تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821217410




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از صفا تا فدك 12 آخرين قسمت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: از صفا تا فدك 12 آخرين قسمت
روز سه شنبه 21 خرداد بعد از وداع با پيامبر و معصومين بقيع عليهم السلام از مدينه عازم شهر « ابها » واقع در استان « عسير » كه هم مرز يمن است شديم . در فرودگاه امير مدينه آقاي هاشمي رفسنجاني را بدرقه كرد.
عربستان از طريق سه استان عسير نجران و شرقيه با كشور يمن هم مرز است . در ميان اين سه استان عسير علاوه بر مجاورت با يمن درساحل درياي سرخ هم قرار دارد و يمن نيز از طريق استان صنعا كه در مجاورت استان عسير قرار دارد به درياي سرخ متصل است .
شهر « ابها » كه مركز استان عسير است علاوه بر اينكه خود از هواي معتدلي برخوردار است ييلاق خوش آب و هوا و خوش منظره اي هم دارد. استان « عسير » به دليل همين ويژگيها و همينطور آثار تاريخي و هنرهاي دستي و سنتي يكي از جاذبه هاي سياحتي عربستان است .
از فرودگاه شهر ابها به شهر « خميس مشيط » در نزديكي همان شهر رفتيم و در دهكده « بن حمسان » كه در حومه « خميس مشيط » قرار دارد از موزه ميراث فرهنگي استان عسير ديدن كرديم . رئيس مركز ميراث فرهنگي توضيح داد كه درسال 8 هجري هياتي از عسير به مدينه رفت و ايمان آوردن مردم اين منطقه به اسلام را به عرض پيامبر اكرم رساند. آنحضرت نيز « عبدالله صرد » را به عنوان نماينده خود و امير اين منطقه تعيين فرمودند.
از ديدن آثار تاريخي و ميراث فرهنگي و سنتي مهمتر مراسم استقبالي بود كه در دو سه مرحله در همان محل موزه برگزار شد. مردان عسيري با لباس هاي محلي در حالي كه شمشير در دست داشتند و لبخند بر لب به بالا مي پريدند و شعرهائي مي خواندند كه مضمون خوش آمد داشت . ميزبانان به مهمانان خود گل هديه دادند و غذاهاي محلي آوردند ولي كسي نخورد چون قرار بود ناهار مهمان امير منطقه باشيم .
براي نمازظهر و عصر به هتل ابها رفتيم كه بالاي تپه اي قرار دارد و بعد از نماز به مهماني امير رفتيم كه او هم يكي از شاهزاده هاي آل سعود است و از مهمان هاي خود در مهمانسرائي كه بر روي تپه بلندي قرار دارد پذيرائي مي كند. اين مهمانسرا چشم انداز بسيار زيبائي دارد و شهر ابها را با تمام ويژگيهايش از چهار طرف به نمايش مي گذارد شهري بزرگ با خيابان هاي پردرخت و پستي و بلندي هاي موزون كه با مزارع آباد احاطه شده است .
بعد از ناهار به منطقه سياحتي سوده رفتيم كه در 20 كيلومتري ارتفاعات حومه ابها قرار دارد و به امكانات تفريحي از قبيل ويلا و تله كابين مجهز است و توسط كوه هاي مرتفع با درختان متوسط محاصره شده است . فرصتي براي ماندن نداشتيم . بعد از شنيدن چند دقيقه توضيحات عازم فرودگاه ابها شديم و به طرف جده پرواز كرديم البته باران تندي كه در همان لحظات باريدن گرفت برگشت را تسريع كرد.
اگر ديدار آقاي هاشمي رفسنجاني با ملك عبدالله نبود كه خود پادشاه عربستان خواستار آن شده بود و قرار بود شب چهارشنبه در جده برگزار شود مي توانستيم همان شب به تهران برگرديم ولي ناچار شب را در جده مانديم . بعد از نماز مغرب و عشا آقاي هاشمي رفسنجاني عازم ديدار شدند و من و آقايان علمي حسيني و فلاحيان بعد از بازديد از يك مسجد زيبا در جده كه لب دريا ساخته شده به محل اقامت برگشتيم و براي استراحت هر كدام به اطاق خود رفتيم .
فرصتي دست داد تا قدري تلويزيون هتل را ورق بزنم . اين تلويزيون سعودي هم عجب معجوني است ! از مكه تا مدينه و تا جده هر جا فرصتي پيدا كردم و آنرا روشن كردم و ورق زدم ديدم از منتها اليه تحجر دارد تا منتها اليه بي مبالاتي . مثل اينكه در كارگاه خلقت قرار بر اين شده كه هرگز تعادل نصيب اين برادران عرب ما نشود. هميشه يا حرفها خشك است و يا زنهاي هفت قلم آرايش در حال ادا و اطوار با مردهاي مثل خودشان در فيلم هاي هفت تا يك صنار كه هيچوقت خالي از دعواهاي خاله زنكي و روابط عشقي نيست . تلويزيون هاي هتل هاي رسمي سعودي علاوه بر اينها شبكه هاي الجزيره و بي .بي .سي و سي .ان .ان و مصر و سودان و يمن و امارات و حتي شارجه را هم مي گيرند ولي المنار و العالم و شبكه هاي ايراني و ساير شبكه هاي آدميزادي را نمي گيرند!
دور از جان خود تلويزيون خودمان كه هفته اي هشت دفعه چشممان را به جمال بعضي تازه به دوران رسيده ها روشن مي كند و گورپدر كساني كه از سنگ بناي انقلاب كنار امام خميني بودند و تا امروز در تمام صحنه ها نقش آفريني داشتند صلوات ! چه لزومي دارد آنها را در سيره عملي امام نشان بدهيم يا اعتراف كنيم كه در دفاع مقدس حضور داشتند و يا كشور جنگ زده را از بي برقي و آنهمه مشكلات نجات دادند و ساخته شده تحويل بعدي ها دادند دنيا روي آنها حساب مي كند مي خواست نكند. براي كشور آبرو هستند مي خواستند نباشند. اينها قديمي شده اند ما بايد الان را دريابيم .

صبح چهارشنبه 22 خرداد در آخرين روز سفر بعد از نماز صبح مشغول نوشتن شدم و قدري هم خودم را به خواندن كتابي كه به همراه برده بودم مشغول كردم . ساعت 6 5 آقاي بهنام حسيني مقام دوم تشريفات كه خيلي پرتلاش است تلفن زد و برنامه كارها را داد : ساعت 7 صبحانه 7 5 جلسه با حاج آقاي هاشمي رفسنجاني و 8 و ربع حركت به طرف فرودگاه براي رفتن به تهران .
مقام اول تشريفات آقاي اصغر افشاري است كه هر وقت با سعودي ها حرف مي زند هر جمله اش تركيبي است از عربي و انگليسي و فارسي و عجيب است كه سعودي ها هم حرفهاي او را خوب مي فهمند! و مقام سوم تشريفات آقاي مهرداد محمودي است كه او هم مثل آقاي حسيني وظيفه شناس است . علاوه بر اين افراد سخت كوش بچه هاي روابط عمومي و حفاظت هم در اين سفرها تلاش زيادي داشتند كه قابل تقدير است .
درآخرين روز سفر آقاي هاشمي رفسنجاني علاوه بر نظرخواهي از همراهان درباره سفر و آنچه بايد براي نتيجه بخش بودن آن انجام شود به همسفران گزارشي از مذاكرات خود با ملك عبدالله هم دادند.
محورهاي مذاكرات در طول اين سفر يكي پيشنهاد ملك عبدالله براي همفكري و همكاري دو كشور درباره مسائل منطقه بود كه مورد استقبال آقاي هاشمي رفسنجاني قرار گرفت ولي اجرائي شدن آن به نظر رهبري و مسئوليت دولتمردان موكول شد. محور ديگر ايفاي نقش توسط آقاي هاشمي رفسنجاني در موضوع گفتگوي اسلامي و سپس گفتگوي اديان بود كه ايشان پذيرفتند و قرار شد فردي را براي اين كار معرفي نمايند. محور ديگر مسائل زائران ايراني بويژه مشكلات خانم ها براي رفتن به زيارت و بقيع بود كه علاوه بر آنچه در دور اول مذاكرات مقرر شد و به قسمت هائي از آنها در طول سفر عمل هم شد آقاي هاشمي رفسنجاني اينبار اين موضوع را به صورت اصولي تر مطرح كردند و به ملك عبدالله گفتند اسلام دراين مسائل فرقي بين زن و مرد قائل نيست كما اينكه در ايران زنها مثل مردها به زيارتگاه ها و مساجد و قبرستانها مي روند چرا شما اين محدوديت هائي كه در اسلام نيست را اعلام مي كنيد ملك عبدالله گفت : نظر شما را قبول دارم ولي مشكل ما علماي ما هستند كه حاضر نيستند زير بار اين نظر بروند. اتفاقا ام فيصل (همسر ملك عبدالله ) هم اخيرا ناشناس به زيارت رفت و از دست همين ماموران كتك خورد. آقاي هاشمي گفتند : نتيجه اين مي شود كه در هر سال چند صدهزار زن ايراني كه به مكه و مدينه مي آيند و با اين محدوديت ها مواجه مي شوند با ناراحتي به ايران بر مي گردند و از شما عصباني هستند. شما نبايد اجازه بدهيد علماي شما بر اين نظر ناحق پافشاري كنند و شما را زير سئوال ببرند. ملك عبدالله گفت : شما به من فرصتي بدهيد تا با علما صحبتي داشته باشم و مشكل را حل كنم .
درباره موضوعاتي از قبيل توزيع كتابهاي ضدشيعه و زندانيان ايراني و ساير مسائل مربوط به ايرانيان هم صحبت هائي شد كه قبلا به آنها پرداخته ايم .
بعد از جلسه به طرف فرودگاه رفتيم و ساعت 10 5 به وقت جده (12 به وقت تهران حركت كرديم و ساعت 2 5 بعدازظهر به تهران رسيديم والحمدلله اولا و آخرا.
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن