واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: هنرمندان قمي: اقتباس ازفرهنگ بومي، مذهبي درهنر فيلمنامه نويسي مغفول مانده است
داخلي. فرهنگي. سينما. فيلمنامه.
كارشناسان و هنرمندان قمي معتقدند: فيلمنامه هاي رايج در كشور بيشتر اقتباسي از رمانها وداستان بلند خارجي است كه با حفظ برخي رخدادها، شخصيت ها، مولفهها و فضاي دروني داستانها تهيه ميشود.
گروهي از فيلمنامه نويسان استان قم با انتقاد از اين نوع اقتباسها در فيلمنامه نويسي بر اين باورند كه نويسندگان بومي بايد درخلق آثار اقتباسي خود كاملا هوشمندانه عمل نمايند.
اين هنرمندان ميگويند: بدون درنظر گرفتن معيارهاي فرهنگي، بومي وديني ،اثر توليد شده نه تنها جذابيتي براي مخاطب ندارد حتي ممكن است موجب بروز برخي ناهنجاريها در جامعه شود.
يك فيلمنامه نويس روز دوشنبه به خبرنگار ايرنا ، گفت : فيلمنامه هاي اقتباسي بايد با فرهنگ بومي و تفكرات ديني مخاطبان هماهنگ باشد.
"مريم بصيري" افزود: متاسفانه در سينماي كشور ، نويسندگان وفيلمسازان در اقتباس هاي هنري تحت تاثير فرهنگ وكتاب هاي غربي قرار ميگيرند.
وي بيان داشت : اغلب اقتباس هاي انجام شده با فرهنگ و انديشه هاي غالب جامعه ايراني سازگار نيست و باعث رواج برخي ناهنجاريها در ميان جوانان مي شود.
وي با اشاره به استفاده از شيوهها و اصول درست اقتباس ازيك اثر هنري يادآور شد: نويسندگان و فيلمنامه نويسان متخصص در اقتباس هاي هنري سعي در تلفيق برخي رخدادها وبومي سازي اثر دارند.
بصيري اظهارداشت: باتوجه به اهميت مقوله سينما در الگو دهي و فرهنگسازي به جامعه و جوانان نويسندگان و مولفان بايد نسبت به برداشتها و اقتباس از يك اثر غربي بسيار هوشمندانه و متعهدانه عمل كنند.
وي ادامه داد: متاسفانه نويسندگان به اصول و قواعد اقتباس آشنايي كافي ندارند و علاوه بر اقتباس برخي رخدادهاي اساسي، حواشي و رفتارهاي مغاير با فرهنگ بومي كشور از مبدا در نسخه دوم هنرمند به اقتباس گرفته ميشود.
اين منتقد سينمايي تصريح كرد: اين امر موجب رواج برخي ناهنجاريها و بروز و شكل دهي برخي رفتارهاي نامتعارف در جامعه شده و به تدريج فرهنگ بومي و اسلامي كشور تهديد ميشود.
بصيري خاطر نشان كرد: اين فرايند تا جايي پيش ميرود كه فيلمها و آثار غربي تنها با رعايت برخي ظواهر به يك فيلم ايراني بدل شده و به فرهنگ جامعه تزريق و القا ميشود.
وي غربي شدن آثار ايراني را از پديده هاي شوم و وحشتناك سينما ذكر كرد وگفت: ادامه اين روند باعث تغيير سليقه هنري وگرايش مردم به چنين آثاري و در نتيجه توليد انبوه اين گونه توليدات در سينماي كشور ميشود.
وي افزود: امروزه شاهد توليد زيادي از اين گونه فيلمها ميباشيم كه در صورت بيتوجهي هويت و فرهنگ بومي و ديني خود را به ويژه در بين جوانان از دست خواهيم داد.
يكي ديگر از فيلمنامه نويسان برجسته استان، جنبه هاي عيني و نمايشي را از مهمترين شاخص هاي فيلمنامه هاي اقتباسي ذكر كرد و گفت: نويسندگان در خلق اثر بايد به اين اصل تصوير درآوردن وقايع آن توجه داشت باشند.
"رحمت الله اميدوار"افزود: داستانها و رمانهايي كه دست مايه فيلمنامه قرار ميگيرند نبايد به قدري انتزاعي ودرون گرا باشند كه تجسم آن درقالب تصوير غيرممكن آيد و يا به گفت وگو هاي شخصيتها محدود شود.
وي توجه به حجم رمان مورد اقتباس و بازخواني هاي مكرر داستان اشاره كرد و گفت: اين بازخوانيها باعث تسلط و اشراف بيشتر فيلمنامه نويس به جنبه هاي محتوايي و ساختاري در خلق وقايع ميشود.
وي با اشاره به در نظر گرفتن ملاحظات ادبي اثر مورد اقتباس تاكيد كرد:
نويسنده بايد به جنبه هاي بصري، سينمايي، فرهنگي وشرايط بومي، فرهنگي و اجتماعي خود توجه داشته باشد.
اميدوار اظهار داشت: فيلمنامه نويس در اقتباس از آثار غربي و خارجي بايد متوجه تشابهات و تناسبات فرهنگي اثر با فرهنگ خود باشد تا زمينه بتوان اثر را بومي سازد.
وي يادآور شد: گاها نويسندگان در خلق اثر آزاد و يا اقتباسي خود از خورده فرهنگ هاي غربي استفاده ميكنند كه با فرهنگ بومي ما سازگار نبوده و تنها جز حواشي و موارد غيرضروري در فيلمنامه نويسي ميباشد.
وي خاطر نشان كرد: در اقتباس، اين اصول غيرضروري نه تنها داراي جنبه هاي هنري نميباشد بلكه باعث فضاسازي ناآشنا و غيرواقعي براي مخاطب مي باشد.
اين منتقد ، پايبندي واستفاده ازميراث ادبي و نمايشي ايراني را بهترين راهكار براي يك خلق آثاري كاملا بومي و فرهنگي ذكر كرد و بر بازگشت به اين ميراث غني تاكيد كرد.
وي ادامه داد: اين ميراث بايد بازخواني شده و نحوه هاي داستان گويي و داستان پردازي آن استخراج شود تا دست مايه كار فيلمنامه نويسان سينما و تلويزيون قرار گيرد.
وي افزود: آثاري چون ميهمان مامان، روزي روزگاري و روزگار غريب ازجمله آثار ايراني و بومي موفق در عرصه سينما و تلويزيون ميباشد.
وي با اشاره به تاثيرگذاري مستقيم و سريع رسانه هاي تصويري به ويژه سينما بر جوانان گفت: سينما موجب فرهنگسازي و ايجاد خورده فرهنگها مي شود كه به مرور زمان باعث تغيير دائقه هنري وبصري مخاطب شده و با ادامه روند اين اقتباس هاي غير اصولي فرهنگ بومي و ديني ما تهديد ميشود.
يكي ديگر از هنرمندان استان قم گفت: به دليل سابقه و پيشينه كوتاه مدت داستان نويسي درايران تمايل فيلمنامه نويسان كشور براي نگارش فيلمنامه از رمان هاي خارجي بيشتر است.
"حميد منتظري" افزود: درحال حاضربيشتر به ميني مالها (داستانهاي كوتاه) وداستانها عنوان رمان اطلاق شده كه مورد استفاده نويسندگان در عرصه هاي سينما و تلويزيون قرار ميگيرد.
وي رابطه كم رنگ سينما و ادبيات را از ديگر علل استفاده هنرمندان و فيلمنامه نويسان از ميراث موجود ايراني ذكر كرد كه هر دو اين مقولات خود را منفك از ديگري و مستقل ميدانند.
وي ادامه داد: استفاده فيلمنامه نويسان از منابع غربي اغلب موجب برداشت هاي نادرست و افراطي از شرايط اجتماعي ويژه در كشورهاي غربي مي شود.
منتظري اظهار داشت: متاسفانه هنوز فيلمنامه هاي اقتباسي موفقي خلق نشده كه در صورت تبيين جايگاه، آسيب شناسي و بررسي مولفه هاي اين قبيل فيلمنامهها ژانر(گونه) جديدي وارد عرصه سينما خواهد شد.
وي تصريح كرد: براي ايجاد جريان صحيح در حوزه فيلمنامه هاي اقتباسي بايد برنامه ريزي بلند مدت ومنسجمي درسطح مسوولان، هنرمندان، نويسندگان و تهيهكنندگان عرصه سينما ايجاد شود.
وي گفت: تفهيم اين موضوع كه اقتباس چه مولفههايي از داستان و رمان در اثر جديد لازم و ضروري است از شاخص هاي مهم در يك فيلمنامه اقتباسي موفق ميباشد.
منتظري ادامه داد:در اكثر فيلم هاي سينماي كشور نوعي اقتباس از فرهنگ و روابط حاكم بر شخصيتها اقتباس ميشود در حالي كه اقتباس بايد با تكيه بر فرهنگ بومي كشور صورت گيرد.
وي گفت: توجه به فرهنگ، آداب و سنن، زندگي واقعي مردم، اعتقادات و فضاي مذهبي كشور را از اصول اساسي و غيرقابل انكار در اقتباس هاي ادبي مي باشد.
وي خاطر نشان كرد: به دليل تسلط و تهيهكننده محوري در سينماي ايران نوعي فانتزي گرايي در توليدات سينمايي كشور رواج پيدا كرده كه با واقعيت بيروني جامعه هماهنگي ندارد.
منتظري افزود: توجه محض به گيشه روند فيلمسازي را به سوي فيلمهاي تجاري سوق ميدهد و باعث ايجاد نوعي تضادها ميان زندگي واقعي مردم و فضاي فرهنگ غربي ماب فيلم هاي سينماي ميشود.
وي با اشاره به جايگاه تاثيرگذاري رسانه سينما بر جامعه به ويژه بر جوانان خواستار رسيدگي، كنترل و برنامه ريزي صحيح بر اقتباس هاي سينمايي شد. ك/۴
دوشنبه 31 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]