت اثرگذار بوده است كه دسته اول عوامل اساسي است كه مربوط به عرضه وتقاضا بوده و تاثير آن بلندمدت است. دسته دوم عوامل سياسي و رواني است كه تاثيرات ميان مدت داشته و دسته سوم عوامل تكنيكي و فني است كه تاثيرات كوتاه مدت دارد.

اين كارشناس نفت ادامه داد: رشد اقتصادي بر تقاضاي نفت افزوده است؛ به‌ويژه ايالت متحده آمريكا به عنوان بزرگ‌ترين مصرف‌كننده دنيا اگر رشد اقتصادي‌اش ادامه يابد، بر قيمت‌هاي نفت اثرگذار خواهد بود.

وي تصريح كرد: آمريكا به تنهايي مصرف‌كننده 26 درصد انرژي جهان است كه در صورت كاهش رشد اقتصادي يا استفاده از انرژي‌هاي جايگزين، تقاضاي نفت كاهش مي‌يابد.

به گفته حسن‌تاش مقامات اوپك در يكي دو ماه اخير نوسانات ارزش دلار در برابر ساير ارزها را از دلايل افزايش قيمت نفت خام دانسته‌اند، اما مكانيسم آن را بيان نكرده‌اند.

وي ادامه داد: بورس‌بازان به دنبال بازارهاي نوساني بوده و از اين نوسانات استفاده مي‌كنند، بنابراين اين مساله كه به دنبال نوسانات ارزش دلار، بورس‌بازان سرمايه خود را از بورس خارج و وارد بازار نفت كرده و موجب افزايش قيمت آن شده‌اند، چندان درست نيست.

اين كارشناس مسائل نفتي تصريح كرد: به دليل كاهش قابل توجه ظرفيت مازاد توليد نفت، حساسيت فعالان بازار نفت به وضعيت كشورهاي توليدكننده بيشتر شده و در صورت خارج شدن هر يك از كشورها از مدار توليد، جايگزيني براي نفت آن‌ها وجود ندارد.

وي ادامه داد: در حال حاضر در توليد و عرضه نفت محدوديت وجود دارد، اما اوپك به خوبي اين مساله را از نظر رواني به نفع كشورهاي مصرف‌كننده مديريت كرده تا اين موضوع موجب دامن زدن به جو بازار و افزايش قيمت نفت نشود.

حسن‌تاش گفت: بخشي از تقاضاي نفت خام مربوط به ذخيره‌سازي آن است و آژانس بين‌المللي انرژي كشورها را مجبور كرده كه بخشي از مصرف خود را به عنوان ذخيره نگه دارند كه اين موضوع نيز موجب افزايش قيمت نفت شده است.

وي تصريح كرد: حدود 70 درصد نفت خام دنيا در بخش حمل و نقل استفاده مي‌شود و اين بخش از نظر وابستگي‌هاي كشورهاي صنعتي، استراتژيك محسوب شده و هنوز سوخت جايگزيني براي آن پيدا نشده است.

او با بيان اين‌كه بيش از 50 درصد ذخاير نفتي شناخته شده جهان تاكنون بهره‌برداري شده است، خاطرنشان كرد: در ايران حدود 70 حوزه نفتي داريم كه از شش حوزه آن روزانه دو ميليون و 425 هزار بشكه نفت توليد مي‌شود.

وي در پايان گفت: عوامل سياسي ـ رواني، جنگ‌ها، انقلاب‌ها، عمليات‌هاي تروريستي و تهديد‌ها بيش از اثرات فيزيكي، اثرات رواني بر بازار نفت دارند.

در ادامه اين ميزگرد، پوريان - كارشناس مسايل نفت - نيز در سخناني گفت: عوامل متعددي مانند عرضه، برداشت، اكتشاف و فرابخشي مانند مسائل مالي و اقتصادي جهان و ژئوپلتيك مانند شرايط سياسي و بين‌المللي بر قيمت‌هاي نفت موثر است.

وي گفت: تقاضاي فزاينده كشورهايي همچون چين و هند، آهنگ كند كشف ذخاير جديد و سرمايه‌گذاري دراين حوزه، انبار كردن ذخاير استراتژيك و رشد مناسب اقتصادي جهان از عوامل افزايش قيمت نفت است.

او خاطرنشان كرد: مسائل فرابخشي مانند تورم، ركود بازار مسكن و كسري بودجه آمريكا و نقدينگي بالاي جهاني نيز در قيمت‌هاي بالاي نفت موثر بوده است.

به گفته پوريان، مشكلات امنيتي و بي‌ثباتي عراق و ادامه مشكلات پاكستان و افغانستان، مساله هسته‌اي ايران و تهديدهاي موجود در تنگه هرمز و خليج فارس نيز از عوامل استراتژيك تاثيرگذار در قيمت‌هاي بالاي نفت است.

وي تصريح كرد: عدم امكان افزايش توليد اوپك و كشورهاي غير عضو اوپك و رو به كاهش بودن ذخاير نفت از عوامل افزايش قيمت نفت بوده است.

به گزارش ايسنا، همچنين در اين ميزگرد، صدقي - مشاور مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام - ابراز داشت: قيمت‌هاي بالاي نفت مي‌تواند منجر به كاهش توليد شود كه يكي از هشدارهاي زكي‌ يماني - وزير نفت اسبق عربستان سعودي - همين مساله بوده است.

وي خاطرنشان كرد: زماني كه قيمت‌هاي نفت بالا مي‌رود و كشورهاي صادركننده درآمدهاي كلان كسب مي‌كنند، كشورهاي غربي به نوعي سعي در بازگرداندن دلارهاي نفتي دارند.

انتهاي پيام
 سه شنبه 1 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن