واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: ابوجهلي و روشنفكري "يادداشت روز" کیهان 1-به گواهي تاريخ يكي از اصلي ترين رمزهاي موفقيت رهبران و روشنفكران راستين و در يك كلام مصلحان حقيقي و در رأس همه پيامبران و اولياء الهي (عليهم السلام) كه درد و دغدغه مردم را داشته و براي هدايت و نجات جامعه كمر همت بسته و در جهت حاكميت عدالت و تامين معاش و تضمين معاد مردم عليه ظالمان و ستمكاران قيام كرده اند، ايجاد رابطه صميمي و تنگاتنگ با توده هاي مردم بوده است، آنان كه مسير دعوت و ابلاغ پيام خود را از متن جامعه شروع كرده اند، يكي از ابزارهاي مهمي را كه براي ايجاد رابطه با توده ها به كار گرفته اند، زباني همه فهم و بياني قابل درك براي همه مردم بوده است. همه نيز هم حرف و محتوي و جوهره پيام و سمت و سوي دعوت آنان را درك مي كردند، حتي آنان كه به دلايل مختلف مثل ترس از به خطر افتادن منافع نامشروع و يا از دست دادن جايگاه و مناصبي كه به ناحق غصب كرده بودند و يا حتي از ترس اربابان و شيوخ باند و قبيله، دست به تجاهل مي زدند و جرأت اعتراف به «فهميدن» نداشتند! در مقابل يكي از حربه هايي كه دشمنان مردم و ابو جهل هاي زمانه براي كمرنگ كردن و از نفس انداختن حركت هاي رهايي بخش مصلحان حقيقي به كار مي گرفتند، تمسخر و متهم كردن آنان به عوام (امي) بودن و براي كسب قدرت عوامانه سخن گفتن و اقدام كردن و بالاخره به خاطر نوع و مخاطبان آنان كه از ميان طبقات ستمكش و تازيانه خورده و فرودست جامعه برمي خاستند، بود. اين است كه مي بينيم وقتي در سال سوم پس از بعثت، خداوند، پيامبر گرامي اسلام(ص) را فرمان مي دهد كه دعوت خود را علني و با صداي بلند با «همگان» درميان بگذارد، اين وعده را هم به آن منجي خلق مي دهد كه او را از شر مسخره كنندگان حفظ مي كند. (فاصدع بما تؤمر... انا كفيناك المستهزئين)! كه اين آيات بيانگر اين نكته هم هست كه خطر «مسخره چي ها» چقدر براي دعوت هاي حق طلبانه خطرناك است، تا آنجا كه مصلحي بي بديل همچون پيامبرگرامي اسلام در اين باره احساس نگراني مي كند و خداوند با نزول اين آيات به ايشان دلگرمي و وعده حمايت و حفظ او از گزند مسخره چيان را مي دهد... و صدالبته وعده خدا در عمل هم محقق شد و تشخيص، قضاوت و رويكرد مردم و همچنين گذر زمان خيلي زود آشكار ساخت كه دلسوز و حامي و خادم مردم كيست و قدرت پرست عوام فريب چه كسي و در كدام صف قرار دارد...2- روش مصلحان و رهبران حقيقي در ايجاد ارتباط با مردم در واقع فراتر از روش، يك اصل در بحث نهضت ها و تغييرات اجتماعي است و بنابراين منسوخ شدني نيست و در هر عصر و زماني در صورت رعايت آن، كارآمد است. چنانكه در جريان انقلاب اسلامي مردم ايران هم ديديم كه سخنان عميقي كه با لحني ساده و همه فهم از زبان امام راحل(ره) كه در اوج فقه و اجتهاد و عرفان قرار داشت، خارج مي شد همان قدر كه به راحتي با مردم ارتباط برقرار مي كرد و به راحتي به قلب و ذهن توده ها مي نشست و عامي و تحصيلكرده، شهري و روستايي و... را مجذوب و به حركت وا مي داشت به همان اندازه و از فرط صراحت و روشني دشمن را گيج و متحير مي كرد! اين در حالي بود كه رژيم طاغوتي و سخنگويان و شبه روشنفكران وابسته به آن و حاميان خارجي آن، در برخورد با سخنان ساده و بي پيرايه اما پرمغز امام و اقدامات شفاف و دشمن شكن او، به يكي از حربه هايي كه تمسك مي جست، تمسخر و متهم كردن امام به عوامانه حرف زدن و نشناختن واقعيت هاي زمان و جهان بود و... اما با پيروزي انقلاب اسلامي و سقوط رژيم وابسته و برچيده شدن بساط تاراج و غارت ثروت و سرمايه هاي اين ملت توسط قدرت هاي سلطه گر، مشخص شد چه كسي مردم را و زمانه را مي شناسد و قادر است آنها را در جهت آرمان هاي متعالي و استقلال خواهي به حركت درآورد و چه كسي از مرحله و نيازهاي زمان و دردهاي مردم پرت بود و... قصد فريب مردم را و تداوم آن وضعيت ويرانگر و ضد ايران و ايراني را داشت.3- امروز هم تكليف هر كسي كه مي خواهد در تداوم رسالت آن بزرگواران، به جامعه و مردم خدمت كند، چه دولتمرد باشد و چه روشنفكر و چه... روشن است. آنان نيز بايد با مردم ارتباط صميمي و نزديك برقرار كنند و با به كار گرفتن زبان و لحني همه فهم، اعتماد مردم را به خود جلب و قلوب و افكار آنان را با خود همراه كند، به آنان آگاهي ببخشد و ايمان آنها را در خدمت آرمان ها و دستيابي به شرايط بهتر و زندگي مطلوب تر و انساني تر به كار بگيرد و همت و اراده آنان را در مسير خدمت و اصلاح و هدايت بسيج كند و... صد البته منتظر اين هم باشد كه از اين سو و آن سو، به زبان ها و بهانه هاي مختلف و از طرف جناح هاي مخالف مردم كه همگي در كوبيدن مصلحان راستين و تخطئه و هو كردن خادمان واقعي، هدف مشترك دارند، مورد تهاجم و تمسخر قرار بگيرد و... اما چون آن راهبران راستين و روشنفكران حقيقي كه خود را وارث مصلحان و پيامبران مي دانند، از جنس مردم و خاك نشين اند و برج عاج نشين نيستند، مظلومانه و شجاعانه تحمل كنند و در راه و مسيري كه در پيش گرفته اند تزلزل و ترديد به خود راه ندهند. اتفاقا يكي از ملاك هاي سنجش كه آنان را در مسيري كه در پيش گرفته اند، مطمئن مي سازد، كساني هستند كه با آنان دوستي و دشمني مي كنند. اگر دوستان آنان «مردم» بودند و دشمنانشان مسخره چي ها و شبه روشنفكران و... بايد در ادامه دادن مسير ذره اي شك و ترديد به خودراه ندهند.4- از صفاتي كه براي رئيس جمهور فعلي برمي شمارند و آن را از دلايل موفقيت او در انتخابات قلمداد مي كنند، اين است كه او قبل از آن كه وابسته به جناح يا گروه خاصي باشد، از «جنس مردم» است و با زبان آنها سخن مي گويد و... جالب است كه يكي از حربه هاي تبليغاتي كه از آغاز شكل گيري دولت نهم و رئيس جمهور منتخب مردم- و اخيراً بيشتر- از سوي مغرضان و منتقدان بي انصاف به كار گرفته شده است، متهم كردن ايشان به عوامزدگي يا به قول فرنگي ها اظهارات و اقدامات پوپوليستي و عدم شناخت واقعيت هاي زمان و نيازهاي واقعي مردم است. بر همين اساس است كه نحوه سلوك و منش رئيس جمهور كنوني از نوع لباس پوشيدن گرفته تا نحوه حرف زدن و ادبيات به كار گرفته شده از سوي ايشان و... و حتي اقدامات او مثل سفرهاي استاني وبا مردم مناطق مختلف كشور از نزديك ارتباط پيدا كردن و آشنا شدن و... مورد طعنه و تمسخر مغرضان و روشنفكرنمايان در اينجا و آنجا و در اين و آن روزنامه زنجيره اي، آن هم با زبان به اصطلاح امروزي و روشنفكري قرار مي گيرد. روشنفكرنمايي اين جماعت بيش از هر جا آنجا آشكار مي شود كه از ايجاد ارتباط با متن توده و قلب جامعه عاجزند و از سوي مردم تحويل گرفته نمي شوند، مردم حرف هايشان را نمي فهمند و با خود آنها احساس بيگانگي و دورافتادگي مي كنند و... و همين در وجود آنان «عقده» و حسادت ايجاد كرده است، تا آنجاكه چون اسلافشان مدتي است به فحاشي و ناسزاگويي عليه مردم و خدمتگزاران مردم و روشنفكران راستيني كه برخلاف آنها جامعه را و مردم و درد مردم را مي شناسند، روي آورده اند. اينان نيز دقيقا همان انگ و تهمت هايي را نثار خادمان مردم و روشنفكران حقيقي مي كنند كه در دوره هاي مختلف و از جمله در روزگار جاهليت اولي ابو جهل هاي زمان كه اتفاقا خود را خيلي هم روشنفكر و جهانديده و زمان شناس مي دانستند، به راهبران راستين خلق و توده هاي تشنه عدالت و مجذوب سخنان آن بزرگواران نثار مي كردند. اينان نيز مردم را به خاطر رأي و نظر و انتخابي كه كرده اند، متهم مي كنند به اين كه «نمي فهمند»، و مردمي بودن خدمتگزاران مردم را به اتخاذ سياست هاي عوامفريبانه و عوامگرايانه نسبت مي دهند و روشنفكران دردآشنا را مي كوبند به اين جرم كه مطابق با سليقه عوام حرف مي زنند و... البته در اين كه عوامفريبي همواره حربه اي بوده است در دست تشنگان ثروت و باندهاي قدرت و صاحبان تزوير، بحثي نيست، اما قضاوت درباره اين كه چه كسي عوامفريب است و چه كسي خادم مردم، نبايد از فهم و تشخيص مردم چنان كه شبه روشنفكران منكر آنند، غافل شد و اين اصل را كه گذر زمان خيلي چيزها را ثابت مي كند و خيلي پرده ها را كنار مي زند و چهره خادم را از خائن مشخص مي سازد، نبايد منكر شد. تا اينجاي كار هم مردم و زمانه تكليف خيلي چيزها و خيلي جريانات و افراد از جمله مزدوران و شبه روشنفكران كه همواره جاده صاف كن باندهاي ثروت و قدرت و ماله كش خرابكاري ها و فسادهاي آنان بوده را، معلوم و قضاوت خود را درباره آنها انجام داده اند. مي ماند كساني كه هنوز فرصت عمل و امتحان پس دادن دارند، بحث دولت نهم و رئيس جمهور منتخب مردم بود. رئيس جمهوري كه منتخب مردم است و شعار عدالت و مبارزه با متكاثران و مترفان و باندهاي قدرت و ثروت و در يك كلام خدمت به جامعه و نوكري مردم را- كه از شعارهاي اصلي انقلاب اسلامي به حساب مي آيند و از دلايل اصلي گرايش و راي قاطعانه مردم به وي بود- محور برنامه ها و سياست هاي خود اعلام كرده، رئيس جمهور و دولتي كه حتي دشمن نيز با زدن انگ «پوپوليست» به آن در مردمگرا بودن آن حرفي ندارد- و اگر حرفي هست بر سر نيت ها و انگيزه هاي سردادن اين شعارها و اقدام هاست- نيز بايد از فرصت در اختيار نهايت استفاده را ببرند و همچنان كه طي اين دو سال عمل كرده، با اقداماتي شجاعانه تر، مدبرانه تر و كارسازتر، در راه تحقق شعارها و اهداف خود كه همانا خدمت به ملك و ملت انقلابي است، گام هاي محكم تر بردارند و... تا بار ديگر معلوم شود كه خادمان راستين مردم چه كساني هستند و عوامفريبان از مرحله پرت و قدرت طلبان انصاف ستيز، چه كساني و در صف كدام جريان قرار دارند و مطمئن باشند كه مردم خوب قضاوت مي كنند و به قول آن معلم مهاجر، زمانه نيز مردان پاك را تنها نخواهد گذاشت و در برابر هجمه هاي ناجوانمردانه، از آنان دفاع و در مقابل انگ ها و تهمت هاي مغرضانه آنان را تبرئه و سربلند معرفي خواهد كرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]