تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820397248




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هزينه خاموشي در كشور 100 تا 150 برابر هزينه تامين برق است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: هزينه خاموشي در كشور 100 تا 150 برابر هزينه تامين برق است
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي،‌ هزينه خاموشي در كشور را 100 تا 150 برابر هزينه تامين برق دانست.


به گزارش خبرنگار ايرنا، محمد احمديان‌ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بيان آنكه خاموشي پديده كم اهميتي در كشور نيست، افزود:‌ وزارت نيرو به هيچ عنوان درصدد توجيه يا انكار خسارتهاي جدي كه براثر خاموشي به كل اقتصاد كشور و يكايك مشتركان وارد مي شود، نيست.
وي با اشاره به خشكسالي موجود و كم آبي ناشي از آن كه سبب كاهش توليد برق توسط نيروگاههاي برقابي در كشور شده است،‌ اظهار داشت: هم اكنون هزينه سنگيني به دليل عواملي كه در اختيار ما نبوده است،‌ پرداخت مي كنيم اما بايد از اين تجربه،‌ براي برنامه ريزي جهت برخورداري از برق مطمئن در كشور درس بگيريم.
وي نقش رسانه ها را نيز در اطلاع رساني براي بهبود فرهنگ مصرف در كشور بسيار موثر خواند و گفت: تجربه هفته هاي اخير، اين ادعا را ثابت مي كند.
احمديان با بيان آنكه رشد مصرف برق در فروردين و ارديبهشت ماه امسال نسبت به دوره هاي مشابه پارسال به ترتيب 2/11 و 1/11 درصد بوده است، افزود:‌ با آغاز فعاليت هاي اطلاع رساني در جهت صرفه جويي مصرف برق از خردادماه امسال، رشد مصرف برق در اين ماه به 7/5درصد كاهش و اين رشد تا روز 28 تيرماه جاري نسبت به دوره مشابه پارسال به 8/4 درصد محدود شده است.
به گفته وي، اين ميزان رشد مصرف ناشي از اضافه شدن حدود 900 هزار مشترك جديد به شبكه است و چنانچه 10 درصد صرفه جويي توصيه شده از سوي وزارت نيرو توسط مشتركان عملي نشود، خاموشيها در شرايط كنوني تا شهريور ماه تداوم خواهد يافت.
وي ميزان توليد انرژي برق نيروگاههاي حرارتي كشور را تا پايان روز 28 تيرماه جاري 69 هزار و 855 گيگاوات ساعت اعلام كرد و گفت: اين ميزان در مقايسه با زمان مشابه پارسال از 18 درصد رشد برخوردار است اما توليد نيروگاههاي برقابي در اين مدت با 69 درصد كاهش از هشت هزار و 745 گيگاوات ساعت به 2 هزار و 758 گيگاوات ساعت رسيده است.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي تصريح كرد: در مجموع، توليد انرژي برق كشور در اين مدت حدود 72 هزار و 613 گيگاوات ساعت بوده كه 9/6 درصد نسبت به زمان مشابه پارسال افزايش يافته است.
وي انرژي تامين نشده را در اين مدت 782 گيگاوات ساعت عنوان كرد و افزود:‌ اين ميزان انرژي تامين نشده به صورت خاموشي اعمال شده است و چنانچه امسال حتي از نيمي از توليد نيروگاههاي برقابي كشور در سال گذشته برخوردار بوديم، خاموشي ها اتفاق نمي افتاد.
وي با اين وجود از همكاري مردم در مديريت مصرف برق در هفته هاي اخير قدرداني و ابراز اميدواري كرد:‌ با افزايش اين همكاريها و تحقق 10 درصد صرفه جويي مصرف برق،‌ امكان رفع خاموشي ها فراهم شود.
احمديان با بيان آنكه با افزايش دماي هوا در روزهاي اخير،‌ حداكثر نياز مصرف شبكه با 36 هزار و 800 مگاوات در شب گذشته به ثبت رسيد،‌ اظهار داشت: با توجه به وضعيت هوا، به نظر مي رسد كه در حال گذراندن حداكثر مصرف برق در كشور باشيم.
به گفته وي،‌ هم اكنون در شبانه روز در 2 مرحله بعد از ظهر و سر شب با كمبود برق و روزانه به طور متوسط حدود يكهزار مگاوات خاموشي در شبكه سراسري مواجه هستيم.
وي افزود:‌ وزارت نيرو براي كاهش دامنه خاموشي ها اقداماتي نظير انجام تعميرات اساسي نيروگاههاي حرارتي قبل از فرا رسيدن فصل گرما و اتصال شبكه خراسان به شبكه سراسري برق انجام داده است كه با برقراري اين اتصال ميزان تبادل برق بين شبكه خراسان و شبكه سراسري از حدود 150 مگاوات به 750 مگاوات تا پايان هفته جاري افزايش خواهد يافت.
وي تصريح كرد: با برقراري اين اتصال، در صورتي كه وضعيت مصرف به شكل ثابت باقي بماند،‌ وضعيت خاموشي ها تا حدودي بهبود خواهد يافت.
احمديان اقدام ديگر وزارت نيرو را ايجاد 13 ميليون شعله لامپ كم مصرف با كيفيت مناسب دانست و گفت: اين لامپها تا 15 مردادماه به بازار عرضه مي شود و وزارت نيرو تسهيلاتي را براي مصرف كنندگان اين لامپها درنظر گرفته است.
وي همچنين از مصرف كنندگان خواست: لامپهاي مورد نياز خود را با ضمانت و از فروشگاه هاي معتبر تهيه كنند.
به گفته وي،‌ وزارت نيرو از طريق موسسه استاندارد در حال پيگيري براي جلوگيري از واردات لامپهاي كم مصرف فاقد كيفيت مناسب است.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي يكي ديگر از اقدام هاي اين وزارتخانه را براي تامين برق مورد نياز كشور، خريد برق از تمام توليدكنندگان و عرضه آن براي مصارف شبكه دانست و افزود:‌ وزارت نيرو حتي برق را از ديزلهاي پراكنده به قيمت آ‍زاد (هر كيلووات ساعت 773 ريال)خريداري مي كند تا از تمام ظرفيتهاي موجود در كشور براي توليد و عرضه برق استفاده شود.
احمديان در ادامه با بيان آنكه وزارت نيرو تلاش مي كند خاموشي ها را مطابق با برنامه اعلام شده به پيش ببرد تا مشكلات كمتري براي مشتركان ايجاد شود، گفت:‌ البته يكسري خاموشي هاي پيش بيني نشده از بروز مشكلات فني در شبكه ناشي مي شود كه خارج از برنامه ريزي هاي اعلام شده و اختيار همكاران صنعت برق است و اين امر در سالهاي گذشته نيز كه كشور با پديده خشكسالي مواجه نبود،‌ اتفاق مي افتاد.
وي افزود:‌ با اين وجود، متوسط خاموشي ها در هر منطقه تاكنون از يك بار به مدت 2 ساعت در شبانه روز فراتر نرفته و تلاش بر اين است كه خاموشي ها به برنامه زمانبندي محدود شود.
وي همچنين با اشاره به اطلاعيه وزارت نيرو درخصوص درخواست از مشتركان براي همكاري با اين وزارتخانه درجهت كاهش خسارات خشكسالي، بار ديگر از مردم خواست: به هنگام خاموشي، وسايل و تجهيزات برقي خود را از برق خارج و پس از رفع خاموشي دوباره به برق وصل كنند تا از بروز خسارتهاي احتمالي جلوگيري شود.
احمديان با بيان آنكه قطع و وصل برق اگر مشكل نداشته باشد، نمي تواند آسيبي به وسايل و تجهيزات برقي وارد كند، اظهار داشت:‌ با اين وجود،‌ چنانچه مواردي رخ دهد،‌ شركتهاي برق موظف هستند خسارات وسايل و تجهيزات بيمه شده را پرداخت كنند.
وي درخصوص دشواري تماس مشتركان با سامانه 121 نيز گفت:‌ به هر حال،‌ در ساعات خاموشي تماس مشتركان با اين سامانه به حدي بالا مي رود كه شايد امكان پاسخگويي سريع توسط اين سامانه كه داراي ظرفيت محدودي است به مشتركان فراهم نشود. ‌
وي با اين حال از مشتركان درخواست كرد:‌ با توجه به شرايط كنوني،‌ همكاري بيشتري داشته باشند تا تمهيدات لازم براي رفع مشكلات صنعت برق فراهم شود.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي،‌‌ يكي از مشكلات صنعت برق در كشور را انشعابات غير مجاز به ويژه در حاشيه شهرها اعلام كرد و افزود: برآوردها بيانگر وجود 900 هزار انشعاب غير مجاز در كشور است كه وزارت نيرو درصدد است امسال تمام انشعابات غير مجاز حاشيه شهرها را كه براساس قانون نمي توان در اين مناطق ‌انشعاب واگذار كرد، جمع آوري كند.
وي يكي ديگر از مشكلات صنعت برق را تلفات بالا در شبكه هاي توزيع دانست و تصريح كرد: تا سال 85 اين تلفات از روند افزايشي برخوردار بود اما پارسال براي نخستين بار ميزان تلفات در شبكه 3/1 درصد كاهش يافت و وزارت نيرو امسال نيز براي كاهش 2 درصدي تلفات شبكه برنامه ريزي كرده است.
وي اعتبار پيش بيني شده براي بهينه سازي و بازسازي شبكه هاي توزيع را درسال جاري يك تريليون ريال اعلام كرد.
احمديان در ادامه يكي از مشكلات ناشي از خاموشي ها را قرار گرفتن تمام مشتركان اعم از مشتركان حساس و غيرحساس بر روي يك شبكه دانست و گفت:‌ اين امر محدوديتهايي را در ترافيك شهري به لحاظ قطعي برق چراغهاي راهنمايي ايجاد مي كند.
وي بابيان آنكه امكان جداسازي اين چراغها از شبكه سراسري برق وجود ندارد،‌‌ اظهار داشت:‌
قرار است شهرداري تهران با هماهنگي وزارت نيرو با نصب سامانه برق اضطراري (UPS) در 600 نقطه حساس شناسايي شده،‌ تا حدودي مشكلات ترافيكي ناشي از قطع برق چراغهاي راهنمايي را برطرف كند.
وي همچنين با اشاره به تفاهمنامه وزارتخانه هاي نيرو با صنايع و معادن،‌ گفت:‌‌ براساس اين تفاهمنامه قرار است واحدهاي صنعتي در هر استان فعاليت خود را افزون بر روز جمعه، در يك روز ديگر هفته متوقف كنند تا امكان تامين برق مطمئن براي اين واحدها فراهم شود.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي سپس ميزان مصرف انرژي برق در بخش خانوار را 33 درصد،‌ بخش صنعت 32 درصد ،‌‌ بخش كشاورزي 14 درصد و بخش عمومي را 12 درصد اعلام كرد و افزود: قيمت تمام شده هر كيلووات ساعت برق 773 ريال است كه هم اكنون بخش خانوار 160ريال و بخش كشاورزي به طور متوسط 20 ريال بابت مصرف هر كيلووات ساعت برق پرداخت مي كند و مابقي به صورت يارانه از سوي دولت تامين مي شود.
وي همچنين ميزان واردات برق را در شب گذشته 365 مگاوات و مجموع صادرات را 240 مگاوات عنوان كرد و اظهار داشت: وزارت‌‌‌‌‌‌ نيرو در‌ تلاش براي افزايش ميزان واردات برق است اما اين امر تاكنون به دليل مشكلاتي كه خشكسالي براي كشورهاي همسايه به ويژه ارمنستان ايجاد كرده،‌ محقق نشده است.
وي در ‌پايان با درخواست مجدد از مشتركان براي صرفه جويي 10 درصدي در مصرف برق، گفت:‌ بايد توجه داشته باشيم كه در صورت تداوم روند كنوني خشكسالي،‌ امكان توليد محدود برق از نيروگاههاي برقابي نيز در ماههاي آينده از دست خواهد رفت.
اقتصام **‌ 9134 **‌1558 ‌
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 348]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن