تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805498637




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كفشهاي قهر را دم در بگذاريد!


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: كفشهاي قهر را دم در بگذاريد!
سيد علي طباطبايي

هميشه در كنار هر دوستي اي قهر هم وجود دارد. به هر حال هيچ وقت دو نفر آدم دقيقاً مثل هم نيستند و اگر مواظب نباشيم و به هم احترام نگذاريم ممكن است همين اختلاف نظرها به قهر هم بينجامد. اما خيلي ناراحت نباشيد. مهم اين است كه قهرها طولاني نشود و كينه كسي را به دل نگيريم. البته يك چيز ديگر هم مهم است و آن اينكه ما اولين كسي باشيم كه براي آشتي اقدام مي كنيم. كساني كه حاضرند از غرور خودشان بگذرند تا مانع از بين رفتن يك دوستي شوند آدمهاي بزرگي به شمار مي روند. پس هميشه اين افتخار را مال خودتان كنيد. ولي خوب شعار دادن در اين باره كار ساده اي است، اما وقتي كار به مرحله عمل مي رسد يك سؤال بزرگ شكل مي گيرد ... آخه چه جوري!؟
گام صفر: قبل از اينكه بخواهيد هركار بكنيد، بايد دم در كفشهاي گل آلود كينه و غرور و دنبال مقصر گشتن را كنار بگذاريد. نخست براي خودتان ارزش دوستي كه با يك دلخوري ساده در حال از دست رفتن است را مرور كنيد تا به اهميت آشتي با او پي ببريد. سپس در تمام مراحل بعدي اين نكته را در خاطر داشته باشيد و مطمئن باشيد كه برداشتن گام اول براي به جريان انداختن دوباره يك دوستي قديمي كار درست، بزرگ و ارزشمندي است.
گام اول: اگر از برخورد طرف مقابل خود مطمئن نيستيد و جزو آدمهاي محافظه كار به شمار مي رويد كه دوست ندارند خطر كنند، اين قدم به درد شما مي خورد. مي توانيد براي انتقال نقطه نظر و طرح بسته آشتي از دوستان مشترك خود و طرف مقابل استفاده كنيد. با اين كار هم خودتان مستقيما در معرض واكنش دوستان نيستيد و هم اينكه به خوبي متوجه خواهيد شد آيا شرايط براي آشتي فراهم شده يا خير و يا حتي اينكه چگونه مي توانيد شرايط را فراهم كنيد. فقط به يك نكته مهم توجه داشته باشيد كه دوست ميانجي شما فرد قابل اعتماد و رازداري باشد.
گام دوم: به مدد فناوريهاي قرن بيستم و تمام دستاوردهاي ارتباطي آن خوشبختانه ديگر مجبور نيستيد براي صحبت كردن با يك نفر در تيررس مشتهاي او قرار بگيريد. يك قدم اول خيلي خوب براي چيدن زمينه آشتي استفاده از همين دستاوردهاست. سعي كنيد شما انسان با گذشت تر باشيد و اولين تماس تلفني، اي ميل ، آف لاين، پيامك و يا هر چيز ديگر را شما برقرار كنيد. اما دقت داشته باشيد كه مطمئناً با اين كار بزرگوارانه خودتان طرف مقابل را غافلگير خواهيد كرد، پس انتظار هرگونه پاسخي را داشته باشيد و به كاري كه كرده ايد اطمينان داشته باشيد.
گام سوم: بعضي وقتها اصلاً صحبت كردن گره ها را بيشتر مي كند. گفتگوهاي دوستانه زمينه چيني آشتي همراه با تهمتها و كنايه ها و اشارات به سرعت مي توانند به بحثهاي داغ و دعواساز جديد تبديل شوند. در اين ميان دوست قديمي آدمها يعني همان قلم است كه مي تواند به داد شما برسد. سعي كنيد در يك نامه حرفهاي خودتان را بنويسيد و مواضع خودتان را كنار انتظاراتتان از طرف مقابل و اينكه چرا اين دوستي ارزشمندتر از آني بوده كه از دستش بدهيد با دوست خودتان صحبت كنيد. اگر واكنش خوبي گرفتيد اجازه بدهيد او هم همين كار را انجام دهد.
گام چهارم: هميشه اولين ملاقات بعد از آشتي هم مهم است. سعي كنيد هنگام چيدن برنامه به دوستي تان اجازه دهيد كه دوباره ذره ذره گرم شود. چنانچه قبل از يك قهر طولاني به طور دايم با هم وقت صرف مي كرديد و به مكانهاي هيجان آور مثل شهربازي و مسابقات ورزشي مي رفته ايد دليل ندارد از اول هم دوباره همين كارها را انجام دهيد. سعي كنيد ملاقات اول در محيطي آرام باشد تا هر دو طرف بتوانيد شرايط را به دقت و بدون استرس برآورده كرده و دوباره با رفتار هم خو بگيريد. سعي كنيد محل ملاقات خنثي باشد. مثلاً به خانه يكديگر نرويد، چون در اين شرايط فرد ميهمان احساس خواهد كرد كه از موضع ضعف وارد شده است. شايد بهترين پيشنهاد يك پياده روي در پارك و يا نوشيدني كوچك و يا يك رستوران آرام باشد.
گام پنجم: خب ديگر به قسمت سخت كار رسيديم: عذرخواهي! حتي اگر تقصير شما هم نبوديد بگرديد و يك دليل هر چند كوچك و مسخره براي عذرخواهي پيدا كنيد. اگر دوست شما آدم فهميده اي باشد، با اين كار شما متوجه مزاياي اين كار شده و يخ غرور او نيز شكسته خواهد شد و به خاطر اشتباه هاي خودش عذرخواهي خواهد كرد. اما دوباره به كار خودتان اطمينان داشته باشيد. يعني بلافاصله منتظر جواب دوستتان نباشيد. بعضي آدمها براي رجوع به بزرگواري هاي انساني خودشان به زمان نياز دارند و اين وظيفه شماست كه به آنها زمان بدهيد تا ارزش كار خودتان را به حداكثر برسانيد.
گام ششم: اما گام آخر از همه سخت تر و دشوارتر است. حتي گام صفر هم اين قدر دشوار نبود. بخشش! بخشش و گذشت واقعي و از ته دل از دست همه آدمها بر نمي آيد. براي اين كار دلي به گستردگي دريا و به صافي آينه احتياج است. اما اگر واقعاً موفق شديد مراحل آشتي را به اين درجه بالا برسانيد و هر دو طرف به اشتباه هاي خودشان اعتراف كردند و شما هم لذت بخشش را در خودتان حس كرديد، حتما طرف مقابل را هم در جريان بگذاريد. به او بگوييد كه به خاطر رفتارش او را بخشيده ايد و ديگر هرگز هم از دلخوري پيش آمده عليه هم استفاده نكنيد. اگر موفق به چنين كاري شديد... خب ديگه كارتون خيلي درسته!
 سه شنبه 1 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 276]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن