تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803871274




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دبير شوراي عالي امنيت ملي خبر دادتلفيق دوايده در مذاكرات هسته‌اي


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: دبير شوراي عالي امنيت ملي خبر دادتلفيق دوايده در مذاكرات هسته‌اي
ادعاي رايس: مذاكرات جدي نبوده استدنياي اقتصاد - كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا كه به تازگي به دليل اعزام ويليام برنز معاون خود به مذاكرات ژنو از سوي برخي رسانه‌ها و محافل آمريكا مورد ملامت قرار گرفته است،‌ در اولين واكنش رسمي خود به دور جديد مذاكرات ايران و كشورهاي 1+5 گفت كه اين مذاكرات جدي نبوده است.
تلاش آمريكا براي بي ثمر جلوه دادن مذاكرات ژنو
جليلي از تلفيق ايده ايران و غرب خبر داد
دنياي اقتصاد – كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا كه به تازگي به دليل اعزام ويليام برنز معاون خود به مذاكرات ژنو از سوي برخي از رسانه‌ها و محافل آمريكا مورد ملامت قرار گرفته است،‌ در اولين واكنش رسمي خود به دور جديد مذاكرات ايران و كشورهاي 1+5 گفت كه اين مذاكرات جدي نبوده است. اين در حالي است كه طي روزهاي گذشته خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپايي و نماينده كشورهاي يادشده در مذاكرات با ايران بارها نشست ژنو را سازنده و مثبت خوانده‌اند. افزون‌بر اين، سعيد جليلي، نماينده مقام معظم رهبري در شوراي‌عالي امنيت ملي و دبير اين شورا به عنوان رييس هيات مذاكره‌كننده طرف ايراني نيز بر سازنده و جدي بودن اين نشست بارها و از جمله در بدو ورودش به ميهن تاكيد كرده و حتي بي‌درنگ پس از اين مذاكرات و پيش از عزيمت به سوي كشورمان در تركيه با وزير امور خارجه اين كشور ديدار و گفت‌و‌گو كرد. اين گفت‌و‌گو نيز مي‌تواند مهر تاييدي بر جدي بودن نشست ژنو قلمداد شود، به‌ويژه اينكه طي روزها و هفته‌هاي گذشته تركيه تلاش موثري براي «تسهيل مذاكرات ميان ايران و غرب» كرده است.
جليلي بامداد دوشنبه در بدو ورود به فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) در جمع خبرنگاران گفت: در مصاحبه مشترك با آقاي سولانا مطرح كرديم كه روي ايده مشترك براي ادامه گفت‌و‌گوها كار مي‌كنيم. اين نگاه ما است و از چنين ديدگاهي استقبال مي‌كنيم، آنها هم در اجلاس اين نگاه را مورد توجه قرار دادند و از آن استقبال كردند و فكر مي‌كنم در ادامه مذاكرات مي‌توانيم كار را با توافق و تفاهم جلو ببريم.
دبير شوراي‌عالي امنيت ملي ايران فضاي اجلاس ژنو و مذاكرات را سازنده و روبه جلو توصيف كرد و گفت: اين اجلاس به اين منظور برگزار شد كه درباره چگونگي مذاكرات، ساختار، ادامه و زمان‌بندي آن با يكديگر به توافق برسيم.
وي افزود: در اين اجلاس با ابتكار عمل وارد شديم كه در برابر پيشنهاد آنها و Nonpaper (نقشه راه) كه ارائه كرده بودند، پيشنهادي مشخص براي ادامه كار با رويكردي سازنده ارائه كرديم كه مورد توجه واستقبال طرف مقابل واقع شد.
وي تصريح كرد: درباره اينكه چگونه كار را ادامه دهيم در اين اجلاس مباحث خوبي صورت گرفت.
جليلي اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران در اين مذاكرات نشان داد علاوه بر پاسخ به نامه شش كشور درباره ساختار مذاكرات داراي ايده روشن و طرح مشخص است.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي‌عالي امنيت ملي افزود: يك ايده آنها ارائه كرده بودند، در اجلاس ژنو هم ما يك ايده ارائه كرديم؛ به طور منطقي بايد اين دو ايده با هم تلفيق شود و براساس نكات مشترك آنها، بتوانيم به يك ايده مشترك براي ادامه مذاكرات دست يابيم. جليلي افزود: اين آن چيزي بود كه در اجلاس ژنو به صورت مشخص روي آن به شكل عملي توافق شد. وي ادامه داد: از اينكه فضاي ژنو و فضاي حاكم بر مذاكرات يك فضاي سازنده و رو به جلو بود، استقبال مي‌كنيم.
وي خاطرنشان كرد: درباره چگونگي ادامه كار تفاهم كرده بوديم براساس مشتركات دو بسته پيشنهادي كار را ادامه دهيم. دبير شوراي‌عالي امنيت ملي يادآور شد: در سفر سولانا به تهران، آنها يك Nonpaper ارائه و پيشنهاد خود را مبني‌بر اينكه مذاكرات چگونه مي‌تواند ادامه پيدا كند در يك صفحه ارائه كرده بودند، ما نيز اعلام كرديم بسته پيشنهادي، نامه و Nonpaper ارائه شده را به دقت مطالعه و بررسي خواهيم كرد و برپايه بسته پيشنهادي خود و مشتركات دو بسته، درباره چگونگي ادامه كار، پيشنهاد مشخص خود را ارائه مي‌كنيم و همانطور كه قول داده بوديم، در نخستين فرصت پاسخ آن نامه را داديم.
جليلي فضاي اجلاس ژنو و مذاكرات را سازنده و روبه جلو توصيف كرد و افزود: ما با رويكردي مثبت به اين اجلاس وارد شديم، زيرا نگاهمان را درباره اين مذاكرات راهبردي و دراز مدت مي‌دانيم و لازمه آن اين است كه براي يك كار راهبردي و يك كار دراز مدت بريك مبناي صحيح، مستحكم و مورد توافق دو طرف عمل شود كه بر اين مبنا قرار شد دو طرف روي ايده‌هاي ارائه شده به منظور ادامه مذاكرات و چگونگي ساختار آن بررسي و اعلام نظركنند.
وي در پاسخ به سوالي درباره حضور نماينده آمريكا در اجلاس ژنو گفت: ما با يك رويكرد سازنده در مذاكرات وارد شديم، ديدگاه‌هاي خود را ارائه كرديم، متقابلا اعضاي پنج به علاوه يك ديدگاه‌هاي خود را بيان كردند و نوعا ديدگاه‌ها سازنده و رو به جلو بود و بايد در ادامه ببينيم اين موضوع و مباحثي كه بوده، مورد توجه قرار مي‌گيرد يا نه؟
نماينده مقام معظم رهبري در پاسخ به سوالي درباره مطرح كردن اين مطلب از سوي برخي كشورها كه در موضوع هسته‌اي ايران تنها دو راه همكاري يا برخورد وجود دارد، گفت: ما نيز اين مطلب را در مذاكرات ژنو مطرح كرديم كه به هرحال اين گزينه‌هايي است كه در مقابل همه قرار دارد.
جليلي افزود: ما اعلام كرديم كه بايد مشخص شود آيا نگاه مبتني بر همكاري، تعامل سازنده و توجه به نگراني‌هاي مشترك مبناي مذاكرات است يا اينكه نگاه غيرسازنده مي‌تواند وجود داشته باشد.
به گزارش واحد مركزي خبر، جليلي در پاسخ به سوال ديگري درباره اينكه منظورتان از ادامه گفت‌وگوها درچارچوب كشورهاي 1+6 بهتر از كشورهاي 1-7 است، چيست؟ گفت: اين مساله فراتر از گفت‌وگوهاي صورت گرفته بود، ما بحثمان اين است كه امروز براي بسياري از موضوع‌ها و مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي كه ساليان سال به صورت بحران يا مسائل مزمن در آمده است، بايد بررسي كنند كه آيا 1-7 مي‌تواند اينها را به فرجام برساند يا 1+6؟
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي‌عالي امنيت ملي در پاسخ به اين سوال كه آيا در اجلاس ژنو درباره تعليق هم صحبت شد يا خير، گفت: در اين اجلاس درباره تعليق هيچ صحبتي نشد و آنچه مطرح شد بحث‌هايي بود كه طرفين براي ادامه مسير ارائه كردند كه چگونه درباره ساختار، شكل و چگونگي مذاكرات به تفاهم برسند.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني‌بر اينكه مطرح شده است كه كشورهاي 1+5، دو هفته براي پاسخ كشورمان به جمهوري اسلامي ايران فرصت داده‌اند، گفت: ما توافق ابتدايي كرديم كه دو طرف ايده‌هاي ارائه شده را براي ادامه مذاكرات بررسي كنند و ظرف دو هفته دوباره بحث‌ها را ادامه دهيم.
مذاكرات هسته‌اي جليلي در تركيه
جليلي همچنين يكشنبه شب و پيش از ورود به كشورمان در استانبول با علي باباجان وزير امور خارجه تركيه ديدار كرد. توقف جليلي در تركيه در حالي انجام شد كه منوچهر متكي، وزير امور خارجه ايران نيز روز جمعه 28 تير به آنكارا سفر و با رييس‌جمهور، نخست وزير و وزير امور خارجه تركيه ديدار و گفت‌وگو كرده بود.پيش از سفر متكي به تركيه نيز استفان‌هادلي، مشاور امنيت ملي آمريكا با مقام‌هاي تركيه در روز پنج‌شنبه 27تيرماه سال جاري ديدار كرده بود.
ديروز علي باباجان، وزير امور خارجه تركيه اعلام كرد كه هم ايران و هم غرب از آنكارا خواسته‌اند تا براي تسهيل روند مذاكرات هسته‌اي تلاش كند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، علي باباجان، در جمع خبرنگاران گفت: هيچ دليلي براي بدبيني درباره رسيدن به راه حل در پرونده هسته‌اي ايران وجود ندارد.
وزير امور خارجه تركيه اظهار كرد: هم جليلي و هم سولانا اعلام كرده‌اند كه تا چند هفته ديگر، مذاكرات خود را از سر خواهند گرفت و ما تا آن تاريخ به ارتباطات خود با هر دو طرف ادامه مي‌دهيم. اين درخواستي است كه از جانب هر دوي آنها (ايران و غرب) مطرح شده است. ما در اين مذاكرات وساطت نمي‌كنيم، بلكه نقش آنكارا در اين ميان فقط تسهيل مذاكرات ميان ايران و غرب است.
باباجان با بيان اينكه شكاف عميقي از بي‌اعتمادي ميان ايران و غرب در پرونده هسته‌اي وجود دارد، خاطر نشان كرد: تركيه تلاش مي‌كند تا هرگونه برداشت غلط را بر طرف و امكان رسيدن به فهمي بهتر بر اساس منافع مشترك را آسان‌تر كند.
ادعاي رايس
اگرچه هم جليلي و هم سولانا بر سازنده بودن مذاكرات ژنو تاكيد كرده‌اند و سفر بي‌درنگ جليلي به تركيه را با توجه به سخنان علي باباجان مي‌توان نشاني از جدي بودن اين مذاكرات ارزيابي كرد، اما كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا مدعي شد كه ايران در مذاكرات ژنو درباره برنامه هسته‌اي جدي نبوده است. رايس، روز دوشنبه در اولين اظهارات رسمي درباره نشست ژنو ادعا كرد كه ايران به نمايندگان آمريكا و پنج كشور ديگر جواب سر بالا داده است.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، رايس گفت كه هر شش كشور درباره مهلت دو هفته‌اي ايران براي اعلام موافقت درباره توقف كوتاه مدت فعاليت‌هاي هسته‌اي و آغاز مذاكرات يا روبه‌رو شدن با تحريم‌ها جدي هستند. در نشست ژنو آمريكا براي اولين بار سياست بلندمدت خود را تغيير داد و ديپلماتي عالي‌رتبه را بر سر ميز مذاكرات حاضر كرد.
وي گفت: سعيد جليلي، مذاكره‌كننده ارشد هسته‌اي ايران به جاي ارائه پاسخي مستقيم حرف‌هايي پراكنده و «گفت‌وگوهاي كوتاه درباره فرهنگ»‌ را تحويل داده است. رايس به خبرنگاراني كه همراه او به امارات سفر مي‌كردند، گفت: ما انتظار داشتيم پاسخ ايران را بشنويم، اما مانند دفعات بسيار ديگر در رابطه با ايراني‌ها،‌ آنچه مطرح شد جدي نبود.
وي افزود: اكنون زمان آن است كه ايراني‌ها پاسخي جدي ارائه كنند. وزير امور خارجه آمريكا ادامه داد: آنها نمي توانند همين طور ادامه دهند، تعلل كنند و گفت‌وگوهاي كوتاهي درباره فرهنگ داشته باشند، بلكه بايد تصميم بگيرند. رايس در حالي اين اظهارات را بيان كرده است كه خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپايي در نشست خبري مشترك با جليلي در ژنو مذاكرات را سازنده و مثبت خواند.
رايس گفت: اگر ايران ظرف دو هفته به صورت مثبت پاسخ ندهد، مي‌تواند اواخر اوت يا در سپتامبر در انتظار تحريم‌هاي بيشتر آمريكا و اتحاديه اروپايي باشد و پس از آن نيز با قطعنامه چهارم تحريم در شوراي امنيت روبه‌رو شود. وي افزود: ظرف دو هفته خواهيم ديد كه ايران چه اقدامي خواهد كرد، اما فكر مي‌كنم كه اكنون روند ديپلماتيك با نوع جديدي از انرژي روبه‌رو شده است.
وزير امور خارجه آمريكا گفت:‌ اگر آنها تصميم به تعليق نگيرند، آن گاه ما در موقعيتي خواهيم بود، كه بايد به شوراي امنيت باز گرديم.
رايس افزود‌: تماس‌هاي عالي‌رتبه ميان آمريكا و ايران بسيار نادر است و حضور برنز در مذاكرات ممكن است ايراني‌ها را گيج كرده باشد.
وي در عين حال به تغيير تاكتيكي در سياست آمريكا براي نشان دادن اتحاد ميان گروه 1+5 اذعان كرد. رييس ديپلمات‌هاي آمريكايي گفت: مهم است كه گهگاهي به ديپلماسي جان تازه‌اي بخشيده شود.
وي ادامه داد: فكر مي‌كنم اين واقعيت كه ما (برسر ميز مذاكره) رفتيم ممكن است اندكي ايراني‌ها را متعجب كرده باشد و آنها واكنش نداشتند كه به كسي اطميناني بدهد. رايس در پاسخ به اين سوال كه آيا برنز و ديپلمات ديگري از آمريكا در دو هفته آينده براي شنيدن پاسخ ايران حاضر خواهد شد، اين مساله را رد كرد و گفت:‌ فكر مي‌كنم ما براي اينكه نشان دهيم آمريكا جدي است و به شركاي‌مان اطمينان دهيم كه جدي هستيم به قدر كافي اقدام كرده‌ايم.
وي با اشاره به اقدام شوراي امنيت سازمان ملل متحد در تصويب سه قطعنامه عليه ايران امكان وقوع هر گونه «اقدام قريب الوقوعي» را تا ماه آگوست منتفي دانست، اما احتمال افزايش فشارها بر ايران يا به قول خود اقدامات تنبيهي بيشتر عليه تهران را محتمل ارزيابي كرد. وي همچنين احتمال به كارگيري اقدامات يكجانبه واشنگتن عليه تهران با هدف انزواي بيشتر موسسه‌هاي مالي ايران را نيز محتمل دانست و گفت: روش ديپلماتيك ما در برابر ايران شامل دو گزينه است: اول مذاكره كه ما تمايل زيادي براي انجام اين مذاكرات داريم و ديگري احتمال به كارگيري اقدامات تنبيهي است كه اگر ايران به خواسته جامعه جهاني! پاسخ نگويد؛ ما به احتمال زياد اين اقدام را انجام خواهيم داد. اين در حالي است كه وزيران خارجه و مسوولان سرويس‌هاي امنيتي آمريكا، مصر، اردن، عراق و اعضاي شوراي همكاري خليج فارس ديروز با حضور كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا در ابوظبي پرونده هسته‌اي ايران را بررسي كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، منابع ديپلماتيك مصري پيش از برگزاري اين نشست به روزنامه الشرق‌الاوسط گفته بودند: در اين نشست كه موسوم به اجلاس گروه «6+3+1» است، بحث نفوذ ايران در منطقه در كنار برنامه هسته‌اي اين كشور مورد بررسي قرار مي‌گيرد. حسام زكي، سخنگوي رسمي وزارت خارجه مصر نيز گفته بود: هدف از اين نشست بحث و تبادل‌نظر درباره جديدترين وضعيت خليج فارس و نتايج مذاكرات ايران و غرب در ارتباط با پرونده هسته‌اي اين كشور است.
وي افزوده بود: انتظار مي‌رود وضعيت سياسي و امنيتي عراق در اين نشست مورد بحث و بررسي قرار بگيرد. برپايه اين خبر، اولين نشست وزيران خارجه و مسوولان سرويس‌هاي امنيتي آمريكا، مصر، اردن، عراق و شش كشور حاشيه جنوبي خليج فارس در سال 2007 در شرم الشيخ مصر برگزار شد. در آن زمان نشست مزبور به اجلاس گروه 6+2+1 مشهور شد، البته در آخرين نشست مسوولان سرويس‌هاي امنيتي اين گروه كه در آوريل گذشته در بحرين برگزار شد با پيوستن عراق به گروه مزبور موافقت كردند و از آن زمان به بعد اين بلوك سياسي و امنيتي به گروه 6+3+1 مشهور شد.
به گفته منابع ديپلماتيك از جمله اهداف تشكيل اين گروه سياسي و امنيتي مقابله با نفوذ ايران در منطقه است.
 سه شنبه 1 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن