تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806352048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي علل وقوع قتل‌هاي سريالي ـ 4 ضعف ايمان عامل اصلي ارتكاب قتل‌هاي سريالي است‌


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بررسي علل وقوع قتل‌هاي سريالي ـ 4 ضعف ايمان عامل اصلي ارتكاب قتل‌هاي سريالي است‌
خبرگزاري فارس: رئيس انجمن مددكاران اجتماعي ايران گفت: ضعف ايمان عامل اصلي ارتكاب قتل‌هاي سريالي است.


‌محمد زاهدي اصل در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس در خصوص وقايع اتفاق افتاده از قبيل حادثه وقوع قتل‌هاي زنجيره‌اي در شهرستان كرج كه در آن فردي 8 زن را به طور يكسان به قتل رسانده بود، اظهار داشت: ‌اين‌گونه جرايم در جامعه بايد از ديدگاه مددكاري‌، جرم‌شناسي و روان‌شناسي مورد تحقيق و بررسي قرار گيرد.
وي اضافه كرد: گاهي ممكن است برخي افراد بر اثر عصبانيت‌، خطا و يا خودخواهي‌ اشتباهاتي را در طول زندگي خود انجام دهند كه منجر به وقوع جرم مي‌شود كه اين جرائم با انگيزه زودگذر و تحت تأثير حوادث زندگي افراد اتفاق مي‌‌افتد كه اين‌گونه جرايم با جرم‌هايي كه از آن‌ها به عنوان قتل‌هاي سريالي نام مي‌بريم، خيلي فرق دارد.
وي افزود: ولي گاهي جرائم يك با ر تكرار نمي‌شود و شاهد تكرار آن در طول مدت زمان مشخصي هستيم كه به ‌آن‌ها قتل‌هاي سريالي مي‌گوييم‌، در اين موارد نمي‌توانيم به راحتي قضاوت كنيم چرا كه جرم از حالت اتفاقي در آمده و داراي تكرار شده است.
وي در ادامه افزود: از جمله تبعات قتل‌هاي سريالي در جامعه اين است كه مردم به اين‌گونه مورارد با اين ديد مي‌نگرند كه چگونه اشخاصي با همدستي يك يا چند نفر نقشه قتل و يا قتل‌هايي را در يك محدوده جغرافيايي خاص طراحي و به اجرا در مي‌آورند.
وي احساس امنيت را در جامعه مهم تلقي كرد و افزود: امنيت داراي دو بعد ذهني و عيني است و در جامعه اگر امنيت ذهني ايجاد نشود‌، امنيت عيني نمي‌تواند مثمر ثمر باشد.
اين جرم‌شناس ادامه داد: ما معتقديم انسان‌ها با فطرت پاك متولد مي‌شوند و همه انسان‌هاي داري سرشت خوب هستند پس افراد تحت تأثير عوامل بيروني دست به شرارت مي‌زنند.
وي ادامه داد: در يك تقسيم‌بندي كلي مي‌توان گفت مناسبات اجتماعي و اقتصادي نامناسب در جامعه، همچنين فاصله طبقاتي قابل لمس مي‌تواند از عوامل مهم در ارتكاب افراد داراي زمينه براي انجام بزهكاري باشد.
زاهدي افزود: ضعف ايمان‌، سستي در شخصيت و اراده‌، كمبود محبت و نداشتن اعتماد به نفس از عاملان اصلي ارتكاب جرم و جنايت براي اينگونه افراد است.
وي در خصوص پرونده فوق كه در آن اميد قاتل سريالي ادعا كرده بود كهبه خاطر بي‌عدالتي دستگاه قضايي در صدد تلافي در آمدم و اين قتل‌ها را انجام داده‌ام، تصريح كرد: هر كس وقتي خود را مقابل قانون مي‌بيند و مي‌داند كه بايد جوابگو باشد درصدد رفع اتهام از خود برمي‌آيد اين يك حركت طبيعي است ولي دليل منطقي نيست چرا كه اگر اميد فقط به دليل بي‌عدالتي كه درباره وي صورت گرفته، دست به اين اقدا‌م زده بود، پس از ارتكاب يك قتل دچار عذاب وجدان شده و از ادامه كار منصرف مي‌شد پس مي‌توان ابراز داشت اين گونه حرف‌ها بهانه‌اي براي رهايي از دست قانون و انكار حقيقت براي توجيه اعمالش خودخواهانه است.
وي در ادامه اضافه كرد:‌ اين‌گونه حوادث در جوامع نشان مي‌دهد كه اين جامعه داراي بيماري‌هاي اجتماعي ـ رواني است و منشا اكثر اين‌گونه مشكلات رواني از درون خانواده است، به اين معني كه معمولاً اين افراد شرايط اقتصادي خوبي ندارند.
زاهدي ادامه داد: يكي دسگر از مشكلاتي كه ما ‌در ‌جامعه داريم اين است كه خودمان را از جامعه جدا مي‌دانيم‌ و اگر حادثه‌اي در زندگي‌مان خلل ايجاد نكند با گفتن كلمه "به من چه‌" از كنار آن مي‌گذريم چرا كه معتقديم گناه ديگري بر گردن من نيست.
وي به خبر منتشر شده از سوي وزير كار و امور اجتماعي مبني بر اين‌كه "نرخ بيكاري در بهار سال 1384 رقم 12 درصد، بهار سال 85 رقم 11 درصد، بهار سال 86 رقم 10/7 درصد و در بهار امسال به 9/6 امسال رسيده كه نشان از روند كاهش در نرخ بيكاري كشور دارد" اشاره داشت ‌و افزود: با اين وجود هنوز هم به طور ميانگين در هر خانوادهاي حداقل يك بيكار وجود دارد و‌ اگر برنامه مشخصي برا‌ي تفريح‌، اشتغال و ازدواج جوان‌ها نداشته باشيم نمي‌توانيم از جوان بخواهيم معتاد‌، دزد و جنايتكار نشود. ما بايد براي جوان‌ها فكر كنيم‌.
زاهدي اضافه كرد:‌ كشور ما كشور ثروتمندي است و خداوند نعمت‌هاي بسياري به ما داده ولي به دليل بي كفايتي برخي مسئولان اين نعمت‌ها به نكبت تبدبل شده است.
وي اضافه كرد: اين‌گونه وقايع در جامعه هشدار و زنگ خطر است و ما نمي‌توانيم با تنگ كردن قافيه مشكلات اجتماعي را حل كينم‌، اين ساده انديشي است كه وارد كردن فشار فكر كنيم مسئله را حل كرده‌ايم.‌
وي ادامه داد: ‌اگر شرايط مساعد بود اين شخص (اميد 22 ساله قاتل‌) به‌ وجود نمي‌آمد مجموعه‌اي از عوامل دست به دست هم مي‌دهند كه اين افراد به وجود مي‌آيند‌، آدم‌ها معلولند ما بايد دنبال علت‌ها باشيم، نه اين‌كه معلول را رها كنيم و به او بگوييم برو هر كاري مي‌‌خواهي انجام بده، بايد اين آدم‌ها را شناسايي و اصلاح كرد.
زاهدي خاطر‌نشان كرد: ‌افرادي كه دچار سوء‌رفتار مي‌شوند را بايد با راه‌هاي درست اصلاح رفتار‌، تربيت كرد و بازپروري به معني درست اجرا شود.
وي در ادامه گفت:‌ اگرشخصي جرمي مرتكب شده و بايد مجازات شود نمي‌توانيم فقط با اتكا به اين ‌مجازات از وظايف سنگين كه در اين رابطه بر گردن ما‌ست شانه خالي كنيم. ما بايد ريشه‌ها را شناسايي و مسائل را ريشه‌اي حل كنيم‌.
وي اضافه كرد:‌ براي حل اين‌گونه مسائل نبايد به دنبال تسكين درد يا درمان موقت باشيم بايد راه حل اساسي‌ پيدا كنيم در صورتي كه معمولاً راه‌‌حل‌هاي ما مقطعي است.
وي درباره بازتاب اينگونه جرائم در جامعه به اثرات مثبت و منفي آن اشاره كرد و افزود: اگر اينگونه جرائم در جامعه مطرح شود‌، آگاهي‌هاي مردم نسبت به اطراف و محيطشان بيش‌تر مي‌شود و اين اطلاع‌رساني ديد مثبت در اين‌گونه جرائم است ولي بازگو كردن اين جرائم در جامعه بعد امنيتي افراد راتحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.
زاهدي در ادامه اضافه كرد: امنيت داراي دو بعد ذهني و عيني است اگر بعد ذهني مهيا نشود بعد عيني نمي‌تواند تحقق پيدا كند پس در اينگونه جرائم ما بايد بتوانيم بعد ذهني افراد را نسبت به امنيتي كه پليس با تمام تلاش سعي در ايجاد آن دارد را با مطرح كردن اين‌گونه جرائم در جامعه از بين نبريم.
انتهاي پيام/ ‌
 سه شنبه 1 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن