تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آن‏كه خدا را شناخت ، از او ترسيد و آن كس كه از خدا ترسيد ، ترس از خدا او را به عم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816417214




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كودكان كار، كارگران كوچك و نان آوران خستگي ناپذير(1)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كودكان كار، كارگران كوچك و نان آوران خستگي ناپذير(1)
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): روزي نيست كه درمعابر، ميادين و گذرگاههاي شهر قزوين به كودكان دستفروش كه به مشاغل كاذب اشتغال دارند، برنخوريم.


معضل كودكان كار كه به دليل فقر اقتصادي و شايد عاطفي و معنوي به بيرون از خانه مي روند، تنها به تحمل زحمت و تحقير براي كسب درآمدي ناچيز محدود نمي شود، بلكه همواره نابهنجاريهاي اجتماعي آنها را تهديد مي كند.
بسياري از كودكان كه معصومانه به دنبال كسب درآمدند، با حوادثي مواجه مي شوند كه ناخواسته آنها را به انواع آسيبهاي اجتماعي آلوده كرده و پس از چندي در دامن باندهاي تبهكار فعال در زمينه سرقتهاي فردي، جمعي، مسلحانه و خريد و فروش مواد مخدر مي كشاند.
شهر قزوين به دليل موقعيت جغرافيايي، اقتصادي و مهاجرپذير بودن نه تنها از اين معضل مستثني نيست، اما برغم ادعاي مسوولان بهزيستي قزوين كه آماري رسمي از تعداد كودكان كار ندارند، ولي پيش بيني مي شود اين استان درمقايسه با شهرهاي ديگر از اين مقوله بيشتر رنج مي برد.
در ميان انبوه جمعيت بازار قزوين دو كودك خردسال ژنده پوش كه سن بزرگترين آنها از 10 سال تجاوز نمي كند، نظر ما را به خود جلب مي كند كه از خيل جمعيت مي خواهند از آنها خريد كنند.
كودكي كه بيش از هشت سال به نظر نمي رسد، نزديك مي آيد و اصرار دارد كه سه بسته بيسكوئيت به قيمت 2000 ريال از وي خريداري نمايم.
اين اولين كلامي بود كه بين خبرنگار ايرنا با "مرتضي" رد و بدل شده و دستمايه اي براي تهيه گزارش مي شود.
وي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا مي گويد: پدر ندارم و مادرم با كلفتي در خانه مردم، زندگي ما را تامين مي كند.
مرتضي كه به گفته خود بخاطر فقر مادي از درس خواندن محروم بوده اظهار مي دارد: من از موقعي كه توانستم مسير بازار تا خانه را ياد بگيرم به كار دستفروشي مشغول بودم.
افشين 10ساله كه نيمي از بدنش سوخته در حاليكه ساك دستي مي فروشد،مي گويد: پدر ومادرم را در يك سانحه آتش سوزي از دست داده وخود نيز بدينگونه سوختم و الان بخاطر سپري كردن زندگي در خانه عمويم براي كمك به آنها كار مي كنم.
جلوتر كه مي رويم به نوجواني 12 ساله برخورد مي كنيم كه با خواهر كوچكش در كنار خيابان با ترازويي در پيش رو به وزن كردن عابرين مي پردازد.
ساعت درست 15/13 دقيقه است، لذا دستمالي را گوشه پياده رو و كنار ابزار كسب و كارش سفره كرده و هر دو به آرامي مشغول خوردن نان سنگك به همراه ماست مي باشند.
به آنها نزديك شده و اجازه مي خواهم كه خود را وزن كنم، مي گويد: 78 كيلو هستي و در ادامه خواهرش با لهجه معصومانه مي گويد:چي مي خوري كه اينقدر چاق شدي ؟ اين جمله مرا مشتاق مي كند كه راحت تر باشم، لذا از كسب و كار، زندگي و آرزوهايشان مي پرسم.
خود را ناصر و خواهرش را محبوبه معرفي كرده و مي گويد، پدرش را در كودكي از دست داده و چرخ زندگيشان را دستهاي كوچك او مي چرخاند.
از كارش راضي و خدا را شاكر است كه تكديگري نمي كند و آرزو دارد كه مغازه كوچكي اول بازار داشته باشد و همانند كسبه اي كه اول صبح مغازه ها را باز مي كنند به كار مشغول باشد و همچنين عروسي آبرومندانه اي هم براي خواهرش ترتيب دهد.
تكديگري، پاك كردن شيشه ماشين، جمع آوري ضايعات و نان خشك، واكس زني، فروش برگه فال، دودكردن اسفند و نواختن ضرب توسط كودكان از جمله مشاغلي است كه در نيمروزي مي توان شاهد آن بود.
در اين ميان بسياري از اين كودكان جدايي پدر و مادر و يا تامين نشدن اقتصاد خانواده را عمده دليل كشانده شدن به حاشيه خيابانها و دست فروشي ابراز مي كنند.
به يقين كودكي دوران بازي، تفريح و رهايي از هرگونه قيد و بندي است و همه از دوران كودكي تنها لذات، بازي ها و يا شيطنت هاي كودكانه را به خاطر دارند، اما اين كارگران كم سن و سال تنها كوله باري از رنج و زحمت را در دفترچه خاطرات خود به يادگار دارند.
ك/4 ادامه دارد .
.
.
7389/ 614/ 1645 شماره 176 ساعت 11:37 تمام
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن